Gå til innhold

Til dere som har ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke sikkert de mener etterbetaling,  men at jeg var ansett som ufør allerede da🙈 var også hos nevropsykolog for par år siden som mente jeg aldri skulle vært ut i arbeid, og aldri hadde hatt mulighet,  som også er dokumentert. Da jeg ble født, pusta jeg ikke, det stod mulig om livet og de måtte putte meg under iskaldt vann for å få meg til å våkne. Så det også er dokumentert. Men hvordan nav behandler medhold i klagen og dems syn på saken, er umulig å vite, så vi får bare se😅

Anonymkode: e2fed...f66

hvem er de? hvem har behandlet søknaden? Hvordan kan de begrunne uføreheten din på noe annet enn det du opplyser i tråden? adhd/add har da ikke noe med det du beskriver å gjøre.... 

Anonymkode: 86299...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da tenker du ikke å sitere meg. Da virker det som du svarer på mine innlegg, noe som ikke er tilfelle.

Anonymkode: 6b4bc...1a6

Jeg svarer jo deg, men tenker generelt. At nav gir trygd etter funksjons og arbeidssevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (Akkurat nå):

Jeg svarer jo deg, men tenker generelt. At nav gir trygd etter funksjons og arbeidssevne. 

Les innlegg #4 før du svarer meg. Dine svar er tatt ut av konteksten.

Anonymkode: 6b4bc...1a6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvem er de? hvem har behandlet søknaden? Hvordan kan de begrunne uføreheten din på noe annet enn det du opplyser i tråden? adhd/add har da ikke noe med det du beskriver å gjøre.... 

Anonymkode: 86299...c05

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvem er de? hvem har behandlet søknaden? Hvordan kan de begrunne uføreheten din på noe annet enn det du opplyser i tråden? adhd/add har da ikke noe med det du beskriver å gjøre.... 

Anonymkode: 86299...c05

Nav klageinnsats. Det er nok grunnet at jeg hverken har fullført utdanning, alle (som har vært mange) tiltak via nav har jeg ikke klart å stått i. Har vært i nav siden 2008. Dokumenter fra både bup/ppt/nevropsykolog og lege er med i journalen. Også dps. Altså det er nok grunnet alt av dokumenter som er dokumentert tilsammen de har gjennomgått det går utifra.

Anonymkode: e2fed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Såpass. Har en venn som har ventet over ett år snart og ikke har fått pengene enda. Hvor mye fikk du?

Anonymkode: 6b4bc...1a6

Var ekstremt mye skatt, men fikk ca 280 000 utbetalt 

Anonymkode: 5f262...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

 

Nav klageinnsats. Det er nok grunnet at jeg hverken har fullført utdanning, alle (som har vært mange) tiltak via nav har jeg ikke klart å stått i. Har vært i nav siden 2008. Dokumenter fra både bup/ppt/nevropsykolog og lege er med i journalen. Også dps. Altså det er nok grunnet alt av dokumenter som er dokumentert tilsammen de har gjennomgått det går utifra.

Anonymkode: e2fed...f66

Det er ikke begrunnelse nok at du ikke har klart å fullføre utdanning eller tiltak. Alle kan si nei til å dra på skolen og tiltak med alle verdens ymse unnskyldninger. Hadde du hatt så god dokumentasjon som du sier, så hadde du jo fått det innvilget første gang. De som får avslag, får avslag som oftest på grunn av mangel på dokumentasjon og mangel på tiltak og arbeidsutprøving, altså dokumentasjon på utredning av arbeidsevne. 

Anonymkode: 86299...c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke begrunnelse nok at du ikke har klart å fullføre utdanning eller tiltak. Alle kan si nei til å dra på skolen og tiltak med alle verdens ymse unnskyldninger. Hadde du hatt så god dokumentasjon som du sier, så hadde du jo fått det innvilget første gang. De som får avslag, får avslag som oftest på grunn av mangel på dokumentasjon og mangel på tiltak og arbeidsutprøving, altså dokumentasjon på utredning av arbeidsevne. 

Anonymkode: 86299...c05

Det var nav selv som søkte automatisk ung ufør da jeg ble ufør og hadde ikke all dokumentasjon, som da ble lagt ved i klagen jeg fikk medhold i. Nav mente det ikke var dokumentert at jeg har add, men de også hadde f.eks dokumentasjon fra bup som ble lagt ved i klagen også, der står det jo flere steder. Kommer nok mye ann på hvem som behandler søknaden. Ikke alle leser all dokumentasjon nøye.

Anonymkode: e2fed...f66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar, fikk beskjed nå at jeg fikk innvilget ung ufør av nav 😊

Ts.

Anonymkode: e2fed...f66

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar, fikk beskjed nå at jeg fikk innvilget ung ufør av nav 😊

Ts.

Anonymkode: e2fed...f66

Hvor lang tid gikk det fra du fikk ufør søknad innvilget, til du fikk svar på ung ufør ?:) 

Anonymkode: e3e44...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid gikk det fra du fikk ufør søknad innvilget, til du fikk svar på ung ufør ?:) 

Anonymkode: e3e44...00f

Fikk ufør 100% januar i fjor, avslag på ung ufør i august. Så sendte jeg klage, og fikk innvilget i dag. Klagen tok vel 15 uker:)

Anonymkode: e2fed...f66

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke sikkert de mener etterbetaling,  men at jeg var ansett som ufør allerede da🙈 var også hos nevropsykolog for par år siden som mente jeg aldri skulle vært ut i arbeid, og aldri hadde hatt mulighet,  som også er dokumentert. Da jeg ble født, pusta jeg ikke, det stod mulig om livet og de måtte putte meg under iskaldt vann for å få meg til å våkne. Så det også er dokumentert. Men hvordan nav behandler medhold i klagen og dems syn på saken, er umulig å vite, så vi får bare se😅

Anonymkode: e2fed...f66

Du får ikke etterbetaling fra før fylte 20 og er kun om du burde ha hatt krav på det på AAP. Men det forutsetter at du hadde AAP før endringene kom som gjorde at UU ikke lenger gies på AAP.

Anonymkode: 0184f...8ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

UNG-UFØR TILLEGGET
Advokat Inga S. Kjernlie har lagt ut ett innlegg i fb gruppa NAV-Spørsmål? hvor hun skriver;
«Som advokat tilknyttet gruppen her (godkjent av admin), så ser jeg at det er mange misforståelser rundt dette med ung-ufør-tillegg på uføretrygd («ung uførhet»), som ofte er et tema her. Mange synes også å tro at man automatisk blir innvilget ung uførhet, dersom man blir syk og arbeidsufør før fylte 26 år. Dette er helt feil.
Selv om NAV f.eks. har innvilget 100 % uføretrygd til en person som kun er 21 år (NAV mener altså at vedkommende er varig helt arbeidsufør til ethvert arbeid/yrke allerede ved 21 års alder), så betyr ikke dette at vedkommende automatisk kvalifiserer til ung uførhet, siden alder kun er et inngangsvilkår for slik ytelse.


Mange unge personer som er blitt tilkjent full uføretrygd før fylte 26 år, har altså ikke fått innvilget ung uførhet.
For å få ung-ufør-tillegget, så er det et tilleggskrav om at man før fylte 26 år var ufør grunnet «ALVORLIG» sykdom/skade/lyte, og dette må være «klart» dokumentert. Det er m.a.o. et alvorlighetskrav (som ikke eksisterer ved «vanlig» uføretrygd) samt også et strengere dokumentasjonskrav enn det som ellers gjelder.
All sykdom/skade/lyte som ender i uføretrygd, er selvsagt alvorlig for den det gjelder, men dette betyr ikke at det er «alvorlig» (i juridisk forstand) i forhold til ung-ufør-tillegget. I rundskriv til ung ufør-bestemmelsen nevnes f.eks. alvorlig cerebral parese, lammelser, medfødt uttalt hjertefeil, blindhet, døvhet, kronisk alvorlig sinnslidelse (f.eks. schizofreni), massive angst-, tvangs- og depressive lidelser, autisme, Aspergers syndrom samt de alvorligste tilfellene av ADHD, som eksempler på tilstander som - etter en helhetsvurdering - "kan" anses alvorlige, hvilket jo sier litt om nivået på dette området.


Praksis er her svært streng, og det kreves meget omfattende medisinsk dokumentasjon fra tiden før fylte 26 år.
Det er ikke tilstrekkelig at lidelsen er medfødt eller at diagnosen er stilt før fylte 26 år, slik mange synes å tro. Det er heller ikke tilstrekkelig at man har en av de særskilte diagnosene som er regnet opp over her. Videre er det ikke tilstrekkelig at uføretidspunktet er fastsatt til før fylte 26 år eller at man falt helt ut av arbeidslivet grunnet sykdom/skade/lyte før nevnte alder – dette fordi også funksjonsevnen i dagliglivet skal tas i betraktning.
I praksis kreves det at man nærmest var «invalidisert» av sykdom/skade/lyte før fylte 26 år både i forhold til arbeidsliv og også i forhold til dagligliv (dette gjelder særlig ved «diffus/usynlig» sykdom uten mange objektive funn). De som via lege- og spesialisterklæringer kan dokumentere at de før fylte 26 år hadde problemer med skole/utdanning, med sosialt liv og også med daglige gjøremål (så som husarbeid, matlaging, handling og dusjing), vil således lettere bli innvilget ung uførhet enn de som ikke kan dokumentere dette.
Mange får avslag på ung uførhet fordi det ikke er «klart» dokumentert (medisinsk sett) at funksjonsevnen i dagliglivet var tilstrekkelig nedsatt før fylte 26 år.


For øvrig kan man sette frem krav om ung uførhet (og bli innvilget dette) også etter fylte 36 år, men det er da et tilleggskrav om at man ikke har vært mer enn 50 % yrkesaktiv etter fylte 26 år. Dog har Trygderetten i en rekke kjennelser sett bort fra mislykkede forsøk på å etablere seg i arbeidslivet, selv om man har jobbet over 50 % etter nevnte alder – da med den begrunnelse at forsøkene ikke kan anses for å ha gitt uttrykk for noen "reell" arbeidsevne, jf. intensjonen bak bestemmelsene om at unge uføre ikke skal straffes ved å forsøke seg i arbeidslivet.
Mvh mangeårig trygderettsadvokat»

Dette er det beste jeg har lest her inne. Det viser hvor mye tolkning som skal til for å få riktig vurdering. 

Min erfaring er at NAV forholder seg best til diagnosene på eksempellisten, fordi de er ikke spesialister selv. Personlig er jeg ikke invalidisert, har en grei hverdag med både trening og sosialliv, men fikk innvilget ung ufør med en gang fordi diagnosen min er på listen og jeg har hatt den i mange år (epilepsi). Jeg slet aldri på skolen og har også en universitetsutdannelse. 

Anonymkode: 342f4...7b4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ikke etterbetaling fra før fylte 20 og er kun om du burde ha hatt krav på det på AAP. Men det forutsetter at du hadde AAP før endringene kom som gjorde at UU ikke lenger gies på AAP.

Anonymkode: 0184f...8ac

Ja det vet jeg :) kan ikke huske om jeg har gått på aap utenom i påvente av uføre, som var 3 måneder. Men får se hva de kommer frem til. Det står de skal vurdere om jeg har krav på det og at jeg får brev om det. Ikke sikkert jeg får det da:) står hvertfall at uføretidspunkt er satt til august 2007 i innvilgelsen.

Anonymkode: e2fed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det vet jeg :) kan ikke huske om jeg har gått på aap utenom i påvente av uføre, som var 3 måneder. Men får se hva de kommer frem til. Det står de skal vurdere om jeg har krav på det og at jeg får brev om det. Ikke sikkert jeg får det da:) står hvertfall at uføretidspunkt er satt til august 2007 i innvilgelsen.

Anonymkode: e2fed...f66

Da får du kun for de 3 mnd. Om du håper på noe annet blir du skuffet

Anonymkode: 0184f...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da får du kun for de 3 mnd. Om du håper på noe annet blir du skuffet

Anonymkode: 0184f...8ac

Blir absolutt ikke skuffa, trodde ikke engang at ung ufør skulle bli innvilga. Så ingen tap altså😊 fornøyd uansett 😄

Anonymkode: e2fed...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagde, fikk medhold og ung ufør innvilget. Fikk tilbakebetaling :) 

Anonymkode: d1f88...05f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Blir absolutt ikke skuffa, trodde ikke engang at ung ufør skulle bli innvilga. Så ingen tap altså😊 fornøyd uansett 😄

Anonymkode: e2fed...f66

Ok,men da vet du at du får tilbakebetalt for tide på AAP :) 

Anonymkode: 0184f...8ac

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har asperger , fikk ung ufør på aap, innvilget ufør, men avslag på ung ufør.

 

Anonymkode: dc2c0...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får du kun for de 3 mnd. Om du håper på noe annet blir du skuffet

Anonymkode: 0184f...8ac

Det spørs. Er ikke tilbakebetaling om man ikke hadde AAP før 01.02.2020 siden ung tillegget ble tatt bort fra AAP denne datoen. 

Anonymkode: 342f4...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det spørs. Er ikke tilbakebetaling om man ikke hadde AAP før 01.02.2020 siden ung tillegget ble tatt bort fra AAP denne datoen. 

Anonymkode: 342f4...7b4

Og det har jeg allerede sagt. Lurt å lese hele tråden

Anonymkode: 0184f...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...