Gå til innhold

Reagerer på omtale av barn her.

servitrise&suppe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler vel litt om hvordan man ser på barns atferd da, hvis man er tilbøyelig til å bruke den typen merkelapper på barn pga noe de gjør så sier det jo noe om holdninger og sannsynligvis kommuniseres det også til barnet- direkte eller indirekte. Det gjenspeiles jo i måten man forholder seg til barna og deres atferd og uttrykk på. Det er dessverre mange som kaller barna den typen uttrykk også. 
når det er sagt så skjønner jeg forskjellen på å blåse ut på et forum eller til en venn. Men det er jo en interessant diskusjon der man ser at mange ikke reflekterer over hvordan de faktisk ser på barna- og igjen kan det ha mye å si for hvordan vi håndterer det i praksis

Anonymkode: ee35f...54c

Men om man bruker 'krevende' som et nøytralt beskrivende begrep slik jeg gjør, sier det ingenting om hvordan man forholder seg til barnet. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert noen som bruker anonyme KG til å fruste ut litt frust.

Anonymkode: 27fb9...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og hvorfor mener du at du har mer rett til å opplyse om din mening enn andre? Og hvordan vet du hva trådstarter vet eller ikke vet? 
Du bør tenke deg litt om. 

Anonymkode: 5ae46...e5f

Hun eller han du svarer har helt rett altså. Vedkommende skjønner jo hva problemet kan være her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men om man bruker 'krevende' som et nøytralt beskrivende begrep slik jeg gjør, sier det ingenting om hvordan man forholder seg til barnet. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

Mener du at begrep som sutrete masete irriterende osv er nøytrale begrep også? Jeg mener at slike begrep- også begrepet krevende- ikke er nøytrale begrep som beskriver noe i seg selv, de kan beskrive hvordan en opplever noe. Og grunnen til at man opplever noe som irriterende, masete, krevende er individuelt og kan også variere ut fra situasjon, egen tilstand osv. det er ikke noe universelt beskrivende ved et fenomen eller en person at det/de er krevende eller irriterende. Og når man da bruker slike begrep som beskrivende om andre så legger man da alt ansvaret over på den andre. Man tillegger de en egenskap eller en personlighet som på ingen måte bør være definerende. 
Hvis jeg sier at du ER irriterende så vil du antagelig føle det urettferdig fordi jeg da fraskriver meg ansvaret for at JEG irriterer meg over noe spesifikt med deg pga ulike ting som like gjerne har å gjøre med meg. Du som person er jo ikke irriterende alltid hele tiden- men kanskje jeg synes det du du gjør akkurat nå er irriterende og da er det jeg som også må gå i meg selv og prøve å forstårhvorfor det irriterer meg, eventuelt prøve å forstå ditt ståsted og hvorfor du oppfører deg på en måte som for meg oppleves irriterende. 
Det blir veldig unyansert å bruke sånne merke-ord for å beskrive andre. Han er et krevende barn, han er etmasete barn. Man må heller stille spørsmålet, HVA vedbarnet er det som er krevende? Hvorfor er det krevende for meg? Barnet er fortsatt ikke « et krevende barn», det er aspekter ved det som oppleves krevende. 
For barn så kan Det å få sånne merkelapper på seg være ganske skadelig over tid. De blir det man kaller dem på en måte, eller de opplever seg selv slik. Og det er jo ikke bra. Men vi kan ved å definere hva ved barnet som irriterer eller krever hjelpe barnet med å finne andre strategier. 

jeg skjønner jo at vi aldri kommer til å forstå hverandre, men jeg prøver likevel å forklare hvor stor forskjell jeg mener det ligger i språket her.og det blir jo litt på siden av akkurat den casen med et spedbarn som ikke sover, men det har vært mange andre innlegg i tråden som gjelder større barn og det kalle dem ting så føler for å prøve å argumentere litt for dette er et veldig interessant og viktig tema

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn krever jo oppmerksomhet når det gråter, roper, sitter klistret til deg osv, derfor vil jeg si at barnet er krevende når det aldri slutter å gråte. Det er ikke alt vi foreldre magisk kan forbedre ved å gi oppmerksomhet, f.eks sykdom. Det ligger i barns natur å ikke bare ligge tafatt i sengen hele døgnet. Barn i barnehjem som ikke har blitt møtt på «kravene” om oppmerksomhet blir jo apatiske, de slutter jo å kreve noe.

