AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #101 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er absolutt ikke anbefalt til vanlig MME , men for allergi-MME gjelder andre blandingsregler. Hvilken MME bruker dere? Vi gir pepticate og den kan blandes på lavere temperatur (40 grader) så det er litt andre retningslinjer med de type morsmelkerstatningene Samme gjelder for Althera og diverse andre MME laget for de med allergi. De skal heller ikke lages på forhånd, de må drikkes med en gang de er blandet ut. Dette gjelder KUN MME som er beregnet på melkeallergikere (legemiddel). https://www.nestlehealthscience.no/produkter/Althera-Alfare-Alfamino/Althera Anonymkode: 1e9e1...0a6 Takk for info. Det er frytkelig forvirrende fordi det som står bak på de vanlige Nanpakkene er i strid med det Helsenorge sier..Vi bruker Neocate LCP, det står jo det samme på den som det står på Nan-pakkene. Der står det at man skal koke opp og blande ut når vannet er romtemperert. Det blir jo stikk motsatt av hva folk i denne tråden sier man skal gjøre (og hva Helsenorge sier). Så siden det som står på Nan er feil stoler jeg ikke helt på det som står å pakken på Neocate. Og det er jo her barnelegen vi har vært hos kommer inn som ga oss råd om å lage ferdig på termos. Det er et vanskelig landskap å orientere seg i og det kommer tydelig fram i denne tråden da det er mange ulike oppfatninge av hvordan man skal tilberede. Anonymkode: 6631b...4b7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #102 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 12.53): Du var kanskje hos barneleg1/bente kvenshaugen? Hun hadde en post om dette på instagram for noen uker siden. At hun aldri hadde sterilisert flasker og ikke «trodde på» at det kunne være farlige bakterier i MME. Ammehjelpen var raskt på banen i kommentarfeltet med vitenskapelige kilder som motsa legen. Hun er sikkert god på allergi som hun har doktorgrad på, men dette med MME er rett og slett en personlig mening fra henne, ikke legevitenskapelig. Skummelt at leger synser slikt med den faglige tyngden de har i sin tittel.. Anonymkode: 69cea...f8c Dama er fullstendig utpå viddene. Hun skrev at hun ikke tror på at det kan finnes bakterier i pulveret, for da hadde det ikke vært lov å selge det. Som om egg, kylling, fisk, kjøttpålegg og så videre og så videre i seg selv er helt sterilt og dermed ikke kan føre med seg bakterier? Hvordan er dette mennesket så anerkjent? Det er villt pinlig at en slik person får like's og tomler opp på sosiale medier. Villt. Anonymkode: 3b244...50e 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #103 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dama er fullstendig utpå viddene. Hun skrev at hun ikke tror på at det kan finnes bakterier i pulveret, for da hadde det ikke vært lov å selge det. Som om egg, kylling, fisk, kjøttpålegg og så videre og så videre i seg selv er helt sterilt og dermed ikke kan føre med seg bakterier? Hvordan er dette mennesket så anerkjent? Det er villt pinlig at en slik person får like's og tomler opp på sosiale medier. Villt. Anonymkode: 3b244...50e Jeg måtte inn på profilen hennes. Gud hjelpe… Anonymkode: b7b8a...52f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #104 Skrevet 30. januar 2023 Hva står det på bruksanvisningen? Anonymkode: 683e4...f28
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #105 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg måtte inn på profilen hennes. Gud hjelpe… Anonymkode: b7b8a...52f Jeg rapporterte profilen og anbefaler at flere gjør det. Infoen hun legger ut er farlig og basert på egne meninger Anonymkode: 1e9e1...0a6
kankankan Skrevet 30. januar 2023 #106 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): det er ikke anbefalt nei. Anbefalingen er å blande pulveret i alt det varme vannet for å forsikre seg om at alt blir tilstrekkelig varmebehandlet, Vi lager flere flasker ferdig som står i kjøleskap (intill 24 t). Varmer det i vannbad. Tar ikke mange minuttene. Anonymkode: b7b8a...52f Altså. Vannmengden som er angitt på pakken, er ikke fastsatt utfra hvor mye vann du trenger for å sikre at temperaturen ikke synker under 70 grader når pulveret blandes i. Det kan vi vel enes om? Dermed er det ikke slik at 210 ml er en magisk temperaturgrense for 7 skjeer pulver. Det er bare den mengden vann som skal til for å sikre at barnets måltid blir riktig sammensatt. Jeg skjønner at du og andre henger dere veldig opp i HelseNorge og ammehjelpens anbefalinger, men det er altså lov til å tenke selv på dette punktet. 1
kankankan Skrevet 30. januar 2023 #107 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det er absolutt ikke anbefalt til vanlig MME , men for allergi-MME gjelder andre blandingsregler. Hvilken MME bruker dere? Vi gir pepticate og den kan blandes på lavere temperatur (40 grader) så det er litt andre retningslinjer med de type morsmelkerstatningene Samme gjelder for Althera og diverse andre MME laget for de med allergi. De skal heller ikke lages på forhånd, de må drikkes med en gang de er blandet ut. Dette gjelder KUN MME som er beregnet på melkeallergikere (legemiddel). https://www.nestlehealthscience.no/produkter/Althera-Alfare-Alfamino/Althera Anonymkode: 1e9e1...0a6 De fleste produsenter anbefaler 40 grader utblandingstemp, har sannsynligvis ikke noe med allergi å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #108 Skrevet 31. januar 2023 kankankan skrev (9 timer siden): Altså. Vannmengden som er angitt på pakken, er ikke fastsatt utfra hvor mye vann du trenger for å sikre at temperaturen ikke synker under 70 grader når pulveret blandes i. Det kan vi vel enes om? Dermed er det ikke slik at 210 ml er en magisk temperaturgrense for 7 skjeer pulver. Det er bare den mengden vann som skal til for å sikre at barnets måltid blir riktig sammensatt. Jeg skjønner at du og andre henger dere veldig opp i HelseNorge og ammehjelpens anbefalinger, men det er altså lov til å tenke selv på dette punktet. Mengden vann og mengden pulver skal være som angitt på pakningen når det blandes sammen for å være sikker på at bakteriene dør. Man bør derfor ikke blande ut pulveret med en mindre mengde varmt vann og tilsette kaldt vann etterpå for at melka raskere skal nå drikketemperatur. https://ammehjelpen.no/morsmelkerstatning/ Anonymkode: b7b8a...52f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #109 Skrevet 31. januar 2023 Jeg leser hva det står. Men jeg skjønner ikke hvilken forskjell det utgjør om 40gr pulver blandes ut med 100ml varmt vann eller 200ml varmt vann. Så lenge pulveret blir blandet ut og ikke klumper seg, så kan man vel helle oppi litt kaldere vann for å få riktig temp? Anonymkode: 324c6...b03
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #110 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg leser hva det står. Men jeg skjønner ikke hvilken forskjell det utgjør om 40gr pulver blandes ut med 100ml varmt vann eller 200ml varmt vann. Så lenge pulveret blir blandet ut og ikke klumper seg, så kan man vel helle oppi litt kaldere vann for å få riktig temp? Anonymkode: 324c6...b03 Du får spørre helsedirektoratet som har laget veiledningen 🤷🏼♀️ Anonymkode: b7b8a...52f
KristineS Skrevet 31. januar 2023 #111 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leser hva det står. Men jeg skjønner ikke hvilken forskjell det utgjør om 40gr pulver blandes ut med 100ml varmt vann eller 200ml varmt vann. Så lenge pulveret blir blandet ut og ikke klumper seg, så kan man vel helle oppi litt kaldere vann for å få riktig temp? Anonymkode: 324c6...b03 Om mengden vann man bruker er liten og temperaturen en plass mellom 70 og 100 grader er det en mulighet for at temperaturen synker for fort under blanding slik at den er under 70 før alt pulveret har løst seg opp ordentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #112 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 1.43): Det kan være dødelig… syns ikke det er rart mange barn sliter med kolikk og magevondt når jeg ser hvor mange som feilblander MME. Anonymkode: 1e9e1...0a6 Siden du siterer meg, så har jeg ved to anledninger i etterkant skrevet at jeg ikke var klar over disse anbefalingene når jeg skrev det jeg skrev. Mitt yngste barn er 8 år, så det er lenge siden jeg var i MME- gamet. Temperatur ved blanding var ikke et tema da, men verden går jo fremover, heldigvis. Når jeg nå har lest meg opp på anbefalinger så er min konklusjon at jeg har stor medfølelse med foreldre som har MME-barn i dag. Så utrolig mange detaljer man skal forholde seg til for å ikke ha kullsvart samvittighet, med barnets død eller hjernehinnebetennelse som ytterste konsekvens. Litt flåsete sagt, men jeg forstår godt hvis nybakte foreldre i dag føler at det er en smal sti man må balansere på, og at det er lett å gjøre feil. Heldigvis går det som oftest bra, det gjelder alt i livet. Men jeg forstår rådene, de er logiske, og stiller meg selvfølgelig bak dem. Men slengkyss herfra til foreldre med babyer som drikker MME! Anonymkode: 374ad...0d9 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå