AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #41 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var 40 da vi ville prøve på et barn til. Etter ca halvannet år testet jeg positivt, men hadde da en missed abortion. Tenkte at løpet var kjørt. Begynte ikke med prevensjon, men tenkte at vi slo oss til ro uten det siste barnet. Rett før jeg ble 42 ble jeg gravid, og fikk en frisk baby etter et problemfritt svangerskap. Så det kan gå, det finnes solskinnshistorier 😊 Anonymkode: 7ed5e...cbe Glad på dine vegne, gratulerer. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #42 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg har nettopp fått min 3 barn, nettopp fylt 40. Nr 1 (riktignok 29 år) og nr 2 ( 37 år) brukte jeg 1 og 2 pp på. Nr 3 brukte vi 17 pp på. Hadde tatt vaksine mot covid, som jeg fikk kluss i mensen i. Usikker på om det var vaksiner/kluss i syklus og/eller alder som gjorde det tok så lang tid. Har du barn fra før? Om IVF ikke er noe for dere er det jo bare å prøve hver mnd, sitter den så sitter den. Kusinen min fikk sin første da hun var 42 og nr 2 da hun var 44, helt naturlig. Ønsker dere lykke til- 💙 Anonymkode: 186c9...b66 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #43 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi valgte ikke Hausken, men fikk et friskt barn på 6. forsøk. Anonymkode: c8083...1c6 Naturlig eller IVF? Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #44 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har nettopp fått min 3 barn, nettopp fylt 40. Nr 1 (riktignok 29 år) og nr 2 ( 37 år) brukte jeg 1 og 2 pp på. Nr 3 brukte vi 17 pp på. Hadde tatt vaksine mot covid, som jeg fikk kluss i mensen i. Usikker på om det var vaksiner/kluss i syklus og/eller alder som gjorde det tok så lang tid. Har du barn fra før? Om IVF ikke er noe for dere er det jo bare å prøve hver mnd, sitter den så sitter den. Kusinen min fikk sin første da hun var 42 og nr 2 da hun var 44, helt naturlig. Ønsker dere lykke til- 💙 Anonymkode: 186c9...b66 Så hyggelig. Vet du om kusinen din opplevde SA før hun fikk sine barn? Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #45 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Naturlig eller IVF? Anonymkode: 34703...14a IVF, gravid etter 6 egguttak og innsett På hausken er det aldersgrense for å kjøpe 3-pakk behandling, men for å kjøpe enkeltbehandlinger er det ikke noen grense på 39 år som jeg kan se. Anonymkode: c8083...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #46 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Glad på dine vegne, gratulerer. Anonymkode: 34703...14a Takk! Lille overraskelsen vår har blitt skolebarn, og klarer seg veldig godt både faglig og sosialt 😊 Så det kan gå veldig bra, og godt voksne foreldre trenger ikke være en ulempe. (Selvfølgelig, egentlig, men nevner det siden det innimellom er noen som synes synd på barn med foreldre som var over 40 da de fikk dem.) Lykke til!! Anonymkode: 7ed5e...cbe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #47 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så hyggelig. Vet du om kusinen din opplevde SA før hun fikk sine barn? Anonymkode: 34703...14a Det vet jeg ikke. Men er dette ditt første? Anonymkode: 186c9...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #48 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har gjentatte ganger presisert at IVF er uaktuelt, så hvorfor skal det komme flere innlegg i tråden som kun handler om IVF? Det du sier stemmer for øvrig ikke, f.eks. den private Hausken-klinikken har som krav at kvinnen ikke skal være eldre enn 39 ved påbegynt behandling. Så vennligst ikke kom med anbefalinger og råd om IVF, som sagt er det ikke aktuelt for oss. Anonymkode: 34703...14a Øvre aldersgrense for ivf i Norge er 46. Har aldri hørt om private som har en grense på 39 engang? Så da ville jeg bare forhørt meg om på en annen klinikk. For mange