AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #1 Del Skrevet 25. januar 2023 Er de noe tess? Jeg får cringe av hele opplegget, men er det noen av bøkene som faktisk er verdt å lese? Anonymkode: 62a36...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Del Skrevet 25. januar 2023 Jeg har ikke lest noen av bøkene, men har fulgt/følger noen kontoer av influensere som har gitt ut selvhjelpsbøker. Ut i fra det de legger ut der, tviler jeg på at selvhjelpsbøkene er noe tess. For mange av disse er det å være trist det samme som depresjon, og de kommer med litt for enkle råd til å bli kvitt «depresjonen» (altså tristheten). Ser også mange kommer med selvhjelps-råd som de åpenbart har tatt fra «the secret» og eventuelt omformulert litt sånn at det liksom er deres eget råd. De har stadig «angst» for noe, og enkle råd til å bli kvitt «angsten» (sannsynligvis syns de bare noe er slitsomt, ekkelt eller litt skummelt, men blander det med angst). Ville heller lest en selvhjelpsbok av noen som faktisk vet hva de snakker om, om jeg først skulle lest noen. Anonymkode: 0a594...4ff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Del Skrevet 25. januar 2023 Kommer litt an på om de har noe fag i bakgrunnen, føler jeg. Anonymkode: cb38c...99d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #4 Del Skrevet 25. januar 2023 Nei, ingen er verdt å lese. Anonymkode: f635c...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Del Skrevet 25. januar 2023 Det er sjeldent. Min egen erfaring med selvhjelpsbøker er at anerkjente bøker basert på forskning som regel er de beste. Når jeg fant frem til dette, så var det en bok og deretter var det ikke noe behov mer. Ps! Om du sliter med traumer eller en eller flere psykiske lidelser, så kan det hende at det er mer effektivt å finne en god terapeut. Anonymkode: a6777...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Del Skrevet 27. januar 2023 On 1/25/2023 at 2:51 PM, AnonymBruker said: Det er sjeldent. Min egen erfaring med selvhjelpsbøker er at anerkjente bøker basert på forskning som regel er de beste. Når jeg fant frem til dette, så var det en bok og deretter var det ikke noe behov mer. Ps! Om du sliter med traumer eller en eller flere psykiske lidelser, så kan det hende at det er mer effektivt å finne en god terapeut. Anonymkode: a6777...04b Enig. Vil legge til at man ofte kan finne alle tipsene gratis på nett. Da sparer man ikke bare litt penger, men da får man også et sammendrag slik at man kan lese 1 A4-side fremfor 400 sider hvor det meste er personlige anektoter og repetisjon. Helsemyndighetene, psykologer, universiteter, aviser, osv har ofte sammendrag av tips. Også enig i at om man sliter tungt og har diagnoser så bør man finne faglig informasjon som er spesifikt tilpasset det. Ikke alle har godt av de samme rådene. Anonymkode: 7b664...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Del Skrevet 28. januar 2023 Litt usikker på om hun er det du tenker på som "influenser", men Lene Julsen sin bok "Redd deg selv først" er veldig fin der hun beskriver sin vei tilbake fra en stor smell. Muligens ikke en selvhjelpsbok heller, for hun gir ingen råd til andre. Men likevel er det mye å lære. Hun skriver morsomt og ærlig. Så muligens var ikke dette svar på spørsmålet ditt, men kan anbefale boka likevel. Anonymkode: f1201...24a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 28. januar 2023 #8 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg er på terningkast 1 ulest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Del Skrevet 28. januar 2023 Jeg klarer ikke ta influensere seriøst, så jeg ville ikke brukt penger på bøker av de på generell basis, uansett emne. Anonymkode: cb3fb...8af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Del Skrevet 28. januar 2023 Alt sammen er selvfølgelig bare søppel, fordi de ønsker å tjene enda mer penger på tomsnakket deres. Anonymkode: 8fbee...586 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Del Skrevet 29. januar 2023 At noen har et slikt yrke er grunn nok i seg selv for å ikke ta boken seriøst. Anonymkode: 58f3a...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 29. januar 2023 #12 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg liker generelt selvhjelpsbøker veldig dårlig, og hvis den i tillegg er skrevet av en influenser holder jeg i hvert fall langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #13 Del Skrevet 29. mars 2023 Er som regel kun selvsagtheter og floskler i slike bøker. Det er også en hel selvhjelpsindustri hvor de prøver å gjøre deg avhenigig av en selvhjelpsguru. De vil alltid prøve å selge deg dyrere bøker, dyrere kurs, osv. Målet deres er ikke at du skal få et godt liv, men at du resten av livet skal bruke penger på råd fra selvhjelpsguruen. Anonymkode: 7b664...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #14 Del Skrevet 29. mars 2023 https://nattogdag.no/2023/01/de-er-selv-roten-til-det-problemet-de-prover-a-lose/ Anonymkode: b4348...222 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå