AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #21 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Gjør de virkelig det? Da blir det jo ikke samme duft lengre da🙄 Anonymkode: e8c52...cef Parfymen du har kjøpt har mest sannsynlig blitt reformulert. De skjer ofte, dessverre. Har du esken til din forrige, så kan du lett sjekke opp ingredienslisten for endringer i forhold til den nye. Anonymkode: d102e...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 30. januar 2023 #22 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, faktisk. https://basenotes.com/threads/fragrance-shelf-life.477828/ Anonymkode: d102e...397 Gamle parfymer lukter stygt. Du får meg ikke bort ifra det. Bruk Eu De Toilette om du er redd for skarp lukt og du bruker samme flaske over flere år. Det er ikke mye jeg bruker penger på men parfyme er en av de. Min lukt som er Flora(Gucci,rosa) i første år er en helt annen opplevelse enn en 3 år gammel parfyme av samme type. Hver gang jeg kjøper den ny så føles den mildere. Når jeg bruker mine gamle varianter av den samme parfymen så er de for intense. De er åpne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #23 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 0.41): Bestilte meg favorittparfymen min på nytt å stusser litt. Synes ikke det lukter heltlikt som den forrige. Noen som har opplevd dette? Kjøpt hos fredrik og louisa, så vil tro det er original vare også.. Anonymkode: e8c52...cef det er vanlig at parfymer blir reformulert ettersom EU forbyr flere og flere ingredienser. Hvis det er lenge siden forrige flaske, så er det helt sikkert det som har skjedd. En annen forklaring kan være at du har kjøpt en annen styrke denne gangen, men jeg holder en knapp på at den er reformulert. Det er et stort problem for alle som er glad i klassiske parfymer. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #24 Del Skrevet 2. februar 2023 Macro skrev (På 30.1.2023 den 0.43): Parfymer har langt kortere holdbarhet er folk tror, spesielt om de ikke oppbevares mørkt. Hvor lenge hadde du din første før du kjøpte ny? det er neppe grunnen. Parfymer kan holde i flere tiår. Jeg har nettopp kjøpt et par flasker vintage parfyme fra 80- og 90-tallet, og de er helt fine. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #25 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 0.55): Oi... Da har jeg mange gammle🙈😂 Er det slik om de er oppbevart mørkt og kjølig også? Det rare er at jeg husker første gang jeg prøvde denne på et parfymeri. Likte ikke lukta til å begynne med. Men på kvelden lukta den plutselig kjempegodt. (timesvis senere) Denne gangen derimot er lukta borte bare etter et par-tre timer🤷♀️ Men lurer på om det er skjedd noe forandringer med denne. Mener flaska var bittelitt annerledes før. Men navnet er det samme da.. Anonymkode: e8c52...cef det at de varer kortere, er helt typisk for en nyere reformulert versjon, men det du beskriver innledningsvis er jo ellers bare den utviklingen en parfyme har i løpet av en dag, fra åpningen med toppnoter, via midten til avslutningen (eller dry down som det kalles). Åpningen kan være svært forskjellig fra dry down. Det er jo dette som er parfymekunst! Endret 1. januar av Marcie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #26 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) Macro skrev (På 30.1.2023 den 1.49): Kjapt googlesøk så står det at en parfyme varer 2-3 år så lenge den oppbevares riktig, så jeg er nok litt fin på det. Vanskelige å beskrive, den blir tung, kvalmende, intens på en dårlig måte. Du kjenner at den er åpnet for lenge siden. Jo. De er garantert dårlige. Du kjenner det bare ikke selv. tror ikke dette stemmer. Det som typisk skjer med en ødelagt parfyme, er at toppnotene forsvinner, men det betyr ikke at basen ikke er intakt. Endret 1. januar av Marcie 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #27 Del Skrevet 2. februar 2023 hvor kjøpte du den fra? hvis du sier blivakker eller blush så har du svaret ditt der.. Anonymkode: 06224...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #28 Del Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvor kjøpte du den fra? hvis du sier blivakker eller blush så har du svaret ditt der.. Anonymkode: 06224...ae7 ser nå det var fredrik og louisa Anonymkode: 06224...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #29 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) Her kan du lese mer om reformuleringer, hva & hvorfor: https://www.fragrantica.com/news/I-Don-t-Recognize-You-in-Disguise-or-Why-Has-My-Fragrance-Changed-12110.html Reformulations Continue: March 1st Sets New Limit ~ Raw Materials (fragrantica.com) Why do fragrances get reformulated? — School of Scent | Men's Fragrance Reviews PERFUME REFORMULATIONS OR WHY YOUR PERFUME SMELLS DIFFERENT THAN IT USED TO - My Fabulous Fragrance Endret 1. januar av Marcie la til en lenke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #30 Del Skrevet 2. februar 2023 Jadore fra Dior er en parfyme i forandring. Den jeg kjøper fast lukter forskjellig fra år til år. Pluss at hormoner i kroppen kan forandre lukten på vår hud Anonymkode: e7f55...65a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 2. februar 2023 #31 Del Skrevet 2. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 15.22): Jadore fra Dior er en parfyme i forandring. Den jeg kjøper fast lukter forskjellig fra år til år. Pluss at hormoner i kroppen kan forandre lukten på vår hud Anonymkode: e7f55...65a det stemmer - den er reformulert mange ganger: Raiders of the Lost Scent: J'Adore by Dior (EdP reformulation, 2016). Christian Dior J'Adore and Its Many Versions : Perfume Review (boisdejasmin.com) Endret 1. januar av Marcie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogkatten Skrevet 2. februar 2023 #32 Del Skrevet 2. februar 2023 Om svaret ikke er omformulering, så er det mulig det kan ha noe med konsentrasjonen av alkohol i parfymen å gjøre. Alle dufter som ikke er ren parfyme, inneholder alkohol. Alkohol fordamper, det vil da gjøre parfymen mer konsentrert og duften kan bli mer intens. Det betyr ikke at parfymen blir dårligere, men om man er av typen som foretrekker lette dufter, vil man kanskje synes det blir litt for mye av det gode. Markedet for vintageparfyme hadde nok ikke vært så stort som det er, om parfyme bare hadde en holdbarhet på 3 år. I utlandet finnes det egne butikker som spesialiserer seg på vintageparfymer, og de sjeldne og mest etterspurte kan koste tusenvis av kroner, dette hadde ikke vært mulig, det hadde ikke vært et marked, om alle disse parfymene luktet vondt. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #33 Del Skrevet 3. februar 2023 Macro skrev (På 30.1.2023 den 23.12): Hver gang jeg kjøper den ny så føles den mildere. Det er nok fordi den mest sannsynlig har blitt reformulert 😉 Anonymkode: d102e...397 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #34 Del Skrevet 20. februar 2023 Jeg bestilte ny parfyme fra Fredrik og Louisa som jeg fikk i dag. Den gamle signaturparfymen min som jeg ikke har brukt på noen år. Jeg er utrolig skuffet, det er ikke samme parfyme i det hele tatt. Denne lukter både vondt og anderledes. Og ekstremt mye svakere. Den forsvinner i løpet av 5 minutter. Garantert reformulerering, som har skjedd på de fleste parfymehus de siste årene. For en nedtur for oss parfymeelskere. Bye bye til nostalgiske parfymer. Anonymkode: 29285...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #35 Del Skrevet 20. februar 2023 Skogkatten skrev (På 2.2.2023 den 18.07): Markedet for vintageparfyme hadde nok ikke vært så stort som det er, om parfyme bare hadde en holdbarhet på 3 år. I utlandet finnes det egne butikker som spesialiserer seg på vintageparfymer, og de sjeldne og mest etterspurte kan koste tusenvis av kroner, dette hadde ikke vært mulig, det hadde ikke vært et marked, om alle disse parfymene luktet vondt. Det er nok riktig. Jeg har den originale clean parfymen, + en til. Tror begge er 10-15 år gamle. De lukter like godt og lenge fortsatt. Opp til 8 timer. Nye parfymer jeg kjøper forsvinner lukta med en gang, og jeg lukter dem bare med nesen inntil huden. Anonymkode: 29285...a6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 20. februar 2023 #36 Del Skrevet 20. februar 2023 Det var betre kvalitet på parfymane før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 20. februar 2023 #37 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg bestilte ny parfyme fra Fredrik og Louisa som jeg fikk i dag. Den gamle signaturparfymen min som jeg ikke har brukt på noen år. Jeg er utrolig skuffet, det er ikke samme parfyme i det hele tatt. Denne lukter både vondt og anderledes. Og ekstremt mye svakere. Den forsvinner i løpet av 5 minutter. Garantert reformulerering, som har skjedd på de fleste parfymehus de siste årene. For en nedtur for oss parfymeelskere. Bye bye til nostalgiske parfymer. Anonymkode: 29285...a6e ja, det er sørgelige greier. Jeg har skaffet meg et back-up lager med vintageversjoner av mine mest brukte parfymer, men ellers er det nok best å kjøpe parfymer som er skapt i de siste årene, slik at de er skapt innenfor begrensningene som de nye reglene lager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #38 Del Skrevet 20. februar 2023 Henter spesialavfall på jobb og hentet kassevis med parfyme som ble trukket tilbake pga stoffer som ble forbudt i EU. Butikkene får ikke selge, men forbrukerne kan bruke dem. Anonymkode: bb4d7...e64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 #39 Del Skrevet 20. februar 2023 Er det slik at om man kjøper parfyme hos blush eller blivakker så er det "fake" produkt? Anonymkode: e8c52...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå