Gå til innhold

Tanker rundt eggdonasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bruker dine egne barn som eksempel så da er det jo relevant å vite om dine barn i det hele tatt kan brukes som eksempel. Altså at de er donorbarn. det er og relevant hvor gamle de er. Der var du som blandet de inn. Ikke jeg. 

Anonymkode: e6cb1...440

Neida. 

Du sa at donorbarn kommer garantert til å stille spørsmål. Uten å ha noe grunnlag for å si det annet enn synsing. 

Anonymkode: 1a8a8...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er helt normalt at barn med et annet bilogisk opphav stiller spørsmål ved hvor de kommer fra, hvem de ligner på etc etterhvert

Ts her, barnet kan jo ligne mye på sin far, altså min samboer så hvorfor skal barnet spørre? 

Anonymkode: 459bc...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida. 

Du sa at donorbarn kommer garantert til å stille spørsmål. Uten å ha noe grunnlag for å si det annet enn synsing. 

Og du sa dine barn aldri hadde stilt spørsmål som bevis på at påstanden er feil. Har du donorbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du sa dine barn aldri hadde stilt spørsmål som bevis på at påstanden er feil. Har du donorbarn?

Det angår fremdeles ikke deg. 

Uansett om mine er det eller ikke er det, din påstand er fremdeles like feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, barnet kan jo ligne mye på sin far, altså min samboer så hvorfor skal barnet spørre? 

Fordi vi ligner på begge foreldre som regel? Det er da ikke noe galt i at barna spør om dette. Men en må jo  være forberedt på at det vil skje. En må være forberedt på at barn reagerer forskjellig på dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angår fremdeles ikke deg. 

Uansett om mine er det eller ikke er det, din påstand er fremdeles like feil. 

Du kan jo ikke skrive «mine barn har aldri spurt» som argument og så ikke ha barn som er donorbarn. Hva er det for en argumentasjon? Jeg er ikke så interessert i barna dine. Du tok de opp. 

de fleste barn  være seg adoptert eller donor vil nok fundere på opphavet sitt fra tid til annen. Spesielt i tenårene. Dette er noe en må Være forberedt på og ha tenkt igjennom.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sterkt anbefalt at foreldrene forteller barnet at egget kom fra donor når det er mellom 5 og 7 år gammelt. Dette slik at det vokser opp med kunnskapen. Det er ikke rart om et barn fra donor får sjokk og vanskeligheter om dette avdekkes midt i tenårene eller senere. Det synes jeg er et ansvar foreldrene aksepterer når de velger å benytte donor. 

Så skal man huske på at dette barnet kun hadde blitt akkurat slik det er, fordi det har vært i mammas mage, selv om egget kommer fra en annen dame. Den biologiske moren setter også sine spor på fosteret, og uten den biologiske moren, hadde ikke barnet blitt født.

Beslutningen om å bli foreldre er alltid et egoistisk valg, donor eller ei, så det er ikke et argument mot donor hvert fall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi vi ligner på begge foreldre som regel? Det er da ikke noe galt i at barna spør om dette. Men en må jo  være forberedt på at det vil skje. En må være forberedt på at barn reagerer forskjellig på dette. 

Må ikke ligne på begge og klinikken finner donor som er veldig lik meg så uansett hva som skjer så er jeg fortsatt moren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke ligne på begge og klinikken finner donor som er veldig lik meg så uansett hva som skjer så er jeg fortsatt moren. 

Det er helt sant. Ingen kan ta fra deg det. Men viktig å være forberedt på spørsmålene og informere barnet tidlig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (1 minutt siden):

Det er sterkt anbefalt at foreldrene forteller barnet at egget kom fra donor når det er mellom 5 og 7 år gammelt. Dette slik at det vokser opp med kunnskapen. Det er ikke rart om et barn fra donor får sjokk og vanskeligheter om dette avdekkes midt i tenårene eller senere. Det synes jeg er et ansvar foreldrene aksepterer når de velger å benytte donor. 

Så skal man huske på at dette barnet kun hadde blitt akkurat slik det er, fordi det har vært i mammas mage, selv om egget kommer fra en annen dame. Den biologiske moren setter også sine spor på fosteret, og uten den biologiske moren, hadde ikke barnet blitt født.

Beslutningen om å bli foreldre er alltid et egoistisk valg, donor eller ei, så det er ikke et argument mot donor hvert fall.

Mulig det er anbefalt ja, men en må finne ut selv hva som føles best og ikke. Heller ingen som sjekker om man sier at barnet er fra donor osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke skrive «mine barn har aldri spurt» som argument og så ikke ha barn som er donorbarn. Hva er det for en argumentasjon? Jeg er ikke så interessert i barna dine. Du tok de opp. 

de fleste barn  være seg adoptert eller donor vil nok fundere på opphavet sitt fra tid til annen. Spesielt i tenårene. Dette er noe en må Være forberedt på og ha tenkt igjennom.

Du sa ikke de fleste. 

Du presenterte det som en enestående sannhet for å underbygge påstanden du kom med. Du kom med en påstand du hevdes som sant helt uten å presentere noen empiriske bevis på det. 

Det er normalt at barn spør om sitt opphav. Det er like normalt som å IKKE spørre om det. Det er uavhengig om de er kommet til ved hjelp av adopsjon, donor, en av foreldrene er borte av ymse grunner. Men det er ikke en ubestridt sannhet at donorbarn i denne settingen garantert stiller spørsmål med opphavet, og av den årsak, i følge din mening, grunn nok til å avstå fra å bruke donor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. Ingen kan ta fra deg det. Men viktig å være forberedt på spørsmålene og informere barnet tidlig. 

Forberedt på hvilke spørsmål? Tviler man får spørsmål om : er du moren min osv. Vi bestemmer jo uansett når vi skal fortelle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig det er anbefalt ja, men en må finne ut selv hva som føles best og ikke. Heller ingen som sjekker om man sier at barnet er fra donor osv. 

I bunn og grunn er man pålagt å fortelle det, siden det er barnets rett å få vite hvem donor er når det blir 15 år gammelt. At noen likevel velger å ikke fortelle det, er en annen sak.

Jeg hadde aldri turt å ta den sjansen på å ikke fortelle det. Redselen for at det likevel skal bli avdekket en dag, gjennom tilfeldigheter, dna-test eller noe hadde vært ødeleggende. Og for barnet, å få vite det på en slik måte, er en så høy risiko for ødelagte relasjoner at det hadde jeg aldri tatt sjansen på.

Å la barnet vokse opp med kunnskapen virker som et mye tryggere og realt alternativ.

Endret av Vilde78
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forberedt på hvilke spørsmål? Tviler man får spørsmål om : er du moren min osv. Vi bestemmer jo uansett når vi skal fortelle 

Hvem er min biologiske mor? Hvordan ser hun ut? Har jeg søsken, hvordan ser de ut?

har du ikke tenkt å fortelle barnet ditt at du ikke er biologisk mor på et tidlig tidspunkt? Det vil jo kunne oppleves som svik hvis dere venter for lenge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 8.37):

Så da skal mennesker som ikke kan få barn forbli barnløse? 

Ja,det er ingen menneskerett å få barn.

Anonymkode: 4298b...dff

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem er min biologiske mor? Hvordan ser hun ut? Har jeg søsken, hvordan ser de ut?

har du ikke tenkt å fortelle barnet ditt at du ikke er biologisk mor på et tidlig tidspunkt? Det vil jo kunne oppleves som svik hvis dere venter for lenge. 

Nei og ikke sikkert vi forteller heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot donasjon. Annet enn at jeg ikke forstår de som donerer og ser det etiske aspektet ved det. 

men jeg er veldig i mot å holde ting skjult for barn og ikke hjelpe dem å bearbeide følelser fra et tidlig tidspunkt. Og her får jeg forståelsen av at ts har tenkt å late som eggdonasjonen ikke har skjedd og ikke fortelle barnet dette på et tidlig tidspunkt. Og DET tror jeg må være traumatiserende for er barn. 

hvor vanskelig er det å fortelle at mamma og pappa så gjerne ønsker deg som barnet sitt så de fikk hjelp…

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som din datter ligner på deg" dette har jeg hørt mange ganger.

Fått min datter via eggdonasjon.

Hører også at alle søsken ligner, første fødte kom etter natur metoden.

Anonymkode: a132c...979

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør revurdere hele greia da. Du har tydeligvis tenkt å late som det ikke er reelt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter loven er hun biologisk mor.

Anonymkode: a132c...979

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...