AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Del Skrevet 22. januar 2023 Heihei! Etter 4 år sammen er jeg og samboer på tanken om å stifte familie. Vi har begge solide jobber, hus i et barnevennlig område med skole og barnehage i umiddelbar nærhet og stabil økonomi. Opplever at vi kommuniserer godt, har mye like verdier og har et nogenlunde likt bilde av hva vi ønsker for fremtiden sammen. Vi føler på mange måter at alt er lagt til rette for å starte prøvingen. Etter å ha lest her inne en stund hører man om mange vanskelige livssituasjoner, samlivsbrudd og kommentarer som «det burde du tenkt på før du fikk barn med vedkommende». Så da lurer jeg på: Hva mener du man burde tenke over før man stifter familie? Hva bør man ha avklart i forkant og hva skulle du selv ønske at dere tenkte over på forhånd? Hvilke praktiske ting bør man ha snakket om? Hvordan løste dere det med arv når man ikke er gift enda og det kommer et barn i bildet? Vi har nå begunstiget hverandre i livsforsikringen for at en kan beholde huset dersom den andre går bort. Det blir dog noe annet å tenke over når en av oss potensielt blir sittende alene med barnet hvis den andre går bort. Ser frem til tiden fremover og ønsker at vi legger alt til rette for en best mulig fremtid sammen❤️ Ønsker derfor å høre deres beste tips! Anonymkode: 692c8...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. januar 2023 #2 Del Skrevet 22. januar 2023 Ta det som det kommer, ikke sammenligne dere med andre. Ja det kommer til å ta på og være slitsomt..dere kommer til være trette og deres verden kommer til å snurs opp ned. Snakk med hverandre og vær klar at dette kan forandre deres forhold..for dere går fra være uten barn..frie..til å sette barn først etc. Dere har alt klart..kjør på og når babyen kommer..ta en dag av gangen...og støtt hverandre:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 22. januar 2023 #3 Del Skrevet 22. januar 2023 Avtal forventninger til foreldrerollen og praktiske oppgaver hjemme. Ofte er det godord på forhånd, men etter at ungen er født er det stort sett dama som sitter igjen med alt av oppgaver, påminnelser og ansvar likevel - og hun som får minst tid til nødvendige egenaktiviteter som å dusje alene eller ta seg en luftetur. Det dreper kjærlighet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 22. januar 2023 #4 Del Skrevet 22. januar 2023 Det kan være lurt å tenke gjennom logistikken i heimen så ting glir mest mulig av seg selv. Og les på medisiner og legemidler først så de blir brukt riktig. La pappa være pappa i pappapermen. Prøv å gjør noe positivt sammen som familie. Og det er ikke skadelig å se mamma og pappa kysse og klemme litt heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Del Skrevet 22. januar 2023 Takk for innspill, både på det rent praktiske og følelsesmessige😄 Anonymkode: 692c8...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Del Skrevet 22. januar 2023 Kanskje greit å snakke litt om hvilke forventninger dere har til hverandre, praktiske oppgaver og økonomi… Anonymkode: 9a5d0...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Del Skrevet 22. januar 2023 Kjenn etter om du tror det går bra å bli alene med alt ansvaret for et barn. Anonymkode: 0066d...812 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Del Skrevet 22. januar 2023 Ikke få barn om du ikke ser for deg at du klarer deg alene med barnet om ting skulle gå skeis! Få kun barn med typen din om du synes tanken på å leve med en miniversjon av han i 20 år virker tiltalende ut, på godt og vondt.. Anonymkode: ad706...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Del Skrevet 22. januar 2023 Du er nødt til å ha et nettverk av ressurspersoner rundt dere før dere får barn og klare å opprettholde det under småbarnstiden. Altså hvis noen av de flytter, blir syke eller dør må dere klare å bygge nye relasjoner med ressurspersoner som kan erstatte de dere mister. It takes a village og den må dere sørge for selv. En av dere må ha en fleksibel jobb under småbarnstiden. Det er ekstremt upraktisk om begge er låst til arbeidsplassen over en så lang periode. Bruk de kommunale tilbudene som finnes, dra på COS kurs, bruk helsestasjonen og barnehagen for å skaffe informasjon dere trenger underveis om oppdragelse og helse, triks og råd osv. Anonymkode: 3ed76...7cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Del Skrevet 22. januar 2023 Man kan aldri spå framtiden,og ting blir ikke alltid som man har tenkt,men det høres jo ut som dere har det meste på stell. Det som er viktig å tenke på,syns jeg,er: økonomi,også om en av dere skulle bli alene,tilbud til barnefamilier i nærområdet, helse,er dere noenlunde samstemte ang oppdragelse?,tanker hvis det skulle vise seg at barnet feks har spesielle behov osv. Mye å tenke på,men det går jo som regel bra! Kommunikasjon er viktig, her som i alle andre faser av samlivet. Anonymkode: 07f91...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Del Skrevet 22. januar 2023 Og mtp jobb. Det er selvsagt en stor ulempe om begge foreldrene jobber langt unna barnehagen, spesielt om det ikke finnes feks besteforeldre i nærheten som kan hente hvis noe skjer. Anonymkode: 07f91...0db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Del Skrevet 22. januar 2023 Bor dere i nærheten av familien til begge? Hvis ikke, diskuter litt rundt det om det plutselig blir sånn at dere står der uten avlastning med sykt barn (og eller syk mor). Dere bør absolutt ha familie eller gode venner rundt dere som kan være tilstede for dere, å få barn er en stor omveltning i livet og man må ofre mye. Her har vi opplevd sykdom hos både mor og barn, far måtte være hjemme i permisjon 1 år, bytte jobb og begge gikk ned i inntekt. Tenk over om dere er økonomisk sikret ift om noe skulle skje, om begge er villige til å ofre karriere , søvn, sexliv og egne hobbyer for en periode. Å få barn kan være helt unntakstilstander, dere aner ikke hvordan det lille barnet blir, det vet man ikke før man står i det… Viktigste av alt er et trygt og godt forhold, god kommunikasjon, respekt for hverandre og at dere begge vil stå i det sammen og ofre det som trengs for at den andre skal klare seg🙂 Anonymkode: 9a5d0...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatMom82 Skrevet 22. januar 2023 #13 Del Skrevet 22. januar 2023 Det som er viktig for meg er faktisk ikke at alt er på stell, men at jeg vet hvordan jeg og partneren fungerer når det er tøft. Det har gått veldig fort i svingene med samboeren min, og selv om det var helt grusomt da vi mistet for første gang, fikk jeg en sterk følelse av at vi fungerer fint som et team og klarer å navigere tøffe tider sammen. Det nemlig spiller lite rolle hvor fint og perfekt alt er ellers, dersom dere ikke klarer å holde sammen når det blir tøft. Og les deg gjerne opp om hvordan et barn utvikler seg, begge fysisk og psykisk. Det er mange som bare gjør som de er selv blitt oppdratt, men det betyr ikke at det er den riktige måten. Så viktig å kunne tørre å ta valg som er annerledes en dine foreldrene tok. Hus, arv osv. er fint det, men at dere er et solid team som har den kunnskapen som kreves for å oppdra et trygg og engasjert menneske er SYKT viktig. 🧡 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Del Skrevet 23. januar 2023 Takk for tips! Til helgen blir det date night med samtalekort om noen av temaene😄 Anonymkode: 692c8...9bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Heihei! Etter 4 år sammen er jeg og samboer på tanken om å stifte familie. Vi har begge solide jobber, hus i et barnevennlig område med skole og barnehage i umiddelbar nærhet og stabil økonomi. Opplever at vi kommuniserer godt, har mye like verdier og har et nogenlunde likt bilde av hva vi ønsker for fremtiden sammen. Vi føler på mange måter at alt er lagt til rette for å starte prøvingen. Etter å ha lest her inne en stund hører man om mange vanskelige livssituasjoner, samlivsbrudd og kommentarer som «det burde du tenkt på før du fikk barn med vedkommende». Så da lurer jeg på: Hva mener du man burde tenke over før man stifter familie? Hva bør man ha avklart i forkant og hva skulle du selv ønske at dere tenkte over på forhånd? Hvilke praktiske ting bør man ha snakket om? Hvordan løste dere det med arv når man ikke er gift enda og det kommer et barn i bildet? Vi har nå begunstiget hverandre i livsforsikringen for at en kan beholde huset dersom den andre går bort. Det blir dog noe annet å tenke over når en av oss potensielt blir sittende alene med barnet hvis den andre går bort. Ser frem til tiden fremover og ønsker at vi legger alt til rette for en best mulig fremtid sammen❤️ Ønsker derfor å høre deres beste tips! Anonymkode: 692c8...9bc Jeg tenker at når du har ett behov fornå spørre fremmede dette spørsmålet, så er dere ihvertfall ikke klar til å få barn Anonymkode: 1d12c...b7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tenker at når du har ett behov fornå spørre fremmede dette spørsmålet, så er dere ihvertfall ikke klar til å få barn Anonymkode: 1d12c...b7d Hæ? Jeg tenker det er kjempefint at man spør andre, og søker råd. Viser man faktisk tenker gjennom å få barn Anonymkode: bef31...0b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg tenker at når du har ett behov fornå spørre fremmede dette spørsmålet, så er dere ihvertfall ikke klar til å få barn Anonymkode: 1d12c...b7d Haha ventet på en slik kommentar! Godt gjort å kritisere at man aktivt oppsøker de med førstehåndsopplevelser for å forberede seg best mulig. Du er vel en av de som kritiserer folk for å ikke ha tenkt over ting før de skaffet seg barn og. Ha en fin dag videre😊 Anonymkode: 692c8...9bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Del Skrevet 24. januar 2023 Snakk om sex Om at det kan forandre seg på godt og vondt. Det blir kanskje mindre viktig en periode, eller mer. Kanskje du mister lysten, kanskje han mister lysten (noen menn synes det er creepy med magen), kanskje begge(søvnmangel kan legge en demper på ting). Du kan bli skadet under fødselen slik at sexlivet midlertidig eller permanent blir dårligere. Men noen mener også de har fått bedre sexliv etter å ha født, så ingen garantier. Anonymkode: 7dc32...4f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #19 Del Skrevet 26. januar 2023 Mannen og jeg snakket faktisk om dette i går. Vi har et greit forhold, sikkert med like mange oppturer og nedturer som de fleste. Det er mye en kan snakke om på forhånd. Forventninger osvosv. MEN å snakke om ting er veldig annerledes enn å gjøre. EN ting jeg tenker er viktig å tenke på og snakke sammen om er hvordan en endrer seg når en får barn. Kvinnen endrer seg ofte først, naturlig nok, og det kan være vanskelig å stå å se at mannen ikke er helt på samme plass. At det blir problemer tror jeg kommer mye fra at en endrer seg mye som person når en blir forelder, og en må på en måte bli kjent på nytt. Noen endrer seg i samme retning, mens andre endrer seg i forskjellig retning. Og hvordan en selv endrer seg vet en ikke før en står oppi det, og ser det kanskke ikke selv før lenge etterpå. jeg tenker egentlig at det er viktigere å snakke sammen etterpå. Snakk om det dere går gjennom. Snakk om det som er bra og det som er tøft. Anonymkode: c72b5...2e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Badebuksa2.0 Skrevet 26. januar 2023 #20 Del Skrevet 26. januar 2023 "Ønsker du å få barn i en verden som garantert blir 100% verre å leve i, i løpet av få år?" Det er min grunn til å avstå fra det. Jeg ønsker dem ikke så vondt. Optimalt sett ville jeg hatt kanskje 4 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå