Gå til innhold

Har ikke blitt gravid på 5 innsett, 2 forsøk, hva burde jeg sjekke meg for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da viser det seg at heller ikke femte innsett resulterte i graviditet.

Før tredje og siste offentlige forsøk lurer jeg på om noen av dere kloke hoder har noen tips til hva jeg burde sjekke meg for?

Hva gjorde du som viste seg å bli avgjørende for deg? 

Tror ikke jeg har PCOS, har spurt to ulike gynekologer på sykehuset som avkreftet dette.

Jeg har ikke hatt en normal syklus etter at jeg tok coronavaksinen (3-6 ukers syklus, men aldri/sjeldent 4 som er normalen), men fordi jeg har hatt innsett i styrte sykluser så sier legene at det ikke skal være av betydning.

Problemet mitt er at jeg ikke får tykk nok slimhinne. De har likevel valgt å gjennomføre innsett på tross av at endometriet bare var 5isj tykt ved 3 av innsettene. Vi endret medisinene mine til at jeg gikk på Fostimon og Fyremadel nå sist innsett og da fikk jeg tykk nok slimhinne. Hadde også tykk nok slimhinne ved første ferske forsøk. 

Har ikke fått dyrket lenger enn til 2-dagers. Har lurt på om jeg kan spørre om å få dyrket frem blastoer siste forsøk? Hvis ingen embryoer klarer seg frem til innsett så har jeg heller ikke brukt et forsøk.

Noen som har noen solskinnshistorier? Hva er sjansen for å få det til å siste forsøk når det ikke har gått på de to foregående forsøkene? Er vel en grunn til at man får 3 forsøk, men dette er så vondt.

Anonymkode: 6c773...32c

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det er en mannen som er faktoren her. Dårlig sædkvalitet som ikke resulterer i blasto? Ellers hjelper det å stresse ned og ta det med ro. 

Anonymkode: 06025...8b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er en mannen som er faktoren her. Dårlig sædkvalitet som ikke resulterer i blasto? Ellers hjelper det å stresse ned og ta det med ro. 

Anonymkode: 06025...8b1

De sier det er mannlig faktor fordi han har dårlige svømmere.

Men det viser seg jo at jeg ikke akkurat er perfekt når jeg ikke får tykk nok slimhinne. Ikke den ene gangen vi sjekket hva som skjedde i naturlig syklus hvertfall. Da ble det ikke innsett pgs for tynn slimhinne. Men senere har de satt inn på tross av like tynn slimhinne i styrt syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville spurt hvorfor de kaster bort forsøk med å sette inn på for tynn hinne. Hvis mannen har dårlig sædkvalitet, hvorfor ikke prøve donorsperm? 

Anonymkode: 312be...337

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville spurt hvorfor de kaster bort forsøk med å sette inn på for tynn hinne. Hvis mannen har dårlig sædkvalitet, hvorfor ikke prøve donorsperm? 

Anonymkode: 312be...337

Standarden er visst høyere i Norge for hvor tykk slimhinnen skal være enn i andre land. Så de har fulgt standarden i Sveits(?) tror jeg.

Donorsperm er absolutt noe å vurdere, men spørs om jeg får mannen med på det. Han er opptatt av å få biologiske barn. Men vi har snakket om det fordi vi i utredningen fikk beskjed om at det var mannlig faktor hos oss. For meg er det ikke så viktig med det biologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinikken vet hva de holder på med. Og man kan lete etter løsninger som ikke finnes inn i evigheten. For noen går det dessverre ikke.

Jeg trodde også at noe kunne gjøres, og hadde en liste over hva klinikken gjorde feil da jeg ikke hadde lyktes etter 4 forsøk, 3 innsett, og ca 50 egg ut. Gikk derfor videre til en av de bedre internasjonale klinikkene, som utredet på en annen måte, brukte andre og flere medisiner, dyrket til blastocyst. Og resultatet var det samme; ingen graviditeter. Sannsynlig diagnose når alt annet er prøvd på den måten er genfeil hos en eller begge. 

Anonymkode: ddd69...aba

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klinikken vet hva de holder på med. Og man kan lete etter løsninger som ikke finnes inn i evigheten. For noen går det dessverre ikke.

Jeg trodde også at noe kunne gjøres, og hadde en liste over hva klinikken gjorde feil da jeg ikke hadde lyktes etter 4 forsøk, 3 innsett, og ca 50 egg ut. Gikk derfor videre til en av de bedre internasjonale klinikkene, som utredet på en annen måte, brukte andre og flere medisiner, dyrket til blastocyst. Og resultatet var det samme; ingen graviditeter. Sannsynlig diagnose når alt annet er prøvd på den måten er genfeil hos en eller begge. 

Jeg mente ikke å klage på klinikken, men si hva jeg har vært igjennom for å gi de som svarer i tråden en idé om hva de ikke trenger å gi meg råd og tips om. :)

F.eks trenger man ikke tipse meg om at man ikke trenger 7mm slimhinne, si vi burde sjekke spermen, spørre om jeg har normal syklus eller om vi har prøvd å sette inn før blasto (slik noen anbefaler).

Men, hvis du hadde visst hvor mye rot klinikken har gjort i mitt tilfelle så hadde du ikke vært så skråsikker på at de vet hva de driver med altså. 😅

Men takk for tips, skal sjekke mer ut om det med genfeil, kanskje det er et av mange spor. For hvorfor ikke prøve å finne ut av litt nye ting før siste forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min manm hadde dårlig sperm da vi prøvde for 10-11  år siden.  Hadde flere mislykkede ivf. Han gikk til en privat klinikk og fikk medisiner mot dårlig svømmere. Da satt det på neste forsøk. Medisiner mot dårlige svømmere finnes ikke i det offentlige. 

Lykke til 

Anonymkode: fa027...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også mannlig faktor. 3. Uttak fikk vi ingen befruktning. Men det gikk bra på 4. og siste forsøk offentlig! Gjorde ingenting annerledes, noen ganger tror jeg bare det er tilfeldigheter.

Anonymkode: 2b297...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen min står helt stille nå på hva det heter, men får du sånn støttemedisin / stikkpille etter innsett? For å hjelpe kroppen første perioden etter egg er satt inn  

Ellers setter de inn 2 dagers for de kan klare seg i kroppen og resultere i graviditet. Mens de klarer seg ikke utenfor til blasto. 

Anonymkode: d019c...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjernen min står helt stille nå på hva det heter, men får du sånn støttemedisin / stikkpille etter innsett? For å hjelpe kroppen første perioden etter egg er satt inn  

Ellers setter de inn 2 dagers for de kan klare seg i kroppen og resultere i graviditet. Mens de klarer seg ikke utenfor til blasto. 

Anonymkode: d019c...a4c

Ja, har fått progesterontilskudd hver gang. :) Lutinus eller gel.

En gang også små lapper jeg skulle klistre på magen som jeg har glemt navnet på. 😅 Da oppnådde jeg kjemisk graviditet, men da satte vi inn når slimhinnen var veldig tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente ikke å klage på klinikken, men si hva jeg har vært igjennom for å gi de som svarer i tråden en idé om hva de ikke trenger å gi meg råd og tips om. :)

F.eks trenger man ikke tipse meg om at man ikke trenger 7mm slimhinne, si vi burde sjekke spermen, spørre om jeg har normal syklus eller om vi har prøvd å sette inn før blasto (slik noen anbefaler).

Men, hvis du hadde visst hvor mye rot klinikken har gjort i mitt tilfelle så hadde du ikke vært så skråsikker på at de vet hva de driver med altså. 😅

Men takk for tips, skal sjekke mer ut om det med genfeil, kanskje det er et av mange spor. For hvorfor ikke prøve å finne ut av litt nye ting før siste forsøk?

Beklager om det fremgikk slik. 

Det jeg mente å si var at alle disse tankene du har er naturlige. Men at dette ikke er noe du/dere mirakuløst løser selv, man må bare stole på de profesjonelle. Jeg vet det er lett for meg å si i etterkant, men i retrospekt kastet jeg så uendelig mye tid, søking, og dels penger, på å forsøke å finne en årsak. 

Det kan være tilfeldigheter. Det kan være noe som ikke lar seg fikse. Det beste du kan gjøre for deg selv og forholdet er å bare la dette være opp til klinikken. Og så en privat klinikk om dere ønsker noen runder til for å være sikker på at det ikke går. 

Genfeil er dessverre veldig vanlig, men lar seg dessverre sjeldent påvise. Det var noe klinikken i utlandet konkluderte med som den mest sannsynlige årsaken basert på hva de så i utviklingen på blastocyststadiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har man det som ingen vil snakke om, at kroppen (og ikke hodet eller hjertet), velger den som den vil ha barn med. 
https://indianexpress.com/article/lifestyle/health/females-can-reject-unworthy-sperm/

https://www.news-medical.net/news/20200611/The-egg-decides-which-sperm-fertilizes-it.aspx

https://www.manchester.ac.uk/discover/news/human-eggs-prefer-some-mens-sperm-over-others-research-shows/

Vil anta donorsæd har noe for seg.

Anonymkode: 96c28...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Beklager om det fremgikk slik. 

Det jeg mente å si var at alle disse tankene du har er naturlige. Men at dette ikke er noe du/dere mirakuløst løser selv, man må bare stole på de profesjonelle. Jeg vet det er lett for meg å si i etterkant, men i retrospekt kastet jeg så uendelig mye tid, søking, og dels penger, på å forsøke å finne en årsak. 

Det kan være tilfeldigheter. Det kan være noe som ikke lar seg fikse. Det beste du kan gjøre for deg selv og forholdet er å bare la dette være opp til klinikken. Og så en privat klinikk om dere ønsker noen runder til for å være sikker på at det ikke går. 

Genfeil er dessverre veldig vanlig, men lar seg dessverre sjeldent påvise. Det var noe klinikken i utlandet konkluderte med som den mest sannsynlige årsaken basert på hva de så i utviklingen på blastocyststadiet. 

Jeg har bare lest om veldig mye som kan være galt, som faktisk kan fikses.

F.eks. sammengrodd livmor, som ikke sees på ultralyd. At man produserer antistoffer mot embryoet som settes inn, dette kan medisineres vekk. Har lest at man kan ha bakterier i livmoren og derfor ha nytte av å gjennomgå en antibiotikabehandling.

Hvis man ønsker å se om man har en slik bakterieinfeksjon i livmor, slik de sjekker kvinner for i Hellas, finnes det norske klinikker som kan ta en slik test? Jeg tok en test av skjeden hos privat gynekolog, men det virket som det bare var for kjønnssykdommer egentlig? I Hellas dyrker de frem tester av mensblodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ett forsøk funker og et annet ikke vet man jo aldri.

Men: hos oss måtte icsi til for å lykkes (vi mistet dog).

For mitt søsken så hadde de sjeldent ferskforsøk i det offentlige, og gikk etterhvert over privat.

Dette gjaldt mannlig faktor kun, hun hadde normal fertil helse (det har jo ikke du). 

Men, der funket det. Om det var kun flaks vet jeg ikke, det kan være.

Eller, det kan være de trengte ferskforsøk - og mulig han fikk medisiner.

Så: kanskje spørre privat hvilke metoder de følger standardmessig med mannlig faktor OG pcos? 

Anonymkode: 10250...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har bare lest om veldig mye som kan være galt, som faktisk kan fikses.

F.eks. sammengrodd livmor, som ikke sees på ultralyd. At man produserer antistoffer mot embryoet som settes inn, dette kan medisineres vekk. Har lest at man kan ha bakterier i livmoren og derfor ha nytte av å gjennomgå en antibiotikabehandling.

Hvis man ønsker å se om man har en slik bakterieinfeksjon i livmor, slik de sjekker kvinner for i Hellas, finnes det norske klinikker som kan ta en slik test? Jeg tok en test av skjeden hos privat gynekolog, men det virket som det bare var for kjønnssykdommer egentlig? I Hellas dyrker de frem tester av mensblodet.

Det er dessverre en kynisk industri der ute som tjener milliarder på hvor desperat man blir som ufrivillig barnløs.

Er noe medisinsk bevist så tar legevitenskapen det til seg, og klinikkene tar i bruk teknikkene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er dessverre en kynisk industri der ute som tjener milliarder på hvor desperat man blir som ufrivillig barnløs.

Er noe medisinsk bevist så tar legevitenskapen det til seg, og klinikkene tar i bruk teknikkene. 

Jeg skjønner hva du mener, men sammenvokst livmor er jo ikke tull, akkurat som at endometriose må behandles i visse tilfeller for å bli gravid. Det er beviselige fysiske tilstander, som man ikke sjekkes for med mindre man etterspør det eller har smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...