Gå til innhold

Last Of Us - Hbo Max

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lurven
Polyester skrev (På 13.3.2023 den 20.53):

Synes denne episoden fikk godt frem hva slags monster Joel er. Han er farlig og han er villig til å drepe hvem som helst. I spillet forstår man det litt tidligere. Alt i livet til Ellie førte til dette men så fratar Joel henne muligheten til å hjelpe menneskeheten og å hedre de døde. Joel er avhengig av Ellie fordi han har latt henne bli en erstatning for Sarah. Han sa det til og med, at det ikke var tid som leget såret etter Sarah.

Etter min mening gjør dette serien bedre. Han man trodde var helten er jo egentlig the bad guy.

Ellers er det en fin vri at man ikke bruker mye tid på andre karakterer enn Joel og ellie, de fleste dør jo i samme episode som de blir introdusert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes ikke joel er the bad guy. hvem F ofrer ei jente uten å forske på om det finnes andre metoder først?

Endret av Ænema
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Lurven said:

Etter min mening gjør dette serien bedre. Han man trodde var helten er jo egentlig the bad guy.

Ellers er det en fin vri at man ikke bruker mye tid på andre karakterer enn Joel og ellie, de fleste dør jo i samme episode som de blir introdusert 

Hvorfor må noen absolutt være the good guy eller the bad guy? Noen omgivelser og hendelser gjør at man tar visse valg. Det er ikke slik at man enten er ond eller god. Man reagerer utifra sine opplevelser, følelser og verdier. Noen ganger kan det føre til at man tar valg som kan gå utover andre, men det betyr ikke nødvendigvis at personen som gjorde det er the bad guy. Han er bare et menneske

Denne holdningen om at folk må være the bad guy eller good gay er skadelig for folk. Det fordummer mennesker ned til noe som er enten snilt eller slemt. Men mennesker er mye mer kompliserte enn det

Anonymkode: 57781...5dc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy søren så skuffet jeg ble over episode 3.. Det ødela mye av inntrykket av serien, synes jeg. Serien er bra ellers, men de kunne spart seg for en viss kjærlighetshistorie. Er generelt lei av kjærlighetstema i serier som ellers er bra.

Anonymkode: c786f...41e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Denne holdningen om at folk må være the bad guy eller good gay er skadelig for folk. Det fordummer mennesker ned til noe som er enten snilt eller slemt. Men mennesker er mye mer kompliserte enn det

Derfor Last of us Part II spillet er for meg helt fantastisk. Viser flere sider. Ikke alle er som man skulle tro. Ikke alle sine motiver er det riktige. Jeg klarer ikke forstå hvorfor folk er så "enkle" når det gjelder at man skal ha en helt. Denne helten er den gode og seirer til slutt. Veldig lineært og for meg ganske hjernedød historiefortelling. Synes riktignok Last of us 1 er et fantastisk spill OG tv serie. Men Last of us II var for meg helt fantastisk. Ikke bare et vanvittig bra spill på så og si alle områder,men også utrolig bra historie fortelling. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må noen absolutt være the good guy eller the bad guy? Noen omgivelser og hendelser gjør at man tar visse valg. Det er ikke slik at man enten er ond eller god. Man reagerer utifra sine opplevelser, følelser og verdier. Noen ganger kan det føre til at man tar valg som kan gå utover andre, men det betyr ikke nødvendigvis at personen som gjorde det er the bad guy. Han er bare et menneske

Filosofi 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurven skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor må noen absolutt være the good guy eller the bad guy? Noen omgivelser og hendelser gjør at man tar visse valg. Det er ikke slik at man enten er ond eller god.

Ænema skrev (3 timer siden):

jeg synes ikke joel er the bad guy

Jeg tror ikke det er meningen at Joel skal være en person med onde hensikter, han handler jo fra kjærlighet. Han handlet som om hun skulle vært hans eget barn.

Antagonisten i denne serien er døden selv, vist gjennom zombier og fiendtlige faksjoner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere som har spilt spillet gleder dere til sesong 2! For jeg er litt sånn... hva nå!? Nå nådde de jo målet sitt, og det ble ikke som forventet. Å lage kur av Ellie er tydeligvis ikke noe alternativ lenger. Skal de bare starte en sauefarm da? Så ja, spent på å se hva som skjer!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2023 den 19.49):

Fy søren så skuffet jeg ble over episode 3.. Det ødela mye av inntrykket av serien, synes jeg. Serien er bra ellers, men de kunne spart seg for en viss kjærlighetshistorie. Er generelt lei av kjærlighetstema i serier som ellers er bra.

Anonymkode: c786f...41e

Fint vi er forskjellige, jeg gråt som en unge og syntes den var veldig bra. 17-åringen her ble også ordentlig rørt.

Det å se ekte mellommenneskelige relasjoner og langvarig, dyp og litt kronglete kjærlighet (helt uavhengig av kjønn/legning!) er noe menneskeheten, og særlig yngre folk, trenger mer av i vår overfladiske Tinder TikTok verden. (Og faen for en kul fyr Bill var, med hvordan han overlevde osv. Jeg trenger en hetero-Bill i livet mitt 😂)

• Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 18.3.2023 den 23.46):

Skal de bare starte en sauefarm da?

Husk denne referansen når ses 2 slipper.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 16.19):

Elsker den så langt.

Hva syns du?

Anonymkode: f95c0...ff8

Jeg syns den var kjedelig...

Anonymkode: 13e08...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på hvem de kommer til å caste som Abby, en karakter fra Part II. Håper de finner noen med likt utseende!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalikalinka skrev (På 19.3.2023 den 19.32):

Fint vi er forskjellige, jeg gråt som en unge og syntes den var veldig bra. 17-åringen her ble også ordentlig rørt.

Det å se ekte mellommenneskelige relasjoner og langvarig, dyp og litt kronglete kjærlighet (helt uavhengig av kjønn/legning!) er noe menneskeheten, og særlig yngre folk, trenger mer av i vår overfladiske Tinder TikTok verden. (Og faen for en kul fyr Bill var, med hvordan han overlevde osv. Jeg trenger en hetero-Bill i livet mitt 😂)

100 % enig i alt! Bill var helt rå! Og episode 3 i seg selv...nydelig 👌

Vakkert å se to mennesker finne kjærligheten og skape et liv sammen i en farlig og ødelagt verden. Selv min samboer som syntes det var litt kleint i starten, måtte til slutt innrømme at det var en veldig fin episode 😅

Endret av K_mb
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant video om hvordan serien ikke klarte å engasjere oss i forholdet til Joel og Ellie på samme måte som i spillet. Viser noen forskjeller mellom spillet og serien og hvordan den emosjonelle konteksten til karakterene rett og slett mangler totalt i serien. OBS spoilere for første sesong og første spill! 

Jeg likte serien godt, og jeg gleder meg til sesong 2, men jeg må si meg enig i denne analysen. Serien faller flat i forhold til emosjonelle topper og bunner. Forholdene er ikke godt nok utviklet til å holde noe vekt eller viktighet og det gjør det vanskelig å forstå Joel sitt valg i siste episode av sesong 1. Jeg skulle ønske de hadde dratt historien ut over flere episoder eller til og med en sesong til for å få plass til mer av innholdet fra spillet. De har jo lagt til mye fra et spill som allerede er over 15 timer langt, så hvorfor ikke gi det mer tid enn bare 8-9 timer? 

Endret av Polyester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Polyester skrev (1 time siden):

Interessant video om hvordan serien ikke klarte å engasjere oss i forholdet til Joel og Ellie på samme måte som i spillet. Viser noen forskjeller mellom spillet og serien og hvordan den emosjonelle konteksten til karakterene rett og slett mangler totalt i serien. OBS spoilere for første sesong og første spill! 

Jeg likte serien godt, og jeg gleder meg til sesong 2, men jeg må si meg enig i denne analysen. Serien faller flat i forhold til emosjonelle topper og bunner. Forholdene er ikke godt nok utviklet til å holde noe vekt eller viktighet og det gjør det vanskelig å forstå Joel sitt valg i siste episode av sesong 1. Jeg skulle ønske de hadde dratt historien ut over flere episoder eller til og med en sesong til for å få plass til mer av innholdet fra spillet. De har jo lagt til mye fra et spill som allerede er over 15 timer langt, så hvorfor ikke gi det mer tid enn bare 8-9 timer? 

Jeg tror mye av grunnen til at man blir mer engasjert i et spill enn i en TV-serie er så enkelt at man faktisk føler seg som en del av historien når man spiller. På TV blir man en mer passiv tilskuer. 

Tror og HBO var forsiktig med å slå på stortromma ift antall episoder ettersom det hittil har vist seg vanskelig å overføre spill til serie-formatet. De var vel redd for å tape for mye penger. Spill nummer to er annonsert å få flere sesonger ettersom sesong 1 viste seg å være en suksess. 

Anonymkode: a891b...730

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tror mye av grunnen til at man blir mer engasjert i et spill enn i en TV-serie er så enkelt at man faktisk føler seg som en del av historien når man spiller. På TV blir man en mer passiv tilskuer. 

Tror og HBO var forsiktig med å slå på stortromma ift antall episoder ettersom det hittil har vist seg vanskelig å overføre spill til serie-formatet. De var vel redd for å tape for mye penger. Spill nummer to er annonsert å få flere sesonger ettersom sesong 1 viste seg å være en suksess. 

Ja jeg forstår hvorfor det ble sånn, men var det vits i det hele tatt å lage en serie når de velger å gjøre det på en måte som ikke kan formidle historien med den tyngden den trenger for å fungere og bli forstått? De tar valg i serien som ikke er tro til karakterenes motivasjoner for å forte seg gjennom handlingen. 

Å spille spillet gir kanskje mer innlevelse, men at Joel egentlig motsetter seg nærhet til Ellie i lang lang tid og at Ellie prøver å få Joel sin hengivenhet gjennom å være et nyttig verktøy for han er en mye viktigere kontekst som blir borte enn innlevelsen ved å spille i tredje persons perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Spill 2 er mye større enn spill 1, det er nesten dobbelt så mange timer om jeg husker riktig. Så det er grunnen til at det må deles opp i minst to sesonger. 

Anonymkode: b5d71...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, Polyester said:

Ja jeg forstår hvorfor det ble sånn, men var det vits i det hele tatt å lage en serie når de velger å gjøre det på en måte som ikke kan formidle historien med den tyngden den trenger for å fungere og bli forstått? De tar valg i serien som ikke er tro til karakterenes motivasjoner for å forte seg gjennom handlingen. 

Å spille spillet gir kanskje mer innlevelse, men at Joel egentlig motsetter seg nærhet til Ellie i lang lang tid og at Ellie prøver å få Joel sin hengivenhet gjennom å være et nyttig verktøy for han er en mye viktigere kontekst som blir borte enn innlevelsen ved å spille i tredje persons perspektiv.

Jeg synes HBO løste serien på en veldig god måte. Har spilt det første spillet hvertfall tre ganger, og har også spilt det andre. Jeg er litt usikker på hva du mener det skulle vært så mye mer av i første sesong? 

Du sier spillet jo er femten timer, men mye av dette er jo gameplay (skytescener, looting, etc) som dårlig lar seg overføre til et serieformat der en er tilskuer. Tredje gjennomspillingen min var samtidig med serien, og det er lite eller ingenting jeg savnet av viktige scener. 

Anonymkode: 2c5be...179

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...