over 40 er jo ivf eneste sjans, sjansene synker jo dess eldre man blir. Anonymkode: 78f74...1a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #49 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig er private klinikker i Norge underlagt norsk lov. Retningslinjer for assistert befruktning er angitt i Bioteknologiloven, og det er denne både offentlige og private klinikker må forholde seg til. Anonymkode: 6f069...c0f Ja så klart, det skjønner vel alle?, men i forhold til offentlig kapasitet (og dermed strenge krav) er det enorme forskjeller! Sånn er det jo alltid offentlig vs privat. Anonymkode: 78f74...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #50 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja så klart, det skjønner vel alle?, men i forhold til offentlig kapasitet (og dermed strenge krav) er det enorme forskjeller! Sånn er det jo alltid offentlig vs privat. Anonymkode: 78f74...1a5 Poenget, som jeg tror den du svarte også prøver å få fram, er at selv private stiller krav om ekteskap eller samboerskap i minst to år før man er kvalifisert til å IVF. Og som sagt, igjen, så er ikke det aktuelt for oss. Vær så snill, ikke bruk tråden til å diskutere IVF, det er ikke relevant/usaklig for tråden. Anonymkode: 34703...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #51 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vet jeg ikke. Men er dette ditt første? Anonymkode: 186c9...b66 Nei, har barn fra tidligere (12 år). Anonymkode: 34703...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #52 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget, som jeg tror den du svarte også prøver å få fram, er at selv private stiller krav om ekteskap eller samboerskap i minst to år før man er kvalifisert til å IVF. Og som sagt, igjen, så er ikke det aktuelt for oss. Vær så snill, ikke bruk tråden til å diskutere IVF, det er ikke relevant/usaklig for tråden. Anonymkode: 34703...14a Nei de private er ikke like strenge på to års regelen som brukes i det offentlige, kjenner de som har fått barn via ivf og ikke har vært det, og de har ikke engang spurt om det. Du spør om sjansene for å få barn når du er 42, det er klart du vil få tilbakemeldinger om ivf da, for fertiliteten svekkes jo jevnt og sjansene blir mindre og mindre, det er vanskeligere å bli gravid over 40, det vet vi jo, så det kommer jo litt an på hvor sterkt man ønsker barn. Går jo an å sette seg en tidsfrist? Har man ikke blitt gravid selv til 42 eller 43 el.l, så gå via privat ivf, hvis målet et å få et barn. Det koster men kanskje vil det bli siste mulighet. Det er lov med ivf til man er 46, men sjansene ved ivf faller også jo eldre man blir så det er ikke nødvendigvis en selvfølge å vente til man er 45 liksom og forvente å kunne ta ivf privat. Siden fertiliteten går ned med alderen vil også sjansene for vellykket ivf også falle. Og mange klinikker fraråder også ivf hvis tallene er for dårlige og alderen for høy. Men greit å sette seg et realistisk mål og ta det derfra. Ville uansett tatt kontakt med privat klinikk for skikkelig utredning for begge, for de følger veldig opp og kan gi medisiner / hormoner som kan hjelpe å gjøre en gravid. Så snakker man jo der også om sjansene for evt ivf etter hvert dersom man ikke blir gravid. Anonymkode: 78f74...1a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #53 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei de private er ikke like strenge på to års regelen som brukes i det offentlige, kjenner de som har fått barn via ivf og ikke har vært det, og de har ikke engang spurt om det. Du spør om sjansene for å få barn når du er 42, det er klart du vil få tilbakemeldinger om ivf da, for fertiliteten svekkes jo jevnt og sjansene blir mindre og mindre, det er vanskeligere å bli gravid over 40, det vet vi jo, så det kommer jo litt an på hvor sterkt man ønsker barn. Går jo an å sette seg en tidsfrist? Har man ikke blitt gravid selv til 42 eller 43 el.l, så gå via privat ivf, hvis målet et å få et barn. Det koster men kanskje vil det bli siste mulighet. Det er lov med ivf til man er 46, men sjansene ved ivf faller også jo eldre man blir så det er ikke nødvendigvis en selvfølge å vente til man er 45 liksom og forvente å kunne ta ivf privat. Siden fertiliteten går ned med alderen vil også sjansene for vellykket ivf også falle. Og mange klinikker fraråder også ivf hvis tallene er for dårlige og alderen for høy. Men greit å sette seg et realistisk mål og ta det derfra. Ville uansett tatt kontakt med privat klinikk for skikkelig utredning for begge, for de følger veldig opp og kan gi medisiner / hormoner som kan hjelpe å gjøre en gravid. Så snakker man jo der også om sjansene for evt ivf etter hvert dersom man ikke blir gravid. Anonymkode: 78f74...1a5 Det er overhodet ikke greit å fortsette IVF-kjøret. Allerde i startinnlegget, spesifiserte jeg at jeg ikke ønsker at IVF blir tema i denne tråden. Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette og faktisk følge forumets regler som gjelder avsporing/usaklighet...Blir bare matt og overrasket over at dette ikke går inn og ikke blir respektert i det hele tatt. Du kan starte din egen tråd om IVF. Anonymkode: 34703...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #54 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk! Lille overraskelsen vår har blitt skolebarn, og klarer seg veldig godt både faglig og sosialt 😊 Så det kan gå veldig bra, og godt voksne foreldre trenger ikke være en ulempe. (Selvfølgelig, egentlig, men nevner det siden det innimellom er noen som synes synd på barn med foreldre som var over 40 da de fikk dem.) Lykke til!! Anonymkode: 7ed5e...cbe Takk. Hvor mange sykluser måtte dere egentlig prøve før du ble gravid den siste gangen? Og, tok du noen spesielle medisiner eller tilskudd av noe slag mens dere prøvde? Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #55 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er overhodet ikke greit å fortsette IVF-kjøret. Allerde i startinnlegget, spesifiserte jeg at jeg ikke ønsker at IVF blir tema i denne tråden. Hvorfor er det så vanskelig å respektere dette og faktisk følge forumets regler som gjelder avsporing/usaklighet...Blir bare matt og overrasket over at dette ikke går inn og ikke blir respektert i det hele tatt. Du kan starte din egen tråd om IVF. Anonymkode: 34703...14a Du sa du ikke kunne bruke ivf fordi du hadde barn fra før bl.a, og har fått svar fra flere om at det du ramser opp faktisk ikke stemmer. Derfor får du de svarene. Om du ikke ønsker ivf uansett så er det selvfølgelig et fritt valg. Da må du nesten bare krysse fingrene og fortsette å prøve og håpe. Mer får man ikke gjort. Du spør om det kan hende du aldri blir gravid igjen og om du bare slipper dårlige egg. Ja kanskje. Eller ikke. Ingen vet. Å bli gravid virker ofte bare tilfeldig, så er vel bare å fortsette å prøve og håpe du klaffer før alderen blir for høy. Endel får jo barn etter 40, selv om det er langt vanskeligere. Etter 45 er det visst veldig sjeldent. Så er bare å håpe og prøve. Anonymkode: 78f74...1a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 23. januar 2023 #56 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 17.35): Som overskriften sier, er jeg snart 42 og har i et halvt år prøvd å bli gravid. Har testet etter eggløsning hver syklus, så kan ikke skylde på at vi bommet på tidspunktet heller. Er klar over at det kan ta lengre tid i min alder pga. dårlig eggkvalitet. Har tatt prøver hos gynekolog, som alle viste gode verdier. Kan det hende at kroppen min aldri klarer å velge ut et godt egg? At jeg aldri blir gravid igjen? Var gravid i fjor, så vet jeg kan bli gravid, men at kanskje alle de gode eggene er borte? Er det noen som har prøvd såpass lenge som meg, og er 40 +/- som har lyktes til slutt? Hvor langt tid tok det, gjorde du/dere noe spesielt for å lykkes eller tok det bare tid? Tenker her på å prøve naturlig, siden jeg ikke får IVF av flere årsaker (bl.a. at jeg har barn fra tidligere, og nærmer meg 42), så håper noen som har lyktes naturlig kan si litt om hvordan det gikk og om dere fikk noen spesiell oppfølging? Anonymkode: 34703...14a Det er ikke umulig, men vanskelig å bli gravid som 42-åring. Statistisk sett er 95% av eggene dine nå utsatt for kromosomfeil, som enten gjør at de ikke befruktes, ikke fester seg, eller fosteret ikke er levedyktig og ender i SA. Hver syklus modnes et vilkårlig egg, så det er statistisk sett 95% sjanse for at et for dårlig egg modnes. Men, dette er statistikk. Du kan ha bedre kvalitet enn snittet, og du kan ha dårligere kvalitet. Du kan ha "flaks" og at et godt egg modnes og befruktes også. Det har skjedd mange ganger før det, selv om statistikken jobber mot deg/dere. Lykke til 🤞 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #57 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du sa du ikke kunne bruke ivf fordi du hadde barn fra før bl.a, og har fått svar fra flere om at det du ramser opp faktisk ikke stemmer. Derfor får du de svarene. Om du ikke ønsker ivf uansett så er det selvfølgelig et fritt valg. Da må du nesten bare krysse fingrene og fortsette å prøve og håpe. Mer får man ikke gjort. Du spør om det kan hende du aldri blir gravid igjen og om du bare slipper dårlige egg. Ja kanskje. Eller ikke. Ingen vet. Å bli gravid virker ofte bare tilfeldig, så er vel bare å fortsette å prøve og håpe du klaffer før alderen blir for høy. Endel får jo barn etter 40, selv om det er langt vanskeligere. Etter 45 er det visst veldig sjeldent. Så er bare å håpe og prøve. Anonymkode: 78f74...1a5 Nå må du slutte med IVF-greiene. Har sagt klart og tydelig at det ikke er aktuelt for oss, og nei, handler ikke kun om at jeg har barn fra før. Men orker ikke nevne alt igjen. Har rapportert avsporing av tråden. Det skal ikke være mulig å trakassere slik når du har fått beskjed gjentatte ganger om å la være. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #58 Del Skrevet 23. januar 2023 Vilde78 skrev (10 minutter siden): Det er ikke umulig, men vanskelig å bli gravid som 42-åring. Statistisk sett er 95% av eggene dine nå utsatt for kromosomfeil, som enten gjør at de ikke befruktes, ikke fester seg, eller fosteret ikke er levedyktig og ender i SA. Hver syklus modnes et vilkårlig egg, så det er statistisk sett 95% sjanse for at et for dårlig egg modnes. Men, dette er statistikk. Du kan ha bedre kvalitet enn snittet, og du kan ha dårligere kvalitet. Du kan ha "flaks" og at et godt egg modnes og befruktes også. Det har skjedd mange ganger før det, selv om statistikken jobber mot deg/dere. Lykke til 🤞 Det tallet bekymrer meg veldig ja. Jeg har vært hos gynekolog og sjekket fertilitet, og har gode verdier. Men som du sier, det kan hende dette handler om flaks/uflaks. Takk for svar. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #59 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 17.38): Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46". "Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent." https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: f792c...057 95 prosent? Dette kan da ikke stemme. Det vil si at nesten alle barn født av 42 år gamle mødre ville vært syke. Jeg fikk siste da jeg var 43,en helt frisk baby. Anonymkode: f1ee5...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #60 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 17.38): Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46". "Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent." https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: f792c...057 Den er på ingen måte skyhøy. Du har på ingen måte 95% risiko for kromosomfeil, lær deg å lese statistikk! Anonymkode: e4ff0...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå