servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #21 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er poenget ditt da? En baby som skriker døgnet rundt ER krevende og kan helt fint omtales slik. Anonymkode: 86c60...b78 "Jeg har et krevende barn" "Jeg har et barn som har mye energi! Jeg finner det krevende" Du ser jo forskjellen i de to uttalelsene. I det første bli barnet betegnet negativt. I det andre er det snakk om hva den voksne opplever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #22 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forskjell på krevende og kreativ da. Mitt barn på 6mnd som nekter å sove om dagen anser jeg krevende og ikke kreativ. Vi er i en krevende periode, ferdig snakka. Nå er mitt barn bare en baby, så der er det jo mer krevende perioder inni mellom. Feks ved tannutbrudd så kan jo baby vær vanskelig, krevende og mye sint/lei.. anser ikke det som en sykt kreativ periode i livet haha. Kreativ er jo noe helt annet enn krevende, kreativ vil jeg si er hvis de finner på ulike sprell, når dem utforsker forskjellige ting. Eller når dem tegner eller andre aktiviteter hvor barn kan være kreative. Det er bare min mening da, noen er mer kreative enn andre:) Jeg er dog ikke negativ mot barnet, det er jo bare perioder, men kan være sliten og oppgitt når jeg får snakket ut med andre om det som står på. helsesykepleieren vår omtaler også slike perioder som krevende, og at noen babyer er mer krevende enn andre feks.. Anonymkode: 4f943...5d8 Ja. Dere er i en krevende periode. Barnet er ikke krevende 😄 Jeg tror jeg må gi opp her. Hadde håpet det dukket opp en som kunne forklare så det jeg prøver å si, ble forstått. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #23 Del Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (4 minutter siden): Ja for deg er det krevende. Der sa du det. Og det er helt forståelig. Men ville du sagt til barnet at det var krevende som baby? Eller som ungdom eller voksen, at h*n var et krevende barn? Ikke meg du svarte men for min del ja, hadde ikke hatt problemer med å si at hen var krevende som baby. Eller at det var krevende perioder osv.. tror ikke ungdom eller voksen tar skade av det. Som voksen fant jeg ro med at jeg var krevende som baby, helt lik min baby, så det var betryggende å vite babyer kan være krevende og alt er ikke som på sosiale media. Tenkte ikke mamma snakket negativt eller stygt om meg da hun sa jeg var periodevis veldig krevende som baby/barn med sterk vilje. Anonymkode: 4f943...5d8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #24 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke meg du svarte men for min del ja, hadde ikke hatt problemer med å si at hen var krevende som baby. Eller at det var krevende perioder osv.. tror ikke ungdom eller voksen tar skade av det. Som voksen fant jeg ro med at jeg var krevende som baby, helt lik min baby, så det var betryggende å vite babyer kan være krevende og alt er ikke som på sosiale media. Tenkte ikke mamma snakket negativt eller stygt om meg da hun sa jeg var periodevis veldig krevende som baby/barn med sterk vilje. Anonymkode: 4f943...5d8 Ok, vi har forskjellige syn på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #25 Del Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (3 minutter siden): Ja. Dere er i en krevende periode. Barnet er ikke krevende 😄 Jeg tror jeg må gi opp her. Hadde håpet det dukket opp en som kunne forklare så det jeg prøver å si, ble forstått. Noen babyer er jo high need = krevende.. så fult mulig at et barn krever mer enn andre sine barn. Jeg forstår hva du mener, men jeg mener det ikke er negativt å si barnet er krevende. Noen barn ER krevende. Og noen voksne finner ting mer krevende enn andre osv, vi er ulike. Jeg har god tålmodighet og syns ikke situasjonen er så krevende, men babyen min krever mye sammenlignet med feks noen i barselgruppa. Min baby trenger konstant underholdning, må bæres, bysses og sover kun 15-20min hviler på dagtid. Min venninne sin baby sover 1-3t hviler, kan leke i babygym for seg selv, finner søvnen selv osv. Vi har begge kjørt nokså like metoder og rutiner men mitt barn er bare mer krevende, eller en high need baby Anonymkode: 4f943...5d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #26 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Noen babyer er jo high need = krevende.. så fult mulig at et barn krever mer enn andre sine barn. Jeg forstår hva du mener, men jeg mener det ikke er negativt å si barnet er krevende. Noen barn ER krevende. Og noen voksne finner ting mer krevende enn andre osv, vi er ulike. Jeg har god tålmodighet og syns ikke situasjonen er så krevende, men babyen min krever mye sammenlignet med feks noen i barselgruppa. Min baby trenger konstant