Anonymkode: c50af...d5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke poenget med å poste dette. Hvor er du vil med det? Vil du redde alle barn som har foreldre som omtaler dem som krevende? Vil du formane andre foreldre?

For det KAN tolkes som et ovenfra-og ned innlegg hvor du sitter på din høye hest og er «tone-politi»: «Nei den TONEN der, den er ikke bra å bruke dere.» «Gjør som meg, jeg har fasiten!»

Sånn KAN du oppfattes.

Jeg synes at vi burde ha større takhøyde for å klage litt faktisk, og for å kalle en spade for en spade enten det er her på KG man blåser ut litt, til helsesøster, psykologen sin om man har en, til barnefar eller ei venninne! For jeg blir ihvertfall MINDRE stressa som mor av å få ut litt frustrasjon uten å pakke det inn, og så kan jeg gå tilbake til barna etterpå og faktisk være en bedre mor.

Anonymkode: 4166a...150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et barn krever jo oppmerksomhet når det gråter, roper, sitter klistret til deg osv, derfor vil jeg si at barnet er krevende når det aldri slutter å gråte. Det er ikke alt vi foreldre magisk kan forbedre ved å gi oppmerksomhet, f.eks sykdom. Det ligger i barns natur å ikke bare ligge tafatt i sengen hele døgnet. Barn i barnehjem som ikke har blitt møtt på «kravene” om oppmerksomhet blir jo apatiske, de slutter jo å kreve noe.

Anonymkode: c50af...d5f

Det er jo ingen som er uenig med deg i at det du beskriver her kan være krevende for deg. Ei heller at man ikke skal møte barna på «kravene». 
og selvsagt er det «krav» eller behov barna uttrykker. 

det er begrepsbruken vi diskuterer her. Og de argumentene forstår du åpenbart ikke, så jeg tror jeg er ferdig nå🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke poenget med å poste dette. Hvor er du vil med det? Vil du redde alle barn som har foreldre som omtaler dem som krevende? Vil du formane andre foreldre?

For det KAN tolkes som et ovenfra-og ned innlegg hvor du sitter på din høye hest og er «tone-politi»: «Nei den TONEN der, den er ikke bra å bruke dere.» «Gjør som meg, jeg har fasiten!»

Sånn KAN du oppfattes.

Jeg synes at vi burde ha større takhøyde for å klage litt faktisk, og for å kalle en spade for en spade enten det er her på KG man blåser ut litt, til helsesøster, psykologen sin om man har en, til barnefar eller ei venninne! For jeg blir ihvertfall MINDRE stressa som mor av å få ut litt frustrasjon uten å pakke det inn, og så kan jeg gå tilbake til barna etterpå og faktisk være en bedre mor.

Nå er det ikke jeg som starta tråden men kasta meg på fordi jeg er så enig. Men noe av poenget med å argumentere for dette er for min del å få en økt bevissthet rundt dette- det er superviktig å være klar over og kan hjelpe en selv mye i å håndtere andres atferd på en bedre måte (takle det bedre). Gjøre det enklere for en selv. Og ikke minst fordi språk er makt og definerende, så viktig å tenke på hvordan man definerer andre gjennom Språket.

det betyr jo ikke at man ikke kan klage og blåse ut her. Men fortatt viktig å ha med seg den refleksjonen. Man kan faktisk forstå situasjoner ganske annerledes da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sånn KAN du oppfattes.

Du trenge ikke prøve å gi meg ansvaret for dine følelser ved å angripe, fordi du tenker at dette KAN tolkes sånn og slik. 

Hvis du hadde gjort noe annerledes så ville du kanskje ikke følt for å få ut frustrasjonen FØR du ble en bedre mor? 

Det er helt greit å få ut ting, men det er også greit å tenke etter om ens egen innstilling kan endres så man ikke blir så himla frustrert så ofte man blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det ikke jeg som starta tråden men kasta meg på fordi jeg er så enig. Men noe av poenget med å argumentere for dette er for min del å få en økt bevissthet rundt dette- det er superviktig å være klar over og kan hjelpe en selv mye i å håndtere andres atferd på en bedre måte (takle det bedre). Gjøre det enklere for en selv. Og ikke minst fordi språk er makt og definerende, så viktig å tenke på hvordan man definerer andre gjennom Språket.

det betyr jo ikke at man ikke kan klage og blåse ut her. Men fortatt viktig å ha med seg den refleksjonen. Man kan faktisk forstå situasjoner ganske annerledes da

men hvordan man omtaler egne barn i på KG er ikke en fasit på hvordan man snakker eller tenker om egne barn hjemme. Det er godt å få blåse ut litt frustrasjon og få hvite at andre kjenner på det samme. Det er ikke alltid man orker å se på glasset som halvfullt. Senest for noen dager siden satt vi med noen babybilder og viste til 8-åringen vår, jeg sa at da han var liten gjorde han meg fullstendig gal fordi han hadde så mye energi. Vi lo av det, og det var en fin måte å mimre på. Snakket også om hvor selvstendig han har blitt og blabla. 

Ja, jeg skjønner at språk er definerende, men når man går rundt som en zombie fordi man kunn har sovet 2 timer sammenhengene, så tror jeg de fleste driter i bruke 100% pk begreper.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Vel ungen min er sta som faen med et temperament fra helvete.

Akkurat som meg. 

Det er en passende beskrivelse. Enkelt og greit. 

Men fordi jeg var lik så vet jeg nøyaktig hva han trenger for å håndtere all den "kreativiteten" 👀😅

Så han er i dag flink til å roe seg ned raskt i intense situasjoner, er flink å kommunisere og forhandle og kommer frem til kompromisser. 

Fremdeles sta som faen og temperament fra helvete, men han har lært å utnytte det på en mer konstruktiv måte. Som oftest🙈😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (3 timer siden):

men hvordan man omtaler egne barn i på KG er ikke en fasit på hvordan man snakker eller tenker om egne barn hjemme. Det er godt å få blåse ut litt frustrasjon og få hvite at andre kjenner på det samme. Det er ikke alltid man orker å se på glasset som halvfullt. Senest for noen dager siden satt vi med noen babybilder og viste til 8-åringen vår, jeg sa at da han var liten gjorde han meg fullstendig gal fordi han hadde så mye energi. Vi lo av det, og det var en fin måte å mimre på. Snakket også om hvor selvstendig han har blitt og blabla. 

Ja, jeg skjønner at språk er definerende, men når man går rundt som en zombie fordi man kunn har sovet 2 timer sammenhengene, så tror jeg de fleste driter i bruke 100% pk begreper.

Dette er jo igjen noe helt annet enn å bruke definerende  adjektiver som beskriver en annen person ut fra enkelte aspekter.  
Det hadde feks ikke vært like hyggelig om du sa til han «du var veldig krevende og masete da du var liten». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er jo igjen noe helt annet enn å bruke definerende  adjektiver som beskriver en annen person ut fra enkelte aspekter.  
Det hadde feks ikke vært like hyggelig om du sa til han «du var veldig krevende og masete da du var liten». 

Det kommer jo helt an på kontekst og hvordan man formidler det. Jeg kunne fint brukt de ordene, og samtidig forklart at det var slik jeg, som sliten og utålmodig mamma følte det der og da. Og at jeg samtidig visste at det var på grunn av situasjonen, og ikke var "din" feil.  Vi klarer helt fint å snakke og refletere rundt slike ting.  Igjen, derfor det er supert med KG, her kan en blåse ut, og få det ut av systemet. Dere som mener at det er feil å beskrive barn som krevende eller vanskelige  leter virkelig etter problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/8/2023 at 9:34 AM, AnonymBruker said:

Det trenger ikke være feil å få den beskjeden. Mannen har fått den og da var det lettere med sitt barn igjen 

Anonymkode: d6bcb...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...