Gå til innhold

Angst av IVF-medisiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begynt med IVF nå. Har gått to uker på spray som ikke fungerte og har nå måtte gå over til sprøyter for nedregulering. Har siden i går (dag 2 på sprøyter) kjent på angstfølelse på jobb. Jeg jobber veldig tett på mennesker og hjelper mennesker i vanskelige situasjoner. Nå kjenner jeg at det knyter seg i brystet når jeg skal snakke med pasienter og jeg må konsentrere meg veldig om å puste. Får høy puls og hyperventilerer, så må virkelig ta meg sammen. Så fort jeg er ferdig med pasientkontakt begynner jeg å gråte og skjelve. Noen som har opplevd at medisinene gir angst? Hva gjorde du isåfall i denne situasjonen?

Anonymkode: 872fe...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke angst. Men jeg var veldig flat, noe som er unormalt for meg. Det du holder på med er nedregulering, det tuller solid med hormonene, som igjen slår ut på følelser og det mentale.

Det hjelper å være bevisst hva dette skyldes, og at det er midlertidig. Det lettet så snart jeg var i gang med sprøytene som skulle modne egg. Jeg hadde også mye nytte av å holde på gode rutiner når det gjaldt fysisk aktivitet i dagslys, og helst sol, og sunn mat. 

Du bør også søke opp teknikker for angsmestring. Pusteteknikker er veldig viktig. Men på dette området håper jeg noen kan mer enn meg om teknikker. 

Anonymkode: b32a8...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte for å legge til;

Jeg opplevde også at deler av jobben ble vanskelig, for min del presenterer jeg ofte, og leder møter. Det fungerte dårlig når hormonene herjet på den måten, og konsentrasjonen var fraværende. Så jeg var åpen med de jeg jobbet tettest med, og fikk tilpasset jobbhverdagen noe. 

Det er mulig lett å tenke at det beste er sykemelding, og å holde seg borte fra jobb. Men min opplevelse var at det gjorde alt verre, og at totalen var lettere når jeg hadde noe fast å gå til hver dag, der jeg møtte mennesker, og fikk bruke hodet. 

Anonymkode: b32a8...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også ta sprøytene for nedregulering. Ble fullstendig vrak. Gråt, var sinna og full av angst om hverandre. Ble mye bedre etter første sprøyte med Gonal, og etter 3-4 dager var jeg vanlig igjen. Hjalp meg å tenke på at det var medisinene sin feil og ikke min, litt iallfall.

Anonymkode: 882b3...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok godt være en bivirkning av hormonbehandlingen, ja. I kombinasjon på det følelsesmessige stresser som kan følge med IVF-behandling.

Jeg kjente ikke på angst, men ble både lettrørt, lett sint og ukonsentrert. Jeg husker jeg skjelte ut en ansatt på et offentlig kontor som jeg opplevde som nedlatende, noe jeg egentlig aldri kunne funnet på, og aldri har gjort før eller siden. 

Anonymkode: 58424...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler deres erfaringer! Det er godt å vite at det trolig skyldes sprøytene og at det er midlertidig. Er en grusom følelse, har det skikkelig vanskelig på jobb nå. Hjemme går alt bra. Heldigvis vet kollegaene og lederen min hva som skjer og er veldig støttende, men dette er jo ikke noe jeg deler med pasientene mine akkurat. Da satser jeg på at det går seg til og at jeg får holde ut noen uker til.

Anonymkode: 872fe...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...