AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Del Skrevet 3. februar 2023 Kriminaloberinspektor Derricks legendariske assistent heter som kjent Harry Klein, spilt av Fritz Wepper. Ifølge Wikipedia er Fritz Wepper født i 1941, og hvis man går ut fra at rollefiguren har omtrent samme alder, er det noe som ikke stemmer. Å gi et tysk barn et populært engelsk navn midt under 2. verdenskrig antar jeg ville ha vært helt utenkelig; dette var neppe tiden for å knytte vennskapsbånd med en erkefiende med mindre man ønsket besøk av Gestapo. Slik at hvis opphavet til rollefiguren Harry Klein skulle ha vært troverdig, måtte Harry enten ha blitt født utenlands av foreldre som var antinazister med sans for det britiske - ikke utenkelig med tanke på at Harry Klein først dukket opp i den tyske krimserien Der Kommissar i 1969, skrevet av samme manusforfatter - eller Harry Klein måtte ha vært en del år yngre, og blitt født i Tyskland på et tidspunkt da okkupantene fikk sympati; først da vil jeg gjette på at man kunne gi en tysk unge navnet Harry uten å bli uglesett av naboene og resten av slekten. Men i så fall ville rollefiguren Harry Klein ha vært en usedvanlig ung kriminalassistent, og knapt fullført videregående da han først dukket opp på TV-skjermen i 1969. Er det noen som eventuelt vet mer om Harry Kleins bakgrunn som kunne hjelpe ...? Som en liten kuriositet kan man også ta med at den virkelige Harry Klein var en britisk saksofonist som blant annet spilte på Beatles' "White Album". Savner Derrick på TV-skjermen selv om jeg har tatt vare på alle episodene; mon tro om ikke NRK burde vurdere å sende den nostalgiske serien om igjen - selv om serien stort sett tar utgangspunkt i mord i tyske overklassemiljøer, er det likevel mange fine detaljer der som får en til å minnes 1970-årene med sine mørke trepaneler på veggene, eller de gladere 1980-årene. Derrick er i aller høyeste grad en del av både tysk og norsk TV-historie - i en tid da NRK var eneste tilgjengelige kanal, lyste mange nok opp da de fikk vite at i fredagens krim stod Derrick på menyen. Anonymkode: 95bca...6d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Del Skrevet 3. februar 2023 Harry er jo opprinnelig et tysk navn da, det stammer fra Heimirich Anonymkode: 46c73...846 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 3. februar 2023 #3 Del Skrevet 3. februar 2023 (endret) Du høres akkurat ut som samboeren min . Han som tråler eBay for Derrick effekter og besøkte Wuppertal for å ha vært i Horst Tappers hjemby. 😅 Og drømmer om å åpne et Derrick museum. Jeg har bodd i Tyskland, rett i nærheten av Wuppertal så jeg ble med da han besøkte meg i Deutschland. Jeg vet ikke hvorfor Harry heter Harry, men dagens funfact er at Klein på norsk stammer fra klein på tysk. Først i betydningen stusselig svakelig, liten, syk på norsk og nå som noe dårlig. Endret 3. februar 2023 av Laraa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Del Skrevet 3. februar 2023 Kanskje Harry Klein er jødisk? Klein er et jødisk etternavn og Harry et ganske så poulært fornavn bland jøder. Det var endel overlevende som ga Tyskland en ny sjanse etter krigen framfor å reise til USA og ble en ressurs i Europa. Bare en tanke, og Harry Klein er jo en fiktiv person, men Klein er i allefall et vanlig jødisk etternavn Anonymkode: 58927...545 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Del Skrevet 3. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Harry er jo opprinnelig et tysk navn da, det stammer fra Heimirich Anonymkode: 46c73...846 Det har du rett i, men hvis man ble født i Tyskland i 1941, tror jeg sjansen er langt større for at man ville fått den tyske utgaven av navnet eller et annet konservativt tysk navn enn den britiske versjonen Harry. Grunnen til at man bruker dette navnet i TV-serien, er kanskje for å vise at Harry Klein er ung, kul og moteriktig; kjenner ikke til rollen Harry har i Der Kommissar, men i Derrick er det han som har draget på damene, mens Derrick er den rolige, eldre og erfarne. Her er for øvrig litt mer om forholdet deres utenfor TV-skjermen: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/uvennskap-divafakter-og-en-vinglete-tup-sannheten-om-derrick-og-harry-klein/o/5-95-273836 3 minutter siden, Laraa said: Du høres akkurat ut som samboeren min . Han som tråler eBay for Derrick effekter og besøkte Wuppertal for å ha vært i Horst Tappers hjemby. 😅 Og drømmer om å åpne et Derrick museum. Jeg har bodd i Tyskland, rett i nærheten av Wuppertal så jeg ble med da han besøkte meg i Deutschland. Jeg vet ikke hvorfor Harry heter Harry, men dagens funfact er at Klein på norsk stammer fra klein på tysk. Først i betydningen stusselig svakelig, liten, syk på norsk og nå som noe dårlig. Takk for svar, og en interessant tanke med tanke på betydningen av ordet klein, som jeg kjenner godt til etter å ha lært tysk i flere år på skolen. Harry Klein dukket altså opp i Der Kommissar fem år før han dukket opp i Derrick, og forutsatt at han spilte rollen som underordnet også der på samme vis som i Derrick, kan teorien din så absolutt ha noe for seg. Er nok ikke like stor fan som samboeren din, men det er jo flott at noen tar vare på og interesserer seg for historien - å åpne et Derrick-museum høres ut som en fenomenal idé, særlig nå som serien blir mer og mer nostalgisk for hvert år som går, og i motsetning til dagens produksjoner preget av behovet for action, foregår Derrick for det meste i rolige omgivelser . Anonymkode: 95bca...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Del Skrevet 3. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje Harry Klein er jødisk? Klein er et jødisk etternavn og Harry et ganske så poulært fornavn bland jøder. Det var endel overlevende som ga Tyskland en ny sjanse etter krigen framfor å reise til USA og ble en ressurs i Europa. Bare en tanke, og Harry Klein er jo en fiktiv person, men Klein er i allefall et vanlig jødisk etternavn Anonymkode: 58927...545 Tusen takk for opplysningen - dette kan absolutt være en mulighet, særlig med tanke på tidspunktet da Harry Klein først dukket opp på skjermen. Anonymkode: 95bca...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. februar 2023 #7 Del Skrevet 3. februar 2023 Har sett Fritz Wepper i en annen film også i slutten av 1950 tallet Die Brücke 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #8 Del Skrevet 4. februar 2023 22 minutter siden, Maskinfører said: Har sett Fritz Wepper i en annen film også i slutten av 1950 tallet Die Brücke Die Brücke. Ja, i motsetning til Horst Tappert var Fritz Wepper tidlig ute, noe som tydeligvis førte til at forholdet dem imellom ble ganske så anspent - ifølge artikkelen i Nettavisen som jeg lenket til tidligere: Quote Wepper har en mistanke om at hans eldre kollega i virkeligheten led av mindreverdighetskomplekser, fordi han først i voksen alder var blitt interessert i teater og skuespill. Wepper selv var nærmest vokst opp på ulike scener i München og hadde fått skuespill inn med morsmelken: «Team» «Foran kamera var vi et team. Men ellers vil jeg beskrive forholdet vårt som spaltet. Nære venner ble vi aldri. Kanskje skyldtes det at han var 18 år eldre enn meg.» At forholdet ikke alltid var det beste, blir av Fritz Wepper illustrert med historien om hvordan hans rollefigur «Harry» de første årene – av og til - fikk lov til å løse en krimgåte på egen hånd – uten at kommisær Derrick overhodet dukket opp i episoden. Dette mislikte Horst Tappert så sterkt at han la press på de ansvarlige for å få spille hovedrollen i samtlige episoder. Virkelighetens Derrick ville ikke finne seg i at Fritz Wepper skulle få lov til å stikke seg frem. Anonymkode: 95bca...