Fat Sally Lee Skrevet 19. desember 2005 #1 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Det er så mange negative tråder her på juleforumet - om hva vi ikke ønsker oss, vår verste jul osv. Jeg synes julens budskap om fred, familie, venner og hygge blir litt glemt. Derfor lurer jeg på hvordan deres barndoms jul fortonet seg. Hos oss begynte ikke julen før den 24. desember. Jeg og søsteren min sto alltid opp grytidlig. Det var som regel jeg som våknet først. Jeg listet meg inn og vekket søsteren min, og sammen gikk vi ut i stua. Det var helt stille i huset; bare knitringen fra ilden i vedovnen hørtes. Da vi kom inn i stua, så vi julegodtene, mandarinene, eplene og pepperkakehuset mamma hadde satt i stand til oss kvelden før, opplyst av det rødlige lyset fra adventsstjernen i vinduet. Julegardiner og juletepper på gulvene var også på plass! Vi fant også hver vår lille gave i julestrømpen, og åpnet den aller siste luken i sjokoladekalenderene - på den biten var det alltid bilde av selveste nissen! Barnetv - kalenderen måtte vente; den ble åpnet nøyaktig klokka 6, da barne-TV på NRK begynte. Etter kalenderåpningen ilte vi inn i senga til mamma og pappa og fortalte om og viste frem hva nissen hadde puttet i julestrømpen til oss! Alle sto opp, kledde på seg og gjorde seg klar til å sette i gang med dagens gjøremål; men først var det duket for en god frokost! Røde servietter og levende lys til frokost var ikke hverdagskost for oss! Etter maten fikk vi lov til å forsyne oss litt av godteriene i stua. Så begynte forberedelsene til kveldens julefest. Pappa ordnet med juletreet, mamma begynte med mat og tilbehør, og jeg og søsteren min fikk sette opp juledekorasjoner, henge krans på døra og legge på juleduker på alle bordene. Det jeg husker aller best av alt er lukten av strykespray til jul; Jeg fikk alltid stryke linmatten som skulle ligge under treet, lukten av sprayen er virkelig JUL for meg - fremdeles insisterer jeg på å stryke den matten hvert eneste år Så pyntet vi treet, sang julesanger og lekte ute mens mamma laget mat. Juleprogrammene på tv så vi litt av innimellom, TV-en sto på, men ingen så så mye av det, bare hyggelige glimt av de klassiske julefilmene i blandt. Det eneste vi så hele av var Disneys julekavalkade; den ble sett (og var like morsom) hvert eneste år! Klokka ett var det grøt å få! Med mandel i, selvfølgelig! Jeg ble ikke lei meg om jeg ikke fikk mandelen; marsipan likte jeg ikke, søsteren min fikk marsipangrisen uansett. Når alt var klappet og klart hjemme gikk vi barna på besøk til bestemor og bestefar. Der hadde julefreden senket seg, det eneste som manglet var pynten på juletreet - den var det jeg og min søster som skulle få henge på Når klokka ble fem var det viktig at alle var hjemme igjen, at gavene var på plass under treet, at maten var serveringsklar, bordet dekket, lys og fakler tent og hunden vasket; for da måtte alle ut på trappa for å høre etter kirkeklokkene. Var værdraget riktig, hørte vi dem godt, ellers hørte vi dem bare svakt i det fjerne mens faklene vi hadde tent sendte sitt blafrende, varme lys over den ellers mørke gårdsplassen langt ute i skogen. Da var det endelig jul! Nå kom mine besteforeldre, en grandonkel og en tante. Gjestene ble hilst velkommen med gode ønsker og klemmer, pakker ble lagt under treet og kalkun og medisterkaker med grønnsaker, poteter, surkål, saus og tyttebærsyltetøy ble servert. I mens gikk praten hyggelig rundt bordet. Til maten drakk vi hjemmelaget øl og brus for barna. Hvert eneste år var vi spente på å høre hva for ugagn og tull nissen hadde funnet på i min grandonkels fjøs. Han fortalte så levende om nissen, det fantes ingen tvil om at den fantes! Til dessert ble multekrem og is fortært. Etter maten gikk vi inn i stua, der juletreet bugnende med pynt, lys og gaver ventet på oss. Levende lys, granduft, et julepyntet bord mad småkaker og kaffe på ønsket oss velkommen. Mens de voksne drakk kaffe og spiste kaker, fikk vi barna i oppgave å dele ut pakker; èn og èn; alle ville se hva de andre fikk! Etter å ha sett på gavene, lekt med dem, spist mer kaker og drukket brus og gløgg, sittet pa alle fangene og fått nattaklem av alle var vi trette og ville gå og legge oss. Vi satte med døren ut i gangen på klem, mens vi sovnet til lyden av den sprakende vedovnen og de voksne som snakket og lo, i spent forventning om at i morgen skulle vi leke med de nye lekene, møte søskenbarn vise frem gavene vi hadde fått av nissen... Endret 19. desember 2005 av Cocktail Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå