Gå til innhold

Hvordan finne ut om en person er død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså.. Ikke misforstå overskriften.. Jeg ønsker ikke en person død, jeg ønsker bare å finne ut om vedkommende lever eller ikke.

Jeg har ingen venner eller familie jeg kan spørre, uten at det blir folkesnakk. Er snakk om en liten bygd.

Står slikt i lokalavisen (krever abbonnement)? Kan man søke i dødsannonser?

Anonymkode: 93009...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vist du søker navnet og dødsannonse skal det komme opp. Finnes flere begravelsebirå så letteste er å bare Google det sånn å se om det dukker opp noe 

Anonymkode: 1ec73...148

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier avertil inn å se på dødsannonsen til kjæresten å da googler jeg navnet hans med dødsannonse så kommer den opp med en gang 🌹

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså.. Ikke misforstå overskriften.. Jeg ønsker ikke en person død, jeg ønsker bare å finne ut om vedkommende lever eller ikke.

Jeg har ingen venner eller familie jeg kan spørre, uten at det blir folkesnakk. Er snakk om en liten bygd.

Står slikt i lokalavisen (krever abbonnement)? Kan man søke i dødsannonser?

Anonymkode: 93009...444

jolstad.no som noen har nevnt her eller lignende minnesider, husk å hake av for nasjonalt søk. Evt hvis det er en mulighet for at personen er død før 2014 kan du sjekke ut denne kilden på digitalarkivet https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008

Endret av terna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I trøndelag søker jeg opp adresseavisen dødsfall. Så kommer det.

Anonymkode: ec40c...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid det bare er å søke opp. Jeg vet om en person som er enda yngre enn meg (jeg er 1994) som har vært død i flere år. Hadde jeg ikke fått vite det av personens søsken så hadde jeg aldri trodd på det, siden ingenting kommer opp på nett om jeg søker på personens navn. Men vedkommende er altså død, og familien ønsket ikke å annonsere det i det hele tatt. Det er som om h*n aldri har eksistert. Litt spesielt og trist da jeg husket vedkommende veldig godt ❤️

Anonymkode: dd3e6...2d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke alltid det bare er å søke opp. Jeg vet om en person som er enda yngre enn meg (jeg er 1994) som har vært død i flere år. Hadde jeg ikke fått vite det av personens søsken så hadde jeg aldri trodd på det, siden ingenting kommer opp på nett om jeg søker på personens navn. Men vedkommende er altså død, og familien ønsket ikke å annonsere det i det hele tatt. Det er som om h*n aldri har eksistert. Litt spesielt og trist da jeg husket vedkommende veldig godt ❤️

Hva er årsaken til at de valgte å ikke ha noen dødsannonse? 

Anonymkode: 56373...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er årsaken til at de valgte å ikke ha noen dødsannonse? 

Anonymkode: 56373...bf0

Aner ikke. Synes selv det er merkelig, vedkommende døde pga sykdom. Familien er en åpen og godt likt familie. Så ble nesten litt sjokka når jeg fikk vite at denne personen hadde vært død i flere år uren at jeg visste om det. Men derfor vet jeg altså at det et fullt mulig å dø uten å etterlate seg spor (om dødsfallet var etter 2014)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne personen på vareminnesider, så må det ha vert en dødsannonse i en eller annen avis.

Anonymkode: b9c73...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stikke en pinne borti kroppen og se om h*n reagerer.

c01a1d09-6244-4ac6-9829-bc4adc9b611e_scr

Anonymkode: ea24b...0d0

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alltid at det finnes en dødsannonse, så en person kan være død uten at det annonseres. Det kan være et ønske av avdøde selv eller pårørende. 

Jeg kommer til å be om det, så håper mine pårørende kan respektere og etterfølge mitt ønske. Når jeg er død, så skal det heller ikke eksistere spor etter meg.

Hvis du søker på navnet mitt på Google, så finner du ingenting. Ikke har jeg Facebook, Instagram, Tik Tok etc. For min del står personvernet mitt sterkt. Jeg har Snapchat, Steam og Discord - men jeg bruker ikke navnet mitt der. Så det er ingenting som kan identifisere meg bak disse kontoene.

Anonymkode: 6d30d...c03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger bør man la nysgjerrigheten vike. Særlig om man ikke har noen spesifikk grunn til å vite annet enn at man bare er nysgjerrig.

Anonymkode: 7b0fa...b74

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• 1 år senere...

Prøvde selv å finne ut om en jeg pleide å kjenne var død. Det var ingen dødsannonse, ingen minnesider, ingenting. Men siden jeg visste hvor han bodde søkte jeg på finn en grav. Da kom det opp bilde av gravsteinen. 

Anonymkode: 4912c...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 23.45):

Jeg pleier avertil inn å se på dødsannonsen til kjæresten å da googler jeg navnet hans med dødsannonse så kommer den opp med en gang 🌹

Kondolerer ❤️

Anonymkode: af828...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...