Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Triviella skrev (På 20.6.2024 den 13.21):

Kjedelig når ikke alt går etter planen. Men kjempebra at du fremdeles kommer inn her og oppdaterer! Det er nok mange som heller ville ha latt hele dagboken (og dermed livstilsprosjektet) seile sin egen sjø. Du henter deg fint inn igjen skal du se 👊

Ja det er veldig sant! Selv om jeg ikke klart å utføre alt jeg har ønsket i det siste innenfor kosthold og trim, så har jeg ikke forsvunnet. Jeg har tenkt mye på dette, reflektert, og innenfor visse områder har jeg hatt fokus også. Mitt gamle jeg ville f.eks lett å ha kjøpt seg en sjokolade på vei hjem fra jobb. Men det har ikke vært i tankene mine, aldri vært aktuelt nå. Jeg har holdt meg til proteinrundstykket til lunsj, og så hjem for middag. Det er sånt som jeg kommer på nå, når jeg tenker meg om.

Og fra denne uka har jeg klart å få søtsaker og snacks på avstand også. Synd å si det, men det er nok først og fremst for at mannen har vært bortreist. Jeg vet jeg alltid har ansvar for mine egne handlinger, men den siste måneden har det vært ekstremt vanskelig å stå i mot når han "hatt lyst på noe godt" og det plutselig har stått kaker, potetgull og is på bordet :roll: Han er bare absolutt ikke der at dette ikke trenger å være en del av "hverdagen" (jeg skal jobbe med det altså, for det er jo ikke bra for han heller). Men ja, med han bortreist denne uken så ble mine kvelder mindre fristende. Mer travel med å ta vare på hus og barn alene, så fritiden gikk til husarbeid og soving, ikke TV og snacks. 

Så i dag følte jeg meg mer rustet til å gå på vekten. Og det var en gledelig overraskelse! 

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
5. jan: 93,1 kg
12. jan: 92,7 kg
19. jan: 91,3 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
22. mars: 92,4 kg
5. april: 92,5 kg
12. april: 93,2 kg
3. mai : 92,0 kg
10. mai : 91,9 kg
17. mai : 91,5 kg
1. juni : 92,6 kg
7. juni : 92,8 kg
21. juni : 91,4 kg

Sum: - 12,8 kg

Og det er jo nesten ingenting som motiverer mer enn å se at vekten tikker nedover :duskedame: Nå er jeg jo nesten på prosessens laveste vekt! Prøver å ikke ha fokuset på tall da, men det var vanskelig å ikke legge merke til det. Det jeg tenkte før jeg gikk på vekten i dag, var at jeg ville bli såå glad dersom det ikke var oppgang. Så dere kan jo tenke dere! Oh joy!

Jeg blir jo nesten på griner'n også. For meg betyr dette mye ekstra i tillegg. Det betyr f.eks at jeg ikke har falt av livsstilsprosjektet. Det betyr at jeg ER en person som går tur, trener og tenker over hva jeg spiser. Selv om de siste ukene har vært vanskelige, og dette ikke har vært i fokus. Livet skjer, og jeg har ikke sluttet. Det har bare ikke vært rom for å prioritere disse nevnte tingene. Men jeg kommer tilbake. Og det som har vært så forskjellig/overraskende denne gangen er at når gamle meg har vært på diett og så hatt "off-uker", så har jeg følt meg skikkelig shitty og vekten vært HØY når jeg har vært på igjen. Så var liksom det jeg forventet mentalt nå. Men så viser det seg at det ikke er tilfellet. Det tror jeg rett og slett er fordi jeg ikke har hatt pause fra noe diett. Jeg har bare trimmet lite og hatt litt for mange enkelttilfeller av kake/snacksspising. Jeg blir rett og slett nesten litt rørt når hodet mitt oppdager at det går an å oppleve dette uten at jeg går syv skritt tilbake rrt.gif.79e2728bbf4123a8923783ef2fa456b6.gif :fnise:

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis med vektnedgang!

Er så fan av din tilnærming til å ikke ha en diett, men at du legger om kursen for permanent endring. Da tåler du opptil lengre perioder som er litt «dårligere» og så går det seg til i det lange bildet. Som du sier har du ikke ødelagt dietten, men hatt en periode med mindre trim og litt unntaksvis kosthold. Syns det høres ut som en fin tilnærming også for å prøve å holde hodet med på reisen du er på :) stay strong, keep up the good work!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Ja det er veldig sant! Selv om jeg ikke klart å utføre alt jeg har ønsket i det siste innenfor kosthold og trim, så har jeg ikke forsvunnet. Jeg har tenkt mye på dette, reflektert, og innenfor visse områder har jeg hatt fokus også. Mitt gamle jeg ville f.eks lett å ha kjøpt seg en sjokolade på vei hjem fra jobb. Men det har ikke vært i tankene mine, aldri vært aktuelt nå. Jeg har holdt meg til proteinrundstykket til lunsj, og så hjem for middag. Det er sånt som jeg kommer på nå, når jeg tenker meg om.

Og fra denne uka har jeg klart å få søtsaker og snacks på avstand også. Synd å si det, men det er nok først og fremst for at mannen har vært bortreist. Jeg vet jeg alltid har ansvar for mine egne handlinger, men den siste måneden har det vært ekstremt vanskelig å stå i mot når han "hatt lyst på noe godt" og det plutselig har stått kaker, potetgull og is på bordet :roll: Han er bare absolutt ikke der at dette ikke trenger å være en del av "hverdagen" (jeg skal jobbe med det altså, for det er jo ikke bra for han heller). Men ja, med han bortreist denne uken så ble mine kvelder mindre fristende. Mer travel med å ta vare på hus og barn alene, så fritiden gikk til husarbeid og soving, ikke TV og snacks. 

Så i dag følte jeg meg mer rustet til å gå på vekten. Og det var en gledelig overraskelse! 

2024
1. jan: 
94,9 kg
22. mars: 92,4 kg
10. mai : 91,9 kg
1. juni : 92,6 kg

Sum: - 12,8 kg

Og det er jo nesten ingenting som motiverer mer enn å se at vekten tikker nedover :duskedame: Nå er jeg jo nesten på prosessens laveste vekt! Prøver å ikke ha fokuset på tall da, men det var vanskelig å ikke legge merke til det. Det jeg tenkte før jeg gikk på vekten i dag, var at jeg ville bli såå glad dersom det ikke var oppgang. Så dere kan jo tenke dere! Oh joy!

Jeg blir jo nesten på griner'n også. For meg betyr dette mye ekstra i tillegg. Det betyr f.eks at jeg ikke har falt av livsstilsprosjektet. Det betyr at jeg ER en person som går tur, trener og tenker over hva jeg spiser. Selv om de siste ukene har vært vanskelige, og dette ikke har vært i fokus. Livet skjer, og jeg har ikke sluttet. Det har bare ikke vært rom for å prioritere disse nevnte tingene. Men jeg kommer tilbake. Og det som har vært så forskjellig/overraskende denne gangen er at når gamle meg har vært på diett og så hatt "off-uker", så har jeg følt meg skikkelig shitty og vekten vært HØY når jeg har vært på igjen. Så var liksom det jeg forventet mentalt nå. Men så viser det seg at det ikke er tilfellet. Det tror jeg rett og slett er fordi jeg ikke har hatt pause fra noe diett. Jeg har bare trimmet lite og hatt litt for mange enkelttilfeller av kake/snacksspising. Jeg blir rett og slett nesten litt rørt når hodet mitt oppdager at det går an å oppleve dette uten at jeg går syv skritt tilbake rrt.gif.79e2728bbf4123a8923783ef2fa456b6.gif :fnise:

Bra jobba🥰 Det med å være opptatt med barn og hus merker jeg også at har positiv effekt på vekta. Rekker jo ikke å kosespise på kveldene eller å fokusere noe særlig på sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkelig glad av å lese dine tanker om at du har klart å håndtere de siste ukene på en bedre måte en før. For det virker som at det er nettopp det som er et av målene dine. 🌸:highfive: 

Har du vurdert om å be mannen din gå til et annet rom, hvis mulig, for å spise is og godis? Det høres kanskje litt rart ut å gjøre det, men din livsstilsendring er så viktig for deg, og man har bare så mye viljestyrke før man gir etter. Både mannen min og jeg har en avtale om at hvis den ene ønsker å kutte ned på snop så skal den andre gjerne spise sjokolade en annen plass en foran nesen på den som har lyst å skjære ned på sånt. 

