AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #21 Del Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Var isåfall mange ord som de brukte, som ikke brukes nå lengere vil jeg tro. Hei/unskyld meg --> om-forlades. Vet ikke om dette var noe de sa på 1800-tallet men på begynnelsen av 1900-tallet tror jeg det ble brukt mye. Anonymkode: c66fc...27b Man sier jo fortsatt det Anonymkode: b6495...027 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 4. februar 2023 #22 Del Skrevet 4. februar 2023 (endret) I serien Beforeigners har de gjort en grundig jobb, med hjelp av språkforskere, for å forsøke å gjenskape språket fra hhv 1030 og slutten av 1800-tallet. Det er ganske interessant å høre egentlig. Rollefiguren Gregers snakker noe som skal være borgerskapets bymål fra slutten av 1800-tallet, og han høres ut som han har vandret rett ut av et Ibsenstykke. Jeg reagerer ikke på språket i et Ibsenstykke, når alle snakker sånn, men forskjellen blir veldig tydelig når han snakker dette språket med moderne nordmenn. Endret onsdag kl 22:24 av Marcie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #23 Del Skrevet 4. februar 2023 Lucille skrev (2 timer siden): I serien Beforeigners har de gjort en grundig jobb, med hjelp av språkforskere, for å forsøke å gjenskape språket fra hhv 1030 og slutten av 1800-tallet. Det er ganske interessant å høre egentlig. Rollefiguren Gregers snakker noe som skal være borgerskapets bymål fra slutten av 1800-tallet, og han høres ut som han har vandret rett ut av et Ibsenstykke. Jeg reagerer ikke på språket i et Ibsenstykke, når alle snakker sånn, men forskjellen blir veldig tydelig når han snakker dette språket med moderne nordmenn. Den serien må jeg sjekke ut. Har ikke sett den før. Anonymkode: 6348a...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 4. februar 2023 #24 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Den serien må jeg sjekke ut. Har ikke sett den før. Anonymkode: 6348a...585 den er helt fantastisk. Særlig når de snakker norrønt. Språkforskere fra Universitet i Oslo hjalp produksjonen med å rekonstruere et norrønt dagligspråk, for det vi har fra de skriftlige kildene fra 1000-tallet er nok mer "høyverdig" enn dagligspråket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå