Gå til innhold

Minimum økter styrketrening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lite styrketrening kan jeg slippe unna med hvis eneste mål er skadeforebygging, og jeg helst vil bruke mest mulig tid på løping. Skadeforebygging både pga løping, men også pga at jeg jobber på kontor og må passe på skuldre, nakke og rygg.

Det er lettere for meg å få til en lang god økt i uka enn flere korte. Er det alltid best med flere økter i uka?

Vet at jeg optimalt sett burde hatt 2-3 gode økter med tunge vekter i uka, men det er så vanskelig å finne tid til alt!

Anonymkode: 87912...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lite styrketrening kan jeg slippe unna med hvis eneste mål er skadeforebygging, og jeg helst vil bruke mest mulig tid på løping. Skadeforebygging både pga løping, men også pga at jeg jobber på kontor og må passe på skuldre, nakke og rygg.

Det er lettere for meg å få til en lang god økt i uka enn flere korte. Er det alltid best med flere økter i uka?

Vet at jeg optimalt sett burde hatt 2-3 gode økter med tunge vekter i uka, men det er så vanskelig å finne tid til alt!

Det spørs vel helt på hvilke skader du vil forebygge vil jeg tro. Jeg har ikke sett noen studier på treningsfrekvens og skadeforebygging egentlig, så kan være vanskelig å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (38 minutter siden):

Det spørs vel helt på hvilke skader du vil forebygge vil jeg tro. Jeg har ikke sett noen studier på treningsfrekvens og skadeforebygging egentlig, så kan være vanskelig å svare på.

Bare generelt egentlig. Har løpt mye og aldri hatt noen skader, men ønsker å øke mengden og vet jo at det er viktig med styrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en løper som begynte med «systematisk» styrketrening i høst. Fikk pent beskjed av en fysioterapeut at løping er vel og bra, men særdeles få klarer å løpe når de er gamle hvis de ikke har trent styrke opp igjennom (artrose i knær er en gjenganger). 

Jeg prøver å trene styrke to dager i uken, hvor jeg i all hovedsak satser på store baseløft (knebøy, mark, benk, militærpress og Chins). Har også lagt til ett beins øvelser som bulgarian spilt squat. Føler jeg har fått en god økning i styrke til nå. 

Og som fysioterapeuten sa: det er bedre å løpe 40 km i uken hele året sammen med styrketrening, enn 70km i et halvt år, og skadet resten. 

Anonymkode: cfe88...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare generelt egentlig. Har løpt mye og aldri hatt noen skader, men ønsker å øke mengden og vet jo at det er viktig med styrke. 

Generell økning i styrke og fremgang får du på 2 økter per muskelgruppe i uken og opp, men du kan gjøre det så enkelt som tre sett foran og bak overkropp bein. For eksempel utfall, benkpress, hamstringcurl og pull ups i den første økta og knebøy/beinpress, sittende roing, rygghev/strakmark og skrå benkpress med manualer i den andre.

Tre sett på fire øvelser går fort, spesielt om du tar supersett. Heller det enn én gigaøkt per uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve meg på to økter i uka da. Blir jo ikke noe yngre og ønsker å holde på med løping lenge.

Jeg visste det egentlig. 😫

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vitalogy
AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.11):

Jeg er en løper som begynte med «systematisk» styrketrening i høst. Fikk pent beskjed av en fysioterapeut at løping er vel og bra, men særdeles få klarer å løpe når de er gamle hvis de ikke har trent styrke opp igjennom (artrose i knær er en gjenganger). 

Det må ha vært en spissformulering. Det viktigste her vil som oftest være kontroll på mengde belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...