Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #21 Skrevet 22. desember 2005 Fra å være et tabuemne ← Men er det virkelig et tabuemne? Selvmord og spiseforstyrrelser? Det oppfatter jeg det ikke som.
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #22 Skrevet 22. desember 2005 Fra å være et tabuemne til å "messe for mye" er et hav av forskjell. ← Men, hvor mye mener du skolen og barnehagene skal snakke med barna om dette da? Det har du kanskje noen tanker om? Hvert år? Flere ganger i året? Når læreren er bekymret for en elev i klassen? (Ja, lærere og førskolelærere lærer om slike ting ( = seksuelle overgrep og reaksjoner/symptomer hos barn) under utdanningen sin.) Når det passer seg i fagsammenheng?
Litt Lost Skrevet 22. desember 2005 #23 Skrevet 22. desember 2005 Så ja det er naivt å tro at man vil stoppe missbruk med å snakke om det, for beklageligvis vil det alltid være barn som blir missbrukt. ← Enig i at det ike vil stoppe misbruk totalt sett. Men om vi ved å snakke om det kan hindre bare ett av hundre misbruk, er det verdt det. Og har man hindret at ett barn blir misbrukt, har man kanskje igjen hindret at 10 andre barn blir misbrukt. Fordi noen av de som blir misbrukt ender opp med å bli en overgriper. Omskjæring av jenter. Jeg har tro på at ved å snakke om det, vil skikken bli vanskeligere å gjennomføre. Nye generasjoner hindrer dette på sine barn. Så ved å snakke om ting, kan man forhindre mye, eller stoppe noe som allerede er i gang. Barn tør å si ifra. Så lenge de har noen voksne de er trygge på. Og ved å lage et tema av det, snakke om det, kan trygge voksne ufarliggjøre overgriperens trusler - ikke i alles situasjoner, men i noens. Og går det an å redde noen, er det verdt det. Utrolig mye verdt det.
Thomasine Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #24 Skrevet 22. desember 2005 Så ja det er naivt å tro at man vil stoppe missbruk med å snakke om det, for beklageligvis vil det alltid være barn som blir missbrukt. ← Jeg er ikke SÅ naiv at jeg tror bare det å snakke om det og spre informasjon om emnet vil sette fullstendig stopp på misbruket - det får være måte på... Jeg må si meg enig med Litt Lost her... Derimot tror jeg helt sikkert det vil være lettere for barn å snakke om det/nevne det for noen de føler seg trygge på hvis de skjønner at det er DE som bestemmer over egen kropp og at det er vanlig at overgripere truer med forskjellige ting. Jeg vet ikke og har ikke noen formening akkurat nå om hvor mye tid som trengs å bruke på emnet. Må jeg sette eksakt tidsbruk... det må vel være opptil de som evt. lager et opplegg spesielt beregnet på skolen/barnehagen å vurdere det...?? Du skriver: "at lærere lærer om eksuelle overgrep og reaksjoner/symptomer hos barn) under utdanningen sin".) Vel jeg er ferdig utdannet lærer snart og jeg har hatt 3 (!!) timer om emnet. Ja og så var det ett seminar over like mange timer som ble tilbudt ( ikke obligatorisk!!) som jeg dessverre ikke fikk vært på. Tror kanskje det brukes litt mere tid på det nå, men tviler på at det er all verden.
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #25 Skrevet 22. desember 2005 Tror kanskje det brukes litt mere tid på det nå, men tviler på at det er all verden. ← Ja, jeg vet ikke. Fortsatt er det vel det faglige utdanningen vektlegger mest. Gudsjelov, får jeg nesten si. (Misforstå meg ikke: ingers ve og vel er det viktigste, men de som begynner på lærerhøgskolen vil vel helst undervise.)
Thomasine Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #26 Skrevet 22. desember 2005 Ja, jeg vet ikke. Fortsatt er det vel det faglige utdanningen vektlegger mest. Gudsjelov, får jeg nesten si. (Misforstå meg ikke: ingers ve og vel er det viktigste, men de som begynner på lærerhøgskolen vil vel helst undervise.) ← Vel, må si meg litt uenig der også, jeg da... Jo, selvfølgelig vil jeg undervise, men jeg vil også være sammen med barna, oppleve ting ( ikke bare i klasserommet!) men mest av alt vil jeg at ALLE barn skal ha det godt. De som sliter med ulike diagnoser og andre problemer ( misbruk av forskjellig art, angst...) lærer dårligere hvis de ikke får hjelp til å løse de problemene de måtte ha. Joda, visst lærer de, for mange er det et fristed å være på skolen, men tenk hvilke ressurser de kunne hatt om de ikke i tillegg måtte streve med problemene sine... Og det er rett og slett tragisk og ufattelig at lærerstudenter ikke har mere av nettopp slike ting som misbruk, ulike spesielle sykdommer (Cøliaki, Lactoseintoleranse m.fler). Som lærer skal du kunne hjelpe elevene dine, og da hadde det hjulpet å ha et minimum av kompetanse innen i allefall de vanligste sykdommene og også kunne lære litt grundigere om hvordan "symptomene" av ulike misbruk kan utarte seg...
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #27 Skrevet 22. desember 2005 Vel, må si meg litt uenig der også, jeg da... Som lærer skal du kunne hjelpe elevene dine, og da hadde det hjulpet å ha et minimum av kompetanse innen i allefall de vanligste sykdommene og også kunne lære litt grundigere om hvordan "symptomene" av ulike misbruk kan utarte seg... ← Helt greit! Så lenge jeg igjen kan være uenig tilbake! Jeg synes det høres mer ut som om du heller burde valgt et omsorgsyrke jeg. Det får være måte på hva lærere skal kunne. Ja, det mener nå jeg. Mener du seriøst at i de fire åra, hvor lærere skal kvalifisere seg FAGLIG i å undervise i alle fag fra 1. - 10. klasse, så burde de heller brukt mer tid på å lære om ulike sykdommer barn kan ha, selvmord, spiseforstyrrelser, narkotikaproblemer, overgrep av ulik art? Jeg er virkelig glad for at ikke min datters lærere ikke har gått gjennom en slik type utdanning som du "foreslår". Til sånne "ting" synes jeg skolen og lærere skal kjenne sin begrensining og heller få inn fagpersonale på de ulike områdene du nå kommer med. (Som disse sykdommene.) Man kan sikkert gå gjennom en hel karriære uten å få en elev som har feks Cøliaki....
Laina Skrevet 22. desember 2005 #28 Skrevet 22. desember 2005 Helt greit! Så lenge jeg igjen kan være uenig tilbake! Jeg synes det høres mer ut som om du heller burde valgt et omsorgsyrke jeg. Det får være måte på hva lærere skal kunne. Ja, det mener nå jeg. Mener du seriøst at i de fire åra, hvor lærere skal kvalifisere seg FAGLIG i å undervise i alle fag fra 1. - 10. klasse, så burde de heller brukt mer tid på å lære om ulike sykdommer barn kan ha, selvmord, spiseforstyrrelser, narkotikaproblemer, overgrep av ulik art? Jeg er virkelig glad for at ikke min datters lærere ikke har gått gjennom en slik type utdanning som du "foreslår". Til sånne "ting" synes jeg skolen og lærere skal kjenne sin begrensining og heller få inn fagpersonale på de ulike områdene du nå kommer med. (Som disse sykdommene.) Man kan sikkert gå gjennom en hel karriære uten å få en elev som har feks Cøliaki.... ← Å legge inn slike ting i lærerutdannelsen trenger ikke gå ut over lærernes faglige kompetanse. Det kan komme som et supplement. Det Thomasine nevner er svært viktige faktorer! Som lærer har man kontakt med utrolig mange barn i løpet av en karriere. Nå er jeg dessverre ikke sikker på hvor stor prosentandel av en klasse osm f.eks. blir utsatt for forskjellige typer misbruk, skilsmisser, forskjellige sykdommer, som er homofile osv. Men som lærer tror jeg man kan gjøre en langt bedre jobb om man har gode grunnkunnskaper om andre ting enn den faglige undervisningen. Og jeg har vanskelig for å tro at de som velger å arbeide som lærere i grunnskolen gjør det utelukkende fordi de ønsker å undervise. Jeg er iallefall glad for at min datter har varme, kjærlige lærere som gir mye omsorg i tillegg til å undervise henne faglig!
