Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Uke 38: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 0 økter 

Mandag: 8674
Tirsdag: 7043
Onsdag: 7463
Torsdag: 8759
Fredag: 10 571
Lørdag: 18 751
Søndag: 8564

Første uken på lenge uten besøk på treningssenteret. Det må være lov, i mine øyne spesielt når det er en "grunn" til det. Første halvdel av uken her var jeg alenemor, andre halvdel på reise. Så rett og slett en skikkelig unntaksuke, så da er jeg egentlig veldig fornøyd. Fornøyd med skrittene, og tålelig fornøyd med maten. Største utfordringen er hotellbuffèt, som er første gang nå etter oppstart av wegovy. Liiiivredd for å bli dårlig pga. mye/dårlig mat (bor ikke alene på rom), så det hjalp meg absolutt til å begrense meg. Men jeg kjenner også at den fysiske begrensningen er der. Jeg blir raskere mett, og det er en følelse jeg øver meg på å høre på. Men det er ikke enkelt. Jeg har i så utrolig mange år spist på vane, å f.eks hente mat 2-3 ganger på buffèt, at det sitter veldig hardt i. Men de siste dagene her så har det blitt 1 1/2 gang da, og det er en forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er interessant å lese dine erfaring med wegovy. Det hjelper nok veldig at du er så reflektert på de forskjellige aspektene av matinntak. Mye går fort på autopilot hvis man ikke hever blikket, det kjenner jeg også på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startvekt 2023: 104.2 kg

2024
1. jan: 
94,9 kg
23. feb: 92,0 kg
8. mars: 91,5 kg
12. april: 93,2 kg
17. mai : 91,5 kg
28. juni : 92,0 kg
28. juli : 93,1 kg
2. aug : 92,8 kg

Start wegovy
17. aug : 91,8 kg
23. aug : 90,5 kg
30. aug : 89,1 kg
6. sept : 89,1 kg
13. sept : 88,8 kg
20. sept : 88,5 kg
27. sept : 88,3 kg

Sum: - 15,9 kg

Denne uken hadde jeg virkelig forventet oppgang! Ble definitivt overrasket over å gå ned 200 gram. Og... nesten litt sur? :knegg: Høres kanskje litt rart ut, men jeg har den illusjonen om at man bør gå ned i vekt dersom man har vært flink, hatt fokus, spist sunt, trent osv. og at man kan få oppgang når det motsatte skjer. Og denne uken har jeg virkelig vært på gale veier! Har vært på reise i fire dager, og der skled det helt ut... startet bra der jeg spiste salat til middag første kveld, og ikke pizza slik mitt reisefølge gjorde (var 100% det jeg hadde mest lyst på). Men etter hvert utover dagene ble det både alkohol, snacks, sjokolade, og masse masse mat. Vært buffèt nesten alle steder vi har vært 😶 Jeg har absolutt spist mindre enn "mitt gamle jeg", ellers ville jeg blitt dårlig. Og det var jeg lite interessert i på hotell og alt. Men det har jo blitt mye. Alt for mye i forhold til hva jeg egentlig trengte. Så her kan jeg bare lære, og bli bedre. Men bukker og takker for at jeg likevel fikk en liten nedgang i dag.

Nå er altså straks 3/4 av året overstått! Tenk det!! Bare tre måneder igjen av 2024 😱 
Jeg har mange tanker og følelser omkring dette, men hvis jeg skal nedfelle det i noe klart mål så er det jo at jeg ønsker å gå ned 10 kg på ett år. Det har hele tiden vært målet mitt, at jeg skulle bruke ca. 3 år på å bli kvitt de 30 kg jeg ønsket. I fjor klarte jeg neeeesten -10. Og jeg var fornøyd med det jeg fikk altså. Var jo vant med å gå noen kilo opp hvert år så :roll:

Så om jeg klarer dette i år også, så er jeg virkelig på god vei mot hovedmålet mitt! Det betyr at målet mitt nå er at innen utgangen av 2024 så skal jeg veie max 84,9 kg. Akkurat ti kilo mindre enn i fjor på samme tid. Jeg mangler 3,4 kg for å klare det målet. Det kan gå vel..!? Dette er også ca. den vekten hvor skillet mellom fedme --> overvektig går. Tenk om jeg kan gå inn i 2025 og "bare" være overvektig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 39: skrittmål 2 av 7 dager 
Trening: 1 økt (zumba) 

Mandag: 3600
Tirsdag: 6942
Onsdag: 7037
Torsdag: 12 944
Fredag: 8723

Lørdag: 5246
Søndag: 3738

Bah, ikke fornøyd her. Dette er for dårlig, når jeg vet at jeg kunne klart mer. Joda, kom meg på trening - og det på tross av hodepine. Slitt litt med det, pga. stress rett og slett. September har vært en fullstendig kaos-måned 🤯 Bare èn uke igjen som er ganske annerledes nå, så blir det roligere på min kant.

Årsaken til at det ble så lite skritt i helga var rett og slett fordi dette var første helgen på lenge uten mange planer. Og da falt jeg i fullstendig kapitulasjonsmodus. Bare vært hjemme, og tasset rundt og gjort litt smått husarbeid. Og joda, jeg er veldig for avslapping når det trengs, men innser her nå at her kunne jeg klart å gått meg 1 times tur altså! Om ikke ute (🥶) så har jeg alltids tredemøllen.

Så mål fremover blir å prioritere å gå litt for å holde meg i minimumsaktivitet når jeg faktisk har tid til det. Det må jeg bare, ellers tror jeg høsten blir tung.

Jeg må også bli flinkere med helgekostholdet mitt. Middagene blir for store rett og slett. Det er for mye "kos" og lange måltid med mye mat. Når det er noe jeg syns er spesielt godt, så spiser jeg på vane. Syns det er så godt, og klarer ikke stoppe. På lørdag hadde vi hjemmelagd pizza, og i går fårikål. Men det er jo ikke godt etterpå. Nå reagerer kroppen min pga. wegovy. Får luftsmerter i magen etter mye mat, og påfølgende diarè et halvt døgn etterpå :roll: Det verste er at dette visste jeg jo nå (etter en august-erfaring). Men likevel går det på automatikk med "bare ett pizzastykke til". Men nå har jeg en ferskere påminnelse, så må bare huske det. Og til slutt lære meg å bare ta passelig, og at det er så mye bedre for meg.

Så to høstmål fremover: klare skrittmålet oftere + spise mindre helgemåltid.
Jeg er VELDIG motivert til å klare vektmålet mitt til årsslutt, men da må jeg nok skjerpe inn litt her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, dette resonnerer veldig med meg for tiden. Høsten har så langt vært krevende med tanke på å gjøre gode valg. Men samtidig, både du og jeg har jo klart det ganske greit, til tross for ikke-optimale omstendigheter.

Det hørtes ikke godt ut med de mage symptomene du får av for mye mat. På ett vis bra at man får en feed back fra kroppen at her ble det for mye, men kjempe slitsomt at du kan aldri senke skuldrene helt og spise det du vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

123qwe skrev (1 time siden):

Det hørtes ikke godt ut med de mage symptomene du får av for mye mat. På ett vis bra at man får en feed back fra kroppen at her ble det for mye, men kjempe slitsomt at du kan aldri senke skuldrene helt og spise det du vil?

Neida, jeg har veldig nedsunket  skuldre 😅 spiser jo intuitivt og akkurat som jeg vil - som jeg har gjort det siste halvannet året. Egentlig aldri følt meg så fri rundt mat som jeg gjør nå. Hvis man tenker på alternativet som div. dietter er, kaloritelling osv. Så det er veldig deilig altså. Det er kun ved tilfeller at jeg spiser ALT for mye at tarmene blir rare. Forrige helg var jeg f.eks på tur med venner og var spent på om magen skulle reagere. Ble jo mye annerledes mat, hotell, restauranter, snacks og sjokolade. Men der reagerte jeg ikke noe fysisk, sannsynligvis fordi jeg ikke overspiste. Ble ganske mye syns jeg da, overhodet ikke sånn at jeg tenkte "åh, så synd, nå kan jeg ikke spise mer". Spiste meg mer enn fornøyd nok. Så det er den biten med overspising magen blir rar. Altså at man spiser så mye at man nesten ikke klare å røre seg, og bli både kvalm og alt etterpå. Jeg tror f.eks jeg spiste 8 pizzastykker på lørdag (...) muligens flere, for mistet tellingen. Jeg kunne garantert holdt meg til 5 stk, og vært mer enn fornøyd. Så det er helt tullete å ikke stoppe før! Så egentlig veldig glad for at kroppen sier i fra etter overspising, så lærer jeg kanskje av de erfaringene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolket jeg feil det du skrev, fikk inntrykk av at du var litt stressa over den kvalmen som kunne melde seg. Kanskje jeg bare projiserte mine tanker i det du skrev. Godt å høre at du kjenner deg avslappet når det gjelder mat 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024
1. jan: 
94,9 kg

Start wegovy
4. okt : 87,9 kg

Sum: - 16,3 kg

Det er helt vilt deilig å se et nytt, lavere, tall på vekta!! Det gjorde veldig godt at det tikket ned til 87 nå! :D Var akkurat det jeg trengte nå. Har vært på reise noen dager her, og jeg føler meg såå bra. Ekstremt stor kontrast til da jeg var på reise for to år siden og hadde null energi, var mest på hotellrommet og trøstespiste. Denne gangen er jeg ute og opplever ting, har energi og mer selvtillit.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ønske seg noe mer av vektreduksjon en at vekta tikker ned uke etter uke OG man har mer overskudd og føler seg bedre en før. Herlig! Det er så velfortjent 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du FØLER deg så mye bedre er en seier! Uavhengig av hva vekta vises! Psyken er jo det viktigste av alt her også er nedgangen en stor bonus! Bra jobba! 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny vektnedgang 🙂 Bruker du fortsatt 0,25? Hvordan er effekten av medisinen? Har den holdt seg lik siden start? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang og et nytt tall :) Gøy å følge med på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dame1989 skrev (På 4.10.2024 den 9.33):

Bruker du fortsatt 0,25? Hvordan er effekten av medisinen? Har den holdt seg lik siden start?

