Gå til innhold

Har du planlagt din alderdom?

Rødstrupa
 Del

Anbefalte innlegg

Har du planlagt din alderdom? Dersom du bor i hus, planlegger du for i god tid å flytte til feks. en lettstelt leilighet på en flate. Vil  du sørge for privat hjelp/omsorg dersom du har økonomi til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Tenker på det, men kommer ikke til noen konklusjon annet enn at dagens bolig ikke er egnet å bli gammel i (selv om jeg kjøpte det av en gammel kar).

Jeg ønsker å bo sammen med mitt barn, som da er voksent, i utlandet i en bolig stor nok til at vi kan leve parallelt :D En ønsketenkning ja. Hun snakker om at vi skal bo sammen for alltid, men hennes ord nå kan nok endres mye til den tid 😛

Anonymkode: ea71d...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Tenker på det, men kommer ikke til noen konklusjon annet enn at dagens bolig ikke er egnet å bli gammel i (selv om jeg kjøpte det av en gammel kar).

Jeg ønsker å bo sammen med mitt barn, som da er voksent, i utlandet i en bolig stor nok til at vi kan leve parallelt :D En ønsketenkning ja. Hun snakker om at vi skal bo sammen for alltid, men hennes ord nå kan nok endres mye til den tid 😛

Det høres ut som en god plan. Dersom dere har tett og god kontakt er det slett ikke bare en ønsketenkning. Det kan absolutt bli  en realitet.🙃♥️

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart 40 år, og bor i blokk. Planen er å bo der til jeg dør, eller til jeg blir "kasta ut"

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er meningsløst for man vet ikke hva alderdommen byr på av helse og andre greier. Lev i nuet og se hvor langt det bærer er min plan. 

Anonymkode: a2e5a...9ae

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke begynt å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den viktigste planleggingen nå er sparing. Vi ønsker å kunne gå av sammen, og litt tidlig. (ventet pensjonsalder for vår generasjon er 70 år, minst), og vi ønsker å ha samme levesett som nå. Reise mye, spise god mat. Og ikke minst kjøpe private tjenester, som du nevner. 

Vi har også en nedbetalingsplan for boliglånet som gjør at vi er ferdig i god tid før pensjonsalder. 

Vi fabler litt om hva vi ønsker å gjøre, en bolig i utlandet, men ingenting konkret. 

Per nå føles det helt fjernt å selge huset som vi har lagt så mye i å få akkurat slik vi vil ha det. Men hvem vet, akkurat den delen tar vi som den kommer. 

Anonymkode: 11cd6...d71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har begynt å tilrettelegge for hvordan vi vil ha det i alderdommen. Vi er begge rundt 50 år. Planen var lite og landlig landsted i nærheten av hvor vi bor i Norge, feriehus i utlandet og sentrumsnær hovedbolig i Norge. Vi har alt dette på plass, men er litt uenige om når huset i Norge skal byttes ut med mindre leilighet. Vi bor egentlig veldig sentralt og greit, men før eller siden er jo lett leilighet bedre. Jeg tenker når vi er rundt 60 år, mens mannen mener vi kan bo der vi bor til vi er rundt 70 år. 

Vi har forberedt ungene på at vi kommer til å tilbringe omtrent halve året i feriehuset i utlandet etterhvert, så det ikke blir en overraskelse. 

Anonymkode: 95016...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - jeg er så syk at jeg tar dag for dag. Jeg er innlagt på psykiatrisk så ting er uforutsigbart. Men jeg drømmer om familie, barn, utdanning og jobb. Jeg håper på et langt og godt liv selv om jeg er veldig dårlig. 😊

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det ofte til folk og jeg mener det ; hvorfor planlegge et godt liv i alderdommen og spare til det i stedet for å leve nå? Nå har du helse til å reise, ingen vet hvor lenge den helsa varer. Ingen vet når man får demens eller noe fysisk som gjør at du må være i ditt hjem og ikke reise og ikke ha det livet du drømte om. 

Hvorfor ikke leve livet når du kan? Jeg har sett nok eksempel på at folk ikke fikk den alderdommen de drømte om og ble syke tidlig. Tenk dere litt om og lev her og nå. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sier det ofte til folk og jeg mener det ; hvorfor planlegge et godt liv i alderdommen og spare til det i stedet for å leve nå? Nå har du helse til å reise, ingen vet hvor lenge den helsa varer. Ingen vet når man får demens eller noe fysisk som gjør at du må være i ditt hjem og ikke reise og ikke ha det livet du drømte om. 

Hvorfor ikke leve livet når du kan? Jeg har sett nok eksempel på at folk ikke fikk den alderdommen de drømte om og ble syke tidlig. Tenk dere litt om og lev her og nå. 

Men hva er feil med "både og"? 

Jeg bor bra, reiser på de feriene jeg vil, spiser ute når jeg vil, har fritidsbolig og økonomisk frihet. Jeg lever livet helt utmerket. 

Samtidig som vi sparer tilstrekkelig til pensjon, og i nedbetaling boliglån, for å kunne leve det livet vi ønsker som pensjonister.

Det handler jo raskt om 20-30 år av vårt liv, om vi ser mot egne besteforeldre. Så er litt synd å ha svidd av alt kruttet på sløsing og fest før du kommer dit.

Anonymkode: 11cd6...d71

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 15.08):

Til dels enig. Men det ene trenger ikke å utelate det andre. Gjennom fornuftig sparing, sette av noen Kr på fond, spise, drikke med måte. Da forebygger man jo en del livsstilssykdommer som hjerte/kar osv. Så man er i fin form ved pensjonsalder. Jada, dette høres  tørt og litt kjedelig ut men lurt likevel  å planlegge litt for fremtiden. Så har man en liten ‘’buffert’’ når tiden kommer…c’’.)

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 12.05):

Hvis hennes mann også vil bo sin mor , så blir det mange under samme tak, særlig hvis de får barn  😅

Anonymkode: 11025...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjerkhol har nok det. Grave seg ned i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50+ og havnet for 15 år siden i økonomisk uføre så jeg håper vi får aktiv dødshjelp til jeg blir gammel jeg ønsker ikke å sitte å vente å hjemme sykepleier eller bo på institusjon der noen må legge seg kl 17 og ikke få skifta bleie på 17 timer... jeg har ikke sjans i havet til å få kjøpt noe nå. 

Eneste sjansen er å tippe litt lotto, spare og se hva en kan få til. 

Anonymkode: 8b567...f78

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 35 nå og mannen er 42. Vi bor i blokk og skal bo her til den er utbetalt i 2045, så skal vi selge å flytte fra Norge er planen, skal ha en fin alderdom i varmen. 

Anonymkode: 78d78...21c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 55 år og har ingen barn så jeg har begynt å tenke litt på det.  Bor i lettstelt leilighet i Oslo med grei beliggenhet mtp. butikker / offentlig transport så kan bli boende der hele livet. 

MEN håper vel at det bygges flere boliger hvor det er et fellesskap / tilgjengelige tjenester o.l. som man flytte til. Disse er sannsynligvis nokså dyre men er jo heldig å ha en leil. som har steget mye i verdi siden jeg kjøpte den og vil få en god pensjon. 

Anonymkode: 4d8ee...900

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 15.28):

Jeg bekymrer meg mye for det. Jeg ble alvorlig syk under studiene, og må leve med en lav uføretrygd frem til jeg går over på minstepensjon. Dvs. at jeg ikke har mulighet til å spare noe til alderdommen. I tillegg har jeg ingen familie i live lenger, så jeg har ingen som kan ta vare på meg. 

Slik Kjerkol snakker om at alle må ta mer ansvar for seg selv, det synes jeg er vondt. For jeg har ikke mulighet til å ta mer ansvar.
Jeg gruer meg veldig til å bli gammel i det helsevesenet vi kommer til å ha om femti år. Men jeg ønsker ikke å ta Kjerkols dårlig skjulte oppfordring om å avslutte livet tidlig, og jeg synes det er fryktelig galt av henne. 

Anonymkode: 912c9...fd1

Jeg håper du ikke skal behøve å bekymre deg for mye. Jeg tror jo Kjerkol tenker på at men feks. bør selge hus og flytte til noe mer lettstelt man kan - de som har mulighet bør spare tik pensjon.  

Jeg tror vel man selv bør orientere seg om hvilket tilbud som finnes før man er pensjonist / hjelpetrengende . Dessverre er det jo slik i dag hvertfall at de som maser /argumenterer mest får best hjelp.  MEN at man selv setter seg inn i hva man har krav på er ganske viktig.  Det er jo kanskje noe du skal se på nå også for å få bedre livskvalitet.   Da tenker jeg på selv å finnr fram informasjon på nett / ringe - så finnes det jo også mange organisasjoner man kan få hjelp via. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden velferden i Norge er elendig og korrupt skal jeg betale ekstra for privat hjem. Kanskje flytter jeg til et mindre korrupt land før jeg blir gammel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (6 timer siden):

Til dels enig. Men det ene trenger ikke å utelate det andre. Gjennom fornuftig sparing, sette av noen Kr på fond, spise, drikke med måte. Da forebygger man jo en del livsstilssykdommer som hjerte/kar osv. Så man er i fin form ved pensjonsalder. Jada, dette høres  tørt og litt kjedelig ut men lurt likevel  å planlegge litt for fremtiden. Så har man en liten ‘’buffert’’ når tiden kommer…c’’.)

Det er ikke alle sykdommer du kan forebygge. Kreft f.eks. rammer ofte blindt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Opprett ny...