Gå til innhold

Hvordan snakket de i Norge på 1800, og begynnelsen av 1900 tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var isåfall mange ord som de brukte, som ikke brukes nå lengere vil jeg tro.

Hei/unskyld meg --> om-forlades.

Vet ikke om dette var noe de sa på 1800-tallet men på begynnelsen av 1900-tallet tror jeg det ble brukt mye.

Anonymkode: c66fc...27b

Man sier jo fortsatt det

Anonymkode: b6495...027

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I serien Beforeigners har de gjort en grundig jobb, med hjelp av språkforskere, for å forsøke å gjenskape språket fra hhv 1030 og slutten av 1800-tallet. Det er ganske interessant å høre egentlig. Rollefiguren Gregers snakker noe som skal være borgerskapets bymål fra slutten av 1800-tallet, og han høres ut som han har vandret rett ut av et Ibsenstykke. Jeg reagerer ikke på språket i et Ibsenstykke, når alle snakker sånn, men forskjellen blir veldig tydelig når han snakker dette språket med moderne nordmenn. 

Endret av Marcie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (2 timer siden):

I serien Beforeigners har de gjort en grundig jobb, med hjelp av språkforskere, for å forsøke å gjenskape språket fra hhv 1030 og slutten av 1800-tallet. Det er ganske interessant å høre egentlig. Rollefiguren Gregers snakker noe som skal være borgerskapets bymål fra slutten av 1800-tallet, og han høres ut som han har vandret rett ut av et Ibsenstykke. Jeg reagerer ikke på språket i et Ibsenstykke, når alle snakker sånn, men forskjellen blir veldig tydelig når han snakker dette språket med moderne nordmenn. 

Den serien må jeg sjekke ut. Har ikke sett den før.

Anonymkode: 6348a...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den serien må jeg sjekke ut. Har ikke sett den før.

Anonymkode: 6348a...585

den er helt fantastisk. Særlig når de snakker norrønt. Språkforskere fra Universitet i Oslo hjalp produksjonen med å rekonstruere et norrønt dagligspråk, for det vi har fra de skriftlige kildene fra 1000-tallet er nok mer "høyverdig" enn dagligspråket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...