Gå til innhold

Dere som prøver, tar dere folat hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i 6mnd nå, og jeg fikk ikke tak i folat før etter 2 mnd.  Har brukt det siden, hva gjør dere andre? Ved siste graviditet begynte jeg ikke før noen uker ut i svangerskapet, da jeg ikke visste jeg var gravid. Skjønner at man skal bygge opp lagrene før en evt graviditet.

Anonymkode: 9e290...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det. Tror ikke det er noen krise å starte litt sent med det. Apoteket sier minst 1 måned før graviditet er anbefalt.

Anonymkode: 8334c...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar mange forskjellige vitaminer og mineraler og begynte med det lenge før vi begynte å prøve. Det er bare positivt å starte tidlig! Jeg har dog et ensidig kosthold og trenger tilskudd til vanlig. Ellers er vi ofte lave på d-vitamin og magnesium, spesielt på vinterhalvåret.

Jeg bruker Floradix mikstur for jern, den inneholder også litt vitamin c og diverse andre ting i lavere doser. Fantastisk jern-tilskudd jeg ikke kan anbefale nok! Tar B-kompleks i tillegg siden jeg er kronisk lav og den har mange essensielle b-vitaminer i tillegg til folat, 400 mcg, som er anbefalt dose for gravide. Tar d-vitamin perler, c-vitamin, sink og jod. 

Anonymkode: cb6d1...0a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over. Glemte å si at det er viktig å ikke ta tilskudd på tom mage :) 

Anonymkode: cb6d1...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal slutte på prevensjon i juni, og jeg tar multivitaminer og omega 3 allerede nå. Jeg har hatt litt ymse mangler tidligere da jeg nok har litt redusert opptak grunnet tarmsykdom, så derfor tenkte jeg at det er lurt å påse at jeg ikke starter med mangler ihvertfall. 

Anonymkode: 39669...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk i begynnelsen, men siden vi nå er i prøveperiode 24.. har jeg droppa folat, begynner den dagen jeg finner ut at spira sitter. Men tar tran og spiser mat jeg vet inneholder vitamin, mineraler og folat 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. 

Prøver på 3de året, tatt folat i 3år altså.

Anonymkode: 3ef1e...94d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke folat i prøvetiden. Tok blodprøver kort tid før vi begynte å prøve og hadde helt normale verdier. 

Fikk positiv test for to dager siden og har tatt folat siden da.

Anonymkode: 8f81d...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Å ta folat handler om å redusere risiko for at barnet får ryggmargsbrokk og andre skader på sentralnervesystemet. Jeg vil selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å redusere sjansen for at barnet blir sykt! For meg er dette like selvfølgelig som at barnet som blir født skal sitte i bilsete, bruke hjelm og refleks for å redusere risiko for skader hos barnet!

Anonymkode: ccecd...b95

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Folsyre er aller viktigst i starten, og man bør ha gode lagre på forhånd. Å starte etter positiv test kan være for sent. 

Anonymkode: a8864...054

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig! Å ta folat handler om å redusere risiko for at barnet får ryggmargsbrokk og andre skader på sentralnervesystemet. Jeg vil selvfølgelig gjøre alt jeg kan for å redusere sjansen for at barnet blir sykt! For meg er dette like selvfølgelig som at barnet som blir født skal sitte i bilsete, bruke hjelm og refleks for å redusere risiko for skader hos barnet!

Anonymkode: ccecd...b95

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig. Folsyre er aller viktigst i starten, og man bør ha gode lagre på forhånd. Å starte etter positiv test kan være for sent. 

Må si jeg også reagerer veldig på at folk er så tankeløse at de ikke tar folat så lenge de aktivt prøver å få barn... hvorfor ikke? Det handler om resten av livet til ungen og burde ikke tas lett på.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok det fra jeg prøvde, med begge barna ja, men altså. Det gikk greit med de fleste før i tiden før dette ble en anbefaling, og det er ikke så mye vits i å svartmale de som har prøvd i årevis som har droppet det for tiden. Jordmora mi sa iallfall det, at så lenge jeg hadde fått opp lagerene mine, hadde det ikke hatt noe å si om jeg hadde droppet det en stund (hadde vært tom i 2 uker fra siste tablett, til jeg faktisk ble gravid og trodde det ikke kom til å gå.) Å kalle dem tankeløse og sammenligne det med å kjøre uten bilbelte er kanskje litt overdreven synsing?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (2 timer siden):

