Gå til innhold

Hvorfor har Harry dette navnet i Derrick ...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I så fall måtte jeg ha skrevet "Hvorfor har Harry navnet Harry i Derrick", og med tanke på alle harrydiskusjonene her i forumet i det siste blir to ganger Harry bare i overskriften kanskje en smule harry.

Jeg forsvarer ikke fortiden hans, men Horst Tapperts fortid - han var bare 20 år i 1943 - blir etter min mening en smule overdrevet i forhold til de faktiske omstendighetene i datidens totalitære utgave av Tyskland, noe som blir godt forklart av brukeren B.O.B. i en kommentar på Fri Diskusjon i denne tråden:

- - -

Dette var dårlig historie og viser svært liten kunnskap om temaet. Horst Tapper ble ikke kalt ut før i 1943 og da var det originale SS mer eller mindre utradert. Horst Tapper hadde da lenge klart å holde seg unna tjeneste da han var motstander av krigen. Etter at krigslykken snudde ville ikke lenger Hitler gi rekrutter til Wehrmacht. Alle skulle inn som SS uansett høyde, og om du var døv eller feit. Der var opptreningen av en annen kaliber enn i Wehrmacht som var mer som en militærtjeneste. SS ble drevet på et annet nivå og det var det Hitler ønsket. Disse soldatene skulle liksom få samme kvaliteten som de først fra 30-årene og til 1942 da de fleste originale var døde. Det ble de ikke, for slike som Horst Tapper hadde ikke interessen og det var vel også litt av grunnen til at de tapte krigen. Litt som dagens russere som ikke vil i krigen.

Dårlig gjort og historieløst å henge ut denne stakkaren som til slutt ikke lenger klarte å vike unna krigen, og kunne velge - gå inn i uniform eller bli skutt.

- - -

Problemet med tysk fortid er at det var så mange tyskere som i 1933-45 på en eller annen måte hadde bånd til nazismen at det ville ha vært umulig for Tyskland å gå videre etter krigen om man ikke lot fortid være fortid, og i motsetning til karakteren i episoden du skriver om som bevisst dro fordel av ting som skjedde den gang, har jeg aldri hørt at Horst Tappert fikk noen slags fordeler av fortiden sin i en uniform han ikke kunne nekte å ta på seg med mindre han ønsket en rask død som krigsmotstander, og nektet å adlyde Førerens befalinger.

Det var ikke alle som hadde motet til søskene Scholl, dessverre.

Anonymkode: 95bca...6d6

Tråden du viser til stemmer ikke.  Du vil ikke finne noen seriøse historikere som hevder dette.   SS valgte du selv å gå inn i.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mulig at han er eldre eller yngre enn han som spiller ham....

Anonymkode: 2a45f...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2023 at 9:15 AM, AnonymBruker said:

Slutt å skrive «dette» i overskriften. Skriv hva det gjelder! Smittet av tabloidavisene? 

Anonymkode: 77fb4...947

I motsetning til tabloidene går det her frem av overskriften hva TS spør om. Men jeg skulle ønske avisene også hadde moderatorer som fjernet artikler med ufullstendig overskrift. Hadde ikke blitt mye igjen da :D 

Anonymkode: 00dd3...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2023 at 5:34 PM, Merlin said:

Tråden du viser til stemmer ikke.  Du vil ikke finne noen seriøse historikere som hevder dette.   SS valgte du selv å gå inn i.  

Takk for kommentar - nå er det en stund siden jeg fordypet meg i krigshistoriske fakta, så jeg er egentlig ikke den rette til å uttale meg, men valgfrihet i krig er et relativt begrep, i alle fall i situasjonen Tyskland var i i 1943.

Etter Stalingrad hadde man desperat behov for nye krefter, og inntaket i Waffen-SS var lysår fra den elitistiske organisasjonen SS hadde vært til å begynne med, der man måtte gjennom et nåløye for å bli tatt opp og få tildelt dolken og den svarte uniformen. Som B.O.B. i Fri Diskusjon påpekte i kommentaren sin, tok man mot slutten av krigen omtrent inn alt som kunne krype og gå i Waffen-SS, og selv om jeg ikke har satt meg inn i hvordan det var for inntak av nye soldater i 1943, skulle det ikke forundre meg om presset var svært stort, og valgfriheten en helt annen enn i for eksempel Norge, der nordmennene som vervet seg, tok et aktivt valg.

Horst Tappert var altså 20 på dette tidspunktet, noe som var en moden alder for en fersk rekrutt - han var tydeligvis ikke en av de fanatiske Hitlerjugend-guttungene som bare drømte om den dagen de kunne bli soldater og tjene Fører og fedreland med våpen i hånd; han måtte på en eller annen måte ha klart å komme seg unna militæret til den tid, så han var neppe like begeistret for krigen som en rekke andre.

Derfor mener jeg at jeg ikke er den rette til å dømme ham på bakgrunn av situasjonen han var i; han kunne naturligvis ha nektet med et klart standpunkt, men da hadde livet hans etter alt å dømme endt i 1943; det var et voldsomt press for å støtte krigen på dette tidspunktet i datidens Tyskland, og man viste ingen nåde mot dem som gikk mot en viss Adolfs vanvidd.

Anonymkode: 95bca...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Han tjenestegjorde i Wehrmacht fra han var 17, og ble så overført til Panzergrenadierregiments 1 Totenkopf i mars 1943. Overlevde vel krigen fordi han ble alvorlig såret på østfronten og havnet på diverse sykehus.

Jeg har tysk familie selv, og vet hvor vanskelig det var under krigen. Som du skrev tidligere, var det ikke "bare" å protestere, det var den sikre død. Kanskje ikke bare for deg selv, men for familien din også. De fleste vet vel i dag hvordan det gikk med tyskere som gjorde motstand, det er enkelt å si at alle burde gjort det, men ikke like lett å etterleve gitt den tiden som var.

Anonymkode: 172a0...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...