Gå til innhold

Grov hud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har grov hud, kvisearr og store porer. Jeg har brukt en del aktive ingredienser i hudpleien min siste årene, og strukturen har blitt bedre, men de store porene og arrene får jeg ikke bort. 

Jeg vurderer profesjonell hjelp til dette, enten laser eller dermapen? Er det noen med erfaring? Fungerte det? Hva er beste behandlingsmetoden for grov hud og arr? 

Anonymkode: 23b6a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hverken laser eller dermapen hjelper mot grov hud desverre. Om en behandler påstår det så lyver hen.

Du sierat aktive ingredienser har hjulpet, hvilke produkter har du brukt til nå? Regner med du har prøvd AHA, BHA, Zinc og Niacinamide? Disse kan bidra til at porene ser mindre ut

Anonymkode: a1bae...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hjalp det å slutte å spise (noe særlig) sukker og fet mat. Ikke koffein, ikke alkohol, drikker kun vann. Dette er ikke et bevisst kosmetisk valg men fordi jeg ble syk og måtte kutte ut mange matvarer samt kaffe. Og ikke overvaske huden faktisk, samt innføre en krem med olje.. men jeg tror huden min har vært tørr og derfor produsert for mye talg som igjen gjør porene større

Anonymkode: babeb...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har grov hud, kvisearr og store porer. Jeg har brukt en del aktive ingredienser i hudpleien min siste årene, og strukturen har blitt bedre, men de store porene og arrene får jeg ikke bort. 

Jeg vurderer profesjonell hjelp til dette, enten laser eller dermapen? Er det noen med erfaring? Fungerte det? Hva er beste behandlingsmetoden for grov hud og arr? 

Anonymkode: 23b6a...3d3

Hva mener du med "grov hud" - tenker du på at den er ru og ser litt "tykk" ut? AB#3 har nok rett i at de behandlingsmetodene du nevner, ikke hjelper mot grov hud - men laser kan hjelpe mot kvisearr. Andre behandlinger som kan bedre kvisearr, er dermabrasjon (hudsliping), microneedling og kjemisk peeling. Dersom du har har veldig dype og/eller store arr, kan fillere være løsningen. Det finnes også behandlinger som går ut på å skjære ut arrene med et spesialverktøy, såkalt "punch excision" og en prosedyre som går ut på å løsne arr som er festet til underliggende vev og/eller muskler, slik at det "løsner" og dermed flater mer ut. Dette kalles subcision, og bør etterfølges av f.eks. laser, microneedling eller kjemisk eksfoliering. En siste behandlingsmetode er injeksjoner med steroider, som også "flater ut" dype arr.

Porestørrelse er noe man egentlig ikke får gjort noe med, men rene porer (uten hudormer) vil som regel se mindre ut. Det er derfor viktig å sørge for regelmessig eksfolering for å hjelpe huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, og også balansere talgproduksjonen. Vær obs på at bruk av såkalte "pore strips" faktisk kan gjøre vondt verre, fordi "limet" i dem faktisk er såpass kraftig at det kan strekke huden til den grad at den ikke trekker seg ordentlig sammen igjen. Godt med fukt vil også "plumpe" huden og få den til å fremstå som glattere. 

Jeg tenker vel egentlig at du bør gå til en medisinsk hudpleier eller hudlege og få hjelp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...