Gå til innhold

Er det greit å ikke gi gave - utenlandsbryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er invitert i bryllup til min kusine i sommer. De skal ha bryllupet i utlandet og for meg og min samboer går det med minst 25.000,- bare for å delta i bryllupet. Og da har jeg ikke tatt med kostnader for eventuelle 1-2 nye antrekk (3 dagers bryllup) 

Vi er ikke veldig nære, mest pga aldersforskjell. Men føler en «plikt» til å gå i bryllupet og tror også det blir hyggelig. Vi tar også noen dager ekstra for å gjøre en tidlig sommerferie ut av det. Selv om det i utgangspunktet ikke er et sted jeg har noe kjempeønske om å reise til. Men for å føle at man gjør noe mer en bare lang reise - bryllup - reise. 
 

Spørsmålet er om det er greit å ikke gi gave i tillegg. Det står i invitasjonen at det er gave nok at man kommer, men om man ønsker kan man gi «bidrag» til fremtiden… så spørsmålet mitt er om det da faktisk er greit å tolke det bokstavlig, eller om det er sånn man setter i invitasjonen men samtidig forventer gave. Hva hadde dere gjort??

Anonymkode: eee52...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er greit å ikke gi gave. Jeg hadde ikke gitt i dette tilfellet.

Anonymkode: a7f5b...cdf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde droppet både bryllup og gave. Dra til et sted dere faktisk har lyst til å besøke.

Anonymkode: 347e3...075

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei

Vi er invitert i bryllup til min kusine i sommer. De skal ha bryllupet i utlandet og for meg og min samboer går det med minst 25.000,- bare for å delta i bryllupet. Og da har jeg ikke tatt med kostnader for eventuelle 1-2 nye antrekk (3 dagers bryllup) 

Vi er ikke veldig nære, mest pga aldersforskjell. Men føler en «plikt» til å gå i bryllupet og tror også det blir hyggelig. Vi tar også noen dager ekstra for å gjøre en tidlig sommerferie ut av det. Selv om det i utgangspunktet ikke er et sted jeg har noe kjempeønske om å reise til. Men for å føle at man gjør noe mer en bare lang reise - bryllup - reise. 
 

Spørsmålet er om det er greit å ikke gi gave i tillegg. Det står i invitasjonen at det er gave nok at man kommer, men om man ønsker kan man gi «bidrag» til fremtiden… så spørsmålet mitt er om det da faktisk er greit å tolke det bokstavlig, eller om det er sånn man setter i invitasjonen men samtidig forventer gave. Hva hadde dere gjort??

Anonymkode: eee52...050

Hadde droppet å reise men gitt penger på konto til «fremtiden» og heller tatt den sommerferien jeg ønsket med familien min. 

Anonymkode: e1632...894

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk invitasjon. Skulle stått at det å komme var gave MER enn nok. Hadde droppet hele bryllupet. 

Anonymkode: 1d6ce...d0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan droppe gave. Jeg kunne funnet på å heller lage et hyggelig kort i dette tilfellet. Gir ikke penger ihvertfall. 

Ga en gave til sånn 350kr til et søsken med utlandsbryllup til 8000kr+ for reise for bare meg. Synest det var mer enn nok, og var bare fordi jeg kom over noe de virkelig ønsket seg til rimelig pris. 

Anonymkode: b5867...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i utlandet og vi var tydelige på at vi IKKE ønsket gave. Det var gave nok at det kom noen. 

Anonymkode: cd34b...e39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bidrag til fremtiden"? Betyr det penger?

Det synes jeg er i overkant frekt, først skal gjestene bruke en formue (og sannsynligvis feriedager) på å delta i bryllupet, så skal de gi penger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei! Man gir selvfølgelig gave selv om brudeparet har sagt at det er gave at dere kommer

Anonymkode: 5359f...5ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt innafor. Det må være gave nok at dere kommer. 

Anonymkode: cd34b...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og skal i utenlandsbryllup, og flyprisene til det stedet var faktisk så stive at vi bestemte oss for å ta ut et par feriedager ekstra og kjøre 😅 Vi blir likevel å bruke opp mot 13.000kr for reise og hotell (kontra 20.000 om vi hadde tatt fly).

Vi gir en liten, symbolsk gave som vi vet mannen i paret har nevnt han ønsker seg (han ga oss samme gave for noen år siden i bursdagsgave, og nevnte han hadde ønska seg det samme selv i flere år men aldri fått, bare gitt det i gave til flere andre for han synes det er så fint). Den koster sånn 399,-. Står på inbydelsene at det at vi kommer er gave nok, vel å merke. 

Anonymkode: 35f57...de0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit. Men tror jeg hadde gitt en symbolsk liten gave og ett kort.

Anonymkode: f9043...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være greit ja. Dere må jo betale en syk sum for å delta i det bryllupet. Utrolig frekt å insinuere at gjester skal gi dem penger «til fremtiden» i tillegg😳 

Anonymkode: 15a89...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor folk synes det er så frekt å skrive at dersom gjestene ØNSKER å gi gave kan de gi penger. Det kan godt hende de aller nærmeste gjerne vil gi en gave i tillegg. Samtidig er det helt i orden å ikke gi noe når det står at det er gave nok at dere kommer.
Synes enkelte er unødvendig negative til utenlandsbryllup. Bryllup i Norge kan også kreve at flere av gjestene må reise, og det kan ofte bli vel så dyrt. Jeg og samboeren min var i bryllup for noen år siden som krevde innenlandsfly og flere netter på hotell for godt over halvparten av de inviterte. Det ble veldig dyrt, men det var ikke nevnt at det var gave nok at vi kom- det er liksom bare for utenlandsbryllup. Bryllup blir dessverre fort dyrt for både brudepar og gjester, så om man ikke har råd må man bare takke høflig nei. 

Anonymkode: 13182...597

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk synes det er så frekt å skrive at dersom gjestene ØNSKER å gi gave kan de gi penger. Det kan godt hende de aller nærmeste gjerne vil gi en gave i tillegg. Samtidig er det helt i orden å ikke gi noe når det står at det er gave nok at dere kommer.
Synes enkelte er unødvendig negative til utenlandsbryllup. Bryllup i Norge kan også kreve at flere av gjestene må reise, og det kan ofte bli vel så dyrt. Jeg og samboeren min var i bryllup for noen år siden som krevde innenlandsfly og flere netter på hotell for godt over halvparten av de inviterte. Det ble veldig dyrt, men det var ikke nevnt at det var gave nok at vi kom- det er liksom bare for utenlandsbryllup. Bryllup blir dessverre fort dyrt for både brudepar og gjester, så om man ikke har råd må man bare takke høflig nei. 

Anonymkode: 13182...597

Enig. Har selv vært i bryllup både i Norge og i utlandet, og det desidert dyreste for meg å delta på var i Norge. Jeg skal gifte meg neste år og da har vi valgt å holde det i et land som det er lettest for flest mulig av gjestene å reise til.

Personlig synes jeg utenlandsbryllup er topp og et supert påskudd for å kunne reise. Tror ikke jeg har vært et eneste sted i verden enda som jeg ikke synes det var verdt å reise til.

Og til TS sitt spørsmål, hadde det vært jeg som giftet hadde jeg ikke brydd meg om dere tok med gave eller ikke, men personlig ville jeg aldri villet delta i et bryllup uten å ha en eller annen form for gave til brudeparet.

Anonymkode: c035e...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man invitert i bryllup så gir man gave. Med mindre invitasjonen er tydelig på at det er gave nok at du kommer. Det er noe veldig sært med å kunne bruke 25 000 på seg selv, uten å kunne avse et-par tusen til brudparet. 

Om jeg ikke hadde hatt råd ville jeg heller latt være å reise, og gitt en liten oppmerksomhet her hjemme. 

Ellers er jeg enig i at jeg langt foretrekker utenlandsbryllup fremfor bryllup i Norge, med unntak av de som er i hjembyen min. Sist brukte jeg og mannen samlet ca 40 000 på et bryllup. To flyturer + hotell for to utdrikningslag samt penger til dette, reise og to netter på hotell for selve bryllupet, gave og antrekk. Og ofte er både maten dårligere og lokalene kjedeligere enn hva du får for pengene i Norge. 

Anonymkode: 5145c...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er man invitert i bryllup så gir man gave. Med mindre invitasjonen er tydelig på at det er gave nok at du kommer. Det er noe veldig sært med å kunne bruke 25 000 på seg selv, uten å kunne avse et-par tusen til brudparet. 

Om jeg ikke hadde hatt råd ville jeg heller latt være å reise, og gitt en liten oppmerksomhet her hjemme. 

Ellers er jeg enig i at jeg langt foretrekker utenlandsbryllup fremfor bryllup i Norge, med unntak av de som er i hjembyen min. Sist brukte jeg og mannen samlet ca 40 000 på et bryllup. To flyturer + hotell for to utdrikningslag samt penger til dette, reise og to netter på hotell for selve bryllupet, gave og antrekk. Og ofte er både maten dårligere og lokalene kjedeligere enn hva du får for pengene i Norge. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Hvis jeg må reise og bruker ferie og mye penger på en utenlandstur jeg ikke har bestemt selv så tenker jeg minimum er at brudeparet ikke trenger gave. Sist vi gjorde dette kostet det 30 000 kr. Det er 30 000 kr vi kunne brukt på å reise et sted vi hadde lyst til å reise. Men for all del det var koselig. Men det er veldig mye penger. 
 

det gjelder også hvis en inviterer til bryllup ett eller annet sted i Norge brudeparet ikke har noen tilknytning til og som er vanskelig å nå for de fleste gjestene. 

Anonymkode: 2f753...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg må reise og bruker ferie og mye penger på en utenlandstur jeg ikke har bestemt selv så tenker jeg minimum er at brudeparet ikke trenger gave. Sist vi gjorde dette kostet det 30 000 kr. Det er 30 000 kr vi kunne brukt på å reise et sted vi hadde lyst til å reise. Men for all del det var koselig. Men det er veldig mye penger. 
 

det gjelder også hvis en inviterer til bryllup ett eller annet sted i Norge brudeparet ikke har noen tilknytning til og som er vanskelig å nå for de fleste gjestene. 

Anonymkode: 2f753...f59

Da er vi uenige.

Er jeg invitert, og brudeparet spanderer god mat og drikke, og gjerne mer, da gir jeg selvfølgelig gave.

Om jeg synes reise og opphold er for dyrt ville jeg blitt hjemme. Og gitt gave. 

Anonymkode: 5145c...2ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2023 den 12.51):

Da er vi uenige.

Er jeg invitert, og brudeparet spanderer god mat og drikke, og gjerne mer, da gir jeg selvfølgelig gave.

Om jeg synes reise og opphold er for dyrt ville jeg blitt hjemme. Og gitt gave. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Du tenker altså at det er viktigere å gi en gave enn å faktisk delta i bryllupet? Selv om bryllupet er i utlandet? 

Anonymkode: 15a89...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tenker altså at det er viktigere å gi en gave enn å faktisk delta i bryllupet? Selv om bryllupet er i utlandet? 

Anonymkode: 15a89...843

Jeg synes det er merkelig å velge å bruke 25 000 på seg selv. Men ikke klare å avse 500 kroner til brudeparet. 

Anonymkode: 5145c...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...