Thomasine Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #29 Skrevet 22. desember 2005 Helt greit! Så lenge jeg igjen kan være uenig tilbake! Jeg synes det høres mer ut som om du heller burde valgt et omsorgsyrke jeg. Det får være måte på hva lærere skal kunne. Ja, det mener nå jeg. Mener du seriøst at i de fire åra, hvor lærere skal kvalifisere seg FAGLIG i å undervise i alle fag fra 1. - 10. klasse, så burde de heller brukt mer tid på å lære om ulike sykdommer barn kan ha, selvmord, spiseforstyrrelser, narkotikaproblemer, overgrep av ulik art? Jeg er virkelig glad for at ikke min datters lærere ikke har gått gjennom en slik type utdanning som du "foreslår". Til sånne "ting" synes jeg skolen og lærere skal kjenne sin begrensining og heller få inn fagpersonale på de ulike områdene du nå kommer med. (Som disse sykdommene.) Man kan sikkert gå gjennom en hel karriære uten å få en elev som har feks Cøliaki.... ← Nå er det snart så jeg ikke svarer på det du skriver, du må ikke legge dine ord i min munn og så bli overrasket senere... Har jeg sagt at lærerutdanningen burde "brukt mer tid på å lære om ulike sykdommer barn kan ha, selvmord, spiseforstyrrelser, narkotikaproblemer, overgrep av ulik art?" enn på det faglige?? Det får være måte på. Vi er uenige. Ja, også sier du at "man kan sikkert gå gjennom en hel karriære uten å få en elev som har feks Cøliaki...." Sa jeg at lærere burde spesialisere seg på "alle" sykdommer eller på de vanligste og mest utbredte? Jeg sa "et minimum" av kunnskaper. Ikke legg ord i min munn, er du grei...
Thomasine Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #30 Skrevet 22. desember 2005 Å legge inn slike ting i lærerutdannelsen trenger ikke gå ut over lærernes faglige kompetanse. Det kan komme som et supplement. Det Thomasine nevner er svært viktige faktorer! Som lærer har man kontakt med utrolig mange barn i løpet av en karriere. Nå er jeg dessverre ikke sikker på hvor stor prosentandel av en klasse osm f.eks. blir utsatt for forskjellige typer misbruk, skilsmisser, forskjellige sykdommer, som er homofile osv. Men som lærer tror jeg man kan gjøre en langt bedre jobb om man har gode grunnkunnskaper om andre ting enn den faglige undervisningen. Og jeg har vanskelig for å tro at de som velger å arbeide som lærere i grunnskolen gjør det utelukkende fordi de ønsker å undervise. Jeg er iallefall glad for at min datter har varme, kjærlige lærere som gir mye omsorg i tillegg til å undervise henne faglig! ← Enig med deg. Læreren til sønnen min er slik. Og det er betryggende å vite at hun er der om det skulle skje noe med lilegutt. Flink faglig også hun...
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #31 Skrevet 22. desember 2005 Å legge inn slike ting i lærerutdannelsen trenger ikke gå ut over lærernes faglige kompetanse. ← Men noe må det jo gå "utover". Er ikke imot at lærere skal ha kunnskap om disse emnene, jeg er vel bare mer for å bruke fagpersoner til endel av disse tingene.
Gjest gjesta Skrevet 22. desember 2005 #32 Skrevet 22. desember 2005 (endret) du må ikke legge dine ord i min munn og så bli overrasket senere... ← Jeg spurte om jeg hadde forstått deg rett? Er det å legge ord i din munn? :klø: Endret 22. desember 2005 av Xavia
Thomasine Skrevet 22. desember 2005 Forfatter #33 Skrevet 22. desember 2005 Men noe må det jo gå "utover". Er ikke imot at lærere skal ha kunnskap om disse emnene, jeg er vel bare mer for å bruke fagpersoner til endel av disse tingene. ← Jeg mener også absolutt at fagpersoner må inn i bildet, og slik er det vel også...? De rette instansene blir kontaktet ved behov, men jeg tenker også mye før det evt. blir oppdaget urettmessige ting. Da er det greit at lærere vet hva de skal se etter/høre etter. Kanskje de kan oppdage ting tidligere? Kan ikke se at vi skal diskutere behovet for dette egentlig. det er vel bare positivt, eller? Hvis en lærer absolutt ikke er interessert også i disse sidene ved sine elever - deres ve og vel ved siden av det faglige, ja da mener jeg kanskje man burde finne seg en annen jobb...?
Gjest gjesta Skrevet 23. desember 2005 #34 Skrevet 23. desember 2005 Da er det greit at lærere vet hva de skal se etter/høre etter. Kanskje de kan oppdage ting tidligere? Kan ikke se at vi skal diskutere behovet for dette egentlig. det er vel bare positivt, eller? Hvis en lærer absolutt ikke er interessert også i disse sidene ved sine elever - deres ve og vel ved siden av det faglige, ja da mener jeg kanskje man burde finne seg en annen jobb...? ← Og der var vi enige gitt! Vi er vel bare litt uenige hvor mye av utdannelsen som skal gå til ulike ting som skal oppdages av læreren i skolehverdagen. God jul!
Gjest Gjesta Skrevet 23. desember 2005 #35 Skrevet 23. desember 2005 Synes ikke det er flaut å ta det opp, men vanskelig! Hadde vært greit med en brosjyre på hvordan best ta opp temaet med barn i ulike aldre. ← Søk plass i rett barnehage, fex vår
Thomasine Skrevet 23. desember 2005 Forfatter #36 Skrevet 23. desember 2005 Søk plass i rett barnehage, fex vår ← Kan ikke du sende meg en brosjyre eller annen info om temaet, Evelina! Vil veldig gjerne ha det og samtidig høre hvordan noen barnehager gjør det til.... God Jul til deg og dine!
Thomasine Skrevet 23. desember 2005 Forfatter #37 Skrevet 23. desember 2005 Og der var vi enige gitt! Vi er vel bare litt uenige hvor mye av utdannelsen som skal gå til ulike ting som skal oppdages av læreren i skolehverdagen. God jul! ← Joda, tror egentlig det... God jul til deg også, Xavia!!
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2005 #38 Skrevet 24. desember 2005 Hvor gammelt skal barnet være før foreldre også videre ikke skal få lov til å røre de da? Jeg har en sønn på 7 år som tisser på seg om natten og som jeg steller om kvelden og morningen i forbindelse med at en ny nattbleie skal settes på, eller at den våte bleien skal tas av igjen og han skal vaskes før han går på skolen. Guttens elv vil helst ligge uten bleie og gidder ikke ordne seg selv i forbindelse med dette, så jeg må "nokså bestemt" stelle han selv. Skal ikke jeg som mor ha lov til dette?
Laina Skrevet 26. desember 2005 #39 Skrevet 26. desember 2005 Hvor gammelt skal barnet være før foreldre også videre ikke skal få lov til å røre de da? Jeg har en sønn på 7 år som tisser på seg om natten og som jeg steller om kvelden og morningen i forbindelse med at en ny nattbleie skal settes på, eller at den våte bleien skal tas av igjen og han skal vaskes før han går på skolen. Guttens elv vil helst ligge uten bleie og gidder ikke ordne seg selv i forbindelse med dette, så jeg må "nokså bestemt" stelle han selv. Skal ikke jeg som mor ha lov til dette? ← Å stelle sitt barn har da ingenting med overgrep å gjøre... Om et barn i trass nekter å bli stelt, er det mange måter å forklare hvorfor det må gjøres på. Ser ikke helt problemstillingen her.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2005 #40 Skrevet 26. desember 2005 Barn skal i stor grad få bestemme over egen kropp. Det er ikke nødvendig å seksualisere dette slik det virker som mange mener her. Et barn skal også kunne bestemme hvem som skal få en kos/klem. Hvis barnet ikke vil så er det ingen som skal kunne tvinge barnet. Hverken barn eller voksne bestemmer fullt og helt over egen kropp. Men det er viktig at det ikke er noe som skal være hemmelig. Hvis barnet synes at noe er rart skal det alltid kunne snakke med noen andre det har tillit til. Foreldre bestemmer mest over barna og deres kropp og foreldre kan overlate dette ansvaret til andre. Det bør barna bli forklart. Men det kan også skje at totalt fremmede må bestemme over barnas kropp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå