servitrise&suppe Skrevet 3. februar 2023 #1 Del Skrevet 3. februar 2023 Jeg er ikke så veldig opptatt av å sette mennesker i bås, så det er ikke hensikten her, og jeg var usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden fordi jeg så at det er et underforum om filosofi her og lurer på om tråden passer der. I såfall får den flyttes- jeg syns bare at det ble litt høytsvevende å skrive dette der. I det siste så har jeg lest en del om hva ulike psykiatere og andre forståsegpåere har skrevet og sagt om makt, og også hva de har ytret om mennesker som er psykopater og hvilke posisjoner de søker. Alle vet jo at mange av dem søker posisjoner der de får makt, men ett spørsmål jeg vil ha synspunkter på er om de som søker makt alltid har et grunnleggende behov for å berike seg selv enten i form av sosial status eller økonomisk? Hvis det ikke er det hvilke yrker og posisjoner søker mennesker av andre grunner? Det er selvfølgelig ikke godt å alltid vite så dette blir nok øynene som ser og tilliten vi har til hva noen sier selv. For eksempel sier noen innen politiet at de vil gjøre en innsats for å holde samfunnet trygt. Det har jeg ikke noe problem med å tro på, men samtidig vet alle også at det er ett av yrkene hvor psykopater søker seg til. Jeg tror helst at det er flest av de første, av naturlige årsaker. Jeg lurer også på de som søker seg til media, en annen karriere der psykopater gjerne er representert ift andre områder. Hvor mange søker makt på grunn av innflytelse for å hjelpe og hvor mange fordi de mener de besitter kunnskap som er viktig og dele, og hvem har oppmerksomhet som den største motivasjonen og hvorfor? Dette blir sikkert litt rotete og kanskje ikke så veldig interessant for brukere her, men jeg håper egentlig bare at noen vil komme med synspunkter på noe av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 3. februar 2023 #2 Del Skrevet 3. februar 2023 Det får vi nok aldri vite, da vi ikke vet hvor mange psykopater/narsissister det finnes en gang. De blir sjeldent diagnostisert da de ikke har det med å søke hjelp for lidelsen sin, så man får ikke talt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 5. februar 2023 (endret) Ramona1970 skrev (På 3.2.2023 den 23.23): Det får vi nok aldri vite, da vi ikke vet hvor mange psykopater/narsissister det finnes en gang. De blir sjeldent diagnostisert da de ikke har det med å søke hjelp for lidelsen sin, så man får ikke talt dem. Noen søker faktisk hjelp. Finn Skårderud som har dette som ett felt sa at hvis man møter dem på sitt svakeste så kan de også være mottagelige for terapi - trodde han da. Han sa også at de søker maktposisjoner, men samtidig at man finner mange i fengsler som innsatte, så da stusset jeg litt. Men det er et stort tema, og det er mest det med hvem gjør hva med makt og hvorfor de søker det, jeg ville høre synspunkter på. Forventer ikke noen konklusjoner her 🙂 Endret 5. februar 2023 av servitrise&suppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ramona1970 Skrevet 5. februar 2023 #4 Del Skrevet 5. februar 2023 servitrise&suppe skrev (41 minutter siden): Noen søker faktisk hjelp. Finn Skårderud som har dette som ett felt sa at hvis man møter dem på sitt svakeste så kan de også være mottagelige for terapi - trodde han da. Han sa også at de søker maktposisjoner, men samtidig at man finner mange i fengsler som innsatte, så da stusset jeg litt. Men det er et stort tema, og det er mest det med hvem gjør hva med makt og hvorfor de søker det, jeg ville høre synspunkter på. Forventer ikke noen konklusjoner her 🙂 Ja noen søker hjelp, men jeg tror det er for mange som ikke gjør det til at man egentlig kan anslå hvor mange av denne typen det finnes i et yrke eller i verden. Narsissister/psykopater er vel forskjellige på siner måter også, akkurat som andre. De liker makt, men ikke alle trenger eller kan få et maktyrke for å utøve den. De kan også utøve makt i familien, eller på arbeidsplassen som ansatt. Og ikke alle er like høytfungerende eller smarte. En arena som er interessant er sekter. Sektledere er ofte narsissister, og de får folk til å gjøre de utroligste ting. Og der ser man dem faktisk, fordi sektene tipper over på et tidspunkt, slik at man kan se galskapen og manipulasjonen bak det hele. Noen få er Osho, Teal Swan, Benthino Massaro, Keith Rainere, Jim Jones, Ron Hubbard, Nithyananda....flere av disse sektene eksisterer i dag, og det finnes mange mange flere også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 5. februar 2023 (endret) Ramona1970 skrev (6 minutter siden): Ja noen søker hjelp, men jeg tror det er for mange som ikke gjør det til at man egentlig kan anslå hvor mange av denne typen det finnes i et yrke eller i verden. Narsissister/psykopater er vel forskjellige på siner måter også, akkurat som andre. De liker makt, men ikke alle trenger eller kan få et maktyrke for å utøve den. De kan også utøve makt i familien, eller på arbeidsplassen som ansatt. Og ikke alle er like høytfungerende eller smarte. En arena som er interessant er sekter. Sektledere er ofte narsissister, og de får folk til å gjøre de utroligste ting. Og der ser man dem faktisk, fordi sektene tipper over på et tidspunkt, slik at man kan se galskapen og manipulasjonen bak det hele. Noen få er Osho, Teal Swan, Benthino Massaro, Keith Rainere, Jim Jones, Ron Hubbard, Nithyananda....flere av disse sektene eksisterer i dag, og det finnes mange mange flere også. Gode poeng. Ja, selvfølgelig er det mange posisjoner man kan søke makt i, og dette var grunnen til at jeg ønsket synspunkter her. Det du sier om sektledere er jeg helt enig i, og jeg tenker også i mer åpne religiøse miljøer, uten å stemple noen spesielle menigheter. Det er jo også andre sekter, og jeg tenker da på konspirasjonsmiljøer blant annet. Mange ledere for ulike miljø det også. Endret 5. februar 2023 av servitrise&suppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 21. februar 2023 #6 Del Skrevet 21. februar 2023 Ryddet for innlegg kun bestående av lenker, persondebatt og svar til slettede innlegg Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå