Gå til innhold

Blomsterfrø

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Har fått noen blomsterfrø som jeg lurer på når jeg skal plante ut. Frøene er plukket av når blomsten visnet. Vet ikke hva denne stauden heter, men den er rosa, kommer i juli og virker ganske hardfør. Skal jeg plante ut frøene nå eller vente til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er frø fra en plante som overvintrer i Norge er det ikke noe problem å plante frøene ute nå. Hvis du velger å vente til våren må du passe på å gi frøene en kuldeperiode (legg dem i kjøleskap) for ellers vil de sannsynligvis ikke spire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mie, hvis du har tomme bed og klarer å skille ugress fra små spireplanter av denne stauden så rett i bed. Føler du ikke at du er trygg på det så kan det være en god idé å så dem i en potte som du graver litt ned (for at den ikke skal velte ved uhell). Når de blir fine planter neste sommer løfter du dem ut av potta og planter dem der du vil ha dem. Dryss frøene jevnt i én potte og dekk med litt sand.

Siden du ikke vet hva det er så ville jeg i dine sko ha sådd halvparten nå, og resten til våren. Ingenting vil vokse nå likevel så du taper ingenting på det - bortsett fra at du slipper til våren.

Hvis ikke løpet er kjørt allerede da?

Uansett, lykke til. Lage egne planter av frø er en av de morsomste tingene som fins, tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...