Og så gøy med vektnedgang! :blomst2: Det er jo lite som motiverer like mye som når man ser at tallet blir mindre. For det er det som er en stor del av målet ditt. Grattis! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (1 time siden):

Har du vurdert om å be mannen din gå til et annet rom, hvis mulig, for å spise is og godis? Det høres kanskje litt rart ut å gjøre det, men din livsstilsendring er så viktig for deg, og man har bare så mye viljestyrke før man gir etter. Både mannen min og jeg har en avtale om at hvis den ene ønsker å kutte ned på snop så skal den andre gjerne spise sjokolade en annen plass en foran nesen på den som har lyst å skjære ned på sånt. 

Ja, han går ofte et eget sted. Problemet er både at det lager en slags stemning generelt her i heimen, men også det at 80% av tilfellene er at vi skal avslutte kvelden med litt TV sammen. Så der jeg kanskje har planlagt et knekkebrød til kveldsmat, så står det plutselig ostepop på bordet, for det skulle han ha :roll: Og skal sies at jeg har veldig sterk selvkontroll, og at jeg som oftest står i mot fordi jeg har jo bestemt meg for det knekkebrødet (men generelt vet hva som er bra for meg). Men i travle/stressede perioder og jeg synker ned i sofaen så får jeg bare veldig lyst på det. Og da er det kjørt 🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang, men aller mest med alt du har oppnådd underveis! Du kan virkelig være stolt av deg selv nå☺️ Det er jo i «dårlige» perioder man virkelig ser at man har endret vaner fra tidligere. Nå er smellen bare en liten fartsdump, ikke en stengt vei, hvis du skjønner metaforen min😁

God helg!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/21/2024 at 9:12 PM, Amatariel said:

Ja, han går ofte et eget sted. Problemet er både at det lager en slags stemning generelt her i heimen, men også det at 80% av tilfellene er at vi skal avslutte kvelden med litt TV sammen. Så der jeg kanskje har planlagt et knekkebrød til kveldsmat, så står det plutselig ostepop på bordet, for det skulle han ha :roll: Og skal sies at jeg har veldig sterk selvkontroll, og at jeg som oftest står i mot fordi jeg har jo bestemt meg for det knekkebrødet (men generelt vet hva som er bra for meg). Men i travle/stressede perioder og jeg synker ned i sofaen så får jeg bare veldig lyst på det. Og da er det kjørt 🤪

Skjønner det godt. De travle og stressende periodene spiser opp litt av viljestyrken. Kjenner selv på det samme til tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (2 timer siden):

Skjønner det godt. De travle og stressende periodene spiser opp litt av viljestyrken. Kjenner selv på det samme til tider. 

Ja, men det verste er ikke engang viljestyrken. For den mener jeg er veldig sterk. Hvis jeg ikke vil (eller vil) ett eller annet, så sørger jeg ofte for at det blir slik. Men problemet er at i slike situasjoner som f.eks ostepop på kvelden, så VIL jeg av hele mitt hjerte ha det :knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Uke 25: skrittmål 3 av 7 dager 
Trening: 0 øker

Mandag: 9426
Tirsdag: 8737

Onsdag: 7023
Torsdag: 3849
Fredag: 5018
Lørdag: 9740
Søndag: 6985

Dette syns jeg er for dårlig selv. Joda, var alene med barna stort sett hele uken, men jeg hadde kunne klart å nå skrittmålet flere dager, og kommet meg på trening i alle fall èn gang. Så litt skuffet over meg selv der. Jeg klarer tydeligvis ikke fokusere så veldig hardt på både kosthold og trim samtidig :roll: Og kostholdet siste uken er noe helt annet, der er jeg veldig fornøyd (også i helga!). SÅ - ny uke og nye skrittmuligheter.

Husker dere tidligere i år at jeg logget noen smårunder i mitt nærmiljø som er fine å ta en raskt kveldstur på? Nei, nesten ikke jeg heller :fnise: Jeg skulle jo være så flink å gå masse, logge og se progresjon. Vel vel, det er aldri for sent. I går kveld gikk jeg en runde som jeg tok i april, og gikk faktisk på kortere tid nå!

Granrunden 1,6 km
15. april: 22 min
23. juni: 19 min

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (6 timer siden):

Uke 25: skrittmål 3 av 7 dager 
Trening: 0 øker

Mandag: 9426
Tirsdag: 8737

Onsdag: 7023
Fredag: 5018
Lørdag: 9740
Søndag: 6985

Dette syns jeg er for dårlig selv. Joda, var alene med barna stort sett hele uken, men jeg hadde kunne klart å nå skrittmålet flere dager, og kommet meg på trening i alle fall èn gang. Så litt skuffet over meg selv der. Jeg klarer tydeligvis ikke fokusere så veldig hardt på både kosthold og trim samtidig :roll: Og kostholdet siste uken er noe helt annet, der er jeg veldig fornøyd (også i helga!). SÅ - ny uke og nye skrittmuligheter.

Husker dere tidligere i år at jeg logget noen smårunder i mitt nærmiljø som er fine å ta en raskt kveldstur på? Nei, nesten ikke jeg heller :fnise: Jeg skulle jo være så flink å gå masse, logge og se progresjon. Vel vel, det er aldri for sent. I går kveld gikk jeg en runde som jeg tok i april, og gikk faktisk på kortere tid nå!

Granrunden 1,6 km
15. april: 22 min
23. april: 19 min

Vil jo si det der er en ganske god forbedring på en runde du ikke har hatt fokus på å bli bedre på! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kjempefin nedgang 👍👏

Det med at mannen i huset skal kose seg med noe godt på kvelden kjenner jeg igjen her fra også. Jeg må også jobbe med at den vanen må bort, for han har heller ikke godt av det. MEN, samtidig så vil jo ikke jeg bestemme over hans livsstil selv om vi har snakket om at han også trenger å gjøre noe. Allikevel kan ikke jeg bestemme for han, dette må han finne ut av selv. Jeg kan bare bestemme over meg selv og mine egne valg. Og her er det viljestyrken som er viktig. Jeg syns også det er vanskelig å ikke "bare ta en bit" når det står der. Men heldigvis går det som regel veldig bra.

Ha en kjempefin sommer 😎🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der har lest dagboka di.  Bare egentlig for å prøve å få litt inspirasjon. Utgangspkt er vi ganske likt i start vekt vil jeg tro. Jeg ha ikke vekt hjemme. For jeg og har vært jojo slanker i mitt liv. Jeg er 56 nå og egentlig gitt opp alt av slanking jeg kjenner meg så igjen når jeg leser denne dagboka med de nedgangene og oppgangene.. Spesielt når vekta går opp mer enn ned da mister jeg fort motivasjonen. Jeg og har nok PCOS. Men aldri egentlig fått noe ordentlig svar på det.  Men bare hørt det nevnt i forbifarten. 

Det jeg syns er verst egentlig er når man  har kommet godt i gang med noe og så kommer  jula, eller er på besøk hos mamma en helg og der dyrker de søtsaker.. settes frem kake på kake på kake. Og så bli ho sur hvis en ikke spiser .. de spiser og kaker før frokost noe jeg misliker da. Jeg spiser alltid frokost først for noe kaker. Jeg er overrasket over at all gåinga di ikke skal gi bedre resultater??? Trodde det var nesten koden til forsiktig mat å gå en del skritt per dag. Jeg ser du la deg på 6000 skritt i begynnelsen og nå er du jo langt over det.  Så det har nå gått rett vei. 

Jeg liker heller ikke å ha det presset på meg at sprekker jeg nå er alt forgjeves og jeg vil gå opp i vekt igjen. Skulle ønske det var som i 2018-2019. Da gikk jeg ned 10 kg på ett år uten at jeg visste det selv men det var pga familære ting og ting som var veldig vanskelig for meg.  Da ga jeg litt blaffen i meg selv en stund og gadd ikke lage mat ingenting..  alt var bare tungt. Spiste men bare vanlig mat egentlig. Så hvordan de 10 kg forsvant vet jeg ikke. Hadde det enda vært sånn hver gang at man ikke la merke en gang til at man gikk ned i kg. Det var egentlig en digg følelse. 

Slanke sprøyter og sånt har jeg ikke råd til og tenker og på at det mest sannsynlig ikke er sunt... og må de gå på disse greiene resten av livet?

Hva med bivirkninger? Er det verd det lissom.  Så en ikke drar på seg andre ting en må slite med resten av livet. Per dags dato er jeg stort sett frisk og fin. Men blir lett stiv og vond i bekkenet hvis jeg må gå på asfalt for mye. Så kjøpesenter opplegg det hater jeg. 

Men liker å gå i naturen da. Og helst helt alene. 

Men jeg må ha en slankekur eller måte å gå ned på der jeg ikke tenker på det som slanke kur for gjør jeg det klikker det noe i hodet mitt og jeg tenker på mat 24/7 og da sprekker jeg tilslutt. Men går det av seg selv og jeg ikke merker noe spesielt at jeg er på noe slags diett å går det bra så prøver å knekke koden på hvordan jeg skal få til det. Hvor skal en begynne? Jeg er på ferie nå men har tenkt å begynne å gå litt igjen a når jeg kommer hjem men føler lissom ikke at det hjelper så mye. Føler aldri at jeg går ned noe.  Jeg målte meg rundt hofta der jeg er bredest før jeg dro på ferie for å se om det har hjulpet på noe men tviler egentlig. 

Ja nei den vekta er noe herk altså. Skulle ønske det var en løsning som fungerte for meg og som varte. Ikke at man sprekker og går opp igjen x antall kg det du gikk ned pluss litt ekstra som det ofte blir.  

Beste livet må jeg si har vært når jeg ikke har tenkt på vekta men bare levd normalt uten å ha det i bakhodet. Mulig jeg er rar men. 

Du er skikkelig flink som ikke lar det påvirke deg så mye at det har gått opp ett par uker osv .. hos meg er det nedtur.  Og motivasjonen har da lettest for å forsvinne da.  

Men syns det er spennende å følge med på din reise nedover. 

Du er kjempeflink. Stå på!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (2 timer siden):

Det med at mannen i huset skal kose seg med noe godt på kvelden kjenner jeg igjen her fra også. Jeg må også jobbe med at den vanen må bort, for han har heller ikke godt av det. MEN, samtidig så vil jo ikke jeg bestemme over hans livsstil selv om vi har snakket om at han også trenger å gjøre noe. Allikevel kan ikke jeg bestemme for han, dette må han finne ut av selv.

Ja det er akkurat det. Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp... litt slik som alkoholikere 😛 Han må faktisk ville det selv. Men det aller viktigste er at jeg føler at jeg må gi han "space" og ikke kommentere negativt alà "skal du spise alt det der" eller "skal du ha både potetgull og is"? - fordi han var så tålmodig og støttende med meg da jeg har vært i mine dypeste daler. Og da vet jeg at slike kommentarer var det siste jeg trengte. Men jeg sniker inn litt oppløftende ting her og der, og oftere enn før  kommer nå "når du er så flink skal jeg også det". Og så er jeg ikke superbekymret, for jeg kjenner mannen min. Han er en skippertaksfyr, og når han faktisk bestemmer seg for at han vil gå ned i vekt/komme i form, så går han all in. Har vært igjennom det før, at vi skal "slanke oss sammen fra nyttår" ja. Og da raser han alltid ned på sin metode (som ikke funker for meg på sikt) med massiv trening og lite kalorier.

Takk for besøk og hyggelige kommentarer @GrønnNellik68 :klemmer:
Høres absolutt ut som vi har mange tanker vi kan gjenkjenne oss i ja. Det er irriterende at hendelser som jul, bursdager osv. alltid dukker opp når man er inne i en god flyt. Men har skjønt at det er det som er livet, og det må læres å håndteres slik som året ellers. Det er ikke alle anledninger man må "ta den helt ut", og da er det bedre å virkelig nyte de periodene man faktisk gjør det. Bare et lite eksempel: før spiste jeg is bare det var litt sol på himmelen. Hvis vi handlet dagligvarer, så tok vi ofte oss en is på vei ut. I hyrten og styrten, mens man får varer og barn inn i bilen. For meg nå, så er det helt unødvendig. Ikke verdt det! Samme som når vi har besøk på verandaen og familien "vil ha is". Værsågod til dem og gjestene, men ikke til meg. Det er så mye prat og ting som skjer rundt meg med barna osv. En is nytes nå når jeg sitter i ro og virkelig hviler, helst alene. Så da gjør jeg det, og disse anledningene kommer mye mer sjeldent enn de andre.

Og så må man bare lære seg å si nei takk. Man kan ikke si ja til alt man blir servert igjennom hele livet, man må ta ansvar for egen helse. Men jeg vet godt at det er vanskelig! Har vel brukt nesten 40 år på å lære det. Men hvis man er i en situasjon gang på gang (f.eks fredagskake på jobben, ofte på besøk hos mor o.l) så er det lov å si nei takk hvis man ikke har lyst på. Disse anledningene er ikke spesielle. Om noen blir sure må man bare lære å heve seg over det. Hva andre putter i sin kropp må de få styre, men ikke hva jeg putter i min. Surheten går over, og du får bedre helse. Så er det alltids unntak. Jeg har absolutt smilt og takket ja til en gammel bestemor jeg ser èn gang i året, som har bakt en kake bare for at vi skulle komme på besøk. Men det er altså ikke disse anledningene som velter lasset.

Lykke til videre til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/23/2024 at 12:14 PM, Amatariel said:

Ja, men det verste er ikke engang viljestyrken. For den mener jeg er veldig sterk. Hvis jeg ikke vil (eller vil) ett eller annet, så sørger jeg ofte for at det blir slik. Men problemet er at i slike situasjoner som f.eks ostepop på kvelden, så VIL jeg av hele mitt hjerte ha det :knegg:

Trur vi har hver sin tolkning av hva viljestyrke betyr for oss. Det er faktisk interessant. For å sette litt på spissen, så er viljestyrke for meg å kunne si nei til en hver anledning til å spise som ikke passer i planen min. La oss si jeg har tenkt at jeg skal være i så og så stor kaloriunderskudd denne uka og da for å kunne spise mest mulig mat så må jeg takke nei til kaloririke alternativer (kake på jobb, is med barna osv.). Hvis jeg da blir tilbud for eksempel kake på jobb så takker jeg nei til det hvis viljestyrken er sterk akkurat da. Men hvis jeg allerede har en stressende uke bak meg, mensen osv så krever det mye mer av meg for jeg kjenner på at dette kakestykket kunne gi meg en midlertidlig godfølelse og oppløftende effekt, så å si nei er mye mer krevende for jeg har brukt opp en del av viljestyrken min på andre områder. Da har jeg veldig lyst å spise, men takker nei hvis viljestyrken er på plass.

I hodet mitt er "viljestyrken til å takke nei" og "uncondictional permission to eat" litt motstridende. Men jobber med saken med endre tankegangen. Mulig ting er ikke helt klart for meg enda.

Men så spiller vaner også en rolle der, har jeg praktisert det lenge nok så er det enklere å takke nei til det kakestykket uansett hvilke omstendigheter det ellers er i livet.

Men en ting er helt klart for min egen del, og det er at hvis jeg ikke får visuell stimuli med hyper-smakfull mat, typisk godteri og snop, så er det lettere å la være å spise. Ser jeg kake både hjemme og på jobb så er det vanskeligere å takke nei, en hvis jeg kun ser det i en av plassene

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024
1. jan: 
94,9 kg
28. juni : 92,0 kg

Sum: - 12,2 kg

Da var det bare dager unna til at første halvdel av året er over! Tenk det! Syns ikke det er såå lenge siden vi bikket nyttår og var spent på hva 2024 skulle bringe.
Når det gjelder vektnedgang kunne jeg aldri tenkt meg da at jeg bare skulle ha gått ned 2,9 kg 😏 Hadde jeg visst det da, så hadde jeg sikkert gravd meg ned og glemt alt som heter sunn livsstil. Det høres så lite ut! Men - jeg nevner dette nå fordi dette ville vært mitt gamle jeg. Jeg krisemaksimerer ikke sånn lenger. Joda, man kan få litt mentale sammenbrudd her og der, men de er korte. Det går raskt over. Jeg har lært meg å se den store sammenhengen nå. Helt siden jeg startet omlegging av livsstilen min i januar 2023 så har vekten tikket nedover hvert halvår. Sånn tallmessig så er jo det målet, at jeg blir lettere. Jeg kan begynne å krisemaksimere hvis vekten plutselig viser + etter et halvt år. Og det aller viktigste er jo hvordan jeg har det med meg selv! Og det er virkelig mye bedre enn f.eks for to år siden. Jeg føler meg friere rundt kropp og mat. Får ikke panikk dersom jeg blir tilbudt en is på jobb, takker ja hvis jeg har lyst på og nei hvis jeg ikke har det. Uten dårlig samvittighet for det ene eller andre. I går var vi forresten en familiegjeng som dro og badet i varmen, og jeg vrengte av meg kjole og gikk ut i bikini som om det var verdens mest naturligste ting. Som det jo er! Det har bare tidligere vært knyttet mange vanskelige følelser til dette.

Så det er deilig å være på dette stedet. Må bare passe på at det ikke blir for deilig :knegg: tenker jo på ordtaket "pain pushes, vission pulls". Jeg er ikke på en idealvekt enda, og BMI-skalaen sier fedme, noe som ikke er bra for helsa. Så det er bare å fortsette. Jeg motiveres i alle fall veldig av tanken på hvordan jeg kan føle meg om -10 kg ettersom jeg føler det såpass bra nå. Årsmålet nå er jo å kunne få 8-tallet i julegave til meg selv, men håper jo selvsagt at jeg skal kunne se det i løpet av høsten allerede. Men etter dette første halvåret så har jo kroppen min fortalt meg at dette ikke skal gå fort nei! ;) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres deilig ut å kunne bade med venner uten dårlige følelser! Det er mitt mål også denne sommeren. Jeg er mindre enn deg, men har også hatt masse negative følelser med dette. Alt fra at magen ikke er flat, huden er ikke perfekt, strekkmerker osv. Og tidligere så har dette hindret meg, har beholdt klærne på og sagt at jeg ikke vil bade. Men i år skal jeg drite i alt dette!

Du gjør en god jobb! Får du samme resultat neste halvår, så er du "plutselig" på 80-tallet 👊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uke 26: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 1 økt (spinning)

Mandag: 7218
Tirsdag: 7593
Onsdag: 6983
Fredag: 8725
Lørdag: 14 295

Søndag: 5237

Jeg glemte helt å logge aktiviteten min i uken som gikk, og det var ikke fordi jeg var misfornøyd. Tvert i mot faktisk, ganske godt fornøyd. De første dagene der burde jeg selvsagt klart å bikke 8k, men jeg var likevel aktiv derfor dveler jeg ikke ved det. Mye hagearbeid som ble tatt og jeg bar myye stein. Så fikk virkelig brukt kroppen, og da jeg kom inn for kvelden var jeg utslitt og det var uaktuelt å gå noe mer for å oppnå skrittene 😝 Ellers fikk jeg jo kommet meg på spinning igjen! Det var lenge siden, og var veldig gøy. Så "helt bortevekk" er jeg ikke :fnise:

Men nå er det innspurt både på jobb og hjemme før ferien. Går ut i ferie denne uken og gleder meg såååå :danse2: Føles ekstra godt nå, for de siste to årene har vært så spesielle pga. småbarn/ulønnet permisjon o.l. Så det er faktisk 3 år siden jeg gikk ut i en normal ferie etter normal jobb. Så det blir nok ikke noe vektregistrering på meg før i slutten av juli igjen. Men jeg tenker at jeg skal sjekke innom underforumet her i ny og ne når jeg får mulighet. Det hjelper meg å huske at denne delen av livet mitt finnes, og faktisk er viktig for meg :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo virkelig hatt ei bra uke aktivitetsmessig! Både tung hagearbeid og spinning, det kan du virkelig være fornøyd med 🙂

Ha en fin «ordentlig» ferie! Godt med de kontrastene i hverdagen. Det er sant, det blir ikke nødvendigvis samme feriefølelse når man går fra permisjon til ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 27: skrittmål 3 av 7 dager 
Trening: 0 økter 

Mandag: 7187
Tirsdag: 9808
Onsdag: 9720

Torsdag: 5326
Fredag: 8020
Lørdag: 6638
Søndag: 3901

Feriemodus her gitt 🫠 Ikke prøvd aktivt å få inn mange skritt, så her har det blitt det som har blitt. Føles veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med en velfortjent ferie. Synes ikke det ser helt galt ut skrittmessig heller jeg da, til at du ikke har prøvd engang. Håper du koser deg og nyter, og at du er et sted i landet hvor det serveres litt sol i ny og ne også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...