Jeg tok det fra jeg prøvde, med begge barna ja, men altså. Det gikk greit med de fleste før i tiden før dette ble en anbefaling, og det er ikke så mye vits i å svartmale de som har prøvd i årevis som har droppet det for tiden. Jordmora mi sa iallfall det, at så lenge jeg hadde fått opp lagerene mine, hadde det ikke hatt noe å si om jeg hadde droppet det en stund (hadde vært tom i 2 uker fra siste tablett, til jeg faktisk ble gravid og trodde det ikke kom til å gå.) Å kalle dem tankeløse og sammenligne det med å kjøre uten bilbelte er kanskje litt overdreven synsing?

Det går som regel bra med alt, men hvorfor ikke bry seg om de små tingene som er så enkle å bry seg om?

Det er bare snakk om å ta en tablett hver dag liksom, burde være null problem å gjennomføre for folk som ser for seg å ta vare på et barn resten av livet.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 13.53):

Må si jeg også reagerer veldig på at folk er så tankeløse at de ikke tar folat så lenge de aktivt prøver å få barn... hvorfor ikke? Det handler om resten av livet til ungen og burde ikke tas lett på.

Jeg får ekstra oppfølging allerede som prøver (pga andre årsaker), og fikk beskjed om å avstå fra prøvingen til minst to uker etter jeg begynte på folat. De som ikke får oppfølging før etter positiv test vet kanskje ikke nok om det selv. Det er i alle fall et veldig lite offer å ta en tablett om dagen for barnets beste. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøvde i 4 år før spiren endelig satt med IVF. Tok folat hele veien. Er nå langt ut i andre trimester og har fått beskjed om å slutte med folat nå. Det er en liten tablett om dagen. Hva er vitsen med å la være? Begynner man når spiren sitter, er det egentlig alt for sent. 

Det blir litt som å røyke eller drikke i svangerskapet fordi det gikk sååå fint før.

De det ikke går fint med fordi mødrene ikke gidder å ta en enkelt pille, får ikke spalteplass.

Anonymkode: a8950...e7c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 14.46):

Vi har prøvd i 6mnd nå, og jeg fikk ikke tak i folat før etter 2 mnd.  Har brukt det siden, hva gjør dere andre? Ved siste graviditet begynte jeg ikke før noen uker ut i svangerskapet, da jeg ikke visste jeg var gravid. Skjønner at man skal bygge opp lagrene før en evt graviditet.

De sier man skal ta det frem til uke 12. Men om du starter lenge før eller når du finner ut du er gravid, er ikke store forskjellen mest sannsynlig. En del starter når de blir gravide for de vet ikke de skal bli gravide :) 

Anonymkode: 4699b...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat kan faktisk øke kvaliteten på eggene og gjøre det dermed lettere å bli gravid. Jeg leser mye studier og tar store doser (800 mg/dag). 

Akkurat denne studien så på hvordan folat påvirket kvinner som var i fertilitetsbehandlinger, så rent teknisk ikke samme som å prøve å bli gravid uten behandlinger, men interessant uansett synes jeg.  "Higher intake of supplemental folate was associated with higher live birth rates after assisted reproductive technology treatment"

Og her er en annen interessant artikkel: 

"In fact, women taking 800 mcg of supplemental folic acid daily – instead of the standard 400 mcg found in most prenatal vitamins – have shown significantly better fertility outcomes, including higher implantation rates, higher clinical pregnancy rates, and a 20% higher probability of live birth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 14.46):

Det er mer enn godt nok. Husk på at disse anbefalingene er ment å dekke alle kvinner. Det er helst kvinner som hater frukt og grønnsaker som får folat-mangel. Jeg spiser lite frukt, men mye grønnsaker. Jeg har aldri trengt tilskudd ved en graviditet. At man får i seg nok jod er ofte underkommunisert, fordi det er så mye fokus på folat. Jodmangel er et større problem, en folat i et typisk kosthold for kvinner i dag. De spiser gjerne rikelig frukt og grønt, men alt for lite fisk og melkeprodukter. 

Anonymkode: 164a8...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...