Gå til innhold

Samlivsbrudd og samværsavtale

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er et par med et barn på fem år. Vi har nå bestemt oss for å gå fra hverandre. Vi ønsker begge to at dette skal gjøre minst mulig vondt for vårt barn og lurer derfor på hvilke ulike måter andre gjør med samvær. Vi tenker at han skal få være like mye med begge to.

Men er det noen som løser dette på andre måter? Hvor lenge om gangen har dere samvær, hvilke dager byttes det og i hvilken forbindelse? Og er det noen som har litt andre måter enn den vanlige å løse dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her ville jeg prøvd meg frem før dere lander på en endelig løsning. Om dere går for en uke i strekk, ville jeg tenkt at barnet bør ha minst 1-2 ettermiddager med den andre forelderen (sover en uke hos pappa, men to ettermiddager samvær med mamma og motsatt uken etter). 
Eller prøvd hyppigere bytter. 
Uke 1: Mandag - onsdag morgen hos mamma, onsdag ettermiddag - mandag morgen hos pappa 

Uke 2: Mandag ettermiddag - onsdag morgen hos mamma, onsdag ettermiddag - fredag morgen hos pappa, så helg hos mamma (til onsdag uka etter). 

Altså en fast 2-5-ordning i stedet for annenhver uke. 

Anonymkode: d8991...9b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her ville jeg prøvd meg frem før dere lander på en endelig løsning. Om dere går for en uke i strekk, ville jeg tenkt at barnet bør ha minst 1-2 ettermiddager med den andre forelderen (sover en uke hos pappa, men to ettermiddager samvær med mamma og motsatt uken etter). 
Uke 1: Mandag - onsdag morgen hos mamma, onsdag ettermiddag - mandag morgen hos pappa 

Uke 2: Mandag ettermiddag - onsdag morgen hos mamma, onsdag ettermiddag - fredag morgen hos pappa, så helg hos mamma (til onsdag uka etter). 

Takk! Ja vi vil absolutt se hva som passer best før vi bestemmer oss. Slik du skriver virker veldig fint, men kan det ikke bli litt mye for barnet å flytte etter så kort tid hjemme hos den ene? Ser for meg det tar noen dager å falle til ro etter hvert bytte?

Skrevet

Banner sikkert i kirka nå 🙂. Er ikke tilhenger av 50/50. Tror på de som mener at barna trenger å være litt mer i ro på ett sted. Det er det forsket på. Men kommer veldig an på hvor nært dere kommer til å bo. 50/50 er ok om barnet kan gå selv mellom de to hjemmene, om han får lyst til å se den andre forelderen i løpet av uka. Til og med 60/40 gir barn en følelse av å være mer i ro på ett sted.

Anonymkode: f0624...0c2

• Liker 3
Skrevet

Vi tok ca 3/4 dager i starten, da var de 4 og 5år. Spiste middag sammen på byttedagen. Brukte ca et halvt år på å finne en rytme som fungerte for barna, og landet på annenhver uke. Ingen har nye partnere enda så vi er fortsatt veldig fleksible og møtes hvis barna gir uttrykk for savn. I starten var det mye ringing, og mye mer tid sammen enn vi foreldre kanskje ønsket, men det gikk seg til etterhvert som barna ble vant til situasjonen. Nå har det gått ett år og de har ikke alltid behov for å se den andre ila den uken. 

Anonymkode: a9420...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Banner sikkert i kirka nå 🙂. Er ikke tilhenger av 50/50. Tror på de som mener at barna trenger å være litt mer i ro på ett sted. Det er det forsket på. Men kommer veldig an på hvor nært dere kommer til å bo. 50/50 er ok om barnet kan gå selv mellom de to hjemmene, om han får lyst til å se den andre forelderen i løpet av uka. Til og med 60/40 gir barn en følelse av å være mer i ro på ett sted.

Jeg er i utganspunktet enig. Men jeg vil ikke at barnet skal savne noen av oss mer enn nødvendig.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi tok ca 3/4 dager i starten, da var de 4 og 5år. Spiste middag sammen på byttedagen. Brukte ca et halvt år på å finne en rytme som fungerte for barna, og landet på annenhver uke. Ingen har nye partnere enda så vi er fortsatt veldig fleksible og møtes hvis barna gir uttrykk for savn. I starten var det mye ringing, og mye mer tid sammen enn vi foreldre kanskje ønsket, men det gikk seg til etterhvert som barna ble vant til situasjonen. Nå har det gått ett år og de har ikke alltid behov for å se den andre ila den uken. 

Tusen takk for tips. Jeg heller mot å ikke ha en hel uke om gangen ja. Hvertfall ikke i starten.

Skrevet

Vi gikk for 3 dager og 5 dager annenhver uke. For mange bytter iløpet av en uke kan bli mye for et lite barn, som har både barnehage og kanskje en fritidsaktivitet i tillegg.

Hadde det slik til barnet gikk i 1.klasse. Da gikk vi over til 50/50 og hadde det en stund. I 2.klasse ga barnet sterkt uttrykk for at 50/50 ønsket han ikke. Det ble for slitsomt og han ville bo fast hos meg. Og slik ble det til slutt

Anonymkode: b5c56...eb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi gikk for 3 dager og 5 dager annenhver uke. For mange bytter iløpet av en uke kan bli mye for et lite barn, som har både barnehage og kanskje en fritidsaktivitet i tillegg.

Hadde det slik til barnet gikk i 1.klasse. Da gikk vi over til 50/50 og hadde det en stund. I 2.klasse ga barnet sterkt uttrykk for at 50/50 ønsket han ikke. Det ble for slitsomt og han ville bo fast hos meg. Og slik ble det til slutt

Anonymkode: b5c56...eb3

Så mandag til onsdag og så onsdag til søndag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det beste er å se hva barnet trives med og trygge dem i at de selv kan si hva de foretrekker uten at foreldre blir sure eller lei seg. Det dummeste er å låse seg til enten det ene eller andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 9.22):

Dette hørtes slitsomt ut for barna!!!?

vi begynte ned annenhver uke hos hver og gikk over til to uker hos hver fordi det var slitsomt å flytte frem og tilbake. Følte jeg bodde i en bag. Det var helt jævlig. 

Anonymkode: 3dec7...af0

• Liker 2
Skrevet

Dere som skriver at barnet skal treffe den andre to ganger i uka, eller flytte frem og tilbake hver 4 dag, har dere tenkt på hvilket stress det kan gi barnet? 

Vi hadde en uke hos hver fra 5-7 år. Det gikk fint til 7 åringen sier hun ikke vil leve mer fordi hun er så sliten. Hun begynte å tenke på at hun skulle bytte flere dager før byttedager, så det ble veldig lite ro. 
Vi gikk over til 14 dager, og nå har vi tre uker. Men nå er barnet 14 år. Vi bytter på fredager, for å starte med kos. 

Anonymkode: 904b3...ed5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette hørtes slitsomt ut for barna!!!?

vi begynte ned annenhver uke hos hver og gikk over til to uker hos hver fordi det var slitsomt å flytte frem og tilbake. Følte jeg bodde i en bag. Det var helt jævlig. 

Anonymkode: 3dec7...af0

Jeg har ikke prøvd det selv for mine barn (har ikke 50/50), men datet en mann som hadde den ordningen for sine barn. De hadde hatt den i flere år, og alle var veldig fornøyde. Fordelen med hyppige bytter er at man slipper så mye savn og får jevnere kontakt med foreldrene. Ulempen er at noen vil oppleve det som slitsomt. Var jo derfor jeg skrev at jeg ville prøvd meg frem 😊 

Skrevet

Vi startet med annenhver uke, men ons-tors hos den andre, men det ble mye frem og tilbake så vi gikk over til vanlig 50/50 etter ett år. Har fortsatt annenhver uke, jeg sjekker av og til om hun vil ha det annerledes. 

Vi bor relativt nært, hun går hjem til meg etter skolen uansett siden jeg bor nærmere skolen, far plukker henne opp etter jobb. Har hjemmekontor noen dager så da sees vi. Hun har alt hun trenger begge steder og trenger bare ta med sekken.

Det viktigste er at vi har et godt samarbeid, vi feirer alle store dager sammen og har ingen problem med å omgåes. Dette skjønner jeg at ikke alle ønsker, men det fungerer for oss.  Begge er fortsatt single, det blir litt annerledes om det kommer til nye partnere.

Anonymkode: 086f8...e47

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle tips og erfaringer. Det hjelper med innspill når vi skal prøve å gjøre dette best mulig for barnet og hva som passer for oss.

Psykologen vi går til sa det samme som flere av dere skriver, at hun anbefalte ikke hele uker borte fra den ene forelderen når barnet er så lite enda. Så foreløpig prøver vi oss på 3/4 dager med hver. Vi voksne bytter på å flytte ut og inn mens barnet bor samme plass. Slik at overgangen blir mest mulig stabil.

Skrevet
Boblerone skrev (1 time siden):

Takk for alle tips og erfaringer. Det hjelper med innspill når vi skal prøve å gjøre dette best mulig for barnet og hva som passer for oss.

Psykologen vi går til sa det samme som flere av dere skriver, at hun anbefalte ikke hele uker borte fra den ene forelderen når barnet er så lite enda. Så foreløpig prøver vi oss på 3/4 dager med hver. Vi voksne bytter på å flytte ut og inn mens barnet bor samme plass. Slik at overgangen blir mest mulig stabil.

Husk at dere kjenner barnet best, prøv dere frem til en løsning som passer barnet. Og ha en dialog med barnehagen, de vil ofte plukke opp hvis hen endrer atferd o.l.

Lykke til!

Skrevet

Kjenner flere skilsmissebarn, og de hatet 50/50. De følte at de bodde i en bag, at de ikke fikk noe ro på det hele. Men hva gjør man ikke for å tekkes mamma og pappa....

Det er bedre at barnet bor fast hos en av dere. Og at barnet har langhelg hos den andre annenhver helg. Og at dere bytter på å komme på middag et par dager i uken. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husk at dere kjenner barnet best, prøv dere frem til en løsning som passer barnet. Og ha en dialog med barnehagen, de vil ofte plukke opp hvis hen endrer atferd o.l.

Lykke til!

Ja selvfølgelig. 😊 Barnehagen er informert.

Viktigste er hva som fungerer for barnet og for oss. Hjelper ikke å sees ofte hvis andre forelderen bare sitter og gråter f.eks..

Men et godt med ideer spesielt når jeg bare vet om den gode gamle 50/50 og bytte på søndag. 

takk skal du ha 😊

Skrevet
Håpløs123 skrev (5 timer siden):

Kjenner flere skilsmissebarn, og de hatet 50/50. De følte at de bodde i en bag, at de ikke fikk noe ro på det hele. Men hva gjør man ikke for å tekkes mamma og pappa....

Det er bedre at barnet bor fast hos en av dere. Og at barnet har langhelg hos den andre annenhver helg. Og at dere bytter på å komme på middag et par dager i uken. 

Jeg er uenig i dette når barnet har hatt to foreldre som er like delaktige i livet til barnet. Barnet hadde savnet den andre forelderen noe enormt. Hen har vokste opp med begge og skal fortsatt få lov å ha begge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...