AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #21 Skrevet 7. februar 2023 2,5 når hun kunne alle bokstavene og lese korte ord som sol, is, sel og den typen. Da hun var rundt 4 kunne hun lese helt vanlig. Hun var tidlig ute vil jeg si. Jeg knekte ikke lesekoden før langt ute i første klasse. Foreldrene mine prøvde ganske iherdig å lære meg det tidlig da begge søstrene mine kunne lese før de startet på skolen, de var vel redde jeg skulle henge etter? Ikke at jeg forstår hvorfor foreldrene mine var så opptatt av dette, vi klarte oss like bra på skolen, så det hadde ingen ting å si. Det har med interesse og gjøre, ikke evner. Anonymkode: 700ca...fda
Gjest Jon Are Skrevet 7. februar 2023 #22 Skrevet 7. februar 2023 Anciol skrev (10 timer siden): Det var ulike dataprogrammer som lærte deg å lese, skrive, regne med oppgaver du måtte løse etc:) ganske morsomt, fordi det var noen festlige figurer der;) Faren min er pensjonert lærer så han ville jeg skulle lære tidlig, er du over gjennomsnittet intelligent nå? har du høy utdannelse ? jeg er ikke frekk, jeg spør av nysgjerrighet. s
Anciol Skrevet 7. februar 2023 #23 Skrevet 7. februar 2023 (endret) Jon Are skrev (6 minutter siden): er du over gjennomsnittet intelligent nå? har du høy utdannelse ? jeg er ikke frekk, jeg spør av nysgjerrighet. s Ja jeg er over gjennomsnittet , men er delvis ufør og jobber i kantine har Asperger , PTSD,angst og depresjon etter en del ting som skjedde før jeg fikk mann og barn. Har bachelor i dok. Vit Endret 7. februar 2023 av Anciol
Gjest Jon Are Skrevet 7. februar 2023 #24 Skrevet 7. februar 2023 Anciol skrev (4 minutter siden): Ja jeg er over gjennomsnittet , men er delvis ufør og jobber i kantine har Asperger , PTSD,angst og depresjon etter en del ting som skjedde før jeg fikk mann og barn. Har bachelor i dok. Vit Takk for svar. Synd å høre livet har vært tøft med deg. Håper du har det bra nå
Anciol Skrevet 7. februar 2023 #25 Skrevet 7. februar 2023 (endret) Ja livet ble bedre etter jeg fikk meg mann og barn, har god støtte i familie rundt meg og. Men har mine mørke perioder fortsatt iblant, da sitter jeg og spiller WoW når jeg ikke jobber, i kantinen kan jeg trekke med tilbake til oppvasken hvor det er stille! Leser en del historieblader og bøker og trimmer hjernen i tillegg Endret 7. februar 2023 av Anciol 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #26 Skrevet 7. februar 2023 Min førsteklassing kan ikke lese. De fleste kan ikke lese. Han kan stave seg gjennom enkle enkeltord og etter å ha gjentatt det noen ganger skjønner han hva som står der. Så gjør vi det samme med neste ord. Tror det er veldig vanlig å ha det slik. De skal kunne lese enkel tekst innen slutten av andreklasse. Anonymkode: 32f66...4df 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #27 Skrevet 7. februar 2023 Leseferdigheter bør på plass i løpet av 2. klasse. Ikke stress med det. Min 1. klassing har så vidt begynt nå, men er usikker på mange bokstaver fortsatt. Anonymkode: eb039...17c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #28 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts Vi har også gjort dette. Hun skrev bursdagsinvitasjoner til alle som skulle komme, bursdagskort, julekort og ellers alle mulige kort fra hun var 4. Hun har lettere for å skrive enn for å lese. Lese ved sengekanten har vi gjort hver kveld (og ellers...). Anonymkode: 064f4...926 Høres ut som barnet ditt ligger veldig godt an. Min førsteklassing skriver ikke, og har nok med å holde blyanten riktig. Senk skuldrene, fortsett med leksene og la lesingen komme. Plutselig knekker hun lesekoden. Som sagt, bør de kunne lese enkel tekst innen slutten av andreklasse. Anonymkode: 32f66...4df 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #29 Skrevet 7. februar 2023 Problemet er at dersom foreldrene begynner å terpe alt for mye, og forventer at barnet skal lese helt fint allerede før man har begynt i første klasse, så kan dette fort slå ut helt feil vei. Hvis barnet begynner å mislike alt som har med lesing (eller lekser generelt) å gjøre, så kan det bli en enda større konflikt på senere klasse-trinn. Anonymkode: aa49b...bbc
Gjest Albbas Skrevet 7. februar 2023 #30 Skrevet 7. februar 2023 Han lærte det i løpet av de første månedene på skolen. Han klarer å lese ord og korte setninger, men kan jo ikke lese som en voksen og lese en hel bok... Gjør lite lekser. Det er veldig stor forskjell på barn og normalen er vid. Da jeg gikk på skolen begynte man jo ikke i førsteklasse før man var 7, så da var det vanligere å lære å lese senere enn dagens barn. Det gikk jo fint med mange av oss likevel.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #31 Skrevet 7. februar 2023 Jeg lærte meg selv å lese som 4-5 åring og leste vanlige bøker før 1. klasse, men fikk et barn som har hatt null interesse av bøker og lesing. Hatet å bli lest for på senga og det tok derfor lang tid inn i 1. klasse før vi kuttet ut lesekortene. Han går på ungdomsskolen nå og har egentlig aldri fått noen høy score på lesetestene og leser kun under tvang, men har likevel 5 i alle teoretiske fag. Sett i ettertid burde vi nok tvunget han til enda mer lesing tidlig. Det som gjorde at jeg lærte å lese var at jeg hørte på innspilling av teksten samtidig som jeg leste det selv slik at jeg kunne høre hvordan alle ordene skulle være og fikk koblet lyd med bokstaver. Anonymkode: cedfd...f7b 1
solsolsol Skrevet 7. februar 2023 #32 Skrevet 7. februar 2023 Her er målene for første trinn, og «faretegn» (hentet fra en skole som har dette liggende på nett), som du ser forventer de ikke at ungene skal kunne lese så tidlig. Noen kan lese lenge før de begynner på skolen, andre bruker mer tid 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #33 Skrevet 7. februar 2023 Min førsteklassing kan lese nå, men han bruker lang tid og sliter noen gang med å trekke sammen ordene. Hos oss har leseleksen som kommer med hjem fra skolen vært ganske demotiverende (det er jo mye dårlig tekster). Vi har i stedet øvd med vitsebøker og leseløvebøker som har fenget mer. Hos oss er det hele spennet i klassen fra de som kunne lese flytende da de startet til de som har nok med bokstavene. Anonymkode: 6371b...ece 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #34 Skrevet 7. februar 2023 Jeg jobber med de eldste barna i barnehagen. Har 18 på avdelingen. Vil tro ca. halvparten leser og slrover godt nå. Min egen 9 åring leser ikke så godt enda 🤷♀️ Anonymkode: 10e23...128
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #35 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber med de eldste barna i barnehagen. Har 18 på avdelingen. Vil tro ca. halvparten leser og slrover godt nå. Min egen 9 åring leser ikke så godt enda 🤷♀️ Anonymkode: 10e23...128 Jeg derimot skriver åpenbart ikke så godt enda 🥴 Anonymkode: 10e23...128 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #36 Skrevet 7. februar 2023 Min eldste lærte å lese da hun var sju. Mellomste var fire og et halvt og yngste var nettopp fylt seks. Jeg lærte å lese da jeg var 3,5. Ikke stress med det. Det kommer når hun er klar. Om hun ikke har lært det til sommeren, bør dere gjøre en større innsats. I andre klasse bør alle kunne lese med ok flyt. Anonymkode: 367f0...a60
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #37 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min eldste lærte å lese da hun var sju. Mellomste var fire og et halvt og yngste var nettopp fylt seks. Jeg lærte å lese da jeg var 3,5. Ikke stress med det. Det kommer når hun er klar. Om hun ikke har lært det til sommeren, bør dere gjøre en større innsats. I andre klasse bør alle kunne lese med ok flyt. Anonymkode: 367f0...a60 Det burde stå "i løpet av andre klasse". Anonymkode: 32f66...4df 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå