Gå til innhold

Er det greit å ikke gi gave - utenlandsbryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er merkelig å velge å bruke 25 000 på seg selv. Men ikke klare å avse 500 kroner til brudeparet. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Er reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med andres bryllup penger man har valgt å bruke 'på seg selv'? 

Anonymkode: 9ab35...6f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Er reise- og oppholdsutgifter i forbindelse med andres bryllup penger man har valgt å bruke 'på seg selv'? 

Anonymkode: 9ab35...6f9

KGere og bryllup, altså....

Der det jevnt over beskrives som tvang. Og at brudeparet skal være evig takknemlig for at du stiller på deres store dag. 

Nei, når jeg bruker 25 000 på et bryllup er det fordi jeg ønsker å være der, og være sammen med mine nærmeste, og få gode minner. Og om budsjettet hadde vært trangt ville jeg definitivt prioritert gave foran 1-2 nye antrekk, slik TS antyder. 

Anonymkode: 5145c...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på Team Ikke Gave. :) 

Når brudeparet skriver at det er gave nok at folk kommer, så skal man kunne stole på det. Vi kan ikke ha som forutsetning at man ikke kan tro på folk når de sier noe. (Og "tilskudd til fremtiden", som er penger som kommer til å gå i det store sluket/bryllupet, er frekt å be om. Har de behov for dette så bør de ikke invitere masse folk til best, verken innenlands eller utenlands.) 

At halvparten av gjestene må reise for innenlandsbryllup er jo naturlig når brudeparet ikke kommer fra samme sted. Kanskje de tenker at det er urettferdig at deler av gjestelisten ikke får reiseutgifter og vil jevne ut dette ved å la alle betale for reise og opphold? 

Anonymkode: 35bf0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2023 den 6.11):

KGere og bryllup, altså....

Der det jevnt over beskrives som tvang. Og at brudeparet skal være evig takknemlig for at du stiller på deres store dag. 

Nei, når jeg bruker 25 000 på et bryllup er det fordi jeg ønsker å være der, og være sammen med mine nærmeste, og få gode minner. Og om budsjettet hadde vært trangt ville jeg definitivt prioritert gave foran 1-2 nye antrekk, slik TS antyder. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Det er jo ikke å bruke pengene på seg selv når man bruker dem på å reise til andres bryllup. Man bruker pengene for å stille opp for brudeparet på deres dag. Mest sannsynlig må de fleste prioritere bort andre ting for å kunne delta i et utenlandsbryllup, kanskje de må avstå fra egne ferieplaner feks. 

Og hvis reisekostnadene er veldig høye for å delta i bryllupet (som ved et bryllup i utlandet) er det helt vanlig å anse det at gjestene bruker penger på å kunne delta som en gave i seg selv. 
Og som du kan lese i hi på har det aktuelle brudeparet skrevet det i invitasjonen. Så det er helt innafor å ikke bruke ekstra penger på gave. Man kan gi gave om man ønsker selvsagt. 

Anonymkode: 15a89...843

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som tvinger deg til å dra i dette bryllupet. Og heller ingen som tvinger deg til å bruke penger på to nye antrekk hvis du drar. Hvis du ikke syns det er verdt å bruke disse pengene på bryllupet og ferien så gjør du faktisk brudeparet en tjeneste ved å ikke dra. De sparer trolig penger på færre gjester. Hvis du drar syns jeg du skal endre tankegangen om turen og se på det som en mulighet til å oppleve et nytt sted. Og så syns jeg du bør kjøpe gave. JA det koster litt ekstra for gave, men jeg syns det er bittelitt smålig å ikke gjøre det.

Anonymkode: be27f...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 21.03):

Jeg synes det er merkelig å velge å bruke 25 000 på seg selv. Men ikke klare å avse 500 kroner til brudeparet. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Når man må reise et sted som en normalt ikke ville reist, ofre andre ferier som en heller ville ha reist på. Gjerne reise på et tidspunkt som heller ikke passer så er det ikke å bruke pengene på seg selv. En bruker pengene for å glede brudeparet ved å delta. Da er det ikke nødvendig med gave. Det er mer smålig å ikke reise og heller sende gave. 

Anonymkode: 2f753...f59

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ingen som tvinger deg til å dra i dette bryllupet. Og heller ingen som tvinger deg til å bruke penger på to nye antrekk hvis du drar. Hvis du ikke syns det er verdt å bruke disse pengene på bryllupet og ferien så gjør du faktisk brudeparet en tjeneste ved å ikke dra. De sparer trolig penger på færre gjester. Hvis du drar syns jeg du skal endre tankegangen om turen og se på det som en mulighet til å oppleve et nytt sted. Og så syns jeg du bør kjøpe gave. JA det koster litt ekstra for gave, men jeg syns det er bittelitt smålig å ikke gjøre det.

Anonymkode: be27f...4d2

Du syns det er smålig å bruke 25 000 på å delta i noens bryllup. Takk til deg 

 

Brudeparet legger kostnader over på gjestene ved utelandsbryllup. Det er oftere billigere å arrangere. Men dyrere for gjestene. 

Anonymkode: 2f753...f59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skjer med alle disse "jeg drar for brudeparets del" kommentarene? 

Jeg drar virkelig i bryllup fordi JEG ønsker å være der. Å få minner sammen med mennesker som betyr mye for meg.

For å realitetsorientere dere som mener at det å delta i bryllup er å "ofre seg" for brudeparets del;

Om jeg her og nå skal oppsummere hvem som var i bryllupet mitt, og hvem som takket nei, så må jeg faktisk gå ut på kontoret og hente frem fotoalbumet, og så finne frem gjestelista og matche bilder og navn. Om jeg i det hele tatt fortsatt har den ett eller annet sted. 

Med 80+, ofte flere, gjester, så husker man ikke 10 år senere. Og selve dagen har man knapt anledning til å dele 2-3 setninger med de fleste av dem. 

Og ikke minst; Om et søsken eller venninne av en eller annen grunn ikke dukket opp er de i dag akkurat like nær meg som et søsken eller venninne som ikke kom.

Så om bryllup er et så stor offer for dere, og dere kun gjør det for andre, så er mitt tips; Bli hjemme. 

Anonymkode: 5145c...2ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen som tvinger deg til å dra i dette bryllupet. Og heller ingen som tvinger deg til å bruke penger på to nye antrekk hvis du drar. (...)

Anonymkode: be27f...4d2

Jeg synes det er snobbete/virkelighetsfjernt å ikke anerkjenne utgifter til antrekk som en reell utgift for gjester i brylluper. Klær medvirker til å skape stemning, og ingen ønsker å "spolere" noens bryllup ved å sitte der i klær som ikke er passende for anledningen. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager skjer med alle disse "jeg drar for brudeparets del" kommentarene? 

Men gjør man ikke det? Jeg ville aldri ha tatt turen til Schloss & Gut Liebenberg litt nord for Oranienburg/Berlin i pinsen 2017, hvis ikke en venninne hadde valgt å ha bryllupet sitt der. Bare for å ta et eksempel.  

Anonymkode: 9ab35...6f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Men gjør man ikke det? Jeg ville aldri ha tatt turen til Schloss & Gut Liebenberg litt nord for Oranienburg/Berlin i pinsen 2017, hvis ikke en venninne hadde valgt å ha bryllupet sitt der. Bare for å ta et eksempel.  

Anonymkode: 9ab35...6f9

Og jeg ville vurdert det som en perfekt anledning til å oppleve et nytt sted, mulig kombinere det med et sted i nærheten og litt ferie. 

Og ikke minst skape minner sammen med mine nærmeste, fordi jeg selv ønsket å være der for dette. 

Om det kun var noe jeg gjorde for andre ville jeg aldri lagt 25 000 på bordet. Det er jo fullstendig galskap, og heller ikke noe nær familie/venninner ønsker for deg. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er snobbete/virkelighetsfjernt å ikke anerkjenne utgifter til antrekk som en reell utgift for gjester i brylluper. Klær medvirker til å skape stemning, og ingen ønsker å "spolere" noens bryllup ved å sitte der i klær som ikke er passende for anledningen. 

 

Anonymkode: 9ab35...6f9

Nå så jeg også den andre delen av svaret ditt, som ikke var sitat fra meg. 

Lever du virkelig livet ditt på den måten? At du kjøper kjoler og drar på turer du ikke ønsker, fordi det er det du tror du må gjøre for å holde på venninner? Og bruker penger du heller vill prioritere helt annerledes på det? 

Det er ganske sykt. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 21.39):

Nå så jeg også den andre delen av svaret ditt, som ikke var sitat fra meg. 

Lever du virkelig livet ditt på den måten? At du kjøper kjoler og drar på turer du ikke ønsker, fordi det er det du tror du må gjøre for å holde på venninner? Og bruker penger du heller vill prioritere helt annerledes på det? 

Det er ganske sykt. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Man stiller i brylllup man blir invitert i så langt man har råd til å gjøre det. Det ER en plikt. Og for å si det sånn, de fleste bryllup er faktisk litt kjedelige og absolutt ikke en kjempe begivenhet for gjestene. Og utenlandsbryllup må man som regel reise til over en helg og får derfor sett lite av stedet en reiser til og. Pluss en må bruke feriedager. 
 

det må da være bedre for brudeparet at gjestene prioriterer å komme fremfor å sende en eller annen kjip gave. 
 

og jo jeg hadde 80 gjester i bryllupet mitt og jeg husker alle som ikke kunne komme..et par var faktisk litt sårende..

Anonymkode: 2f753...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 21.39):

Nå så jeg også den andre delen av svaret ditt, som ikke var sitat fra meg. 

Lever du virkelig livet ditt på den måten? At du kjøper kjoler og drar på turer du ikke ønsker, fordi det er det du tror du må gjøre for å holde på venninner? Og bruker penger du heller vill prioritere helt annerledes på det? 

Det er ganske sykt. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Jeg gjør mange ting i livet mitt som jeg egentlig ikke ønsker for å glede andre.  Det er slikt man gjør når man er venner

Anonymkode: 2f753...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/13/2023 at 9:37 PM, AnonymBruker said:

Og jeg ville vurdert det som en perfekt anledning til å oppleve et nytt sted, mulig kombinere det med et sted i nærheten og litt ferie.

Anonymkode: 5145c...2ba

Har ektefelle som underviser, barn i skolealder. Ikke mulig å ta mer ferie enn pinsedagene. Good 4 u at du kan ta ferie nårsomhelst, sålengesomhelst. 

 

On 3/13/2023 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Lever du virkelig livet ditt på den måten? At du kjøper kjoler og drar på turer du ikke ønsker, fordi det er det du tror du må gjøre for å holde på venninner? Og bruker penger du heller vill prioritere helt annerledes på det? 

Det er ganske sykt. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Hææææ!?!? Jeg vil gjerne gå i disse bryllupene - jeg GÅR i disse bryllupene - jeg forsøker bare å påpeke at utgifter til reise/klær/opphold er helt reelle, og at det koster tid/feriedager for gjestene å delta.  

Anonymkode: 9ab35...6f9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg gjør mange ting i livet mitt som jeg egentlig ikke ønsker for å glede andre.  Det er slikt man gjør når man er venner

Anonymkode: 2f753...f59

Det var trist å lese. Hva slags venner er det egentlig når du stadig gjør ting du selv ikke ønsker?

Inviterer de til triste spleiselag, der det forventes at du skal bruke mye penger, og alt er ensidig?

Eller er det det at du ikke liker å bruke tid med dem og andre som er invitert, uansett hvordan festlighetene er lagt opp?

Da bør du jo mulig vurdere en annen omgangskrets.... 

Jeg stortrives i alle disse anledningene. Mulig fordi venner og familie bruker tid og penger på at det er givende for alle å være der. Samt at jeg omgås mennesker jeg liker å bruke tid med, og snakke med. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ektefelle som underviser, barn i skolealder. Ikke mulig å ta mer ferie enn pinsedagene. Good 4 u at du kan ta ferie nårsomhelst, sålengesomhelst. 

Anonymkode: 9ab35...6f9

Hvorfor svarer du som at du er TS på et råd jeg ga til henne?

Du fikk med deg at jeg skrev "mulig" kombinere. Jeg har selv høy overtidsbelastning, og mannen jobber turnus. Så kjenner alle utfordringer med å koordinere ferie. 

Og for en nedsettende ordbruk du velger å ty til når jeg i et innlegg fokuserer på det positive. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 8.43):

Det var trist å lese. Hva slags venner er det egentlig når du stadig gjør ting du selv ikke ønsker?

Inviterer de til triste spleiselag, der det forventes at du skal bruke mye penger, og alt er ensidig?

Eller er det det at du ikke liker å bruke tid med dem og andre som er invitert, uansett hvordan festlighetene er lagt opp?

Da bør du jo mulig vurdere en annen omgangskrets.... 

