Gå til innhold

Har du planlagt din alderdom?


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Ja tenker på det, er 55, singel og bor i blokk i 3 etg uten heis, og planlegger å finne ny leilighet med heis, så jeg kan finne roen der. 

Anonymkode: b17b1...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er 60+, har vært gjeldfri i et par tiår og har spart og planlagt pensjonsalder. Jeg har reist verden rundt og har ingen planer om det når jeg blir pensjonist og inntekten stuper. Jeg håper å kunne jobbe til 70, trener variert og krysser fingrene for at jeg ikke blir  invalidiserende syk. Jeg vil statistisk sett bli enke, vil da skifte med mine kjære bonusbarn og selv har jeg planer om å ha to små leiligheter på ulike kanter av landet. Slik vil jeg ha variasjon i tilværelsen og hvis jeg blir steingammel, selger jeg den ene slik at jeg kan betale for hjelp når jeg trenger det. Jeg har laget framtidsfullmakt, men ikke testamente da jeg har livsarving. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: c1ea6...b8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt. Målet er å betala ned huset og arbeida til eg blir 70-72 om helsa greier det. Har og tenkt litt på tiltak vi bør ha råd til om vi skal bli veldig gamle her. Vi har to plan, det er nok ikkje så lett å koma seg opp trappa for å vaska kle o.s.v.

Det er ikkje godt å sei korleis livet blir, men slik det er lagt opp til nå får både meg og han grei pensjon. Sjølv med ny levekårsjustering frå øvre hald skal vi klara oss greitt (forutsett at ingenting tragisk skjer). Ellers er planen å vere ein del på Island, kosa seg i varme kjelder. Det er topp for slitne gamle kroppar.

Kjenne eg blir litt redd for å bli veldig gammal med tanke på kva NRK har avslørt da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 25.1.2023 den 15.04):

Nope - jeg er så syk at jeg tar dag for dag. Jeg er innlagt på psykiatrisk så ting er uforutsigbart. Men jeg drømmer om familie, barn, utdanning og jobb. Jeg håper på et langt og godt liv selv om jeg er veldig dårlig. 😊

Så vondt og høre @Embla Othea ☹️ ♥️♥️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 35 år ugift og barnløs nei har ikke det får snart beskjed av EU om å koste på huset en million 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har avtalt med sønnen min at jeg skal bli med han på jakt

Anonymkode: 5d1f3...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir boende der hvor jeg er. I god tid før pensjonsalder blir det å avtale en verdig avslutning på livet i Sveits eller et annet sted som gir mulighet til det etter at jeg blir ferdig med å jobbe.

Det som er igjen av verdier ønsker jeg å gi bort til noen som trenger det. Aller helst barn som fortjener et bedre liv enn det de har. Barn skal ikke leve med vold og være redde.

Livet er greit nå så jeg er fornøyd, men har heller ikke noe behov for å bli gammel med tanke på livssituasjon.

 

Anonymkode: cf2a2...2f7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (2 timer siden):

Det går fint. :klem3:

Det er bra og høre ♥️♥️ vokste opp med mennesker som hadde det sånn så vet åssen det er ☹️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi skal flytte til mannen sitt hjemland så fort vi har mulighet å ta ut noe pensjon. Vi skal kjøpe en mindre gård/veldig stor hage med mulighet for å ha et par hytter for utleie til turister. Det er et populært land med tropisk klima. Så skal vi ansette folk til det vi ikke klarer selv men vi regner med at vi har nok energi til å drive i hvertfall i 10 år. Vi skal leie ut til vi kan ta ut full pensjon eller til vi ikke orker/har lyst lenger. Da skal vi sitte i hver vår gyngestol på verandaen og nyte det gode klimaet. Vi kunne egentlig ha gjort dette idag men vi har ikke nok kapital og jeg har gamle foreldre her som jeg ikke vil forlate ennå. Vi har ikke og skal ikke ha barn. Så ikke noe der å ta hensyn til. 

Anonymkode: afed3...9c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Det er bra og høre ♥️♥️ vokste opp med mennesker som hadde det sånn så vet åssen det er ☹️ 

:klem3:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer og lever livet samtidig. 
 

Planen er å ha god råd som pensjonist til at vi kan ha privat hjelp/omsorg som gamle. 
 

Huset har riktignok livsløpstandard, men for stort. Da er en ny og moderne leilighet bedre med garasje i kjelleren. Skal ha minst mulig ansvar og skal derfor leie bolig i Spania om vinteren fremfor å eie. Da er det bare å flytte til noe annet når man går lei. 
 

Ønsker også å opprettholde livsstilen min når jeg blir pensjonist så jeg lever sunt og mosjonerer en del. 

Anonymkode: cc5d4...4c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i detalj, jeg er bare 28. Setter penger i langtidsfond men de er jo bare røde for tiden. Men trener en del, håper det gir meg litt å gå på helsemessig. Tenker det er mye som skal endre seg før jeg får pensjonere meg, må jo sikkert jobbe til langt over forventet levealder uansett. Håper iallefall på en innføring i aktiv dødshjelp før jeg blir liggende slik som enkelte av dagens eldre/syke.

Anonymkode: 66956...401

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 15.08):

Jeg sier det ofte til folk og jeg mener det ; hvorfor planlegge et godt liv i alderdommen og spare til det i stedet for å leve nå? Nå har du helse til å reise, ingen vet hvor lenge den helsa varer. Ingen vet når man får demens eller noe fysisk som gjør at du må være i ditt hjem og ikke reise og ikke ha det livet du drømte om. 

Hvorfor ikke leve livet når du kan? Jeg har sett nok eksempel på at folk ikke fikk den alderdommen de drømte om og ble syke tidlig. Tenk dere litt om og lev her og nå. 

Anonymkode: a2e5a...9ae

Det er ingen motsetning i å leve nå og planlegge alderdommen, du kan godt ha to tanker i hodet samtidig. Mange har urealistiske ideer om pensjonstilværelsen, som f. eks gå av ved 62 og reise på luksuriøse ferier til eksotiske steder osv - uten å ha sjekket hva man faktisk sitter med av inntekter ved tidligpensjon. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (4 timer siden):

Det er ingen motsetning i å leve nå og planlegge alderdommen, du kan godt ha to tanker i hodet samtidig. Mange har urealistiske ideer om pensjonstilværelsen, som f. eks gå av ved 62 og reise på luksuriøse ferier til eksotiske steder osv - uten å ha sjekket hva man faktisk sitter med av inntekter ved tidligpensjon. 

Kjenner flere som har store og kostbare planer når de blir pensjonister men har ikke spart en krone,  men lever livet nå. 
 

Den pensjonen vi får varer jo bare i 10år også blir man minstepensjonist.

Anonymkode: cc5d4...4c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avliver meg selv den dagen helsa ikke holder så jeg kan bo for meg selv å være selvstendig.

Aldri livet om jeg skal råtne vekk på ei gamlehjem eller sitte hjemme syk med besøk av hjemmesykepleien, i fremtiden er vel knapt noen Norske som jobber der også. Eller overtatt av roboter.

Anonymkode: 2e05a...029

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (4 timer siden):

Det er ingen motsetning i å leve nå og planlegge alderdommen, du kan godt ha to tanker i hodet samtidig. Mange har urealistiske ideer om pensjonstilværelsen, som f. eks gå av ved 62 og reise på luksuriøse ferier til eksotiske steder osv - uten å ha sjekket hva man faktisk sitter med av inntekter ved tidligpensjon. 

Ferier? De fleste har ikke nok helse til det. Jeg er 40 og tanken på hva skjer videre skremmer vettet av meg. Snart er det overgangsalder og helsa blir bare dårligere og dårligere….

Anonymkode: f8db2...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker litt fremover. Jeg spiser sunt og trener, prøver å ha det godt i hverdagen og stresse lite, noe som er viktig for å forebygge demens.

Nå skal vi selge det store gamle huset vi har bodd i lenge. Det er koselig, men veldig upraktisk. Og er ganske usentralt. Vi skal flytte til utlandet. Der er helsevesenet privat så du må betale helseforsikring hver måned. Men da er også alt inkludert i det. Folk bor tettere der og er mer familieorientert. Klimaet er bedre og. Vi har familie og venner der. Hvordan fremtiden blir vet jeg ikke, men jeg tror at vi vil få mange gode år der fremover, og at livskvaliteten vil være bedre for oss.

Anonymkode: 075dc...9fb

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...