Gå til innhold

SV vs Rødt


Fighter83

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å bytte parti og melde meg inn i Rødt kun pga den dårlige retningen Norge går. Jeg er veldig for prinsippet "likhet for alle" og ønsker veldig at vi må få en endring for å få til dette. Jeg synes Rødt er veldig ekstremt men nå for tiden har vi virkelig behov for å gi regjeringen et tydelig signal på hvilken retning vi ikke ønsker å gå i! Vi må ikke bli for vage og usikre ang dette, vi holder på å miste oss selv i dette. Landet vi er stolt av, ønsker å bidra i og ikke minst et land vi kan få flere barn i, gi dem en trygg fremtid i og som vi kan bli gamle i uten å være utrygge på om vi blir ivaretatt eller syke.

Men hvilke forskjeller er det mellom SV og Rødt? Jeg har ikke alle politiske forskjellene for meg lengre. Kan noen bistå i å forklare forskjellene? 

  • Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja la endelig Rødt komme til makta, så vil likhet for alle bety at vi alle må kle oss i striesekker og stråhatt og får utdelt en hakke til å jobbe med på markene. Også blir vi en del av Russland som de beundrer 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wwoman skrev (6 minutter siden):

Ja la endelig Rødt komme til makta, så vil likhet for alle bety at vi alle må kle oss i striesekker og stråhatt og får utdelt en hakke til å jobbe med på markene. Også blir vi en del av Russland som de beundrer 

 

Det er nok en myte! Ellers så får de da ikke såpass slakke tøyler da🤣 De må jo samarbeide med andre partier! Og følge norske lover! Det er ikke så lett å endre lovverket (heldigvis) 👍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt tvunget til å stemme på Rødt eller SV hadde jeg glatt valgt Rødt 🙂 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (20 minutter siden):

Det er nok en myte! Ellers så får de da ikke såpass slakke tøyler da🤣 De må jo samarbeide med andre partier! Og følge norske lover! Det er ikke så lett å endre lovverket (heldigvis) 👍

Får de nok stemmer så trenge de ikke å samarbeide med noen, og de kan forandre lovverket slik de vil. Og det er ingen myte at de er veldig Russland vennlige, det sto i partiprogrammet deres selv etter invasjonen av Ukraina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt??? Som har kommunisme i partiprogrammet sitt? Som ikke vil støtte Ukraina med våpen? Som er russiskvennelige? 

Nevn ett land der kommunisme har fungert? 

Sv er jo litt bedre, men...... 

Ingen av de er nok det beste alternativet. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fighter83 skrev (8 timer siden):

Jeg vurderer sterkt å bytte parti og melde meg inn i Rødt kun pga den dårlige retningen Norge går. Jeg er veldig for prinsippet "likhet for alle" og ønsker veldig at vi må få en endring for å få til dette. Jeg synes Rødt er veldig ekstremt men nå for tiden har vi virkelig behov for å gi regjeringen et tydelig signal på hvilken retning vi ikke ønsker å gå i! Vi må ikke bli for vage og usikre ang dette, vi holder på å miste oss selv i dette. Landet vi er stolt av, ønsker å bidra i og ikke minst et land vi kan få flere barn i, gi dem en trygg fremtid i og som vi kan bli gamle i uten å være utrygge på om vi blir ivaretatt eller syke.

Men hvilke forskjeller er det mellom SV og Rødt? Jeg har ikke alle politiske forskjellene for meg lengre. Kan noen bistå i å forklare forskjellene? 

Forskjellen ligger mye i avstanden til regjeringspartiet Ap. Rødt står lenger unna og har ikke allianse, verken offisielt  eller via kameraderi. Derfor kan Rødt fritt snakke opposisjonelt.

Rødt er mot krig, mens SV støtter NATO/USA . Rødt har aldri akseptert bombingen av Libya og Serbia. I SV var det bare to stortingsrepresentanter som var imot Libyabombingen (men  det var selvfølgelig mange SVere utenfor tinget som var imot).

Rødt er et naturlig valg for 80-talls SVere, de som stemte på Berge Furre og Hanna Kvanmo.

