Gå til innhold

Fødes det barn med Downs i Korea, Kina, Japan og andre asiatiske land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske å ha sett asiatiske mennesker med Downs fra disse landene jeg skrev i overskriften.

Hvor er de?

Anonymkode: 4ac42...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke huske å ha sett asiatiske mennesker med Downs fra disse landene jeg skrev i overskriften.

Hvor er de?

Anonymkode: 4ac42...f54

Døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å gjøre et Google søk, f.eks asiatiske med downs. Selvsagt finnes det barn med Downs fra andre land.

Anonymkode: 213c5...fd0

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCA2A98F-22A2-468F-9DB0-ABF60AE4117B.gif.65143fe75d94cd7d93a6b90d1ffe1f7a.gif

https://www.researchgate.net/publication/265618099_Breaking_the_Silence_and_Overcoming_the_Invisibility_Down_Syndrome_in_China_Part_I
«China, with a population of over 1.3 billion people, has an estimated 3.4 to 6 million individuals younger than 14 years of age who have mental retardation. Some of these children have Down syndrome, a chromosomal abnormality that is largely overlooked – in fact, hidden – in contemporary China. Four major factors that may contribute to the invisibility of individuals with mental retardation and the invisibility of Down syndrome, in China, are: (1) ambiguous government policies and laws underlaid by ontological and epistemological tensions con-cerning disability, especially mental retardation; (2) a long tradition of a hierarchical, regula-tory response to individuals with developmental disabilities, with data on Down syndrome largely subsumed in overall governmental statistics on mental retardation; (3) limited eco-nomic resources, as China is a developing country with a low per capita income; and (4) deeply rooted cultural values that mold public and individual responses to Down syndrome and other individuals with mental retardation».

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke huske å ha sett asiatiske mennesker med Downs fra disse landene jeg skrev i overskriften.

Hvor er de?

Anonymkode: 4ac42...f54

Du har garantert sett dem uten å legge merke til dette; på samme vis som alle europeere ser nesten like ut i en kinesers øyne, ser de fleste kinesere ganske så like ut sett med våre øyne.

Anonymkode: 2a14b...2fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forekommer blandt alle raser. Og i alle land. 

Googler du det, så vil du se det. 

Anonymkode: 95a40...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Bare tenkte at siden mennesker med Downs har litt asiatisk utseende, er det kanskje ikke like lett å se det som på oss europeere?

Danskene kaller mennesker med Downs for "mongol", og det er nok pga litt asiatisk utseende.

Anonymkode: 4ac42...f54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her

Bare tenkte at siden mennesker med Downs har litt asiatisk utseende, er det kanskje ikke like lett å se det som på oss europeere?

Danskene kaller mennesker med Downs for "mongol", og det er nok pga litt asiatisk utseende.

Anonymkode: 4ac42...f54

Det finnes barn med Downs Syndrom i alle land. Jeg kommer fra India og der har jeg også sett barn med Down Syndrom, men der velger mange abort hvis de er informert om det ultralyd. 

Anonymkode: 8708f...24d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her

Bare tenkte at siden mennesker med Downs har litt asiatisk utseende, er det kanskje ikke like lett å se det som på oss europeere?

Danskene kaller mennesker med Downs for "mongol", og det er nok pga litt asiatisk utseende.

Anonymkode: 4ac42...f54

Man pleide å kalle dem "mongoloide" her og, pga. gamle tullete raseteorier som hevdet at Downs var atavtisme grunnet dårlige gener fra et slags primitivt asiatisk urfolk i Europa.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å søke på down syndrom på TikTok. Etterhver sørger algoritmen for at man får omtrent utelukkende videoer fra mennesker med down syndrom. Da ser man mangfoldet fra alle land, og noen av de med down syndrom hadde jeg faktisk aldri trodd hadde det om de ikke sa de hadde det selv.

Anonymkode: fd6f7...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 time siden):

Man pleide å kalle dem "mongoloide" her og, pga. gamle tullete raseteorier som hevdet at Downs var atavtisme grunnet dårlige gener fra et slags primitivt asiatisk urfolk i Europa.

Takk for info, dette visste jeg ikke.

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Norge?  Helt ærlig så er det ikke sånn at jeg ser så mange med Downs her i Oslo heller sånn i hverdagen. Det renner ikke over av dem, de er jo tross alt i et mindretall og ofte oppholdt med sitt på egne arbeidsplasser. Så dersom du ikke aktivt går inn for å lete etter dem, så er det vel ikke så innmari rart at du ikke ser dem i land der du ikke befinner deg? 

Anonymkode: bc9c5...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bor du i Norge?  Helt ærlig så er det ikke sånn at jeg ser så mange med Downs her i Oslo heller sånn i hverdagen. Det renner ikke over av dem, de er jo tross alt i et mindretall og ofte oppholdt med sitt på egne arbeidsplasser. Så dersom du ikke aktivt går inn for å lete etter dem, så er det vel ikke så innmari rart at du ikke ser dem i land der du ikke befinner deg? 

Anonymkode: bc9c5...06f

Ja jeg bor i Norge og vet om tre personer i mitt kvartal som har Downs syndrom.

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for info, dette visste jeg ikke.

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

Det er mange år siden folk brukte det om Downs, så om du er ung, er det ikke så rart du ikke visste om det. Men ikke gå rundt og kall dem mongoloide eller "mongo" her i Norge nå, da....! Det er ikke vel ansett, og anses for å være et nedsettende ord å bruke om mennesker med Downs Syndrom. Skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange land i Asia har veldig liberale abortlover i forhold til i Norge, enkelte land tillater abort frem til fødsel (enten offisielt tillatt, eller bare ikke etterforsket av myndighetene). Det er også en del land der det oppfattes som stor skam å ha mentalt tilbakestående barn, så barn med Downs syndrom havner nok ofte på barnehjem eller holdes skjult hjemme hele livet. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (14 minutter siden):

Det er mange år siden folk brukte det om Downs, så om du er ung, er det ikke så rart du ikke visste om det. Men ikke gå rundt og kall dem mongoloide eller "mongo" her i Norge nå, da....! Det er ikke vel ansett, og anses for å være et nedsettende ord å bruke om mennesker med Downs Syndrom. Skjellsord.

Jeg har aldri kalt de annet enn Downs syndrom, men bare forteller her inne at i Danmark hvor jeg har bodd, kaller de folk som har Downs Syndrom for "mongol", og det er ikke for å være stygg men det er det begrepet de bruker i dagligtale når de snakker om folk som har Downs syndrom.

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri kalt de annet enn Downs syndrom, men bare forteller her inne at i Danmark hvor jeg har bodd, kaller de folk som har Downs Syndrom for "mongol", og det er ikke for å være stygg men det er det begrepet de bruker i dagligtale når de snakker om folk som har Downs syndrom.

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

Ja, det er mulig de bruker det fremdeles i Danmark, og vi brukte det her i Norge også for mange år siden ,som sagt. Men hvorfor det ikke er dårlig ansett i Danmark ennå, i vår moderne tid, aner jeg ikke. Hvorfor bruker de ikke navnet på syndromet, som det faktisk heter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (54 minutter siden):

Ja, det er mulig de bruker det fremdeles i Danmark, og vi brukte det her i Norge også for mange år siden ,som sagt. Men hvorfor det ikke er dårlig ansett i Danmark ennå, i vår moderne tid, aner jeg ikke. Hvorfor bruker de ikke navnet på syndromet, som det faktisk heter?

 

De bruker begge deler 

Ts

Anonymkode: 4ac42...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (59 minutter siden):

Ja, det er mulig de bruker det fremdeles i Danmark, og vi brukte det her i Norge også for mange år siden ,som sagt. Men hvorfor det ikke er dårlig ansett i Danmark ennå, i vår moderne tid, aner jeg ikke. Hvorfor bruker de ikke navnet på syndromet, som det faktisk heter?

 

Nå er Danmark et annet land enn Norge, med et annent språk. Så for alt du vet så er ikke «mongol» et negativ ladet begrep der. 

Anonymkode: 4375a...c51

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...