Taluno Skrevet 1. februar 2023 #1 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg har tenkt begynne prøve serum. Har generelt aldri vært veldig nøye på hudpleie tidligere, og bruker fortsatt ikke mye tid på det. Renser huden med miceller water morgen og kveld, fjerner sminke med en renselotion, exfolierer 2-3 ganger i måneden, og bruker en lett ansiktskrem daglig og etter dusj. Og ansiktskrem med solfaktor på sommeren. Men nå som 40-årene nærmer seg, så begynner jeg få antydning til linjer rundt øynene, og funderer på å teste serum, siden jeg hører så mye snakk om det. Har også en del store porer, spesielt på kinn og rundt nese. Og en del milia. Har veldig sensitiv hud. Er det noen som kan tipse om ett godt serum, som kan hjelpe mot begynnende linjer, og gjerne dempe porer, og som passer sensitiv hud, og ikke koster mye? Ønsker teste om jeg får dette inn i mine (ikke så faste) hudpleierutiner før jeg eventuelt investerer i ett dyrere produkt. Bruker hovedsakelig La-Roche Posay på produkter i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 1. februar 2023 #2 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg liker godt disse 3. Veldig rimelige hos både Normal og Luxplus. Har også begynt å bruke bio oil,den reduserer linjene mine og gir masse fukt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 1. februar 2023 flusa skrev (27 minutter siden): Jeg liker godt disse 3. Veldig rimelige hos både Normal og Luxplus. Har også begynt å bruke bio oil,den reduserer linjene mine og gir masse fukt. Takk! Var innom Normal, men ble bare svimmel av alle valgmulighetene Ikke skjønner jeg hva alle disse ingrediensene er heller... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 1. februar 2023 #4 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Jeg har sensitiv hud som er både tørr noen plasser og fet med porer andre steder, og med rødhet innimellom. Trikset er milde produkter, og minst mulig og enklest mulig pleie for de ulike utfordringene. Ingen bør kaste seg på aktive ingredienser uten å lese seg litt opp og vite hva egen hud trenger. Begynn med fukt og ta det derfra. Jeg har ingen kombo-serumer siden jeg har vært nøye på å forsøke ut en og en ting for å vite hva som evt ikke fungerer. Dermed kan man ta det litt etter hudens dagsform. Bruker denne til områder med porer og fet hud, den fungerer på sensitiv hud. For fukt bruker jeg Og dagkrem fra samme merke på toppen. Det er et såpass rimelig merke at det går an å forsøke seg fram uten å blakke seg helt, de har MYE ulikt. Ellers bruker jeg innimellom som er den mildeste eksfolieringen jeg har funnet, den virker godt uten å tørke ut huden. Til rens bruker jeg bare milde greier som Endret 1. februar 2023 av Elle Melle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 1. februar 2023 #5 Del Skrevet 1. februar 2023 Serum er en type hudpleieprodukt som er innrettet mot ulike spesifikke hudtilstander og mer konsenterte virkestoffer enn fuktighetskrem. De er også ofte mer tyntflytende i konsistensen og trekker raskere inn i huden. Det er kun retinoider som har dokumentert effekt mot linjer/rynker, og man må bruke det en stund før man ser virkning. Man kan imidlertid få linjer og rynker til å framstå som mindre synlige ved å tilføre huden tilstrekkelig fukt og bruke produkter med virkestoffer som styrker huden og hudbarrieren, f.eks. antioksidanter og peptider. Som jeg skrev i et annet svar, så får man egentlig ikke gjort så mye med porestørrelsen, men rene porer og godt fuktet, "plump" hud vil få porene til å framstå som mindre. Et bra og rimelig peptidserum til bruk rundt øynene, som burde være greit til sensitiv hud, er The Ordinary Argireline Solution 10%. For ekstra effekt kan du kombinere med en god, fuktgivende øyekrem, f.eks. CeraVe Eye Cream. Man skal være svært forsiktig med å bruke retinoider rundt øynene, og det er ikke anbefalt å bruke de samme retinoidproduktene som man bruker ellers i ansiktet. Mange retinoidprodukter til bruk rundt øynene inneholder også mindre effektive former for retinoider, som riktignok er mer skånsomme mot huden, men også mindre effektive. Skal du ha et effektivt, men samtidig "snilt" retinoidprodukt til øynene, må du en del opp i pris. Et par rimelige øyekremer som faktisk inneholder retinol, er The Inkey List Retinol Eye Cream og Pixi Retinol Eye Cream. Vær obs på at retinol fortrinnsvis skal brukes om kvelden, og at du venner huden gradvis til produktet. Start med f.eks. 1-2 kvelder i uka og øk gradvis. Når det gjelder porer og milia, er det sannsynligvis BHA (salicylsyre) som vil være det mest effektive. BHA har flere gode egenskaper og er egnet for sensitiv hud, så lenge du velger et produkt som ikke inneholder andre irriterende ingredienser. Jeg vil foreslå at du begynner med et serum med en konsentrasjon på 1% (det anbefales uansett ikke å bruke høyere konsentrasjon enn 2%). Dette serumet kommer i en rimelig reise/prøvestørrelse og er beregnet på sensitiv hud. Jeg vet ikke hvilken eksfoliering du bruker pr i dag, TS? Den viktigste faktoren når det gjelder (for tidlig) hudaldring, er faktisk UV-stråling, så noe av det viktigste man kan gjøre av "anti-age" tiltak for huden sin, er å bruke tilstrekkelig solbeskyttelse. En dagkrem med solfaktor gir sjelden nok beskyttelse, så man bør bruke en solkrem og passe på at man påfører tilstrekkelig mengde, dvs. tilsvarende 1 ts til ansikt, hals og ører. Om man oppholder seg mye utendørs om sommeren, må man påføre samme mengde annenhver time for å oppnå den beskyttelsen som står på tuben. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 1. februar 2023 Forfatter #6 Del Skrevet 1. februar 2023 Jeg har sett litt på The ordinary, men det ble så komplisert at jeg ga opp. Det var alt for mange valgmuligheter for meg Er det noen serum som har både retinol og BHA? Dette er så gresk for meg, at jeg bare føler meg dum Av exfoliering, så bruker jeg Effaclar skintonic. Ansiktskrem er Hylau B5. Til rens bruker jeg Toleraine renselotion. Alle av La-Roche Posay. Av øyenkrem har jeg testet en av Ren, og La-Roche Posay sin Hylau øyenkrem, kun brukt på kveld. Rundt øyne, men ikke for tett på, og likevel oppleves det som at øynene blir irritert av dem... Mulig jeg gnir meg rundt øynene i søvne eller noe... Har for øvrig en veldig blandet hud, hvor jeg flasser mellom øynene, mens jeg tidvis har så fet hud over nese at jeg kan tørke det bort med tørkepapir flere ganger pr dag, og ofte tørr og stram på kinn. Jeg bruker dagkrem med solfaktor til hverdags på sommer, men alltid skikkelig solkrem når jeg skal sole meg, og i syden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 1. februar 2023 #7 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Taluno skrev (3 timer siden): Jeg har sett litt på The ordinary, men det ble så komplisert at jeg ga opp. Det var alt for mange valgmuligheter for meg Ja, det er mye å velge mellom, så der må man bruke litt tid på å sette seg inn i all informasjonen. Taluno skrev (3 timer siden): Er det noen serum som har både retinol og BHA? Dette er så gresk for meg, at jeg bare føler meg dum Dette med aktive virkestoffer i hudpleie er en vitenskap i seg selv, og det er virkelig en jungel der ute, så du trenger overhodet ikke å føle deg dum! De serumene jeg kjenner til som kombinerer retinoider (ikke retinol, men retinyl propionate, som er en mildere form egnet for sensitiv hud) og BHA, er bl.a. Murad Multi-Vitamin Infusion Oil og Dermalogica Retinol Clearing Oil. Disse er imidlertid relativt dyre, jeg har ikke funnet noen rimeligere alternativer. Man kan forøvrig ikke bruke BHA rundt øynene, da dette er en eksfolierende syre som er spesielt effektiv mot fet/uren hud samtidig som den er skånsom mot sensitiv hud. Dersom du ønsker å bruke både retinol/retinoider og BHA i resten av ansiktet, kan jeg komme med produktforslag til rimeligere produkter med retinoider. Taluno skrev (3 timer siden): Av exfoliering, så bruker jeg Effaclar skintonic. Ansiktskrem er Hylau B5. Til rens bruker jeg Toleraine renselotion. Alle av La-Roche Posay. Den skintonic'en fra Effaclair inneholder denaturert alkohol som 2. ingrediens, noe som betyr at det er mye alkohol i produktet. Denaturert alkohol er svært uttørkende på huden, og absolutt ikke velegnet til sensitiv hud. Faktisk kan uttørking forverre problemer med fet hud, fordi huden ofte vil kompensere med å produsere ekstra talg, så du bør slutte å bruke den. BHA er både mer effektivt og mer skånsomt, og har bl.a. den egenskapen at det løser opp talg i porene og balanserer talgproduksjonen. Hvis det er LRP HyaluB5 Anti Wrinkle Care du bruker, så er ikke den spesielt egnet til din hudtype, bl.a. fordi den inneholder ganske mye silikon, som er super til tørr hud, men ikke like velegnet til kombinert/fet hud som du virker å ha ut fra beskrivelsen. Den inneholder dessuten både alkohol og parfyme, som man bør unngå når man har sensitiv hud. Toleriane renselotion er derimot veldig bra, og også en av mine favoritter Taluno skrev (3 timer siden): Av øyenkrem har jeg testet en av Ren, og La-Roche Posay sin Hylau øyenkrem, kun brukt på kveld. Rundt øyne, men ikke for tett på, og likevel oppleves det som at øynene blir irritert av dem... Mulig jeg gnir meg rundt øynene i søvne eller noe... Mange av produktene fra REN inneholder ulike ingredienser som kan virke irriterende dersom man har sensitiv hud. Husker du om den du brukte hadde blå, lilla eller orange etikett? Øyekremen fra LRP inneholder også enkelte ingredienser som kan irritere sensitiv hud. Det kan hende at du bør styre unna retinol rundt øynene, men serumet fra TO skal være trygt også for sensitiv hud. Det er mulig at du også vil reagere på den øyekremen fra CeraVe som jeg foreslo, og heller bør forsøke en øyekrem som er ennå mer velegnet for sensitiv hud, f.eks. Bioderma Sensibio Eye eller Cosmica Sensitive Balance Eye Cream Taluno skrev (3 timer siden): Har for øvrig en veldig blandet hud, hvor jeg flasser mellom øynene, mens jeg tidvis har så fet hud over nese at jeg kan tørke det bort med tørkepapir flere ganger pr dag, og ofte tørr og stram på kinn. Ut fra denne beskrivelsen, så har du kombinert hud som er dehydrert, dvs. fuktfattig. Det forklarer både flassingen og den høye talgproduksjonen, jf. det jeg skrev tidligere om at huden kompenserer for uttørking (fukttap) med å produsere ekstra talg. Jeg tenker at du bør fokusere på å balansere huden din, dvs. i første omgang å tilføre nok og riktig fukt, før du fokuserer på aktiv anti-age, @ElleMelle har noen gode poenger der. Rensen du bruker, er bra. Du kan/bør også prøve å bruke BHA 1-2 ganger i uka. Du kan også prøve et serum med niacinamide, f.eks. det fra The Ordinary. Et bra alternativ, som inneholder flere fuktgivende ingredienser, er dette serumet. Noen gode fuktighetskremer for fet/uren/kombinert/sensitiv hud er: Bioderma Sensibio Light A-Derma Biology Creme Light CeraVe Facial Moisturizing Lotion (inneholder niacinamide, så da trenger du ikke ekstra serum) Eucerin UltraSensitive Soothing Cream for kombinert hud I en litt høyere prisklasse: Paula's Choice Earth Sourced Antioxidant-Enriched Moisturizer Plantheque The Stay Calm Face Cream Om du etterhvert finner ut at du trenger ekstra fukt, kan du supplere med et serum med hyaluronsyre, glyserin eller kollagen. Jeg har selv kombinert hud som lett blir dehydrert, og liker veldig godt Pure & Care Collagen Serum. Endret 1. februar 2023 av Roci 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centella Skrevet 1. februar 2023 #8 Del Skrevet 1. februar 2023 Roci skrev (5 timer siden): Ja, det er mye å velge mellom, så der må man bruke litt tid på å sette seg inn i all informasjonen. Dette med aktive virkestoffer i hudpleie er en vitenskap i seg selv, og det er virkelig en jungel der ute, så du trenger overhodet ikke å føle deg dum! De serumene jeg kjenner til som kombinerer retinoider (ikke retinol, men retinyl propionate, som er en mildere form egnet for sensitiv hud) og BHA, er bl.a. Murad Multi-Vitamin Infusion Oil og Dermalogica Retinol Clearing Oil. Disse er imidlertid relativt dyre, jeg har ikke funnet noen rimeligere alternativer. Man kan forøvrig ikke bruke BHA rundt øynene, da dette er en eksfolierende syre som er spesielt effektiv mot fet/uren hud samtidig som den er skånsom mot sensitiv hud. Dersom du ønsker å bruke både retinol/retinoider og BHA i resten av ansiktet, kan jeg komme med produktforslag til rimeligere produkter med retinoider. Den skintonic'en fra Effaclair inneholder denaturert alkohol som 2. ingrediens, noe som betyr at det er mye alkohol i produktet. Denaturert alkohol er svært uttørkende på huden, og absolutt ikke velegnet til sensitiv hud. Faktisk kan uttørking forverre problemer med fet hud, fordi huden ofte vil kompensere med å produsere ekstra talg, så du bør slutte å bruke den. BHA er både mer effektivt og mer skånsomt, og har bl.a. den egenskapen at det løser opp talg i porene og balanserer talgproduksjonen. Hvis det er LRP HyaluB5 Anti Wrinkle Care du bruker, så er ikke den spesielt egnet til din hudtype, bl.a. fordi den inneholder ganske mye silikon, som er super til tørr hud, men ikke like velegnet til kombinert/fet hud som du virker å ha ut fra beskrivelsen. Den inneholder dessuten både alkohol og parfyme, som man bør unngå når man har sensitiv hud. Toleriane renselotion er derimot veldig bra, og også en av mine favoritter Mange av produktene fra REN inneholder ulike ingredienser som kan virke irriterende dersom man har sensitiv hud. Husker du om den du brukte hadde blå, lilla eller orange etikett? Øyekremen fra LRP inneholder også enkelte ingredienser som kan irritere sensitiv hud. Det kan hende at du bør styre unna retinol rundt øynene, men serumet fra TO skal være trygt også for sensitiv hud. Det er mulig at du også vil reagere på den øyekremen fra CeraVe som jeg foreslo, og heller bør forsøke en øyekrem som er ennå mer velegnet for sensitiv hud, f.eks. Bioderma Sensibio Eye eller Cosmica Sensitive Balance Eye Cream Ut fra denne beskrivelsen, så har du kombinert hud som er dehydrert, dvs. fuktfattig. Det forklarer både flassingen og den høye talgproduksjonen, jf. det jeg skrev tidligere om at huden kompenserer for uttørking (fukttap) med å produsere ekstra talg. Jeg tenker at du bør fokusere på å balansere huden din, dvs. i første omgang å tilføre nok og riktig fukt, før du fokuserer på aktiv anti-age, @ElleMelle har noen gode poenger der. Rensen du bruker, er bra. Du kan/bør også prøve å bruke BHA 1-2 ganger i uka. Du kan også prøve et serum med niacinamide, f.eks. det fra The Ordinary. Et bra alternativ, som inneholder flere fuktgivende ingredienser, er dette serumet. Noen gode fuktighetskremer for fet/uren/kombinert/sensitiv hud er: Bioderma Sensibio Light A-Derma Biology Creme Light CeraVe Facial Moisturizing Lotion (inneholder niacinamide, så da trenger du ikke ekstra serum) Eucerin UltraSensitive Soothing Cream for kombinert hud I en litt høyere prisklasse: Paula's Choice Earth Sourced Antioxidant-Enriched Moisturizer Plantheque The Stay Calm Face Cream Om du etterhvert finner ut at du trenger ekstra fukt, kan du supplere med et serum med hyaluronsyre, glyserin eller kollagen. Jeg har selv kombinert hud som lett blir dehydrert, og liker veldig godt Pure & Care Collagen Serum. Du er virkelig et unikum, Roci. Tusen takk for at du deler din kunnskap! 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 2. februar 2023 #9 Del Skrevet 2. februar 2023 Centella skrev (20 timer siden): Du er virkelig et unikum, Roci. Tusen takk for at du deler din kunnskap! Tusen takk, @Centella💗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå