Gå til innhold

Biler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg kjører buss og bruker bena på vei til skolen (som er i nabobyen Porsgrunn) og er driiit lei av å gjøre dette. Dyrt og ukomfortabelt er det også. Jeg vil sååååå gjerne ta lappen snart, men har ikke råd. Må få meg en jobb ved siden av studiene først. Jeg vil også gjerne kjøpe meg en bil. Har ikke store forventningene til min første bil, så lenge den er kjørbar og passerer EU-kontrollen og ikke ser HELT forjæ......... ut, så er jeg fornøyd.

Men det er jo enda dyrere enn lappen da. Får ta det på sikt. Håper likevel jeg kan være klar med førerkort og bil til neste høst da jeg skal gå på skolen i tilsammen 4 år og synes det er en mer praktisk løsning.

Så kommer spørsmålene :

- Når fikk dere lappen ? (jeg er 22 nå.....)

- Hvor mye ca betalte dere ?

- Hvilken type bil har dere ?

- Hvor mye betalte dere for den ?

- (brukt ? / ny ?)

Har dere noen tips ellers mht førerkort / bil ?

Har kjørt et par ganger, men det er nå lenge siden. Skal ta øvelseskjøring med sambo, det blir vel interessant :ler:

Setter stooor pris på om noen vil ta seg tid til å svare :D

Klem fra Kattepus :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Perser*

Hei du

Jeg er 23 og enda har jeg ikke tatt lappen, men jeg holder på! Her betalte jeg 700kr for timen! Men skal en annen plass som tar 550kr for 50min!

Vi har en opel Astra. ganske fin faktisk og god å kjøre med... har ikke peiling på biler, bare de ikke bråker så er jeg fornøyd hehe...

ellers så har jeg spart rundt 15000kr og håper at jeg bruker bare de pengene på lappen.... aner ikke da prisene i norge..

Det er sikker mange andre her som har lappen og som vil hjelpe deg mer enn det jeg kan ;)

Kos og klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen da jeg var 18, delvis sponset av snille foreldre.

Husker ikke hvor mye det kostet totalt, men det ble nok noen tusen ja. Varierer nok litt fra sted til sted.

Hadde ikke egen bil før jeg ble 25. Kjøpte da en brukt golf til ca 40.000. Den holdt faktisk endel år også. Så vidt jeg vet går den ennå...

Nå har jeg en varebil med 4wd som kostet ca 100000 pent brukt.

Varebil er et godt alternativ dersom du ikke skal ha mange med deg i bilen. Koster endel mindre og er like bra. Dessuten har du god plass til ting og tang. Selv er jeg avhengig av en bil med god plass pga jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tok sertifikat for en "evighet" siden - og kan vel rett og slett ikke huske hva det kostet. Det jeg KAN huske er at jeg var 18 år - og at moren min omtrent måtte kaste meg ut av døren når jeg skulle ha kjøretime... Er takknemllig for det i dag. Hr en bruktbil (nr. 3 eller 4 i rekken-har hattt bil til og fra pga økonomi). Har kjøpt "lite" brukt vil de siste 3 gangene, og har vært godt fornøyd. Bil som har gått 30-40.000 er jo nesten ny - og har hatt det aller verste prisfallet.

Lykke til med både sertifikat og bil - det er en egen frihet å kunne kjøre dit man vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22, tok lappen da jeg var 18. Jeg fikk den AKKURAT før prisene gikk opp og ble enda mer skyhøye. Kosta en 350-400 kr per time faktisk. Totalt betalte jeg..ehm..foreldrene mine 10-12.000 kr. Hmm..ikke så værst faktisk.

Bil har jeg aldri hatt, jeg har snylta på papsen helt til jeg flytta :wink:

Så nå om dagene er det tog og t-bane og føttene mine, og BMW`en til typen min som han er så superultra redd for at han kjører meg heller hit og dit. *hmf* :evil: :ler:

Kjøp deg en scooooter...etterhvert...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lappen sommeren 1987.( :o begynner å bli gammel) Husker ikke helt hvor mye den kom på. Tror det var ca. 10 000 kr. ink. fase to som man også måtte ha den gangen.

Var så heldig at foreldrene min betalte, bursdagsgave :D

Fikk min egen bil 3 mnd. senere, den var 8 år gammel da jeg kjøpte den. Har eid 5 biler, 2 kjøpt nye.

Den jeg har nå kjøpte jeg ny for litt over 3 år siden.

Betalte 210 000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg fikk lappen i -99, var 18 år da. Betalte noe selv og fikk hjelp til resten av foreldrene mine. Det kostet vel ca. 10000.

Et tips dersom du vil spare noen kroner er å ta teorien som privatist. Det jeg gjorde for å klare eksamen var å pugge svarene på spørsmålene i øvingsboka mi. Dette hjalp meg mye mer enn å lese i teoriboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tok lappen i 1994, like før jeg fylte 19 år. Det kostet flesk, for jeg måtte ha maaange timer.

Har aldri eid en bil. Da jeg bodde hjemme lånte jeg pappas bil ofte. Nå låner jeg den en sjelden gang, men mest tar jeg T-banen og synes det er en skandale at Oslo Sporveien foreslår masse kutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Jeg fikk lappen av foreldrene mine da jeg ble 18, juli 2000. Hadde oppkjøring dagen etter bursdagen min og STO! :D

Fikk en `87 modell Golf av mor og far på 18 årsdagen min...

*Savner den bilen*

Solgte den da far døde(noe jeg angrer på i dag) siden mor kjøpte ny familiebil som jeg disponerer.

Så jeg har nå en Peugot 307 2001 modell til ca 200 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når fikk dere lappen ? (jeg er 22 nå.....)
Når jeg var 25 år

- Hvor mye ca betalte dere ?

Ca 10.000,-

- Hvilken type bil har dere ?

Volvo 760 GLE. Er fornøyd med den, men så har jeg også en samboer som kan skru. Bilen er en 1986 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Når fikk dere lappen ? (jeg er 22 nå.....)
Når jeg var 25 år

- Hvor mye ca betalte dere ?

Ca 10.000,-

- Hvilken type bil har dere ?

Volvo 760 GLE. Er fornøyd med den, men så har jeg også en samboer som kan skru. Bilen er en 1986 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen når jeg var 18.

Vi har en Volvo V70 1999 mod.

Men den kostet dyrt da. vet ikke akkurat beløpet. (min mann står for den)

ellers var jeg veldig fornøyd med en gammel Opel Ascona jeg eide før. 1987 modell trur jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kommer spørsmålene :

- Når fikk dere lappen ? (jeg er 22 nå.....)

- Hvor mye ca betalte dere ?

- Hvilken type bil har dere ?

- Hvor mye betalte dere for den ?

- (brukt ? / ny ?)

Har dere noen tips ellers mht førerkort / bil ?

Har kjørt et par ganger, men det er nå lenge siden. Skal ta øvelseskjøring med sambo, det blir vel interessant :ler:

Klem fra Kattepus :-)

Hei Kattepus, ser at du etterlyser respon (synes egentlig du hadde fått mye respons, jeg.).

Du, i dag har jeg fått lappen. Jeg er eldre enn 22 år.....Og ja lappen ble veldig dyr, over 20000. Har tenkt å kjøpe meg bil etterhver, men foreløpig skal jeg børne på sambo sin bil. Jeg kunne godt tenkt meg en slik bil som Xyex har.....men det kan hende jeg ombestemmer jeg mange ganger før den tid. Lykke til med lappen.....p.s tren gjerne med sambo, så ofte du kan, men vær obs på småfeil og slørv som du fort adopterer fra han du sitter på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betale ca 14000 for et år siden...da var jeg 20..og begynte helt fra "skratsj".

Jeg har en opel astra 1.8 ...betalte 94000 for den...den er dyyyyyyyr og forsikre :(

den var brukt..94 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar!

Det er utrolig greit å vite,- skal ta en kjøretime med sambo når som helst nå...... Gleder meg litt jeg :)

Og Care : Jeg hadde fått et eller to svar da jeg skrev mitt "reklame"-innlegg på Personlige meldinger. Det var flere grunner til at folk ikke hadde lagt mere til innlegget mitt,- både fordi det er på et forum som kanskje ikke er det mest besøkte (?) og fordi jeg antakelig var litt uheldig med overskriften og.... (kunne jo tro det var et mekke-på-bil-innlegg eller liknend,- ikkeno galt i det, altså! Men kanskje ikke så mange jenter som digge å mekke på biler(?) ).

Men fikk nok endel mer respons da jeg gjorde litt PR for bilprosjektet.....Det hjalp :D

Heldigvis! Synes det er toppen jeg :-)

Og GRATULERER MED LAPPEN CARE :-) HYGGELIG Å HØRE!

*litt misunnelig....*

Klem fra pusen :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva lappen og kostet, vel det sier ALT om hvor gammel jeg er! - kr 4000.-

Mange biler har jeg også hatt med tiden, ingen helt nye, et par "nesten" nye og opptil flere gamle rustne.....

Men Annie har et godt poeng. Å eie og kjøre bil i Norge er svindyrt. Legger du til utgiftene til førerkortet kan du kjøre utrolig mye taxi, så absolutt!

Og en annen ting, øvelseskjøring er veeeeldog viktig, og økonomisk, MEN pass på, mange forhold går igjennom en tøff fase når dette pågår.

HØR på hva samboeren sier, godta at du ikke kan alt fra før, godta at han ikke alltid selv kjører slik han forlanger du skal gjøre, og vær forsiktig med bilen hans!

Men aller først kan du snakke med samboeren, om akkurat det at du IKKE er utlært på forhånd, og at han gjerne kan spare seg for høyrøstede oppgitte utbrudd!

Kan nemlig havne bort i en dårlig side ved mange menn akkurat der! :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Øvelseskjør MYE!

å ofte du har mulighet!

Jeg kjørte så og si hver dag fra jeg var 16 til jeg var 18, og trengte bare 4 kjøretimer!

Så jo mer du kjører, jo billigere blir det å ta lappen!=)

Og kjøp en bil med lav forsikring. Sportsbiler, GTI, og Audi, BMW og Golf er ungdomsbiler det er dyrt å forsikrre.

Så når du skal kjøpe bil, sjekk hvor mye du må betale i forsikring først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...