AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #61 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du var kanskje hos barneleg1/bente kvenshaugen? Hun hadde en post om dette på instagram for noen uker siden. At hun aldri hadde sterilisert flasker og ikke «trodde på» at det kunne være farlige bakterier i MME. Ammehjelpen var raskt på banen i kommentarfeltet med vitenskapelige kilder som motsa legen. Hun er sikkert god på allergi som hun har doktorgrad på, men dette med MME er rett og slett en personlig mening fra henne, ikke legevitenskapelig. Skummelt at leger synser slikt med den faglige tyngden de har i sin tittel.. Anonymkode: 69cea...f8c Nei, det var faktisk ikke henne. Jeg så innlegget hennes om dette så hun har jeg en viss skepsis til. Anonymkode: 6631b...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #62 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du var kanskje hos barneleg1/bente kvenshaugen? Hun hadde en post om dette på instagram for noen uker siden. At hun aldri hadde sterilisert flasker og ikke «trodde på» at det kunne være farlige bakterier i MME. Ammehjelpen var raskt på banen i kommentarfeltet med vitenskapelige kilder som motsa legen. Hun er sikkert god på allergi som hun har doktorgrad på, men dette med MME er rett og slett en personlig mening fra henne, ikke legevitenskapelig. Skummelt at leger synser slikt med den faglige tyngden de har i sin tittel.. Anonymkode: 69cea...f8c Hjelpes… de fleste vil jo stole på leger, men jeg tenker det er bra å ha en viss skepsis til det de sier til tider. Å ang mme stoler jeg heller på helsedirektoratet Anonymkode: b7b8a...52f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #63 Skrevet 28. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Fordi? Som sagt. Har gjort det slik med to barn og det fungerte utmerket. Vannet var selvfølgelig kokt. Anonymkode: 4b965...70d Fordi det er de nye retningslinjene. Anonymkode: ae71b...d53
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #64 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du vet at det er ekstremt høyere sannsynlighet for å dø i bilulykke enn å dø fordi vannet holdt 40 grader da du blandet i MME-pulveret? Vet ikke om noe tilfelle faktisk Anonymkode: 4b965...70d Selvfølgelig vet jeg det. Poenget er at de aller fleste av oss bruker sikkerhetsbelte i for å være best mulig rustet hvis uhellet skulle være ute, og på samme måte blander man ut mme-pulver i 70 grader - fordi pulveret kan inneholde bakterier som kan gjøre en liten baby veldig syk. Veit faktisk om ei som opplevde at babyen hennes måtte på sykehus og motta behandling pga mme som ikke ble blandet ut i varmt nok vann. Babyen hennes ble alvorlig syk, og kunne dødd uten legehjelp. Å blande ut mme-pulver i 70 grader, er en latterlig lettvint måte å forhindre at babyen blir syk på. Sannsynligheten for at det går bra å blande ut i 40 grader er stor, men det er en sikkerhet - på samme måte som det er en sikkerhet å bruke belte i bilen. Jeg skal la være å skrive mer om temperaturer på mme siden ts selv har bedt om at det ikke diskuteres, men jeg måtte svare deg på denne allikevel. Anonymkode: cf903...b99 1
SoftKitty Skrevet 28. januar 2023 #65 Skrevet 28. januar 2023 Hvilken sykehus mente hun de gjorde det sånn? På barselhotellet på Ullevål fikk vi ferdig kald mme i kjøleskapet som vi måtte bruke inne 24t og varme opp før bruk. Men de sa til meg at de fikk den ferdigblandet, at de ikke laget med pulver. Så jeg antok at de brukte steril ferdig mme sånn som man kan kjøpe på kartong.. Ville stolt på retningslinjer fra helsedirektoratet over en lege. De er ikke oppdatert på alt.
SoftKitty Skrevet 28. januar 2023 #66 Skrevet 28. januar 2023 Og til dere som aldri har hørt om noen som ble syke så var det akkurat noen som delte i termingruppen på fb en baby som lå på sykehus pga bakterier i mme. I Norge, nå nylig. Ser mange snakker om at man ikke må koke vann når baby er over x mnd og at vi har rent vann i Norge osv, det er jo pga pulveret man blander med varmt nok vann.. rart å gi mme men ikke sette seg inn i det. (Mener ikke deg TS) Jeg ville ikke turt å gamble på det og ha mme på termos.. Men jeg har selv blandet mme,kjølt ned raskt,oppbevart i kjøleskap og varmet opp igjen noen timer senere. Det skal være ok ifølge offisielle råd. Du kan kanskje kjøpe flaskevarmer TS? Eller bruke mikro bare bland godt etterpå så ikke noe er for varmt? Hvor gammel er baby forresten? Kan jo forsøke å avvenne nattmat om han er over 6-7 mnd og spiser godt på dagtid? 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #67 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Fint om ikke denne tråden blir en diskusjon rundt oppvarming av vann. Jeg følger anbefalingene og har alltid blandet i 70 grader, samt nedkjølt kokt vann. Derfor har vi ikke kjøp babybrezza fordi den ikke anbefales. Det tar betraktelig lengre tid å blande sammen enn å helle over ferdigblandet fra termos. Må skru på lys, ta frem vekt, helle riktig mengde (gjør ofte feil på natten) og riste sammen. Alt mens babyen hyler intenst ved siden av. Når en barnelege sier man kan gjøre det på en enklere måte fristet det selvsagt, men da skal jeg være helt sikker på at det er trygt. Anonymkode: 6631b...4b7 Det er nok bedre å lage opp de flaskene du skal ha på natten og sette i kjøleskap. Bare bland i 70-100 grader, kjøl ned i isvann/vannbad (rask nedkjøling), og sett i kjøleskapet. Det må stå i maks 24 timer Varm i vannbad eller mikro, rist skikkelig godt før du gir til baby. Denne måten er innenfor , ifølge helsemyndighetene (så lenge man følger rådene og blander i minst 70 grader). Å blande varmt og kaldt vann skal man derimot ikke gjøre… Anonymkode: 1e9e1...0a6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #68 Skrevet 28. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: De koster 10-12,- kr, men kanskje de har gått opp litt i pris siden i fjor?. Du er jo ikke åpen for noen løsninger som er svært lettvinte. Anonymkode: 8fc5b...090 Jeg har ikke funnet under 17 kr Anonymkode: ae71b...d53
Sofakona Skrevet 28. januar 2023 #69 Skrevet 28. januar 2023 Om jeg husker riktig hadde vi en termos med ferdig kokt vann som da hadde blitt avkjølt..en termos med kokt vann ..og så blandet vi til riktig temperatur.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #70 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok bedre å lage opp de flaskene du skal ha på natten og sette i kjøleskap. Bare bland i 70-100 grader, kjøl ned i isvann/vannbad (rask nedkjøling), og sett i kjøleskapet. Det må stå i maks 24 timer Varm i vannbad eller mikro, rist skikkelig godt før du gir til baby. Denne måten er innenfor , ifølge helsemyndighetene (så lenge man følger rådene og blander i minst 70 grader). Å blande varmt og kaldt vann skal man derimot ikke gjøre… Anonymkode: 1e9e1...0a6 Man trenger ikke riste skikkelig hvis melka allerede er blandet og stått i kjøleskap. Jo mer risting, jo mer luft i magen. Så sirkulære bevegelser er mye bedre for å fordele varmen 😅 Anonymkode: b7b8a...52f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #71 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De koster 10-12,- kr, men kanskje de har gått opp litt i pris siden i fjor?. Du er jo ikke åpen for noen løsninger som er svært lettvinte. Anonymkode: 8fc5b...090 10-12 kroner 🤣 21 kroner er det vel for en ferdigblandet NAN på Kiwi.. Anonymkode: 7d502...271 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #72 Skrevet 28. januar 2023 SoftKitty skrev (5 timer siden): Og til dere som aldri har hørt om noen som ble syke så var det akkurat noen som delte i termingruppen på fb en baby som lå på sykehus pga bakterier i mme. I Norge, nå nylig. Ser mange snakker om at man ikke må koke vann når baby er over x mnd og at vi har rent vann i Norge osv, det er jo pga pulveret man blander med varmt nok vann.. rart å gi mme men ikke sette seg inn i det. (Mener ikke deg TS) Jeg ville ikke turt å gamble på det og ha mme på termos.. Men jeg har selv blandet mme,kjølt ned raskt,oppbevart i kjøleskap og varmet opp igjen noen timer senere. Det skal være ok ifølge offisielle råd. Du kan kanskje kjøpe flaskevarmer TS? Eller bruke mikro bare bland godt etterpå så ikke noe er for varmt? Hvor gammel er baby forresten? Kan jo forsøke å avvenne nattmat om han er over 6-7 mnd og spiser godt på dagtid? Det var en sak på TV2 hjelper deg også. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 10-12 kroner 🤣 21 kroner er det vel for en ferdigblandet NAN på Kiwi.. Anonymkode: 7d502...271 17kr. Anonymkode: cc79c...0f4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #73 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er nok bedre å lage opp de flaskene du skal ha på natten og sette i kjøleskap. Bare bland i 70-100 grader, kjøl ned i isvann/vannbad (rask nedkjøling), og sett i kjøleskapet. Det må stå i maks 24 timer Varm i vannbad eller mikro, rist skikkelig godt før du gir til baby. Denne måten er innenfor , ifølge helsemyndighetene (så lenge man følger rådene og blander i minst 70 grader). Å blande varmt og kaldt vann skal man derimot ikke gjøre… Anonymkode: 1e9e1...0a6 Takk for tips, men vannbad tar for lang tid, det gjorde vi før. Han hyler så intenst hver gang han våkner at vi ikke kan styre sånn med det 😅 Kjøpte oss en flaskevarmer, men det tar nesten 5 minutter så den var det bare å glemme. Tenker vi går for løsningen med kokende vann på termos og nedkjølt vann på termos eller i frysebag og ferdigdosert pulver i boks 😊 Så blir det nok ganske snart å kutte nattmat da vi trenger å sove snart. Anonymkode: 6631b...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #74 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for tips, men vannbad tar for lang tid, det gjorde vi før. Han hyler så intenst hver gang han våkner at vi ikke kan styre sånn med det 😅 Kjøpte oss en flaskevarmer, men det tar nesten 5 minutter så den var det bare å glemme. Tenker vi går for løsningen med kokende vann på termos og nedkjølt vann på termos eller i frysebag og ferdigdosert pulver i boks 😊 Så blir det nok ganske snart å kutte nattmat da vi trenger å sove snart. Anonymkode: 6631b...4b7 Vi begynte med lage store porsjoner og avkjøle i vannbad, men fant ut etter to mnd, det tar kortere tid å bare lage en flaske om natta Anonymkode: cc79c...0f4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #75 Skrevet 29. januar 2023 Har du sjekket om baby liker romtemperert mme? Vi blander ferdig på dagtid, men på natten gir vi kartong. Legger den under dynen når hun begynner å grynte litt (urolig søvn før hun våkner). Så er den litt varmere enn 18 grader som soverommet er. Ellers tror jeg det enkle er best. Ferdig blandet i kjøleskap. Stå opp med en gang baby gråter. Varm flasken i mikro ca 30sek. Gi baby. jeg vil ikke styre med varmt vann på natten når jeg er trøtt. Anonymkode: 9b328...a62 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #76 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for tips, men vannbad tar for lang tid, det gjorde vi før. Han hyler så intenst hver gang han våkner at vi ikke kan styre sånn med det 😅 Kjøpte oss en flaskevarmer, men det tar nesten 5 minutter så den var det bare å glemme. Tenker vi går for løsningen med kokende vann på termos og nedkjølt vann på termos eller i frysebag og ferdigdosert pulver i boks 😊 Så blir det nok ganske snart å kutte nattmat da vi trenger å sove snart. Anonymkode: 6631b...4b7 Den metoden er frarådet pga pulveret skal blandes i 70 grader eller mer, og når du da blander i en mindre mengde vann så vil temperaturen kunne bli feil… Anonymkode: 1e9e1...0a6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #77 Skrevet 29. januar 2023 Usikker på om jeg slår inn noen åpne dører her, men vi brukte en termos med kokende vann, fylte opp de flaskene vi trengte halvveis med kokt, avkjølt vann som sto på nattbordet, og fylte opp pulver i en slik dispenser: https://www.barnashus.no/mam/dispenser-for-morsmelkerstatning-assortert Når det var mat, både på dag og natt, bare fylte vi oppi varmt vann i de halvfylte tåteflaskene, smalt oppi oppmålt mengde pulver og ristet løs. Tror ikke det er mulig å få det til kjappere på noen annen måte egentlig. Om du har ferdig blandet på termos, så er det jo fare for at den er både for varm eller for kald i løpet av natta, alt etter som tidspunktet flasken skal gis. Og da er du like langt egentlig. Anonymkode: 374ad...0d9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #78 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Usikker på om jeg slår inn noen åpne dører her, men vi brukte en termos med kokende vann, fylte opp de flaskene vi trengte halvveis med kokt, avkjølt vann som sto på nattbordet, og fylte opp pulver i en slik dispenser: https://www.barnashus.no/mam/dispenser-for-morsmelkerstatning-assortert Når det var mat, både på dag og natt, bare fylte vi oppi varmt vann i de halvfylte tåteflaskene, smalt oppi oppmålt mengde pulver og ristet løs. Tror ikke det er mulig å få det til kjappere på noen annen måte egentlig. Om du har ferdig blandet på termos, så er det jo fare for at den er både for varm eller for kald i løpet av natta, alt etter som tidspunktet flasken skal gis. Og da er du like langt egentlig. Anonymkode: 374ad...0d9 På ingen måte anbefalt. Pulveret skal blandes i vann som holder 70 grader eller mer. Du får ikke vann på 70 grader når det først er blandet ut i kaldt vann. Anonymkode: b7b8a...52f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #79 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Den metoden er frarådet pga pulveret skal blandes i 70 grader eller mer, og når du da blander i en mindre mengde vann så vil temperaturen kunne bli feil… Anonymkode: 1e9e1...0a6 Leste dessverre ikke denne før jeg postet, så da faller min løsning bort dessverre.. Anonymkode: 374ad...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #80 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På ingen måte anbefalt. Pulveret skal blandes i vann som holder 70 grader eller mer. Du får ikke vann på 70 grader når det først er blandet ut i kaldt vann. Anonymkode: b7b8a...52f Stemmer, det var dumt. Anonymkode: 374ad...0d9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå