Gå til innhold

Hvor ofte øke boliglånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvor ofte er det innafor å øke boliglånet før banken synes vi er helt dust? Vi bakte inn billene for et halvt år siden og økte boliglånet to år før det igjen, for å legge nytt tak. 

Vår situasjon: typisk 70 tallshus der vi har pusset opp hele huset, utenom stue og kjøkken. Begge deler var pusset opp for ca 15 år siden, så dette handler mer om å skape en helhetlig bolig vi er fornøyd med. 

Nytt kjøkken vil øke verdien på huset, pluss at vi har litt å gå på jmfr dagens lån. 

Hva er egentlig "innafor" ref banken, blant dere andre unge nyetablerte med samme type bolig?

Anonymkode: ef797...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til nød kan du jo bare flytte lånet til en ny bank hvis du syns det begynner å bli kleint😅

Vi har også 70tallshus, ganske nyinnkjøpt med plan om å drenere om noen år. Så fikk vi kjelleren full av vann, og må gjøre det nuh. Belåningsgrad er 85%. Litt usikker på hvordan vi skal løse den, tipper banken bare ler om vi ber om økning.

Anonymkode: 69d6c...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken vil vel bare si nei, når dere ber om for mye.

 

Hvor mye som er normalt er jo avhengig av hvor mye gjeld man er komfortabel med å ha. Vi startet med x2.5 ganger inntekt i lån, og 60% belåning.

Vi har planlagt å ikke gå ned i levestandard når vi pensjonerer oss, så vi prioriterer å redusere lånet, fremfor å finansiere konsum gjennom bolig-låns-gjeld. 

Anonymkode: 628c1...20f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til nød kan du jo bare flytte lånet til en ny bank hvis du syns det begynner å bli kleint😅

Vi har også 70tallshus, ganske nyinnkjøpt med plan om å drenere om noen år. Så fikk vi kjelleren full av vann, og må gjøre det nuh. Belåningsgrad er 85%. Litt usikker på hvordan vi skal løse den, tipper banken bare ler om vi ber om økning.

Anonymkode: 69d6c...457

Hør med de, jeg kan ikke nok om dette, men vi hadde egentlig ikke dekning den første gangen vi lånte og måtte bygge ny mur for at garasjen ikke skulle skli ut. Da la de inn typ fremtidig verdi ved de prosjektene vi hadde tenkt å gjennomføre. Kjipt da, håper det ordner seg! Forsikring, da?

Anonymkode: ef797...a6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Banken vil vel bare si nei, når dere ber om for mye.

 

Hvor mye som er normalt er jo avhengig av hvor mye gjeld man er komfortabel med å ha. Vi startet med x2.5 ganger inntekt i lån, og 60% belåning.

Vi har planlagt å ikke gå ned i levestandard når vi pensjonerer oss, så vi prioriterer å redusere lånet, fremfor å finansiere konsum gjennom bolig-låns-gjeld. 

Anonymkode: 628c1...20f

Vi er unge så selv med en refinansiering nå, vil boligen være nedbetalt ved 52 år. Og som lærer er pensjonsalder 70 år, såå....

 

Anonymkode: ef797...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vi er unge så selv med en refinansiering nå, vil boligen være nedbetalt ved 52 år. Og som lærer er pensjonsalder 70 år, såå....

 

Anonymkode: ef797...a6c

For meg så er 52 år alt for sent å ha nedbetalt bolig. Da jobber man imot rentene i største-parten av livet sitt. Jeg ønsker at rentene jobber for meg så lenger som mulig, ikke motsatt. Dvs at boliglånet skal være betalt når jeg er 40, slik at jeg har 10-15 år på å generere rentegivente inntekter. Da vil jeg kunne opprettholde levestandaren min når jeg går av med pensjon. 

 

Pensjonen jeg kommer til å få utbetalt er alt for lite, så jeg er avhengig av å spare på egenhånd. 

Anonymkode: 628c1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For meg så er 52 år alt for sent å ha nedbetalt bolig. Da jobber man imot rentene i største-parten av livet sitt. Jeg ønsker at rentene jobber for meg så lenger som mulig, ikke motsatt. Dvs at boliglånet skal være betalt når jeg er 40, slik at jeg har 10-15 år på å generere rentegivente inntekter. Da vil jeg kunne opprettholde levestandaren min når jeg går av med pensjon. 

 

Pensjonen jeg kommer til å få utbetalt er alt for lite, så jeg er avhengig av å spare på egenhånd. 

Anonymkode: 628c1...20f

Det er da mye bedre å investere ekstra penger i noe som gir mer avkastning enn lånenedbetaling. Jeg er selv 53 år og har fortsatt over to og en halv million i lån, men har også over en halv million i fond og crowdfunding med god avkastning på begge deler. Jeg har overhode ingen planer om å betale ekstra ned på lånet.

Jeg har forresten prioritert familie og livet inntil for et par år siden før jeg begynte å spare i det hele tatt, så den halve millionen har jeg spart opp på 2 år.

Anonymkode: 59afe...818

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenker ikke så mye over det annet enn at ihvertfall jeg ville bedt om en litt mer inngående samtale hvor vi hadde gått igjennom sparing, hva det koster dere å refinansiere hele tiden, hva fremtidsplanene deres er og hvordan dere kan nå dem uten å ta opp mer lån så ofte. Sånn utover det er det jo et fett for meg i jobben min hvor mye dere selv ønsker å låne så lenge tallene faktisk går opp mtp betjeningsevne, gjeldsgrad og egenkapital. Jeg får jo lønn uansett, og vi er der jo for å hjelpe kundene så lenge tallene går opp, og vi dømmer såklart ikke når det kommer til vedlikehold av hus osv 😊

 

Men ja, en nøye gjennomgang sammen med kunder som ofte refinansierer og låner opp er absolutt noe jeg ofte setter som et krav. Det trenger ikke føre til noe annet enn at jeg i det minste kan notere det i systemet slik at jeg opprettholder rådgivningsplikten min og at dere er mer opplyst om valgene dere tar. Så hadde resten vært opp til dere.

 

Mvh finansrådgiver

 

 

Anonymkode: 12def...ddc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da mye bedre å investere ekstra penger i noe som gir mer avkastning enn lånenedbetaling. Jeg er selv 53 år og har fortsatt over to og en halv million i lån, men har også over en halv million i fond og crowdfunding med god avkastning på begge deler. Jeg har overhode ingen planer om å betale ekstra ned på lånet.

Jeg har forresten prioritert familie og livet inntil for et par år siden før jeg begynte å spare i det hele tatt, så den halve millionen har jeg spart opp på 2 år.

Anonymkode: 59afe...818

Da eier du jo veldig lite og tar høy risiko i forhold til din alder, om du er i netto null (Eier like mye som du skylder). Jeg ønsker å være på et bedre finansielt nivå enn det du beskriver når jeg er på din alder. Ettersom jeg har lave rentekostnader så har jeg spare rundt en halv million per år (fremfor 2 år som det tar deg).

Risikoprofilen min er en funksjon av alder. Tar man så mye risiko som du beskriver i en så høy alder så er det litt opp til tilfeldighetene hvordan det går til slutt.

 

"Det er da mye bedre å investere ekstra penger i noe som gir mer avkastning enn lånenedbetaling."

Det er nettopp poenget, å kunne investere i et marked med god avkastning. Jo mindre lån, jo mer kan jeg investere, jo mer sitter jeg igjen med når jeg pensjonerer meg.

Anonymkode: 628c1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da eier du jo veldig lite og tar høy risiko i forhold til din alder, om du er i netto null (Eier like mye som du skylder). Jeg ønsker å være på et bedre finansielt nivå enn det du beskriver når jeg er på din alder. Ettersom jeg har lave rentekostnader så har jeg spare rundt en halv million per år (fremfor 2 år som det tar deg).

Risikoprofilen min er en funksjon av alder. Tar man så mye risiko som du beskriver i en så høy alder så er det litt opp til tilfeldighetene hvordan det går til slutt.

 

"Det er da mye bedre å investere ekstra penger i noe som gir mer avkastning enn lånenedbetaling."

Det er nettopp poenget, å kunne investere i et marked med god avkastning. Jo mindre lån, jo mer kan jeg investere, jo mer sitter jeg igjen med når jeg pensjonerer meg.

Anonymkode: 628c1...20f

I netto null? Hvorfor i alle dager tror du at jeg er i netto 0? Det er da ekstremt sjelden at man når man har et boliglån i min alder har en bolig som ikke er mer verdt enn lånet bl.a.

Pr i dag er min reelle nettoformue på ca 3 1/2 million og den øker framover med ca 1/2 mill i året. 

At du ikke ser at det å investere penger nå i stedet for å betale ned lån vil gi deg høyere avkastning og formue på sikt er for meg ganske mystisk faktisk.

Anonymkode: 59afe...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri engang vurdert å øke lånet. 
 

Jeg sparer meg opp tiø mine investeringer og vi har gjort mye på husene vi har eid selv. 
Hadde ei rønne av et 70 tallshus. Det er ikke en flekk inn eller utenpå det huset som ikke er renovert. 
Pusser man opp selv, kjøper materiaøer på tilbud osv så sparer man mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og biler skal man selvføgelig ikke bale inn i lånet hvis man ikke planlegger å betale ned fort

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker helt dust å bake billåne inn i boliglånet.

Har du billån på 400k med 7% rente og 5 årsnedbetaling så er lånekostnaden (les rentekostnaden) 75 229 kr.

 

Baker du det inn i boliglånet med 20 års nedbetalingstid og 4% rente så er lånekostnaden 181 741 kr.

Er nedbetalingstiden 30 år så er lånekostnaden 287 478 kr.

Du skal ha jævlig høy rente på billånet før det lønner seg å bake det inn i boliglånet.....

Anonymkode: 628c1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I netto null? Hvorfor i alle dager tror du at jeg er i netto 0? Det er da ekstremt sjelden at man når man har et boliglån i min alder har en bolig som ikke er mer verdt enn lånet bl.a.

Pr i dag er min reelle nettoformue på ca 3 1/2 million og den øker framover med ca 1/2 mill i året. 

At du ikke ser at det å investere penger nå i stedet for å betale ned lån vil gi deg høyere avkastning og formue på sikt er for meg ganske mystisk faktisk.

Anonymkode: 59afe...818

Ja nettop, ifølge egen kalkyle så kommer jeg til å ha en nettoverdi på mellom 15 - 20 millioner når jeg er 52 år. Nettopp fordi jeg nedprioriterer forbruksgjeld (rentekostnader) og heller prioriterer avkastning over tid.

 

3.5M i en alder av 52 år jo ingenting. Det er jo ikke en liten leilighet en gang. No thanks.

Anonymkode: 628c1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det virker helt dust å bake billåne inn i boliglånet.

Har du billån på 400k med 7% rente og 5 årsnedbetaling så er lånekostnaden (les rentekostnaden) 75 229 kr.

 

Baker du det inn i boliglånet med 20 års nedbetalingstid og 4% rente så er lånekostnaden 181 741 kr.

Er nedbetalingstiden 30 år så er lånekostnaden 287 478 kr.

Du skal ha jævlig høy rente på billånet før det lønner seg å bake det inn i boliglånet.....

Anonymkode: 628c1...20f

Du glemmer den lille detaljen hvor du helt fint kan nedbetale denne bilen på de 5 årene selv om billånet er bakt inn i boliglånet med lavere rente 🌟 

Anonymkode: 12def...ddc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja nettop, ifølge egen kalkyle så kommer jeg til å ha en nettoverdi på mellom 15 - 20 millioner når jeg er 52 år. Nettopp fordi jeg nedprioriterer forbruksgjeld (rentekostnader) og heller prioriterer avkastning over tid.

 

3.5M i en alder av 52 år jo ingenting. Det er jo ikke en liten leilighet en gang. No thanks.

Anonymkode: 628c1...20f

Nettopp fordi jeg ikke har angst for boliglån så har jeg jo en stor enebolig...

Forbrukslån har aldri hatt i hele mitt liv.

Anonymkode: 59afe...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du glemmer den lille detaljen hvor du helt fint kan nedbetale denne bilen på de 5 årene selv om billånet er bakt inn i boliglånet med lavere rente 🌟 

Anonymkode: 12def...ddc

Nja, det er ikke fullt så enkelt. Da vil jo i teorien boligen stå avdragsfritt frem til kapitalinnskuddet matcher hovedstolene på billånet.  

Om man har kapasitet til å øke nedbetalingen slik at hovedstol på billån legges på toppen av hovedstol på boliglån, så vil det lønne seg å samle det i biliglånet. Men jeg tviler på at mange gjør det. Folk ønsker likviditet, ikke nødvendigvis å spare penger.

 

 

Anonymkode: 628c1...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du ber om økning av boliglånet ofte, vil banken oppfatte dette som at dere ikke har kontroll på økonomien.

Foklar saken for banken og hør hva de sier. Et hus fra 1970 tallet vil trolig trenge nytt tak, hvis det ikke er lagt nytt de siste 10 - 25 år. Etterisolasjon, bytte av vinduer osv. Jeg anbefaler at dere får en gjennomgang av boligen og slutter med å pusse opp til "det er pent eller til siste standard". Dere vil med sikkerhet møte på økonomiske uforutsette utgifter. Vann/kloakk og elektriks anlegg, hvis ikke dette er renovert, bytte ut og lagt nytt de siste 10 - 25 årene. Husk at det er spådd nye "morsomme" matvareprisøkninger og mange kommuner øker kommunale avgifter mye, 30% har jeg lest enkelte steder.

Jeg vil også tro at andre bedrifter vil følge etter med økte regninger, forsikringer, renovasjon, bompenger, drivstoff.

Bedriftene har lært. De ser at vi nordmenn klager og klager over prisøkninger, og det blir masse oppstyr i massemedia. Så glir det over og "oladunk" betaler og syter og klager, men betaler. Forsøk å hold kostnadene nede, på det dere kan, til dere har snakket med banken og forklart at dere er "nye i gamet" og trenger hjelp og vil gjerne ha et godt samarbeide med banken, slik at dere ikke går i noen feller. Da blir ofte saksbehandleren overrasket og glad. Alle liker å bli spurt om hjelp.

Be om hjelp til oppsett av budsjett og regnskap. Dere har ikke gitt mye info. så mye av det jeg har skrevet kan det godt hende at dere allerede har gjort, og det er kjempebra. Ikke glem å tegne uføre og livsforsikring, slik at hvis noe skjer så vil dere ha økonomi til å fortsette å bo i boligen.

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte avdragsfrihet for en periode fremfor å øke lånet. Vet ikke hvor lurt det er da men. 
 

Vi sparte de pengene, i tillegg til at vi sparte ved siden av. Vi klarte sparemålet innen to år, men har avdragsfrihet i 5år. Så da har vi istedet satt pengene i fond og betale disse pengene på lånet når avdragsperioden er over. Per nå er det 35% avkastning på fondet. 

Anonymkode: aba53...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du glemmer den lille detaljen hvor du helt fint kan nedbetale denne bilen på de 5 årene selv om billånet er bakt inn i boliglånet med lavere rente 🌟 

Anonymkode: 12def...ddc

Som de fleste ikke gjør...

Vi tok opp et rammelån ved siden med sikkerhet i bolig slik at vi fikk lav rente, men betalte ned ila 3 år.

Anonymkode: 4507c...c5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...