underholdning, må bæres, bysses og sover kun 15-20min hviler på dagtid. Min venninne sin baby sover 1-3t hviler, kan leke i babygym for seg selv, finner søvnen selv osv. Vi har begge kjørt nokså like metoder og rutiner men mitt barn er bare mer krevende, eller en high need baby Anonymkode: 4f943...5d8 Jeg vet at de fleste ikke mener det negativt. Men så kan de være noen som gjør det også, som å si at "to-åringen er så krevende at jeg er helt utslitt". Da er plutselig moren "offeret" fordi en to-åring har sider og egenskaper som krever mye av henne fordi hun er den hun er. Og da oppfatter jeg ofte navnet negativt ladet, for det er aldri barnet som er problemet. Hvis noen insisterer på det, så er det nettopp for at de skal ha sympati istedenfor barnet. Jeg er sliten og det er barnets feil, liksom. Jaja, jeg VET at de fleste ikke mener noe vondt med det 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 7. februar 2023 #27 Del Skrevet 7. februar 2023 1 hour ago, servitrise&suppe said: Jeg vet at de fleste ikke mener det negativt. Men så kan de være noen som gjør det også, som å si at "to-åringen er så krevende at jeg er helt utslitt". Da er plutselig moren "offeret" fordi en to-åring har sider og egenskaper som krever mye av henne fordi hun er den hun er. Og da oppfatter jeg ofte navnet negativt ladet, for det er aldri barnet som er problemet. Hvis noen insisterer på det, så er det nettopp for at de skal ha sympati istedenfor barnet. Jeg er sliten og det er barnets feil, liksom. Jaja, jeg VET at de fleste ikke mener noe vondt med det 🙂 Men hvorfor tolker du det slik? Om en venninne sier at hun er sliten fordi ungen var "vanskelig/krevende" så gi henne en klem og la hun blåse ut. Kunne aldri falt meg inn å tenke at "Ja, nå spiller hun offer igjen, stakkars ungen." 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7. februar 2023 #28 Del Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (3 timer siden): Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? Er da bedre at de ytrer det her enn direkte til småtrollene sine 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #29 Del Skrevet 7. februar 2023 4 hours ago, servitrise&suppe said: Jeg vet at de fleste ikke mener det negativt. Men så kan de være noen som gjør det også, som å si at "to-åringen er så krevende at jeg er helt utslitt". Da er plutselig moren "offeret" fordi en to-åring har sider og egenskaper som krever mye av henne fordi hun er den hun er. Og da oppfatter jeg ofte navnet negativt ladet, for det er aldri barnet som er problemet. Hvis noen insisterer på det, så er det nettopp for at de skal ha sympati istedenfor barnet. Jeg er sliten og det er barnets feil, liksom. Jaja, jeg VET at de fleste ikke mener noe vondt med det 🙂 Det handler om å overleve som forelder. Jeg forstår hva du mener, men jeg tror ikke barna tar skade av at foreldre ventilerer på KG. Jeg ville aldri sagt til barnet mitt at «du er krevende», men i samtaler med venner kunne jeg sagt det. Jeg opplever dessuten krevende som et ganske ok ord i den sammenhengen. Det er tøft å være forelder. Kjempeslitsomt og til tider veldig krevende(!). Å skrive om det på KG gir utløp for frustrasjon uten at noen tar skade. Det er bedre å skrive her, bli møtt med forståelse for at det er vanskelig og møte barnet med nytt pågangsmot. Anonymkode: 6693f...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #30 Del Skrevet 7. februar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: "Han er så kreativ, der han ligger på gulvet, hyler og gråter, og nekter å reise seg opp igjen, fordi han VIL se på tv fremfor å pusse tenner'... 😆😆😆 Anonymkode: 9dca1...bc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 7. februar 2023 #31 Del Skrevet 7. februar 2023 5 hours ago, servitrise&suppe said: Ja for deg er det krevende. Der sa du det. Og det er helt forståelig. Men ville du sagt til barnet at det var krevende som baby? Eller som ungdom eller voksen, at h*n var et krevende barn? For de fleste er "krevende" ikke et spesielt negativt ord. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. februar 2023 #32 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du, når babyen min skrek mesteparten av døgnet og jeg sov 3 timer usammenhengende i snitt i halvannet år, så beskrev jeg definitivt det barnet som krevende, ikke kreativt. Anonymkode: 858e7...dc0 🤭🤭🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #33 Del Skrevet 7. februar 2023 Min yngste på 9 år er krevende. De to eldste er normale, og selv om de har sine utfordringer, så har vi alltid funnet ut av ting, og det påvirker ikke så mye av resten av våre liv. Hun yngste kan gjøre at jeg i perioder ikke orker jobb, ikke orker å være sosial, ikke orker å være snill med resten av familien. Jeg synes det er krevende at hun er så krevende. Jeg vet at det ikke er fordi hun er slem, for det er et ord jeg ville reagert på sånn du reagerer på "krevende", men det er absolutt på grunn av henne at livet er blitt riktig så krevende. Hun kan ikke velge å la være, men for meg er det helt klart at det er hun som er problemet, stakkars. Men jeg har håp om at det blir bedre når hun blir eldre, og at vi som er familien hennes blir bedre på å takle henne. Folk som har mer greie på slike krevende barn sier at vi er tålmodige og gjør alt rett, så det er ikke bare vi som foreldre som ikke strekker til, men hun er bare krevende, og det må vi leve i. Det er slik jeg definerer det. Anonymkode: 933c1...5cc 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #34 Del Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (7 timer siden): Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? Mens jeg er overrasket over at du mener disse ordene er negativt ladet - jeg mener de er nøytralt beskrivende. Anonymkode: c0ea0...4b3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #35 Del Skrevet 7. februar 2023 Skjønner at TS mener godt, og jeg er selv enig i at vi som foreldre bør prøve å utfordringer med å ha barn på en positiv måte, se mulighetene i hvert barn foran begrensningene også videre. Samtidig så må man huske på at mange foreldre skriver her inne nettopp fordi man trenger hjelp/råd/støtte, og for å få kommunisert dette så må man få lov til å kalle en spade for en spade og fortelle hvordan man opplever en situasjon. Språket mister mening om vi skal farge det positivt bare for å være positive. Se for eksempel dette eksempet: Sitat Vi er foreldre til en kreativ 5-åring. Han var rolig som baby og toddler, men fra 3-års alderen har han blitt mer og mer kreativ. Det er særlig morgenene som er interessante. Ungen blir alltid kreativ i det vi skal gå ut av døren. Ting kan gå fint helt til vi kommer til påkledning, da blir han ofte helt merkverdig, noe vi foreldre selvsagt synes er kreativt. Vi prøver å møte barnet og ta oss god tid for å roe situasjonen, men barnet blir bare mer og mer engasjert. Til slutt blir også far og jeg engasjerte. Osv. osv. Anonymkode: 87701...8f4 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #36 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Forskjell på hvordan de omtaler barna i et innlegg her på KG og hvordan de snakker direkte til dem. Anonymkode: 86c60...b78 Nei, det tror jeg faktisk ikke! Er man en som snakker negativt om, eller regelrett kaster dritt, om barn anonymt på internett er det svært lite sannsynlig at man er et hyggelig menneske i virkeligheten. Anonymkode: 3c54d...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 7. februar 2023 #37 Del Skrevet 7. februar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner at TS mener godt, og jeg er selv enig i at vi som foreldre bør prøve å utfordringer med å ha barn på en positiv måte, se mulighetene i hvert barn foran begrensningene også videre. Samtidig så må man huske på at mange foreldre skriver her inne nettopp fordi man trenger hjelp/råd/støtte, og for å få kommunisert dette så må man få lov til å kalle en spade for en spade og fortelle hvordan man opplever en situasjon. Språket mister mening om vi skal farge det positivt bare for å være positive. Se for eksempel dette eksempet: Osv. osv. Anonymkode: 87701...8f4 Og er jo en helt merkelig bruk av ordet kreativ🤭 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #38 Del Skrevet 7. februar 2023 De fleste her spør jo om råd. Da spør man gjerne om råd på det som er utfordrende med familielivet. Det er jo ingen som trenger råd fordi barnet er så fantastisk, omtenksom, snill, aldri gjør noe galt. Ja det finnes andre måter å ordlegge seg på, men hvorfor ikke bare være direkte slik at de som skal svare forstår? Så lenge man ikke omtaler barna slik foran barna sine så ser ikke jeg problemet. Anonymkode: d7358...d09 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #39 Del Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (9 timer siden): Javel, men jeg opplevde det samme med ene babyen og har aldri kalt det krevende. Du om det. Kalte du det kreativt? Anonymkode: 858e7...dc0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #40 Del Skrevet 7. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Du om det. Kalte du det kreativt? Anonymkode: 858e7...dc0 Jeg synes babyen min var veldig kreativ. Kunne finne kreative måter å få lekkasje i bleiene. Kunne finne kreative måter å endre søvnmønster så at jeg aldri sov. Og kreative lyder! Hun var faktisk så kreativ at jeg ble nesten gal. Men selv om hun var altfor kreativ har jeg alltid elsket henne. Nå er hun mindre kreativ. Takk og lov Anonymkode: 9dca1...bc1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå