AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #1 Del Skrevet 31. januar 2023 Har en 15 (snart 16) år gammel jente som fikk resept på dette i midten av desember etter å ha prøvd "alt annet" (bla. Tetracyclin), og ifølge legen skulle jo dette gå kjapt og bli så mye bedre bare på et par uker. Det skulle slutte å komme ny akne, og de hun hadde skulle tørke ut og forsvinne. Hun har vel i grunn ikke blitt så mye bedre. Ny akne har nå i alle fall dukket opp. Hun er veldig tørr på leppene og punktvis på huden, så noe skjer det nok og hun kan for all del være tålmodig selv om hun hadde sett for seg en mye større bedring på denne tiden. Hun er mye mer tålmodig enn jeg hadde vært for å si det sånn... Er det andre som har gått på denne kuren her og hva er i så fall deres erfaringer? Ble det bra til slutt? Hun har enn så lenge en 3 mnd kur, men denne må jo tas to ganger om nødvendig, ifølge legen - som mente at det sannsynligvis ikke kom til å være nødvendig da dette bare var noe han så nødvendigheten av unntaksvis, men ser vel egentlig ut som om det kan bli tilfellet her siden det knapt har blitt bedring på halvannen måned? Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #2 Del Skrevet 31. januar 2023 Rart at det ikke har blitt bedring. Hvor stor dose tar hun daglig? Jeg har tatt denne kuren og er kjempefornøyd. Husk å smøre leppene med cicaplast-lypsyl fra la roche posay + smøre ansiktet med Effaclar H og vaske ansiktet med Effaclar H rens. Anonymkode: 32c88...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. januar 2023 #3 Del Skrevet 31. januar 2023 Nevøen min har prøvd alt for akner. Han så helt forferdelig ut ig mange betente «konger» Han gikk på isotretonion i 6 mnd. Dessverre så ser det ikke ut til å ha hjulpet nevneverdig. Han er 17 år. Faren hans slet også med dette som ungdom og har mange arr i ansiktet nå idag. Jeg får så vondt av å se nevøen min slite med det altså. Skulle gjerne tryllet det bort for han. Under kuren hadde han ingen plager med bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #4 Del Skrevet 31. januar 2023 Eva-Lena skrev (17 minutter siden): Nevøen min har prøvd alt for akner. Han så helt forferdelig ut ig mange betente «konger» Han gikk på isotretonion i 6 mnd. Dessverre så ser det ikke ut til å ha hjulpet nevneverdig. Han er 17 år. Faren hans slet også med dette som ungdom og har mange arr i ansiktet nå idag. Jeg får så vondt av å se nevøen min slite med det altså. Skulle gjerne tryllet det bort for han. Under kuren hadde han ingen plager med bivirkninger. Sier du at kuren ikke hjalp i det hele tatt? Anonymkode: 32c88...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #5 Del Skrevet 31. januar 2023 Både jeg og kjæresten gikk på isotretinoin. Det er en satans kur fra himmelen. Kjæresten gikk på lavere dose i ett år, mens jeg gikk på høy dose i 4 mnd. Kjæresten hadde mer alvorlig akne enn meg i størrelse og dybde, men jeg hadde flere små over hele kroppen. Hos begge ble det verre før det ble bedre. Er helt normalt. Jeg gikk en runde med iso, men han gikk to. Jeg fikk en skikkelig psykisk knekk mot slutten og men hadde vært villig til å gjøre det igjen. Han slapp unna den psykiske knekken, men er blitt nesten kronisk tørr på leppene. Så ulike folk har ulike erfaringer. Vi hadde begge gjort det på nytt ved behov, men helt ærlig er sommeren den verste tiden å ta det på pga solen. Man blir svært lett solbrent. Anonymkode: 7dee6...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #6 Del Skrevet 31. januar 2023 Iso var det eneste som hjalp for meg. Prøvde alt annet først. Gikk på lav dose i 6 måneder og har ikke hatt cystiske kviser (eller kviser i det hele tatt) siden. Hadde en del bivirkninger, men det var verdt det. Det tok 1-2 måneder før det ble bedre. I starten ble det litt verre og det er helt normalt. Anonymkode: 9f024...a7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 31. januar 2023 #7 Del Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sier du at kuren ikke hjalp i det hele tatt? Anonymkode: 32c88...1eb Jeg ser ingen bedring iallefall. Jeg vet ikke om han skal ha noen kur senere, men etter 6 mnd uten virkning så spørs det om det blir aktuellt. Jeg får så vondt av han for dette plager han både med selvtillit og smerter siden mange akner er betente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #8 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Rart at det ikke har blitt bedring. Hvor stor dose tar hun daglig? Jeg har tatt denne kuren og er kjempefornøyd. Husk å smøre leppene med cicaplast-lypsyl fra la roche posay + smøre ansiktet med Effaclar H og vaske ansiktet med Effaclar H rens. Anonymkode: 32c88...1eb Nå har jeg ikke esken foran meg, så vet ikke hva dosen er bortsett fra at hun tar to tabletter daglig. Aner ikke om det er ulike dosestrørrelser pr tablett...? Hun bruker så langt en tube med Elizabeth Ardens Eight Hour Cream som hun smører seg med som jeg tror hun syns funker bra, men takk for tips - det noteres og prøves hvis hun ikke syns den hun bruker er god nok. Hun bruker ellers The Originals ansiktskrem og vask. Huden ellers er egentlig ikke så tørr, mest leppene og noen flekker her og der. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #9 Del Skrevet 1. februar 2023 Eva-Lena skrev (14 timer siden): Nevøen min har prøvd alt for akner. Han så helt forferdelig ut ig mange betente «konger» Han gikk på isotretonion i 6 mnd. Dessverre så ser det ikke ut til å ha hjulpet nevneverdig. Han er 17 år. Faren hans slet også med dette som ungdom og har mange arr i ansiktet nå idag. Jeg får så vondt av å se nevøen min slite med det altså. Skulle gjerne tryllet det bort for han. Under kuren hadde han ingen plager med bivirkninger. Oj! Det var jo skikkelig kjedelig. Fikk liksom inntrykk av at denne skulle løse alt jeg og at den skulle funke for alle, bare at det kunne ta lengre tid for noen. Hun har ikke hatt disse store, dype "bylle"kvisene. Hun fikk p-piller også (som jenter må ha for å få lov å gå på denne - eller i det minste bruke prevensjon) som også skulle virke positivt inn, men enn så lenge lite bedring. Det er utrolig hemmende i hverdagen å ha disse problemene og skulle gjerne kunne tryllet de vekk for henne også... TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #10 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Iso var det eneste som hjalp for meg. Prøvde alt annet først. Gikk på lav dose i 6 måneder og har ikke hatt cystiske kviser (eller kviser i det hele tatt) siden. Hadde en del bivirkninger, men det var verdt det. Det tok 1-2 måneder før det ble bedre. I starten ble det litt verre og det er helt normalt. Anonymkode: 9f024...a7f Takk for svar - ja, leste at det kunne bli litt verre før det ble bedre, så får håpe det snart snur nå og vi ser bedring. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #11 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Både jeg og kjæresten gikk på isotretinoin. Det er en satans kur fra himmelen. Kjæresten gikk på lavere dose i ett år, mens jeg gikk på høy dose i 4 mnd. Kjæresten hadde mer alvorlig akne enn meg i størrelse og dybde, men jeg hadde flere små over hele kroppen. Hos begge ble det verre før det ble bedre. Er helt normalt. Jeg gikk en runde med iso, men han gikk to. Jeg fikk en skikkelig psykisk knekk mot slutten og men hadde vært villig til å gjøre det igjen. Han slapp unna den psykiske knekken, men er blitt nesten kronisk tørr på leppene. Så ulike folk har ulike erfaringer. Vi hadde begge gjort det på nytt ved behov, men helt ærlig er sommeren den verste tiden å ta det på pga solen. Man blir svært lett solbrent. Anonymkode: 7dee6...c3b Takk for svar. Skjønner at det er ulike erfaringer med dette ja, og at det virker å være lys i tunnelen selv om det kanskje tar litt tid. Hun er veldig innstilt på å gjennomføre og også om det skulle være nødvendig med flere runder. Hun sier at hun ikke merker noe annet enn tørre lepper/hud, og vet hun må være obs på dette med psyken. Hun er i hvert fall seg selv så vidt vi kan se. Hadde håpet å få unna denne kuren før sommeren ja, men vi får ta det som det kommer. Viktigste for henne er at det faktisk funker til slutt. Hun har heller ikke sype "bylle"kviser selv om de kan bli store inni mellom, er mer "overfladisk" og kommer i bølger liksom (ikke kvisefri, men verre i visse perioder) og de kommer stort sett på kinnene og på siden av ansiktet. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #12 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå har jeg ikke esken foran meg, så vet ikke hva dosen er bortsett fra at hun tar to tabletter daglig. Aner ikke om det er ulike dosestrørrelser pr tablett...? Hun bruker så langt en tube med Elizabeth Ardens Eight Hour Cream som hun smører seg med som jeg tror hun syns funker bra, men takk for tips - det noteres og prøves hvis hun ikke syns den hun bruker er god nok. Hun bruker ellers The Originals ansiktskrem og vask. Huden ellers er egentlig ikke så tørr, mest leppene og noen flekker her og der. TS Anonymkode: f7840...21b Avhengig av hva hun veier kan det hende hun skulle hatt tre tabletter daglig (jeg som veier rett over 60 kg hadde det). Produktene fra la roche posay (dvs noen av dem) er laget spesielt med tanke på isotretinoinbehandling. Så jeg anbefaler virkelig Effaclar H fuktighetskrem og ansiktsvask. Og lipsylen derfra. Anonymkode: 32c88...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #13 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Avhengig av hva hun veier kan det hende hun skulle hatt tre tabletter daglig (jeg som veier rett over 60 kg hadde det). Produktene fra la roche posay (dvs noen av dem) er laget spesielt med tanke på isotretinoinbehandling. Så jeg anbefaler virkelig Effaclar H fuktighetskrem og ansiktsvask. Og lipsylen derfra. Anonymkode: 32c88...1eb Hun er liten og tynn. Usikker på vekt, men langt under 60 kg. Sikkert ikke 50 en gang tipper jeg. Skal definitivt sjekke ut de produktene da, takk for tips og erfaring! 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 1. februar 2023 #14 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Sønnen min gikk på en 7 måneders kur med isotretinoin i tenårene, mot alvorlig akne i ansiktet. Kuren fungerte veldig godt, svært godt faktisk. Han ble kvitt hele problemet sitt og har hatt flott og feilfri hud siden. Det er 4-5 år siden han avsluttet kuren nå. Dessverre husker jeg ikke eksakt hvor lang tid det tok fra pillestart til vi så bedring og kvisene sluttet å poppe opp, men jeg mener det kun var noen få uker. Han var heller ikke spesielt plaget av tørr hud. En sjelden gang så smurte han seg i ansiktet på tørre flekker med en krem jeg hadde kjøpt ved kurens start, og så brukte han Lanolin salve på leppene i blant (kjøpt på apoteket). Kuren var en mirakelkur i hans tilfelle. Alle problemene forsvant. Dype, vonde krater-kviser forduftet. Han har merkelig nok ingen arr i dag, det skulle man tro etter så alvorlige kviseangrep, men det skyldes kanskje at han aldri klemte og presset på kvisene så det ble sår. Kanskje du kan høre med legen om å øke doseringen på pillene i styrke? Det kan hende din datter trenger større dose. Endret 1. februar 2023 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #15 Del Skrevet 1. februar 2023 Tror virkelig ikke hun burde smøre seg med 8 hour cream. Dere bør kjøpe de produktene som er anbefalt. Mange hudpleieprodukter vil være helt feil for en person med hud som får kviser. En venninne av meg kan ta på hva som helst, jeg kan ikke. Får kviser med en gang. Har gått på iso en gang før. Tror det tok 8 mnd for meg før jeg var ferdig me kuren, og det ble verre før det ble bedre. Vurderer ny kur nå for har fått provlemer igjen etter graviditeter. Anonymkode: 10274...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #16 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun er liten og tynn. Usikker på vekt, men langt under 60 kg. Sikkert ikke 50 en gang tipper jeg. Skal definitivt sjekke ut de produktene da, takk for tips og erfaring! 