Ja jeg har brukt 0,25 siden start. Ser absolutt ingen grunn til å øke det, så lenge vekten faktisk tikker nedover. At det ikke går så fort (-0,3 hver de siste ukene) gjør iiiingenting. Det viktigste er at det går ned. Skal vurdere å ta større dose dersom jeg kommer til et platå over lengre tid hvor jeg står bom fast. Men drømmen er å kunne stå på 0,25 "for alltid" ja :nikke:

Effekten for meg er at jeg er kvitt matstøyen i hodet mitt. Og sultfølelsen er vesentlig dempet. Dette gjør at jeg ikke tenker på mat - og trenger mat - hele tiden. Nå kan jeg f.eks trene, uten å ha et behov for å spise så mye etterpå. Før var jeg helt uuuutsultet etter trening. Ble nesten slik at "vinninga gikk opp i spinninga" der. Kunne grue meg til å dra på trening liksom, fordi jeg visste hvor sulten jeg ville bli etterpå. Nå er jeg ute på farten, om det er til hverdags, reise med jobb/venner/familien og har ikke behov for å alltid oppsøke mat/snacks o.l. Det er så befriende!

Takk for fine kommentarer fra dere alle forresten! 🥰 Er så koselig å ha en liten personlig heiagjeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 40: skrittmål 7 av 7 dager 
Trening: 1 økt (aerobic) 

Mandag: 14 090
Tirsdag: 8730
Onsdag: 9332
Torsdag: 13 465
Fredag: 19 963
Lørdag: 16 135
Søndag: 12 395

Som dere ser har jeg vært på farten denne uken 😅 Blitt veldig mange skritt! Har absolutt vært sliten på kveldene, men litt sånn sunn og god-sliten. Er ikke såå lenge siden en sånn her skrittaktivitet var helt umulig for meg å få til. Så er så deilig å kunne være "med" nå, og oppleve ting.

Annerledes-uke på kosthold også dog, så nå må jeg "renses" litt 😆 Tilbake til normale måltider i alle fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt jobba med fine grønne tall 🎉 

Jeg heier på deg, og selv om jeg ikke har lagt igjen lyd her på lenge, så er jeg inne og leser. 
Fantastisk at W fungerer så bra på deg på laveste dose. Skulle ønske jeg var like heldig, her jeg punger ut for høyeste 😂 Men det er deilig at det er så stille i hodet ja

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Så fantastiske skrittmål! :D Veldig gøy å høre at du opplever mye fremgang på vekt- og aktivitetsmål, men nesten enda mer gøy å høre at du får det til samtidig som du føler deg i overskudd på det. :D Jeg merker i alle fall på meg selv at fremgang som tærer på energien er utrolig vanskelig å opprettholde, så høres supert ut at du har funnet en rutine som funker for deg!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2024
1. jan: 
94,9 kg

Start wegovy
4. okt : 87,9 kg
11. okt : 88,7 kg

Sum: - 15,5 kg

I dag er jeg veldig langt nede. Og det har faktisk ingenting med vekten å gjøre. For å være ærlig så forventet jeg en oppgang snart, da jeg har hatt rekordlang periode med nedgang hver uke. Og SÅ flink har jeg ikke vært, spesielt ikke på mat. Så det var liksom dømt til å komme snart. Så oppgang på 0,8 kg tar jeg med fatning.

Men jeg fikk meg en knekk i starten av uken her - nesten bokstavelig talt - da jeg fikk så vondt i ryggen. Og det er fullstendig hemmende. Smerten tar over alt, og jeg mister fullstendig livsgnisten. Orker ingenting, knapt snakke med familien min, ikke noe husarbeid (og jeg blir generelt deprimert over at rot flyter). Og kontrasten fra forrige blir så stor. Da var jeg på reise, hadde SÅ mye energi, følte meg som et nytt menneske som hadde hele verden for mine føtter. Så kommer hjem og får altså vondt i ryggen. Jeg aner ikke hva som har utløst det, om det var det at jeg gikk så mange skritt i forrige uke (??), men rart om det skulle vært det. For jeg følte meg absolutt ikke sliten da.

Jeg var hos kiropraktor på onsdag, i håp om bedring, men det ble faktisk bare verre. Har gått nå i et par dager og håpet at det måtte bli verre før det blir bedre, men ser ikke ut som det har tenkt å bli bedre overhodet. Så jeg må nok ta en ny tur på mandag. Bare overleve denne helga... driiitt altså. Hadde gledet meg sånn til familiehelg, tur med dem på søndag osv. Vet ikke om jeg orker noe nå.

Men jeg er innstilt og motivert på å spise bra da. Bort med sukker igjen og tilbake til råvaremat. Så satser på at jeg er tilbake vektmessig der jeg var neste fredag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...