Rødt har også sine mørke sider. De er forurenset av noen blodkommunister, noen karrierejegere og noen antidemokratiske krefter som bedriver noplatforming. Noplatforming betyr å hindre folk de er sterkt uenige med i å komme til  orde. Jeg tror også at Rødt er imot profitt i private barnehager og sykehjem. Jeg mener at all privat virksomhet må ha profitt for å være sunn og bærekraftig, og  at dersom det ikke kan tas ut på en ryddig  måte så snikes det ut bakveien, f.eks. ved å opprette et vaskefirma eller eiendomsfirma som overfakturerer og får ut profitten.

Jeg er usikker på hvor grønne de er, men mistenker at begge er grønne kaffelatte-partier med el-sykler som støtter MDG. Tror egentlig SV er verst (grønnest).

At Rødt er russiskvennlige (som i Putinister) tror jeg ikke på, med unntak for noen enkeltmedlemmer som f.eks. Pål Steigan. Men Rødt er nok russervennlige på den måten at de støtter russerne mot den presidenten (Putin) som ødelegger landet deres og sender folk til Ukraina for å drepe og dø.

Det som er  ganske ironisk er at Rødt (sammen med Frp) er det partiet  som  støtter næringslivet sterkest ved  å opponere mot den strømregninga som kveler næringslivet. Det er noe FRP og Rødt kan gjøre fordi de har avstand til AP og er i opposisjon. Kommer de i posisjon og samarbeid så vet jeg ikke hva som skjer. SV ble jo spist av AP.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt har forstått energi sakene i landet, ikke så gal på miljø heller. SV har hengt seg opp i en umulig miljøpolitikk.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ønsket å bli gjort narr av eller gjøre narr av de ulike partiene hadde jeg ikke postet denne tråden i denne delen av forumet. 

Til de som poster her: dere får oppføre dere! Legg fra dere latteliggjøringa og sarkasmen. Hersketeknikk hører heller ikke hjemme her. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (17 minutter siden):

Grunnen til at rødt ikke støtter Ukraina er trolig at USA støtter Ukraina. Min fiendes fiende er min venn er den røde tråden i rødt og deres forgjengere siden tidenes morgen.

 

image.thumb.png.61905ffacf9dab57b38a3c275a015f83.png

Jeg tror Rødt støtter Ukraina. Men de ser ikke at det hjelper å sende tanks dit.
Selv tenker jeg at Putinregimet kan falle når som helst pga interne forhold i Russland, og at det er dette som stopper krigen. Jeg støtter Ukraina, men ikke med  våpen. Jeg  kommer til å sende penger i stedet (så kan  Ukraina bruke de som de  vil).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (1 time siden):

Grunnen til at rødt ikke støtter Ukraina er trolig at USA støtter Ukraina. Min fiendes fiende er min venn er den røde tråden i rødt og deres forgjengere siden tidenes morgen.

 

image.thumb.png.61905ffacf9dab57b38a3c275a015f83.png

Har aldri sett Marx sin versjon av kommunisme bli satt ut i praksis. Alt jeg har sett er diktatorer som bruker ideologien for å lure med seg arbeiderklassen til å gjøre opprør mot aristokratiet, for så å sette seg selv i førersetet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (2 timer siden):

Grunnen til at rødt ikke støtter Ukraina er trolig at USA støtter Ukraina. Min fiendes fiende er min venn er den røde tråden i rødt og deres forgjengere siden tidenes morgen.

 

image.thumb.png.61905ffacf9dab57b38a3c275a015f83.png

For en beskrivende tegning!

Det er 100% spot on. 

''Ta de rike'' er rett tatt ut av ''rob or kill the successful''. Rødt er der. Får de mer makt går vi over til ''Force the rest to work for free''.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fighter83 skrev (1 time siden):

Hadde jeg ønsket å bli gjort narr av eller gjøre narr av de ulike partiene hadde jeg ikke postet denne tråden i denne delen av forumet. 

Til de som poster her: dere får oppføre dere! Legg fra dere latteliggjøringa og sarkasmen. Hersketeknikk hører heller ikke hjemme her. 

Jeg tror en del av de som svarer ufint ligger helt på andre siden politisk, og det er dessverre slik at latterliggjøring og sarkasme er det beste de kan komme med, hvis ikke hadde de kommet med saklige svar. 

Jeg vingler mellom disse to selv hvert eneste valg, men lander alltid på SV fordi det virker tryggere og fordi de har en tydeligere og mer solid dyrevernspolitikk enn rødt. Dessverre blir dette nullet ut når SP har makten, iom at de har den dårligste dyrevernspolitikken i landet. 

Jeg er nå lei av Høyre og AP-regjeringer og håper flere stemmer på småpartiene ved neste valg, hvis ikke ser jeg ikke vitsen nesten. 

Jeg kommer til å tenke veldig nøye gjennom hvem som får min stemme neste valg. De siste årene har mine standpunkt i en rekke saker endret seg, blant annet har jeg begynt å frykte woke- og kanselleringskulturen litt, og er det noen som er woke så er det jo nettopp sv og rødt. Per nå så lever vi i et samfunn der privatpersoner kan få sparken på jobb for å utrykke bekymring for at personer med penis som identifiserer seg som kvinner skal få sone voldtektsdommer i kvinnefengsel (nylig en stor sak om dette i Scotland). Jeg er redd vi følger etter, og at kvinners rettigheter går på bekostning av transpersoners rettigheter. Og en liten disclamer: transpersoner har rett til å leve gode, trygge liv. Jeg ønsker dem alt godt. Men jeg vil føle meg trygg på at jeg ikke møter på en eneste penis når jeg skifter i en kvinnegarderobe. 

Dyrevern er fortsatt på toppen av min liste, og der scorer SV, mdg, Rødt og faktisk frp høyest. Sistnevnte er langt unna meg ellers, særlig når det gjelder giftig retorikk som jeg mener fordummer hele den politiske debatten. Minner om Trump, og selvom han gjør 20 gode ting så blir det vannet ut av alle de stygge personangrepene han gulper opp hver gang han åpner munnen. 

Miljøvern er også en stor greie for meg, og der scorer de ganske likt. Miljøvern og klima handler for meg om å ta vare på naturen vår, for klimaendringene får vi ikke gjort noe mer her i Norge når Kina, India, USA osv forsøpler og forurenser i den skalaen de gjør. Jeg kommer til å gå for den av de som fronter atomkraftverk. 

Rødt ønsker tannlege inn i folkehelseprogrammet. Plusspoeng. 

Jeg vet ikke om du ble noe klokere av mitt surr, for det skinner kanskje gjennom at jeg sliter litt selv med å vite hva jeg skal velge. Jeg håper mest på et politisk skifte der småpartiene på begge sider får mer makt. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (2 timer siden):

Hadde jeg ønsket å bli gjort narr av eller gjøre narr av de ulike partiene hadde jeg ikke postet denne tråden i denne delen av forumet. 

Til de som poster her: dere får oppføre dere! Legg fra dere latteliggjøringa og sarkasmen. Hersketeknikk hører heller ikke hjemme her. 

:klem3:
Politiske tråder blir alltid sånn dessverre 😞

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du så debatten for noen uker siden Ts? 
 

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202301/NNFA51011723/avspiller

Her kommer det frem noen skremmende synspunkt fra noen av Rødts politikere. Anbefaler deg å se programmet. 
Rødt har politikere som hevder de ikke er kommunister, og politikere som skryter av at de er kommunister..det skaper støy i partiet - og partier med støy innad i kretsen er sjelden bærekraftige (se bare på AP feks). 


Jeg for min del syns Rødt har mange fine politiske tanker når det kommer til å ta vare på de svake i samfunnet, å favne hele samfunnet, være et inkluderende samfunn, og at de vil motarbeide klassesamfunnet som skyter fart nå - men jeg kan ikke bruke stemmen min på dem, fordi jeg er i mot kommunisme - kommunisme har aldri fungert. 
Jeg kan ikke støtte et parti med politikere som innehar kommunistisk tankesett..det er akkurat likt når det kommer til FrP feks - hvor høyreradikale sender støtteerklæringer til Listhaug..det betyr at politikken Listhaug fører, fenger det høyreradikale miljøet - noe jeg tar sterk avstand fra. 
 

Jeg skjønner godt at du syns det er vanskelig å finne et politisk parti som støtter dine verdier..jeg er selv parti-løs for tiden - fordi jeg sliter med å finne et parti som deler mine verdisyn..det politiske Norge er en farse, som har rasert det meste vi tidligere har tatt for gitt. Ingen av dem fortjener min stemme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fighter83 skrev (11 timer siden):

Men hvilke forskjeller er det mellom SV og Rødt? Jeg har ikke alle politiske forskjellene for meg lengre. Kan noen bistå i å forklare forskjellene? 

Den viktigste forskjellen er at Rødt er et revolusjonært kommunistisk parti, mens SV er et reformistisk sosialistisk parti.

Rødt vil ha revolusjon og ettpartistat, mens SV vil ha samme system som i dag, bare større likhet og sterkere styring av markedene.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min familie( søsken, foreldre, barn) kommer til å stemme Rødt neste gang. Vi er ikke enige i alt fra dem, men Norge trenger å våkne snart, man trenger å sende et signal på at nok er nok. 

Rødt er jeg enig med på veldig mye, men det fins ikke et eneste parti som jeg er enig med 100%. I tillegg er de små, og sannsynlig vil de aldri noensinne regjere alene, derfor. Ap og Høyre er jo nesten det samme, og de har vi fått nok av. 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (3 timer siden):

Har aldri sett Marx sin versjon av kommunisme bli satt ut i praksis. Alt jeg har sett er diktatorer som bruker ideologien for å lure med seg arbeiderklassen til å gjøre opprør mot aristokratiet, for så å sette seg selv i førersetet. 

Godt observert. Det er det som alltid skjer. Pol pot, Stalin, enhver hoxa, Venezuela, cuba honecher, mao, Zimbabwe, nord Korea. Kina. Kommunismen klarer ikke å finne et eneste eksempel hvor dette fungerer. Det er blitt forsøkt mange ganger. Alltid endt i massive lidelser. Men stadig nye generasjoner lar seg forlede.

Overalt hvor dette er forsøkt ender det i grusomheter.

Poenget er at ved innføring av kommunisme må man man bruke Makt. Det er ikke mulig uten. Og man ender opp med diktatur, nepotisme massiv korrupsjon, fattigdom og sult, brudd på alle rettigheter i jakten på en utopi. Vi lærer aldri.

Dvs vi lærte at nazismen ikke var bra etter 1 forsøk. Ingen kan hevde at Hitler ikke var ekte nazisme, vår versjon er bra!!!

Det er jo bare tull. Men kommunismen dukker opp i stadig nye versjoner og kule folk som pakker det inn i nye trendy uttrykksformer. Selv etter millioner av døde (flere enn nazistene) så dukker det opp nyfrelste Carl Marx lesere men sine åpenbaringer. 

Det er helt utrolig at de slipper så billig unna... Det er bare kult å gå Che T-skjorte og Carl Marx i bokhylla. Hver nye generasjon renvasket ideologien.

Skoleverket har sviktet kraftig.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (40 minutter siden):

Det er jo bare tull. Men kommunismen dukker opp i stadig nye versjoner og kule folk som pakker det inn i nye trendy uttrykksformer. Selv etter millioner av døde (flere enn nazistene) så dukker det opp nyfrelste Carl Marx lesere men sine åpenbaringer.

Det er ingen som sier "nå har vi det så bra, at nå blir vi kommunister". Jeg skal love deg at jo flere "oligarker" vi får i vesten, jo flere fattige. Jo mindre sosial mobilitet, jo flere kommunister får vi. Det er kanskje smart å bremse denne utviklingen før det er for seint og vi får en ny "kommunistisk" revolusjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...