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. februar 2023 #9 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Die Brücke. Ja, i motsetning til Horst Tappert var Fritz Wepper tidlig ute, noe som tydeligvis førte til at forholdet dem imellom ble ganske så anspent - ifølge artikkelen i Nettavisen som jeg lenket til tidligere: Anonymkode: 95bca...6d6 Ja det er riktig det Horst Tappert hadde jo en fortid i WW2 noe som gjorde at programmet ble fjernet fra tv noe jeg syns er utrolig trist mange skuespillere har jo gjort god karriere i voksen alder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #10 Del Skrevet 4. februar 2023 Her er statistikk for navnet Harry i Tyskland. Det har som dere ser, vært vanlig i Tyskland lenge før andre verdenskrig, men populariteten sank åpenbart i krigstiden, for så å bli mer populært på slutten av 1940-tallet. https://www.beliebte-vornamen.de/14512-harry.htm Häufigkeitsstatistik des Vornamens Harry bis 1970 Anonymkode: 0b921...1f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 4. februar 2023 #11 Del Skrevet 4. februar 2023 Tja. Tyskland har ein sterk tradisjon med å gje engelske namn til ungane, men om han er så gamal er vel heller tvilsamt. (sjølv om Heinrich Heine alleierei i 1797 fekk fornamnet "Harry", oppkalla etter ein brite som faren kjente. I lys av andre kommentarar ovanfor: Heine var jødisk) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #12 Del Skrevet 4. februar 2023 Det er jo heller ikke noe særegent for tyskere å velge blant utenlandske navn i tillegg til sine egne, det gjøres i alle land, også her i Norge. Så har man dem som har en engelskmann, eller en person fra hvor som helst i verden, i slekten, og så velger noen i familien å bruke om igjen det navnet. Anonymkode: 172a0...fce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #13 Del Skrevet 4. februar 2023 20 minutter siden, Maskinfører said: Ja det er riktig det Horst Tappert hadde jo en fortid i WW2 noe som gjorde at programmet ble fjernet fra tv noe jeg syns er utrolig trist mange skuespillere har jo gjort god karriere i voksen alder Etter reaksjonen i Tyskland vurderte NRK også å slutte å sende det, men de fortsatte faktisk å sende Derrick frem til rettighetene utløp i 2016, så det er håp om at serien kan dukke opp igjen; det er mer produksjonsmessig kvalitet i Derrick enn i de nostalgiske tingene de sender nå for tiden; persongalleriet i serien er noe for seg selv. Man får bare skrive til NRK, og be dem om gjensyn - med tanke på seriens alder, skulle jeg tro at lisenskostnadene for å sende Derrick ikke er all verden. Et gjensyn med Derrick og Harry - på YouTube er det flere episoder med norsk tekst, selv om jeg savner sjarmen ved den nynorske oversettelsen som kjennetegnet sendingene på NRK; i Norge ble det også gitt ut to DVD-bokser med Derrick-episoder fra 1985 og 1987, så det er mulig at dette stammer derfra - denne er fra 1985: Anonymkode: 95bca...6d6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. februar 2023 #14 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Etter reaksjonen i Tyskland vurderte NRK også å slutte å sende det, men de fortsatte faktisk å sende Derrick frem til rettighetene utløp i 2016, så det er håp om at serien kan dukke opp igjen; det er mer produksjonsmessig kvalitet i Derrick enn i de nostalgiske tingene de sender nå for tiden; persongalleriet i serien er noe for seg selv. Man får bare skrive til NRK, og be dem om gjensyn - med tanke på seriens alder, skulle jeg tro at lisenskostnadene for å sende Derrick ikke er all verden. Et gjensyn med Derrick og Harry - på YouTube er det flere episoder med norsk tekst, selv om jeg savner sjarmen ved den nynorske oversettelsen som kjennetegnet sendingene på NRK; i Norge ble det også gitt ut to DVD-bokser med Derrick-episoder fra 1985 og 1987, så det er mulig at dette stammer derfra - denne er fra 1985: Anonymkode: 95bca...6d6 Såpass ja håper de begynner og sende dem igjen pappa var glad i dette han er jo født i 1945 så han så jo mye sånt på 1970 og 1980 tallet eneste Norske jeg har sett må vel være Helmer og Sigurdson mulig det er en kopi av Derrick eller de skulle kopiere utenlandsk krim nei nå betaler vi jo selv om man ikke har tv så da burde det gå dessverre er ikke NRK demokratisk bare og betale okkesom Yepp savner sjarmen jeg også går mest i Hjartet på rette staden nå så sent som opptil klokken 20:00 om kvelden mener Derrick gikk så sent som opp til 1995-1996 om jeg ikke husker feil kjørte en mye mere moderne BMW Husker Derrick avhørte noen på ett kontor en gang deretter gikk han og kom tilbake og sa oi de ringer visst før han gikk derfra han hadde nok sine mistanker om at vedkommende skulle ringe til noen etter avhøret 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #15 Del Skrevet 4. februar 2023 Man skal aldri undervurdere Derricks psykiske evner; de er noe helt for seg selv. Når du nevner Helmer og Sigurdson, er hele serien å finne på NRKs nett-TV: https://tv.nrk.no/serie/helmer-og-sigurdson Vil ikke påstå at de er en kopi av Derrick; på den tiden hadde man legendariske krimserier som Columbo, den alltid hårløse Kojac, Helgenen med den uforglemmelige helten Simon Templar, eller Starsky & Hutch, så Helmer og Sigurdson virker som en norsk vri med iblant ganske så kreative løsninger på drapsgåten; de er absolutt verdt et gjensyn. I tysk sammenheng var heller ikke Derrick noe direkte nyskapende - Der Kommissar kom som nevnt fem år tidligere, og i 1977 dukket Der Alte opp, med musikk av Frank Duval som laget mye av den instrumentale musikken til Derrick - Der Alte lages fortsatt der man for lengst har passert episode nr. 400, og vises blant annet på finsk TV, som kjøper inn mange tyske produksjoner. Anonymkode: 95bca...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #16 Del Skrevet 4. februar 2023 Slutt å skrive «dette» i overskriften. Skriv hva det gjelder! Smittet av tabloidavisene? Anonymkode: 77fb4...947 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merlin Skrevet 4. februar 2023 #17 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg har vokst opp med Derrick og håper vi får gleden av å se serien igjen. Hadde serien vært mulig å kjøpe komplett med Norsk tekst hadde jeg gjort det. En av episodene handler om et hevndrap . Noens slektning blir drept under flukt i slutten av krigen og ranet for store verdier i diamanter. Morderen bruker dette som startkapital etter 1945 og blir en meget rik mann. Lurer på hva slags tanker Horst Tappert gjorde seg under innspillingen når han selv klarte å holde sin fortid skjult ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #18 Del Skrevet 4. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Slutt å skrive «dette» i overskriften. Skriv hva det gjelder! Smittet av tabloidavisene? Anonymkode: 77fb4...947 I så fall måtte jeg ha skrevet "Hvorfor har Harry navnet Harry i Derrick", og med tanke på alle harrydiskusjonene her i forumet i det siste blir to ganger Harry bare i overskriften kanskje en smule harry. 1 hour ago, Merlin said: Jeg har vokst opp med Derrick og håper vi får gleden av å se serien igjen. Hadde serien vært mulig å kjøpe komplett med Norsk tekst hadde jeg gjort det. En av episodene handler om et hevndrap . Noens slektning blir drept under flukt i slutten av krigen og ranet for store verdier i diamanter. Morderen bruker dette som startkapital etter 1945 og blir en meget rik mann. Lurer på hva slags tanker Horst Tappert gjorde seg under innspillingen når han selv klarte å holde sin fortid skjult ? Jeg forsvarer ikke fortiden hans, men Horst Tapperts fortid - han var bare 20 år i 1943 - blir etter min mening en smule overdrevet i forhold til de faktiske omstendighetene i datidens totalitære utgave av Tyskland, noe som blir godt forklart av brukeren B.O.B. i en kommentar på Fri Diskusjon i denne tråden: - - - Dette var dårlig historie og viser svært liten kunnskap om temaet. Horst Tapper ble ikke kalt ut før i 1943 og da var det originale SS mer eller mindre utradert. Horst Tapper hadde da lenge klart å holde seg unna tjeneste da han var motstander av krigen. Etter at krigslykken snudde ville ikke lenger Hitler gi rekrutter til Wehrmacht. Alle skulle inn som SS uansett høyde, og om du var døv eller feit. Der var opptreningen av en annen kaliber enn i Wehrmacht som var mer som en militærtjeneste. SS ble drevet på et annet nivå og det var det Hitler ønsket. Disse soldatene skulle liksom få samme kvaliteten som de først fra 30-årene og til 1942 da de fleste originale var døde. Det ble de ikke, for slike som Horst Tapper hadde ikke interessen og det var vel også litt av grunnen til at de tapte krigen. Litt som dagens russere som ikke vil i krigen. Dårlig gjort og historieløst å henge ut denne stakkaren som til slutt ikke lenger klarte å vike unna krigen, og kunne velge - gå inn i uniform eller bli skutt. - - - Problemet med tysk fortid er at det var så mange tyskere som i 1933-45 på en eller annen måte hadde bånd til nazismen at det ville ha vært umulig for Tyskland å gå videre etter krigen om man ikke lot fortid være fortid, og i motsetning til karakteren i episoden du skriver om som bevisst dro fordel av ting som skjedde den gang, har jeg aldri hørt at Horst Tappert fikk noen slags fordeler av fortiden sin i en uniform han ikke kunne nekte å ta på seg med mindre han ønsket en rask død som krigsmotstander, og nektet å adlyde Førerens befalinger. Det var ikke alle som hadde motet til søskene Scholl, dessverre. Anonymkode: 95bca...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #19 Del Skrevet 4. februar 2023 Kan Harry evt være et kallenavn? At han feks er døpt Heinrich, men bruker en variant av navnet i hverdagen? Litt på samme måte som britene ofte gjør det, feks Teddy for Edward, Tony for Anthony, Bill/Billy for William, Trish for Patricia, Nelly for Helen, osv. Anonymkode: d70f3...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #20 Del Skrevet 4. februar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kan Harry evt være et kallenavn? At han feks er døpt Heinrich, men bruker en variant av navnet i hverdagen? Litt på samme måte som britene ofte gjør det, feks Teddy for Edward, Tony for Anthony, Bill/Billy for William, Trish for Patricia, Nelly for Helen, osv. Anonymkode: d70f3...7e6 Godt forslag, men det ville være litt pussig å konsekvent bruke et kallenavn i offisiell sammenheng som politimann; vet ikke hvordan det er i Der Kommissar der han først dukket opp, men jeg har aldri i det jeg har sett av Derrick hørt at den ærverdige Kriminalhauptmeister Harry Klein egentlig heter noe annet. Er usikker på om omfanget av bruken av kallenavn er annerledes i Tyskland enn i England, men rent språkmessig er tysk mer formelt, og når spør noen man ikke kjenner, tiltaler man vedkommende med "De", noe som ville ha virket unødvendig stivt i Norge - eller hvis man brukte "Sir" i England i dagligtale. Anonymkode: 95bca...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå