AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #1 Skrevet 3. februar 2023 Jeg kom til skade for å spise to skiver med kalkunfilet som gikk ut på dato for en uke siden. Det var en uåpnet pakke, og jeg merket ikke noe unormal lukt når jeg åpnet den, jeg reagerte heller ikke på smaken. Jeg så først datoen på pakken når jeg var ferdig å spise.. Kan man bli dårlig av dette, og på hvordan måte?? Noen som vet, eller har gjort det samme? Anonymkode: f9405...9ad
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #2 Skrevet 3. februar 2023 Du blir neppe dårlig når du ikke reagerte på verken lukt eller smak. Anonymkode: 80d6b...7ad 2 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #4 Skrevet 3. februar 2023 Det er en gunn for at man blir oppfordret til å lukte og smake på alt, selv om datoen «ikke er god». Anonymkode: 9de6d...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #5 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg kom til skade for å spise to skiver med kalkunfilet som gikk ut på dato for en uke siden. Det var en uåpnet pakke, og jeg merket ikke noe unormal lukt når jeg åpnet den, jeg reagerte heller ikke på smaken. Jeg så først datoen på pakken når jeg var ferdig å spise.. Kan man bli dårlig av dette, og på hvordan måte?? Noen som vet, eller har gjort det samme? Anonymkode: f9405...9ad Det står "Best før:", ikke "Ødelagt etter:". Kjøtt holder seg ofte fint både to og tre uker over utgått dato, så lenge det oppbevares kaldt. Det er helt ufarlig å spise utgått dato, så lenge maten lukter og smaker som det bruker å gjøre. Hvis innholdet i pakken hadde vært dårlig, ville du ha merka det på lukta med en gang du åpna pakken. Hvis maten har blitt uspiselig, er den enten mugla eller så stinker den pyton. Å kaste mat fordi den har ligget over "Best før:", er både uansvarlig og uetisk. Hvis du lemper maten i bøtta på autopilot når datoen går ut, uten å sjekke først om den er spiselig, betyr det at du ofte kaster mat som er fullstendig spiselig og helt OK. Mat er en knapphet i verden. Derfor: VI KASTER IKKE SPISELIG MAT! Sjøl har jeg drevet mye med dumpster-diving og handler gjerne på To good to go, bare for å redde mat fra å bli kasta. Jeg sparer penger på det også, men det er en bonus. Anonymkode: 386de...e77 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #6 Skrevet 3. februar 2023 Håper du har testamentet i orden 😬 Se positivt på det, du har muligheten til å planlegge din egen begravelse. Anonymkode: 4d4a0...efc
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #8 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det står "Best før:", ikke "Ødelagt etter:". Kjøtt holder seg ofte fint både to og tre uker over utgått dato, så lenge det oppbevares kaldt. Det er helt ufarlig å spise utgått dato, så lenge maten lukter og smaker som det bruker å gjøre. Hvis innholdet i pakken hadde vært dårlig, ville du ha merka det på lukta med en gang du åpna pakken. Hvis maten har blitt uspiselig, er den enten mugla eller så stinker den pyton. Å kaste mat fordi den har ligget over "Best før:", er både uansvarlig og uetisk. Hvis du lemper maten i bøtta på autopilot når datoen går ut, uten å sjekke først om den er spiselig, betyr det at du ofte kaster mat som er fullstendig spiselig og helt OK. Mat er en knapphet i verden. Derfor: VI KASTER IKKE SPISELIG MAT! Sjøl har jeg drevet mye med dumpster-diving og handler gjerne på To good to go, bare for å redde mat fra å bli kasta. Jeg sparer penger på det også, men det er en bonus. Anonymkode: 386de...e77 Kjøttpålegg er vel siste forbruksdag, og ikke best før. Anonymkode: f9405...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #9 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjøttpålegg er vel siste forbruksdag, og ikke best før. Anonymkode: f9405...9ad Så du mener i fullt alvor at helt førsteklasses og fullstendig spiseslig pålegg uten tegn til å være for gammelt bør kastes fordi det står en dato på pakken? Det er ikke lov å selge mat som har ligget over "Siste forbruksdag", men det er ingen som sier at det er uansvarlig å spise den. Alt som ligger i kjøledisken er såkalt "lett bedervelig" mat. Det er derfor det oppbevares i kjøledisk. Det betyr ikke at det er datoen på pakken som bestemmer når den blir bedervet. Selv Antibac med 85% alkohol selges med "Best før:" på flaska. https://www.lavpriskurven.no/products/antibac-handdesinfeksjon-500ml-uten-parfyme Tømmer du ut håndspriten også, fordi datoen på flaska er utgått? Anonymkode: 386de...e77 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #10 Skrevet 3. februar 2023 Ingenting å bekymre seg over. Når jeg var yngre spiste jeg latterlig mye mat som var "ute av dato", ble aldri syk. Anonymkode: 9b5e6...9ee
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #11 Skrevet 3. februar 2023 Men hallo, om du skulle ha blitt dårlig av det hadde det skjedd noen timer etter du spiste, ikke en uke etterpå. Anonymkode: ecd25...60c
AnonymousBruker Skrevet 3. februar 2023 #12 Skrevet 3. februar 2023 Datostempler er jo ofte bare antatte dager (siste forbruksdato er mer presis derimot), og det er derfor sjelden farlig. Hadde det derimot faktisk vært noe, hadde du merket det veldig raskt. Hallo, kroppen er mildt sagt en alarm når man har fått i seg noe dårlig. Det beviser jo egentlig bare at datoene kunne faktisk ha vært utsatt med en uke... 😅
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #13 Skrevet 3. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Så du mener i fullt alvor at helt førsteklasses og fullstendig spiseslig pålegg uten tegn til å være for gammelt bør kastes fordi det står en dato på pakken? Det er ikke lov å selge mat som har ligget over "Siste forbruksdag", men det er ingen som sier at det er uansvarlig å spise den. Alt som ligger i kjøledisken er såkalt "lett bedervelig" mat. Det er derfor det oppbevares i kjøledisk. Det betyr ikke at det er datoen på pakken som bestemmer når den blir bedervet. Selv Antibac med 85% alkohol selges med "Best før:" på flaska. https://www.lavpriskurven.no/products/antibac-handdesinfeksjon-500ml-uten-parfyme Tømmer du ut håndspriten også, fordi datoen på flaska er utgått? Anonymkode: 386de...e77 Det er ikke vits å sammenlikne varer med "best før" og varer med "siste forbruksdag". Det er to helt forskjellige ting. Anonymkode: 80d6b...7ad 2
Anciol Skrevet 3. februar 2023 #14 Skrevet 3. februar 2023 Har gjort samme tabben TS men har ikke merket noe spesielt , mulig litt mer vind i magen enn vanlig!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #15 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er ikke vits å sammenlikne varer med "best før" og varer med "siste forbruksdag". Det er to helt forskjellige ting. Anonymkode: 80d6b...7ad Begge deler er en dato som er stemplet på pakken. Tallet sier ikke noe om hvorvidt maten er spiselig eller ikke. Det bestemmes av kvaliteten på innholdet i pakken. Skal du avgjøre om maten er spiselig, må du åpne pakken og se/lukte om det er noe galt med maten, uavhengig av datoen på pakken. Blir maten oppbevart feil (f.eks. i en varm bil på vei til eller fra butikken), kan maten bli bedervet i god tid før utløpt dato. Anonymkode: 386de...e77 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #16 Skrevet 3. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Begge deler er en dato som er stemplet på pakken. Tallet sier ikke noe om hvorvidt maten er spiselig eller ikke. Det bestemmes av kvaliteten på innholdet i pakken. Skal du avgjøre om maten er spiselig, må du åpne pakken og se/lukte om det er noe galt med maten, uavhengig av datoen på pakken. Blir maten oppbevart feil (f.eks. i en varm bil på vei til eller fra butikken), kan maten bli bedervet i god tid før utløpt dato. Anonymkode: 386de...e77 Begge deler er en dato... men det er to forskjellige merkinger. Regelverket som ligger bak er vidt forskjellig. Å sammenlikne kylling med siste forbruksdato og Antibac med best før blir helt hjernedødt. Se. lukt, smak er gode råd, ja, ellers takk. Det har jeg drevet med i over 20 år. Jeg hisser meg ikke opp om noen kaster kyllingpålegg etter siste forbruksdato uten å lukte på den. Det er en avgjørelse som er godt innafor. Anonymkode: 80d6b...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #17 Skrevet 4. februar 2023 Best før = smaker kanskje ikke like godt etter. Siste forbruksdag = kan ikke garantere at du ikke blir syk etter. Om det ser bra ut og lukter og smaker riktig etter siste forbruksdag går det høyst sannsynlig helt fint. Jeg kaster likevel matvarer etter siste forbruksdag - noe som opptrer svært sjelden fordi jeg har vett til å spise dem opp før den tid. Anonymkode: 152ed...cd2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå