Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å ha mme varmt lenge er en yngleplass for bakterier. 

Anonymkode: b7b8a...52f

Hvilke bakterier? 

Anonymkode: 4b965...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blizz1 skrev (1 time siden):

Pulveret kan du måle opp og ha i boks på forhånd. Det er mye styr og sløsing med mme å blande i termos på forhånd. Husk at da må også termos vaskes og steriliseres.

Enkel løsning: termos med varmt vann, ferdigmålt pulver i boks, kaldt vann på flaske. Med litt øving får du passe temperatur hver gang og det tar noen sekunder å blande sammen.

Kjøper du noen spesielle bokser som tåler sterilisering? Ser ikke for meg at de boksene vi har kan kokes 😅

Hvordan holder du det kalde vannet avkjølt? Frysebag?

Anonymkode: 6631b...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøper du noen spesielle bokser som tåler sterilisering? Ser ikke for meg at de boksene vi har kan kokes 😅

Kaldt vann i kjøleskap 

det finnes masse bokser du kan bruke til pulveret. Vi har noen med flere rom så vi slipper å ha mange bokser 😛 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.farmasiet.no/catalog/mor-og-barn/flasker-kopper-og-spiseredskaper/philips-avent-via-beger-madapter,5001720?gclid=CjwKCAiArNOeBhAHEiwAze_nKKtsFf68PeQ_mti2ydzDI_Wp-5PegvlScrHt3i7LW2XxqnRX4HsnNxoCfMEQAvD_BwE

Anonymkode: 001a9...998

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kaldt vann i kjøleskap 

det finnes masse bokser du kan bruke til pulveret. Vi har noen med flere rom så vi slipper å ha mange bokser 😛 

Ah, ok. Så da må man ut av soverommet. Er det jeg helst vil slippe 😅

Ja, det var lurt. Trenger til ganske mange flasker per natt så greit med flere rom. Skal stikke innom Clas ohlson og se i dag!

Skrevet

La oss si natten er fra kl 23-07. Det er 8t. Jeg ser ikke problemet. Vannet blir kokt. Du blander i nok mme. Kan blandes i egnet beholder med tett lokk. Kjøles ned til ønsket temperatur. Helles deretter over i ren termos (kan kokes for å være 100% sikker). Termosen åpnes vel 1-3 ganger i løpet av natten. Er man veldig redd for bakterier, så kan man sprite hendene før lokket åpnes. Jeg vet bakterier liker varmt miljø, men hvor mye bakterier finner frem til melken dersom man er nøye med hygienen?

Et annet alternativ er ferdig mme på kartong. Mikro på rommet. 

Anonymkode: 9b328...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

La oss si natten er fra kl 23-07. Det er 8t. Jeg ser ikke problemet. Vannet blir kokt. Du blander i nok mme. Kan blandes i egnet beholder med tett lokk. Kjøles ned til ønsket temperatur. Helles deretter over i ren termos (kan kokes for å være 100% sikker). Termosen åpnes vel 1-3 ganger i løpet av natten. Er man veldig redd for bakterier, så kan man sprite hendene før lokket åpnes. Jeg vet bakterier liker varmt miljø, men hvor mye bakterier finner frem til melken dersom man er nøye med hygienen?

Om du vil gjøre det på den måten så kjør på. Men ikke gi råd som strider mot helsedirektoratets anbefalinger til andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ferdig blandet mme som ikke blir kjølt raskt ned, og satt i kjøleskap, skal ikke brukes etter 1 time. Mme er ikke noe man bør synse og prøve seg fram til. Det er nok info og hente om riktig bruk. 

Anonymkode: 777b1...e00

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det kan være farlige bakterier som salmonella i selve melkepulveret. Man varmer ikke opp kylling, så lar vi det ligge varmt i termos i 8 timer for så å gi det til små barn. All mat med bakterievekst i seg skal kjøles ned ganske raskt om det ikke blir spist eller drukket med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sykepleier og kan si på generell basis at legene ikke har fullstendig oversikt over hvordan de fleste legemidler, og muligens også mme tilberedes og oppbevares. Vil tro at denne legen ikke er involvert i hvordan mme gis, annet enn muligens å bestemme mengde. Så ville denfinitivt stolt mer på råd fra nasjonale og internasjonale organisasjoner, enn hva denne ene legen mener. 
Du kan alltids høre på helsestasjonen også, håper og tror dette er er spørsmål hun får ofte og er oppdatert på😊

Anonymkode: 90adc...2e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var hos en barnelege (en anerkjent barnelege i Oslo) som sa at vi kunne blande MME i en termos for å mate på natten. Sønnen vår spiser veldig ofte på natten og er ekstremt utålmodig så vi våkner alle sammen hver gang han vil ha mat pga hyling så for å spare tid foreslo hun å blande ferdig på kvelden. Hun sa at de gjør det samme på barneavdeling på et av sykehusene i Oslo.

Noen som vet om dette stemmer? Vet jo at man skal være veldig forsiktig når det gjelder MME så vil ikke ta noen sjanser, samtidig er hun jo lege så rart å få et potensielt farlig råd.

Hvorfor ikke kjøpe de ferdigblandede MME kartongene på butikken? De trenger man ikke varme opp, man trenger bare riste dem godt og fyller opp flasken. De er veldig praktiske og det eneste tantebarnet mitt godtok å spise som baby 

Anonymkode: 8fc5b...090

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke kjøpe de ferdigblandede MME kartongene på butikken? De trenger man ikke varme opp, man trenger bare riste dem godt og fyller opp flasken. De er veldig praktiske og det eneste tantebarnet mitt godtok å spise som baby 

De koster mellom 20 og 40 kroner stykke. Skal man ha mme uten kumelk blir det enda dyrere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ah, ok. Så da må man ut av soverommet. Er det jeg helst vil slippe 😅

Ja, det var lurt. Trenger til ganske mange flasker per natt så greit med flere rom. Skal stikke innom Clas ohlson og se i dag!

Høres ut som at du problematiserer dette svært mye. Dette er noe alle småbarnsmødre gjør og står i. Men jeg anbefaler deg å kjøpe disse små kartongene med ferdigblandet MME, de trenger man heller ikke varme opp ☺️. De kan du la stående kjølig på soverommet og i kjøleskapet, bare ta ut en eller to når baby legger seg og sett dem på soverommet - rist godt og før over i ren flaske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts må ha en type erstatning som ikke finnes som ferdigblandet på kartong 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De koster mellom 20 og 40 kroner stykke. Skal man ha mme uten kumelk blir det enda dyrere. 

De koster 10-12,- kr, men kanskje de har gått opp litt i pris siden i fjor?. Du er jo ikke åpen for noen løsninger som er svært lettvinte. 

Skrevet

Ts må ha en type erstatning som ikke finnes som ferdigblandet på kartong 

Åja ☺️🙈

Skrevet

De koster 10-12,- kr, men kanskje de har gått opp litt i pris siden i fjor?. Du er jo ikke åpen for noen løsninger som er svært lettvinte. 

På kiwi koster en liten kartong med ferdigblandet nan 17 kr 

Skrevet

Du var kanskje hos barneleg1/bente kvenshaugen? Hun hadde en post om dette på instagram for noen uker siden. At hun aldri hadde sterilisert flasker og ikke «trodde på» at det kunne være farlige bakterier i MME. Ammehjelpen var raskt på banen i kommentarfeltet med vitenskapelige kilder som motsa legen. Hun er sikkert god på allergi som hun har doktorgrad på, men dette med MME er rett og slett en personlig mening fra henne, ikke legevitenskapelig. Skummelt at leger synser slikt med den faglige tyngden de har i sin tittel..

Anonymkode: 69cea...f8c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...