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b AnonymBruker skrev (3 timer siden): Avhengig av hva hun veier kan det hende hun skulle hatt tre tabletter daglig (jeg som veier rett over 60 kg hadde det). Produktene fra la roche posay (dvs noen av dem) er laget spesielt med tanke på isotretinoinbehandling. Så jeg anbefaler virkelig Effaclar H fuktighetskrem og ansiktsvask. Og lipsylen derfra. Anonymkode: 32c88...1eb Da er hudkrem, ansiktsvask og lipbalm klikket hjem - håper det kan funke greit for henne 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #17 Del Skrevet 1. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror virkelig ikke hun burde smøre seg med 8 hour cream. Dere bør kjøpe de produktene som er anbefalt. Mange hudpleieprodukter vil være helt feil for en person med hud som får kviser. En venninne av meg kan ta på hva som helst, jeg kan ikke. Får kviser med en gang. Har gått på iso en gang før. Tror det tok 8 mnd for meg før jeg var ferdig me kuren, og det ble verre før det ble bedre. Vurderer ny kur nå for har fått provlemer igjen etter graviditeter. Anonymkode: 10274...c0f Hun har stort sett kun brukt den på leppene, da det er der hun er tørrest - men nå har jeg kjøpt/bestilt de anbefalte produktene fra La Roche-Posay til henne, så håper det kan funke greit. Var ikke klar over disse, så supert med sånne gode tips her inne 🙂 Høres ut som om det er normalt at det kan ta litt tid da, og at det blir verre før det blir bedre, så da er det bare å holde ut og vente på bedring. Veldig greit å vite 🙂 TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #18 Del Skrevet 1. februar 2023 Hudlegen min sa det var bedre med lav dose over lengre tid enn høy dose på bare noen mnd. Så jeg var på de i 9mnd. Hun anbefalte produktene til cerave og Cetaphil, og de var supre. Aknen forsvant og har vært borte i flere år nå. Anonymkode: d2a86...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #19 Del Skrevet 1. februar 2023 Million skrev (7 minutter siden): Sønnen min gikk på en 7 måneders kur med isotretinoin i tenårene, mot alvorlig akne i ansiktet. Kuren fungerte veldig godt, svært godt faktisk. Han ble kvitt hele problemet sitt og har hatt flott og feilfri hud siden. Det er 4-5 år siden han avsluttet kuren nå. Dessverre husker jeg ikke eksakt hvor lang tid det tok fra pillestart til vi så bedring og kvisene sluttet å poppe opp, men jeg mener det kun var noen få uker. Han var heller ikke spesielt plaget av tørr hud. En sjelden gang så smurte han seg i ansiktet på tørre flekker med en krem jeg hadde kjøpt ved kurens start, og så brukte han Lanolin salve på leppene i blant (kjøpt på apoteket). Kuren var en mirakelkur i hans tilfelle. Alle problemene forsvant. Dype, vonde krater-kviser forduftet. Han har merkelig nok ingen arr i dag, det skulle man tro etter så alvorlige kviseangrep, men det skyldes kanskje at han aldri klemte og presset på kvisene så det ble sår. Kanskje du kan høre med legen om å øke doseringen på pillene i styrke? Det kan hende din datter trenger større dose. Takk for tilbakemelding - så supert at det funket så godt for sønnen din! Håper det etter hvert kan bli en løsning for henne også. Virkelig ikke noe kjekt å gå rundt å være så plaget. Håper hun også kan unngå arr. Hun har ikke dype "bylle"kviser virker det som og er flink å ikke knipe og plukke på de hun har, så får satse på det. Får kanskje ta kontakt med legen når resepten skal fornyes og høre ang dose. Hun fikk kun for en mnd om gangen siden han ikke hadde lov å skrive ut mer på en gang. TS Anonymkode: f7840...21b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 1. februar 2023 #20 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Jeg gikk på det da jeg var 14, 17, 19 og 23 (dette er ikke vanlig). Erfaringene jeg gjorde meg: Det blir verre før det ble bedre. Dette tok 1-2 mnd. Ting gror sakte. Smør, smør og smør igjen. Milde produkter, mye fukt, mange ganger om dagen. Det er bedre med en lang og "snill" kur enn en kort og hard kur. Jeg hadde veldig mye arr da jeg var tenåring, og de har forsvunnet nå (27 år). Har ikke lenger kviser. Endret 1. februar 2023 av Nuttery Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå