Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
I Grosny skrev (5 minutter siden):

Der tok du meg . Jeg trodde på Vedum når han var kritisk mot det europeiske energisamarbeidet før valget :(

Godt han så at det virker. Trøst deg med det.😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snok1 skrev (På 6.2.2023 den 16.44):

Rødt er fremdeles et revolusjonært kommunistisk parti på tross av at Moxnes to ganger har forsøkt å endre prinsipprogrammet. Det er IKKE en ny politikk, det er bare tildels nye ansikter.
https://www.nettavisen.no/nyheter/moxnes-tapte-thriller-rodt-beholder-kommunisme-i-partiprogrammet/s/12-95-3423683737

Noen legger vekt på urealisteisk politikk,

jeg vektlegger det realistiske.

Sjansen for at revolusjonære begynner å skyte folk her i landet, jeg tror ikke den øker om  man stemmer verken Rødt eller SV. I mine øyne er det en ikke-sak, eller en sak som aldri er i nærheten av å bli aktuell.

I Norge har vi en stor politisk uenighet nå. Det er strømregninga. Den er soleklart den største enkeltsaken i norsk politikk, regnet i konsekvenser for befolkning og næringsliv.
I denne saken er det forskjell på Rødt og SV. Stor forskjell.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet
I Grosny skrev (8 minutter siden):

De skremmer ikke meg. Jeg har null tro på at de kommer med macheter og AG-3 for å ta oss. Jeg tror ikke  at de tror på det selv engang. De Rødt-folka jeg kjenner er fredelige , snille og omsorgsfulle.

Jeg tror ikke Rødt ville blitt massemordere på linje med Stalin.

Jeg er sikker på at de ville kjørt økonomien rett i grøfta og det ville skjedd veldig fort. Alt av initiativ og utvikling ville dødd. Knapt noen ville giddet å holde liv i en bedrift, langt mindre satse på noe nytt.

Vi ville nok hatt oljeinntekter, for selv en kommunistat klarer å prioritere såpass. Det ville fort blitt rasjonering og "blame game" hvor Rødt lette etter syndebukker.

I verste fall ville Rødt blitt desperate og autoritære.

Russland ville sett på Norge som en felles fiende av USA.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Isambard skrev (På 6.2.2023 den 17.15):

Jeg tror ikke Rødt ville blitt massemordere på linje med Stalin.

Jeg er sikker på at de ville kjørt økonomien rett i grøfta og det ville skjedd veldig fort. Alt av initiativ og utvikling ville dødd. Knapt noen ville giddet å holde liv i en bedrift, langt mindre satse på noe nytt.

Vi ville nok hatt oljeinntekter, for selv en kommunistat klarer å prioritere såpass. Det ville fort blitt rasjonering og "blame game" hvor Rødt lette etter syndebukker.

I verste fall ville Rødt blitt desperate og autoritære.

Russland ville sett på Norge som en felles fiende av USA.

Nå spår du på grunnlag av historikk. Og det har noe for seg, men jeg tror at de unge i Rødt er mer intellektuelle og oppegående. Dette har jeg gode grunner til å tro, fordi jeg er naiv.  

Det ekleste jeg ser i Rødt er noplatforming og autoritære tendenser, samt karrierepolitikere. Jeg er veldig usikker på om Rødt på sikt vil bli dominert av de gode eller de onde. Det sannsynlige er vel midt i mellom. Men de gode i Rødt er veldig gode.

Slik jeg tolker dynamikken i politikk så har man alltid et sentrum og ett par fløyer ett stykke ut (V-Rødt og H-Frp). Når et ytre-parti vokser så vokser det inn mot sentrum, og blir det stort nok så blir det spist av sentrum. Jeg mener at det skjedde med SV. Nå har Ap spist dem, og det er bare epleskrotten igjen av dem. Med andre ord. Jeg tror Rødt er det nye SV, og at de vil vokse og på sikt bli spist. Moxnes kan få en fin jobb i Brussel når han blir 52.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
I Grosny skrev (På 6.2.2023 den 17.26):

Nå spår du på grunnlag av historikk. Og det har noe for seg, men jeg tror at de unge i Rødt er mer intellektuelle og oppegående. Dette har jeg gode grunner til å tro, fordi jeg er naiv.  

Det ekleste jeg ser i Rødt er noplatforming og autoritære tendenser, samt karrierepolitikere. Jeg er veldig usikker på om Rødt på sikt vil bli dominert av de gode eller de onde. Det sannsynlige er vel midt i mellom. Men de gode i Rødt er veldig gode.

Slik jeg tolker dynamikken i politikk så har man alltid et sentrum og ett par fløyer ett stykke ut (V-Rødt og H-Frp). Når et ytre-parti vokser så vokser det inn mot sentrum, og blir det stort nok så blir det spist av sentrum. Jeg mener at det skjedde med SV. Nå har Ap spist dem, og det er bare epleskrotten igjen av dem. Med andre ord. Jeg tror Rødt er det nye SV, og at de vil vokse og på sikt bli spist. Moxnes kan få en fin jobb i Brussel når han blir 52.

De regnes som intellektuelle for de springer ut av universitetene hvor de blir radikalisert og diskuterer teoretiske måter å styre landet på og diskuterer Marx, engels og Lenin. Og alle hater USA. Pga av Cuba, Venezuela og Vietnam, Korea, Palestina/Israel osv.

Kommunisten fra 70-80 tallet hadde sitt utspring i overklassen.

Det viktigste er man bør være klar over er at denne gjengen ikke identifiserer seg med arbeiderklassen, de deler ikke kultur, musikk , holdninger, arbeid eller bakgrunn.

DE SER FAKTISK LITT NED PÅ DE, OG SYNTES DE ER HARRY. MEN DE VIL GJERNE STYRE OVER DEM OG DE MENER SELV AT DE VEIT HVA SOM ER BEST FOR DEM.

Tidligere ble arbeidere kalt gutta på gulvet og det var en hedersbetegnelse, mange LO medlemmer stemmer etter hvert FRP og da var de plutselig blitt lavt utdanna harry bygdetullinger i grilldress.

Mange kommunist rabulistene og Blitz gjengen fra 70-80 tallet sitter i dag hyggelige stillinger , bolig på Oslo vest med Jaguar/Tesla i garasjen og mimrer om de gærne ungdomsårene og alt det kule de gjorde.

Og det kan de, for de fleste av disse champagne sosialistene hadde fremtiden sikret gjennom familiene uansett. Et lite ungdomsopprør i noen var forventet . Alle skal jo opponere mot sine foreldre. 

i dag ser man dem som økonomer i TV programmer, høy oppe i LO, de er redaktører i hovedstat aviser, de går på langrenn i Nordmarka og har hytter i Trysil. De er steinrike forfattere med hytter på Sørlandet. de er professorer på universitet i Oslo. De er kulturprofiler som har høye stillinger i det offentlig kulturliv. Regnes som intellektuelle.

De unge radikale på 70 tallet er landets ledere i dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fighter83 skrev (På 4.2.2023 den 1.24):

Jeg vurderer sterkt å bytte parti og melde meg inn i Rødt kun pga den dårlige retningen Norge går. Jeg er veldig for prinsippet "likhet for alle" og ønsker veldig at vi må få en endring for å få til dette. Jeg synes Rødt er veldig ekstremt men nå for tiden har vi virkelig behov for å gi regjeringen et tydelig signal på hvilken retning vi ikke ønsker å gå i! Vi må ikke bli for vage og usikre ang dette, vi holder på å miste oss selv i dette. Landet vi er stolt av, ønsker å bidra i og ikke minst et land vi kan få flere barn i, gi dem en trygg fremtid i og som vi kan bli gamle i uten å være utrygge på om vi blir ivaretatt eller syke.

Men hvilke forskjeller er det mellom SV og Rødt? Jeg har ikke alle politiske forskjellene for meg lengre. Kan noen bistå i å forklare forskjellene? 

Hva tenker du om NATO?

Skrevet
Turtellure12 skrev (35 minutter siden):

Hva tenker du om NATO?

At det er en veldig viktig organisasjon for å bevare fred, styrker samholdet for de nasjonene som har samme verdier og gir trygghet for de nasjonene dette er viktig for.

Den gangen den ble opprettet så hadde den et litt annerledes mål enn den har pr i dag sånn jeg har forstått det men sånn NATO fungerer i dag så synes jeg absolutt at Norge burde være en del av en slik organisasjon. Vi er et lite land med mange ressurser og vi har egentlig lite å bidra med men å bidra er bedre enn å ikke bidra!  Nasjonen vår er egentlig av liten betydning for de fleste andre nasjoner men verdiene våre og hvordan samfunnet vårt fungerer gjør at det lille vi faktisk kan bidra med er verdifult for de mange tenker jeg.

• Hjerte 1
Skrevet
Commander skrev (1 time siden):

De regnes som intellektuelle for de springer ut av universitetene hvor de blir radikalisert og diskuterer teoretiske måter å styre landet på og diskuterer Marx, engels og Lenin. Og alle hater USA. Pga av Cuba, Venezuela og Vietnam, Korea, Palestina/Israel osv.

Kommunisten fra 70-80 tallet hadde sitt utspring i overklassen.

Det viktigste er man bør være klar over er at denne gjengen ikke identifiserer seg med arbeiderklassen, de deler ikke kultur, musikk , holdninger, arbeid eller bakgrunn.

DE SER FAKTISK LITT NED PÅ DE, OG SYNTES DE ER HARRY. MEN DE VIL GJERNE STYRE OVER DEM OG DE MENER SELV AT DE VEIT HVA SOM ER BEST FOR DEM.

Tidligere ble arbeidere kalt gutta på gulvet og det var en hedersbetegnelse, mange LO medlemmer stemmer etter hvert FRP og da var de plutselig blitt lavt utdanna harry bygdetullinger i grilldress.

Mange kommunist rabulistene og Blitz gjengen fra 70-80 tallet sitter i dag hyggelige stillinger , bolig på Oslo vest med Jaguar/Tesla i garasjen og mimrer om de gærne ungdomsårene og alt det kule de gjorde.

Og det kan de, for de fleste av disse champagne sosialistene hadde fremtiden sikret gjennom familiene uansett. Et lite ungdomsopprør i noen var forventet . Alle skal jo opponere mot sine foreldre. 

i dag ser man dem som økonomer i TV programmer, høy oppe i LO, de er redaktører i hovedstat aviser, de går på langrenn i Nordmarka og har hytter i Trysil. De er steinrike forfattere med hytter på Sørlandet. de er professorer på universitet i Oslo. De er kulturprofiler som har høye stillinger i det offentlig kulturliv. Regnes som intellektuelle.

De unge radikale på 70 tallet er landets ledere i dag. 

Korrekt.

Skrevet (endret)
Fighter83 skrev (3 timer siden):

At det er en veldig viktig organisasjon for å bevare fred, styrker samholdet for de nasjonene som har samme verdier og gir trygghet for de nasjonene dette er viktig for.

Den gangen den ble opprettet så hadde den et litt annerledes mål enn den har pr i dag sånn jeg har forstått det men sånn NATO fungerer i dag så synes jeg absolutt at Norge burde være en del av en slik organisasjon. Vi er et lite land med mange ressurser og vi har egentlig lite å bidra med men å bidra er bedre enn å ikke bidra!  Nasjonen vår er egentlig av liten betydning for de fleste andre nasjoner men verdiene våre og hvordan samfunnet vårt fungerer gjør at det lille vi faktisk kan bidra med er verdifult for de mange tenker jeg.

Helt enig med deg. Rødt er imot NATO da, noe som er dumt.

Endret av Turtellure12
Skrevet
Turtellure12 skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Rødt er imot NATO da, noe som er dumt.

Er jo ikke slik at man må være enig om alt ved et parti står for. Er fordeler og ulemper ved de alle. 

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (2 timer siden):

Korrekt.

George Orwell beskrev sosialistene i England på den måten. Han ble umåtelig skuffet over dem, da han selv var sosialist. De pratet stort om fattigdom, men levde selv i palass, rikdom og overflod. Og var svært lite villige til å dele - stikk imot ideologien de pratet så høyt om. Det var fra Orwell "champagne-sosialistene" kom fra.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fighter83 skrev (12 minutter siden):

Er jo ikke slik at man må være enig om alt ved et parti står for. Er fordeler og ulemper ved de alle. 

Er også enig i dette. Og kan forstå frustrasjonen til mange unge velgere i dag.

Problemet med Rødt er at det er utrolig ekstremt, spesielt hvis du er noe som helst interessert i det å ta egne, frie valg. Dersom Rødt tar over i Norge må de tvinge folk til å ta jobber og utdanning som de bestemmer, ikke etter hva du selv har lyst til. Du kan ikke sende barna dine på den skolen du selv ønsker, kanskje til og med ikke flytte dit du selv ønsker. Alt detaljstyres, noe som ender i katastrofe. Uansett hvor sterkt Rødt ønsker det, så er vi ikke like. Mennesker er sammensatt av veldig mye, og vi har ikke like interesser, prioriteringer, ønsker, verdier eller behov. En byråkrat har ikke peiling på hva som du eller jeg ønsker. Det vet vi bare selv. Men dersom partiet Rødt kommer til makten så må vi gjøre som denne byråkraten sier, fordi de har et skjema, ideologi og budsjett som skal følges. Koste hva det koste vil.

Påtvunget permisjon er et godt eksempel på dette. Etter at menn fikk 15 uker, altså 5 uker fra mor, så har ulønnet perm økt betydelig. Ulønnet permisjon er verre for kvinner enn lønnet, pga pensjonspoeng, grunnlag for sykepenger etc. Istedenfor å ha en pott, og la familiene velge permisjonsdeling selv, så tvinger de frem x-antall uker. Så ordningen hjelper faktisk ikke kvinner i det hele tatt.

Det er mange eksempler. Jeg håper bare at folk vet konsekvenser av det de stemmer. Rødt betyr intet mindre enn diktatur. 

Endret av Turtellure12
  • Nyttig 1
Skrevet
Turtellure12 skrev (1 time siden):

Er også enig i dette. Og kan forstå frustrasjonen til mange unge velgere i dag.

Problemet med Rødt er at det er utrolig ekstremt, spesielt hvis du er noe som helst interessert i det å ta egne, frie valg. Dersom Rødt tar over i Norge må de tvinge folk til å ta jobber og utdanning som de bestemmer, ikke etter hva du selv har lyst til. Du kan ikke sende barna dine på den skolen du selv ønsker, kanskje til og med ikke flytte dit du selv ønsker. Alt detaljstyres, noe som ender i katastrofe. Uansett hvor sterkt Rødt ønsker det, så er vi ikke like. Mennesker er sammensatt av veldig mye, og vi har ikke like interesser, prioriteringer, ønsker, verdier eller behov. En byråkrat har ikke peiling på hva som du eller jeg ønsker. Det vet vi bare selv. Men dersom partiet Rødt kommer til makten så må vi gjøre som denne byråkraten sier, fordi de har et skjema, ideologi og budsjett som skal følges. Koste hva det koste vil.

Påtvunget permisjon er et godt eksempel på dette. Etter at menn fikk 15 uker, altså 5 uker fra mor, så har ulønnet perm økt betydelig. Ulønnet permisjon er verre for kvinner enn lønnet, pga pensjonspoeng, grunnlag for sykepenger etc. Istedenfor å ha en pott, og la familiene velge permisjonsdeling selv, så tvinger de frem x-antall uker. Så ordningen hjelper faktisk ikke kvinner i det hele tatt.

Det er mange eksempler. Jeg håper bare at folk vet konsekvenser av det de stemmer. Rødt betyr intet mindre enn diktatur. 

Tenker at staten norge aldri kommer til å ende opp med dette systemet på 4-8 år om noen flere stemmer rødt ved de neste valgene. Rødt må samarbeide med andre partier, de vil aldri få muligheten til å styre som ved et diktatur! Sånt styre ønsker absolutt ikke folk i norge eller de fleste som sitter i rødt selv. Tanken med å stemme rødt for min del bunner kun i strategi. Å få norge mer bort fra disse "amerikanske" tilstander nåværende politikk driver å styrer oss mot og dermed ødeleggelsen av hvilke verdier som har ligget i det å være norsk på slutten av 1900 tallet. Mister vi denne identiteten så kan norge ligesågodt overdras til Storbritannia for min del. Å være norsk har mye å si for oss og blir nationen vi er en del av noe annet vi ikke kan identifisere oss med så velger jo folk å styre sin egen skute uten hjelp fremfor å delta i å lage en flåte og stå sterkere sammen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...