Jeg stortrives i alle disse anledningene. Mulig fordi venner og familie bruker tid og penger på at det er givende for alle å være der. Samt at jeg omgås mennesker jeg liker å bruke tid med, og snakke med. 

Anonymkode: 5145c...2ba

Gjør du aldri ting du ikke er så fan av for å glede andre? Det gjør meg ingenting. Jeg blir glad av å gjøre de jeg er glad i glad. Men det er jo ikke akkurat nødvendigvis kjempegøy å ofre en weekendtur med venninner for en konfirmasjon eller dåp. Bryllup til kusiner og fetre en aldri ser er ikke alltid så stas. Det er ikke alltid like stas å leke med treåringen i sandkassen ute i 12 grader og pissregn. Og det er ikke nødvendigvis KJEMPE gøy å reise langt og kronglete til et avsidesliggende sted i utlandet en egentlig ikke hadde tenkt å reise til bare for å delta i et bryllup.

 

å ofre noe for de en er glad i er helt normalt. Men kanskje ikke alle er i stand til å sette andre først. 

Anonymkode: 2f753...f59

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gjør du aldri ting du ikke er så fan av for å glede andre? Det gjør meg ingenting. Jeg blir glad av å gjøre de jeg er glad i glad. Men det er jo ikke akkurat nødvendigvis kjempegøy å ofre en weekendtur med venninner for en konfirmasjon eller dåp. Bryllup til kusiner og fetre en aldri ser er ikke alltid så stas. Det er ikke alltid like stas å leke med treåringen i sandkassen ute i 12 grader og pissregn. Og det er ikke nødvendigvis KJEMPE gøy å reise langt og kronglete til et avsidesliggende sted i utlandet en egentlig ikke hadde tenkt å reise til bare for å delta i et bryllup.

 

å ofre noe for de en er glad i er helt normalt. Men kanskje ikke alle er i stand til å sette andre først. 

Anonymkode: 2f753...f59

Sammenligner du virkelig det å ta med egne barn på lekeplassen, med å dra i et bryllup til en perifer slektning. Det var noe merkelig... 

Men, nei, jeg hadde aldri i noen gang brukt 25 000 på et bryllup til en relativt fjern slektning, om jeg overhodet ikke ønsket å gå, eller ville trivdes underveis. Og jeg hadde i alle fall ikke lagt inn 2-3 ny antrekk i budsjettet, og i samme setning sagt at jeg ikke har råd til gave. 

Som sagt. Jeg har selv giftet meg for en del år siden. Og om jeg skulle husket hvem som var der og ikke måtte jeg gravet langt inn i boden etter albumet, og matchet det mot en gjesteliste jeg mulig ikke har lenger. Om jeg skal gjette var det 5-6 søskenbarn som ikke var der, om vi i det hele tatt inviterte dem. Og om noen hadde brukt 25 000 på å komme bare for å "glede meg" ville jeg fått tidenes dårligste samvittighet. 

 

Anonymkode: 5145c...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 15.34):

Sammenligner du virkelig det å ta med egne barn på lekeplassen, med å dra i et bryllup til en perifer slektning. Det var noe merkelig... 

Men, nei, jeg hadde aldri i noen gang brukt 25 000 på et bryllup til en relativt fjern slektning, om jeg overhodet ikke ønsket å gå, eller ville trivdes underveis. Og jeg hadde i alle fall ikke lagt inn 2-3 ny antrekk i budsjettet, og i samme setning sagt at jeg ikke har råd til gave. 

Som sagt. Jeg har selv giftet meg for en del år siden. Og om jeg skulle husket hvem som var der og ikke måtte jeg gravet langt inn i boden etter albumet, og matchet det mot en gjesteliste jeg mulig ikke har lenger. Om jeg skal gjette var det 5-6 søskenbarn som ikke var der, om vi i det hele tatt inviterte dem. Og om noen hadde brukt 25 000 på å komme bare for å "glede meg" ville jeg fått tidenes dårligste samvittighet. 

 

Anonymkode: 5145c...2ba

Jeg husker alle som var i mitt bryllup og det var over 75 stk. du må ha dårlig hukommelse. Jeg husker også unnskyldningene til de som ikke kom..

hvorfor invitere folk i bryllupet du ikke bryr deg om kommer? Det høres ut som sløseri

Anonymkode: 2f753...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...