Gå til innhold

Lihkku beivviin! ❤️💚💛💙


MyMichelle

Anbefalte innlegg

Lihkku beivviin! Vuorbbe biejvijn! Læhkoeh biejjine!

❤️💚💛💙

Same eller ikke, feiring eller ikke, ha en fin dag du som leser dette! 

Endret av MyMichelle
  • Liker 3
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor sier man Samenes nasjonaldag, men Norges grunnlovsdag på 17.mai? Er man redd for nasjonale strømninger i Norge, men det er positivt for samene?

God bursdag.

Anonymkode: 596db...2ae

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sier man Samenes nasjonaldag, men Norges grunnlovsdag på 17.mai? Er man redd for nasjonale strømninger i Norge, men det er positivt for samene?

God bursdag.

Anonymkode: 596db...2ae

Takk! Det heter egentlig Samefolkets dag, og her kaller vi den bare Samedagen. Norges nasjonaldag er 17. mai, selv om det pr. definisjon er grunnlovsdagen. Denne dagen kalles Samenes nasjonaldag, men begrepet som ble brukt på vedtaket fra ‘92 var «sámi álbmotbeaivi». «Álbmot» = folk, «beaivi» = dag. Og «sámi» er samisk. Nasjonsfølelsen er at Sápmi består av et folk fra 4 land, men at vi likevel er ett.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PanteneProVVV skrev (10 minutter siden):

Lihkku Beivviin! Gratulerer med samefolkets dag!

Takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snøvott skrev (9 timer siden):

Lihkku Beivviin! Gratulerer med dagen!

Takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinder skrev (9 timer siden):

Lihkku beivviin❤️💚💛💙

Takk ❤️💚💛💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer fra meg også. Var sikker på at det var i dag, til jeg så program på tv om det i går. :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke samer, men det var først etter jeg ble kjent med dem. Jeg har opplevd det fra samer som de kritiserer nordmenn for. 😬 

Anonymkode: 194ee...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (4 timer siden):

Gratulerer så mye med dagen 😀 (på etterskudd, sorry 😞)

Heilt greit det, takk skal du ha :klem3:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hoppetaujenta skrev (3 timer siden):

Gratulerer fra meg også. Var sikker på at det var i dag, til jeg så program på tv om det i går. :) 

Takk :klem3:Jeg har heller ikke alltid vært klar over datoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker ikke samer, men det var først etter jeg ble kjent med dem. Jeg har opplevd det fra samer som de kritiserer nordmenn for. 😬 

Anonymkode: 194ee...543

Hva sa de?
Samer er akkurat like forskjellige som alle andre. Så da er det sikkert noen som ikke er så greie.

For noen år tilbake fortalte en i Hedmark meg om et uheldig møte med et par sørsamer, hvor hun ble kalt «hviting». Jeg hadde aldri hørt om noe slikt før, og spurte en venninne fra Karasjok, som er samisklærer et annet sted. Hun hadde heller aldri vært borti noe slikt, og det ordet finnes ikke på nordsamisk. Sørsamisk kan hun ikke.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg liker ikke samer, men det var først etter jeg ble kjent med dem. Jeg har opplevd det fra samer som de kritiserer nordmenn for. Anonymkode: 194ee...543

Alvorlig talt. Det går ikke an å putte alle mennesker av et bestemt slag i samme foraktbås. :roll: 
Gro deg litt fornuft og storsinn. 

Anonymkode: 763fb...b07

  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alvorlig talt. Det går ikke an å putte alle mennesker av et bestemt slag i samme foraktbås. :roll: 
Gro deg litt fornuft og storsinn. 

Anonymkode: 763fb...b07

Er enig ❤️  Samtidig takler jeg det. Jeg er oppvokst er sted der «fjellfinn» var det verste en kunne være. Mentaliteten var lignende den i filmen «Ellos deatnu — La elva elve», selv om det var senere. Jeg har bodd forskjelllige steder i landet, og vært redd for at folk skulle skjønne jeg var «fjellfinn». Det er ikke mange år siden jeg bestemte meg for å ta et oppgjør med skam og selvhat.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...