Amossa Skrevet 25. januar 2023 #21 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bokmål? De sier vel mæ istedet for meg der oppe.. Anonymkode: 63dd8...003 Nei. De som er fra Finnmark sier jeg. Æ, mæ og dæ sier de i noen områder i Vesterålen. I Lofoten sier de e eller æg . Men de fleste dialekter har lenge vært i stor endring og ser ut til å tilpasse seg bokmål mer og mer i distriktene. I Oslo synes det som at de mange innvandrergruppene påvirker språket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #22 Del Skrevet 25. januar 2023 Amossa skrev (1 time siden): Nei. De som er fra Finnmark sier jeg. Æ, mæ og dæ sier de i noen områder i Vesterålen. I Lofoten sier de e eller æg . Men de fleste dialekter har lenge vært i stor endring og ser ut til å tilpasse seg bokmål mer og mer i distriktene. I Oslo synes det som at de mange innvandrergruppene påvirker språket. Altså trøndersk? Anonymkode: 63dd8...003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #23 Del Skrevet 25. januar 2023 Jeg er fra Oslo, og synes naturlig nok den dialekten er lett å forstå. Som voksne forstår jeg ikke «kebab-norsk» godt, med masse ord fra andre land osv, men dette er ikke en dialekt men en sosiolekt og et ungdomsspråk. Er enig i at Finnmarksdialekt er enkelt å forstå. Tenk Vegard Ulvang eller hun Kaski fra SV. Eller Karl Erik Sjødt Pedersen. Anonymkode: 9e3c5...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #24 Del Skrevet 26. januar 2023 19 hours ago, Eva-Lena said: Trønderdialekta er lett å forstå. Selv snakker jeg østlandsdialekt. Irriterer meg litt at jeg ikke tok etter pappa og snakker trønderdialekta. Å høre trøndersk gir samme følelsen som når du hører noen gni en tallerken med en gaffel, leke med isopor eller dra en katt i halen. Vær glad for ditt valg. Anonymkode: 10819...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #25 Del Skrevet 26. januar 2023 Standard østlandsk. Min egen vestlandsdialekt. Folk med samme dialekt som meg, men breiere, kan være vanskelig å forstå. Anonymkode: 8700a...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 26. januar 2023 #26 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å høre trøndersk gir samme følelsen som når du hører noen gni en tallerken med en gaffel, leke med isopor eller dra en katt i halen. Vær glad for ditt valg. Anonymkode: 10819...ee1 Helt uenig. Trønderdialekta er den fineste vi har her i landet, etter min mening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 26. januar 2023 #27 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 12.43): Jeg er fra Oslo, men synes faktisk det kan være vanskelig å forstå hva mange østlendinger sier fordi dialekten er ganske mumlete. Man slår sammen ord, uttaler ikke alle bokstavene og tar ikke pause mellom ord. Jeg synes dialekter fra Finmark er enklest å forstå. De snakker veldig tydelig, tar pauser mellom ordene og har samtidig en behagelig melodi. Kjenner dessverre ikke til om det er ulike dialekter i Finmark. Men liker dialekten til forsvarssjefen. Anonymkode: 140de...04d Han er fra Bjerkvik, det er i Nordland - temmelig langt unna Finnmark og han snakker særdeles lite finnmarking. Mulig du tenker på forrige forsvarsminister, han er fra Båtsfjord. Dialekten hans er heller ikke særlig utpreget finnmarking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 26. januar 2023 #28 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bokmål? De sier vel mæ istedet for meg der oppe.. Anonymkode: 63dd8...003 Det er veldig forskjellig fra hvor du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 26. januar 2023 #29 Del Skrevet 26. januar 2023 Bærum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 26. januar 2023 #30 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 4.02): Hvilken dialekt synes du er den letteste å forstå? Normert østlandsdialekt. Det er den dialekten alle barn i Norge bruker når de leker. Der har du fasit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 26. januar 2023 #31 Del Skrevet 26. januar 2023 Det må jo være Oslo vest vil jeg tro, i hvert fall i Oslo-området, om man spør hele Norges befolkning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #32 Del Skrevet 27. januar 2023 Olsenbanden-oslosk. Altså god, gammel østkantdialekt som nesten ingen snakker lenger. Nå er østkantdialekten nærmest overtatt av kebabnorsk og de få på østkanten som ikke snakker kebabnorsk snakker likt som de på vestkanten. Anonymkode: d60d5...845 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #33 Del Skrevet 28. januar 2023 Amossa skrev (På 25.1.2023 den 19.05): Nei. De som er fra Finnmark sier jeg. Æ, mæ og dæ sier de i noen områder i Vesterålen. I Lofoten sier de e eller æg . Men de fleste dialekter har lenge vært i stor endring og ser ut til å tilpasse seg bokmål mer og mer i distriktene. I Oslo synes det som at de mange innvandrergruppene påvirker språket. Æg? Du mener æ? Æg sier de vel bare i Trøndelag og Agder? Eller tar jeg feil? Og svaret er den dialekten de snakker helt i nærheten av/rundt Bergen. Som høres ut nesten som bergensk, men uten skarring Anonymkode: 49738...0ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 28. januar 2023 #34 Del Skrevet 28. januar 2023 Amossa skrev (På 25.1.2023 den 18.41): Finnmark. De snakker bokmål, og som jeg har lært å skrive norsk. Det er lett å forstå dem. What? Nei? Slekta mi er fra Kirkenes, og de prater IKKE bokmål 😂 Nå skulle dem "hørt" deg 🤭🤭 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare_innom-en_tur Skrevet 28. januar 2023 #35 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Æg? Du mener æ? Æg sier de vel bare i Trøndelag og Agder? Eller tar jeg feil? Og svaret er den dialekten de snakker helt i nærheten av/rundt Bergen. Som høres ut nesten som bergensk, men uten skarring Anonymkode: 49738...0ed Du tar feil. Kjenner flere fra Lofoten som har dialekt der pronomenet er æg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå