Gå til innhold

Når lære lese?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når lærte barna deres å lese? Barnet mitt går i første klasse, men kan det enda ikke. Hun snakker om at venner av henne kan lese nå. Kan flesteparten det nå? Hun gjør leksene sine hver dag, men er veldig lite motivert så vi gjør det fort for at det ikke skal bli enda mer demotiverende. Må man gjøre mye lekser for å lære det? 

Anonymkode: 064f4...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lærte det mellom 3 og 4 år. Min bror var vel 7-8. Det er en stor normal.

Anonymkode: 64cf7...79a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret, så snakk med læreren. Kan  hen rime? Han hen klappe stavelser? Rim og stavelser er kunnskap som bør være på plass før bokstavinnlæringen. Kan hen noen bokstaver? Hvorfor er leksene demotiverende? Er de for vanskelige? 

Anonymkode: ad0fd...7f2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv var jeg akkurat fylt fire. Eldste og mellomste lærte iløpet av siste barnehageåret og yngste da hun var fire.

Jeg tror mye for vår del kommer fra interesse i heimen. Barna er lest mye for og de har hørt mye lydbok og fulgt teksten i boka samtidig.

Yngste er nå førsteklassing og jeg vet det går barn i klassen hennes som ikke leser enda.

Normalen er enorm, men for å si det enkelt er det ikke unormalt å ikke kunne lese i første klasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er bekymret, så snakk med læreren. Kan  hen rime? Han hen klappe stavelser? Rim og stavelser er kunnskap som bør være på plass før bokstavinnlæringen. Kan hen noen bokstaver? Hvorfor er leksene demotiverende? Er de for vanskelige? 

Anonymkode: ad0fd...7f2

Ts 

Jeg er ikke veldig bekymret, men nysgjerrig. Trodde ikke så mange kunne lese enda, men på henne virker det sånn. Hun kan ringe, kan klappe stavelser, kan alle bokstavene (bytter på liten l og stor L og husker ikke alltid x,y,z,æ,ø). Lekser tror jeg er demotiverende fordi hun har lært fra de større barna at det er kjedelig og fordi hun er sliten på ettermiddag/kveld når vi gjør dette. 

Anonymkode: 064f4...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig øvd på lesing og bokstaver helt fra vi begynte å lese på sengekanten. Leste abc-bøker og oppmuntret til å skrive eget navn og andres navn, og snakket om hva slags bokstaver forskjellige ting begynte med. Hun kunne lese da de begynte på skolen. Det var sånn moren min lærte meg og søsteren min det og vi lærte også å lese til vi var 5. Det var noe vi øvde på daglig lenge. 

Anonymkode: 14647...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts 

Jeg er ikke veldig bekymret, men nysgjerrig. Trodde ikke så mange kunne lese enda, men på henne virker det sånn. Hun kan ringe, kan klappe stavelser, kan alle bokstavene (bytter på liten l og stor L og husker ikke alltid x,y,z,æ,ø). Lekser tror jeg er demotiverende fordi hun har lært fra de større barna at det er kjedelig og fordi hun er sliten på ettermiddag/kveld når vi gjør dette. 

Anonymkode: 064f4...926

Men hva mener de med at de «kan lese»? At de kan trekke to lyder/bokstaver sammen og lese «se en is?» hvor langt unna er ditt barn å kunne lese et tolydsord som «is»? 

Anonymkode: ad0fd...7f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne lese året før han begynte på skolen.

Anonymkode: 66508...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva mener de med at de «kan lese»? At de kan trekke to lyder/bokstaver sammen og lese «se en is?» hvor langt unna er ditt barn å kunne lese et tolydsord som «is»? 

Anonymkode: ad0fd...7f2

Ts 

Jeg mener å kunne lese "vanlig" som deg og meg. Men selvsagt litt saktere og litt storting. Hun kan lese ord som is ja. Men blir det litt lenger glemmer hun de første bokstavene og klarer ikke dra de sammen. 

Anonymkode: 064f4...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har egentlig øvd på lesing og bokstaver helt fra vi begynte å lese på sengekanten. Leste abc-bøker og oppmuntret til å skrive eget navn og andres navn, og snakket om hva slags bokstaver forskjellige ting begynte med. Hun kunne lese da de begynte på skolen. Det var sånn moren min lærte meg og søsteren min det og vi lærte også å lese til vi var 5. Det var noe vi øvde på daglig lenge. 

Anonymkode: 14647...b51

Ts 

Vi har også gjort dette. Hun skrev bursdagsinvitasjoner til alle som skulle komme, bursdagskort, julekort og ellers alle mulige kort fra hun var 4. Hun har lettere for å skrive enn for å lese. Lese ved sengekanten har vi gjort hver kveld (og ellers...). 

Anonymkode: 064f4...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å lære fra 2 års alderen, så da jeg var 3 kunne jeg lese , jobbet fra jeg var 5 med norskbuketten, engelskbukketen og mattebuketten på IBM pappa gav meg da jeg ble 5 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anciol skrev (6 minutter siden):

Jeg begynte å lære fra 2 års alderen, så da jeg var 3 kunne jeg lese , jobbet fra jeg var 5 med norskbuketten, engelskbukketen og mattebuketten på IBM pappa gav meg da jeg ble 5 år!

Hva er buketten?

Anonymkode: 2c34b...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva er buketten?

Anonymkode: 2c34b...e74

Det var ulike dataprogrammer som lærte deg å lese, skrive, regne med oppgaver du måtte løse  etc:) ganske morsomt, fordi det var noen festlige figurer der;)  Faren min er pensjonert lærer så han ville jeg skulle lære tidlig, :)

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte det da jeg var 5. Min datter knakk lesekoden da hun nettopp hadde fylt 7 (men lærte bokstaver da hun var 4). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne "lese" da han var 7 år og begynte på barneskolen. Så gikk det veldig sakte helt til 2dre klasse. Fra desember ble lesning mer gøy igjen og nå leser han like bra som andre på sin alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldste og yngste lærte seg å lese da de var 4-5 år. Mellomste lærte det i løpet av første halvår på skolen. Da eldste begynte på skolen sa lærer at de aller fleste barn ikke kan lese ved skolestart. Hvis du er bekymret for barnet ditt ville jeg heller bedt om en prat med lærer. Barn lærer i ulikt tempo og det handler mye om hva de er interessert i. Det høres jo ut som om hun er veldig flink til å skrive og det tar nok ikke lang tid før hun knekker lesekoden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste lærte seg å trekke sammen enkle ord i 2. klasse. Leser flytende nå i 4. klasse og leser bøker som gutta i trehuset og kaptein supertruse. Han kan kanskje kalles «late bloomer», men det har jo ikke så mye å si. Han leser, han liker å lese og heldigvis har ingen problematisert at han brukte tid på å knekke lesekoden. Prøv å ikke sammenligne med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tendens til at bare de som har barn som var tidlig ute (eller var det selv) svarer på slike spørsmål. Det er helt vanlig å ikke kunne lese flytende i midten av førsteklasse, de har bare såvidt rukket gjennom alle bokstavene og ikke hatt noe videre lesetrening.

Dere skal ha en foreldresamtaletime en gang i løpet av våren, da får dere diskutert det med læreren. 

Anonymkode: 05db4...1e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når lærte barna deres å lese? Barnet mitt går i første klasse, men kan det enda ikke. Hun snakker om at venner av henne kan lese nå. Kan flesteparten det nå? Hun gjør leksene sine hver dag, men er veldig lite motivert så vi gjør det fort for at det ikke skal bli enda mer demotiverende. Må man gjøre mye lekser for å lære det? 

Anonymkode: 064f4...926

Når de er klare for det. Men i løpet av andre klasse bør de kunne lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...