Gå til innhold

Min kropp! Jeg bestemmer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da eldste lillegutt var og fikk vaksine spurte jeg samtidig helsesøster ( da poden gikk ut en tur...;)) om når man tar opp i skolen det med at "kroppen er min og jeg bestemmer over den!" og at ingen, ikke besteforeldre, foreldre, søsken, nabo'n eller julenissen (!) har lov til å gjøre noe med kroppen din uten at du vil! Vel, hun sa det ikke var direkte på noen plan, men at hun skulle ta det opp. :overrasket: Merkelig at temaet ikke er opp for barna stadig vekk?? Daglig leser man i avisene/hører i media om barn som har blitt eller blir seksuelt misbrukt... :frustrert::tristbla:

Hvorfor er ikke teamet allerede opp så tidlig som i barnehagen? De fleste som blir misbrukt får misbruket allerede når de er så små... :tristbla: Hvis dette er tabu å snakke om, ja da er det ikke rart barn etter barn blir misbrukt... :( Jeg tror derimot at hvis barna kan føle seg trygge på at det er riktig og bra at de sier ifra hvis noe er som de ikke liker (gjerne til de ansatte i barnehagen eller de ansatte på skolen!), da vil kanskje omfanget bli mindre... Er jeg naiv? :klø: Det blir iallefall ikke mere av det, og jeg er sikker på at flere ville kunne komme seg ut av helvetet raskere!! :kjempesinna:

Jeg har også nevnt temaet til ei venninne som er førskolelærer i en barnehage - hun skulle også finne ut hvordan hun skulle angripe saken. :klappe:

Første gang temaet kom for meg da lillegutt skulle på speiderleir. Alle har vel lest om kirkens ansatte og speiderledere (og andre!!) som har misbrukt barn på diverse overnattningsturer... :forvirret: Vil ikke være hysterisk, men er ikke så naiv at jeg absolutt ikke tror det kan hende mine barn. Prøvde å ta det forsiktig opp med han, men tror ikke at han skjønte helt hva jeg mente... :sjenert: Vanskelig å snakke om sånt med egne barn... :forvirret: Tror det er lettere å snakke om dette i plenum - gjerne dele gutter og jenter på skolen. Og temaet må selvfølgelig modifiseres i forhold til alder!

Hva sier dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde også at dette ble tatt opp allerede i barnehagen...

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg er enig, dette er ett viktig tema, som bør tas opp så tidlig som mulig. Selv lærte jeg dette så tidlig at jeg ikke husker det selv, så det var nok før jeg begynte på skolen. Synes foreldre burde ta opp dette selv, dersom det er slik at ungene ikke lærer det noe annet sted, det blir ikke flauere enn vi voksne gjør det til...

Skrevet

Hvis man foelger med i media saa faar man jo inntrykk av at dette er et veldig utbredt problem. Men man skal ikke tro alt man leser. Viktig aa ikke bli hysterisk, og viktig aa ikke skremme barna foer de i det hele tatt skjoenner hva seksuelt misbruk er for noe. Man skal ikke gjoere barna til mistenksomme nervevrak heller!

Men for all del - voksne maa jo foelge med paa barna sine og melde fra om de ser tegn til misbruk, og vaere litt skeptiske til hvem som faar passe paa dem!

Skrevet
Jeg er enig, dette er ett viktig tema, som bør tas opp så tidlig som mulig. Selv lærte jeg dette så tidlig at jeg ikke husker det selv, så det var nok før jeg begynte på skolen. Synes foreldre burde ta opp dette selv, dersom det er slik at ungene ikke lærer det noe annet sted, det blir ikke flauere enn vi voksne gjør det til...

Synes ikke det er flaut å ta det opp, men vanskelig! Hadde vært greit med en brosjyre på hvordan best ta opp temaet med barn i ulike aldre. :)

Skrevet

Joda, det er noe barn bør lære på et eller annet vis, for noen kan det nok gjøre det lettere å si fra om noen bryter grensene deres. Kjenner forøvrig en ung mann som forsøkte å dra den (min kropp!) da han skulle ha vaksine. Dermed måtte man inn på "unntagene" fra regelen. ;)

Men, for noen barn, (kanskje som alt utsettes for overgrep) er denne lærdommen dessverre ingen lettelse. Litt sånn "det er ikke lov men det er visst ikke så nøye med meg..?" Barn er ikke alltid i stand til å plassere skylden der den hører hjemme.

Skrevet

Dette er ting som bør tas opp jevnlig og tidlig, mener jeg. Men man skal ikke seksualisere barn i for tidlig alder. De har ingen forutsetning for å forstå slikt. Det er allikevel mange måter å nærme seg temaet på. "Min kropp, jeg bestemmer" gjelder ikke bare seksuelle overgrep. Det gjelder også annen mishandling som slag, ris osv. Jeg har lært mine barn at dette også gjelder kosing. Det er INGEN som har rett til å gi mine barn en klem dersom de ikke ønsker det selv. Ei heller skal de "tvinges" til å sitte på tanter og onklers fang, fordi disse syns det er såååå koselig med barn. Etterhvert som de blir eldre kan man tilnærme seg problemet med seksuelle overgrep også.

Skrevet

Enig med Varg-Menja

Hvorfor i alle dager skal ikke foreldrene ta det opp med barna sine? Hvis ting er flaut å snakke om nå, hvordan blir det da når du har barn i pubertet?

Alt ansvar kan ikke skyves over på det offentlige. Tross alt er du forelder og skal verne og forberede barnet ditt på Livet.

Skrevet

Jeg har allerede hatt en slik samtale med min datter, som bare er 3 år gammel. Som forelder er dette noe som vi kan snakke med barna om. Men som forelder er det kanskje vanskelig å finne den rette måten å snakke om slike ting på, hvordan finne ord som barnet forstår, hvordan finne ord som ikke skremmer osv.

Mener å huske at Stine Sofies Stiftelse jobber med å få dette på dagsorden i skoler og barnehager, at de jobber med å skrive alderstilpasset litteratur om dette. Er en stund siden jeg hørte om dette på nyhetene, så korriger meg om jeg har oppfattet dette feil.

Skrevet

Har hatt denne praten med mine barn og eldstejenta på fem er fullt klar over hva det betyr. Det jeg er redd for er om det funker i praksis... :tristbla: Man kan snakke til man blir blå i trynet, men så kommer det en som greier å få lurt dem likevel. Men det skulle utvilsomt kommet info fra flere hold og ikke bare mamma og pappa. Også i barnehage og skole.Så tidlig som mulig.

Skrevet

Vår bhg og skole har tatt dette opp flere ganger.

Skrevet
når man tar opp i skolen det med at "kroppen er min og jeg bestemmer over den!" og at ingen, ikke besteforeldre, foreldre, søsken, nabo'n eller julenissen (!) har lov til å gjøre noe med kroppen din uten at du vil!

Hva sier dere andre?

Først tenkte jeg sånn: Det får da være måte på hva som skal pålegges skolen. Dette kan jo foreldre ta opp sjøl.

Så ser jeg jo at dette er jo en bra ting å ta opp, spesielt om det er noen som blir misbrukt/har blitt misbrukt. På skolen har man om kroppen i både 4 og 6. klasse (og sikkert før det også), det kan jo passe å ta slike ting opp da.

Ellers mener jeg som jeg sa først. Slike ting synes jeg i utgangspunktet at det er foreldrenes ansvar å snakke med barna om.

Øsnker du ikke å ta dette opp selv Thomasine?

Skrevet

Thomasine har allerede sagt at hun gjerne tar praten om dette selv, men synes også at det er vanskelig.

Og som du påpeker Xavia vil barnehage og skole fange opp de barna som blir misbrukt. Kanskje det å ta det opp i skolesammenheng vil gi misbrukte barn mot til å fortelle det til noen. I noen tilfeller ser jevnaldrende det som skjer, uten at de vet hva det er, de bare merker at noe er galt, kanskje det å ha det som tema i skolen gjør at de klarer å sette en fing på hva det kan være og gi alarm til noen voksne...

Skrevet
Thomasine har allerede sagt at hun gjerne tar praten om dette selv, men synes også at det er vanskelig.

:Nikke:;)

Skrevet

Svarte etter bare å ha lest første innlegg....

Beklager!

Skrevet

På samme måte som spiseforstyrrelser og selvmord og andre slike saker mener jeg og håper at skoler kan være med å snakke om dette. "Jo flere,dess bedre" vil jeg si det er i slike saker som dette. Dumt hvis alle skal fraskrive seg oppgaven. Skolen skal ikke gjøre det alene, ei heller barnehage eller foreldre. Alle burde stille opp her! Dette burde ikke være et tabu-emne!

Skrevet

Mobbing er jo noe foreldre, barnehage og skole stadig tar opp med barna og følger opp, syntes derfor at bla. dette temaet bør tas opp på lik linje med mobbing.

Skrevet
På samme måte som spiseforstyrrelser og selvmord og andre slike saker mener jeg og håper at skoler kan være med å snakke om dette. "Jo flere,dess bedre"

Å messe for mye om slike ting i barnehage og skole er jeg i mot.

Skrevet
Å messe for mye om slike ting i barnehage og skole er jeg i mot.

Vel alt er relativt...;)

Fra å være et tabuemne til å "messe for mye" er et hav av forskjell.

Mener ikke at man skal snakke omm dette i hver time og hver dag på skole/barnehage, men det er greit at man vet om det og ikke minst vet hvor man kan/skal henvende seg hvis man selv blir misbrukt eller kjenner noen som blir det.

Tror ikke min sønn på 8 vet mye om emnet... Jeg har forsøkt å snakke om det uten å sette griller i hodet hans eller skremme ham fra å være med på altiviteter som f.eks. hytteturer med speideren o.l.

Skrevet

Jeg tror man kan snakke så mye man vil om dette, men de barna som blir missbrukt vil kanskje ikke tenke så langt som det voksne gjør. Barn blir truet på livet, familien blir truet på livet om de snakker, og barn våger derfor ikke fortelle dette til noen. De skal rett og slett beskytte seg selv og familien. Og selv om vi snakker med barna våre, tviler jeg på at de klarer å tenke så fornuftig om en sånn ting hender.

De hadde en gang en test med noen barn, der foreldrene hadde snakket masse med barna om hva de skulle gjøre om noen fremmede prøvde å få de med seg. De fleste barna gikk med de fremmede, for de så jo ikke farlig ut i det hele tatt. De var også nysgjerrig på valpen mannen hadde, ville gjerne ha snop osv. Så det er nok litt for lett å tro at barn vil klare å tenke som voksne, for det gjør de ikke.

Selvfølgelig skal man ikke tie, for barn ahr godt av å lære at kroppen er deres og de bestemmer selv over den. Men jeg tror ikke det vil bli ferre barn som blir missbrukt av den grunn, for missbrukerene er utrolig utspekultre, og vet hva de driver med. Så ja det er naivt å tro at man vil stoppe missbruk med å snakke om det, for beklageligvis vil det alltid være barn som blir missbrukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...