Gå til innhold

Snart 42, prøvd å bli gravid i et halvt år uten å lykkes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begge er uaktuelle. Ivf pga alder (og at jeg allerede har barn, det er selvsagt de uten barn som forståelig nok blir prioritert). Eggdonor er ikke noe jeg ønsker uansett, fordi jeg ønsker et barn som biologisk sett er vårt. 

Anonymkode: 34703...14a

Du kan ta IVF privat, de bryr seg ikke om du har barn fra før. 

Anonymkode: 7f117...ad0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok ca 8 mnder her de 2 siste. Det rare er at når spiren satt så var det den mnden jeg begynte å tenke at "håper ikke det klaffa, vi har egentlig nok med de vi har".. Slik var det begge gangene..også starta vi når eltest begynte å bli sterkere, men ikke helt positiv.. Noen har jo El når testen slår ut å da rekker man det jo ikke. Samtidig skal man ikke gi segfor tidlig heller i tilfelle El kan være treg osv. Men d dær har du sikkert lest om. Uansett, mitt råd er å prøve å ikke stresse. Lykke til💖

Anonymkode: 649a5...36e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tok ca 8 mnder her de 2 siste. Det rare er at når spiren satt så var det den mnden jeg begynte å tenke at "håper ikke det klaffa, vi har egentlig nok med de vi har".. Slik var det begge gangene..også starta vi når eltest begynte å bli sterkere, men ikke helt positiv.. Noen har jo El når testen slår ut å da rekker man det jo ikke. Samtidig skal man ikke gi segfor tidlig heller i tilfelle El kan være treg osv. Men d dær har du sikkert lest om. Uansett, mitt råd er å prøve å ikke stresse. Lykke til💖

Anonymkode: 649a5...36e

Takk for svar. :) Hvor gammel var du da du ble gravid de to siste gangene? Det med eltest visste jeg vel egentlig ja, men de fleste får vel eggløsning etter positiv test? 12-36 timer etterpå har jeg lest, håper det stemmer.

Nå har vi i alle fall hatt sex fra samme dag som positiv test (fikk positiv test tre dager på rad denne syklusen) og påfølgende fire dager. Så håper vi har dekket bra nok denne gangen.

Ja, sikkert lurt å ikke stresse, men har ikke klart å la være så langt. Kanskje jeg burde begynne å tenke litt negativt rundt det å være gravid, som du er inne på. Kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46".

"Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent."

https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

Anonymkode: f792c...057

Ut fra sammenhengen i artikkelen forstår jeg det som om de 95% inkluderer ikke-befruktede egg. Altså at det er en del av grunnen til at man ikke blir gravid, eggene som kommer er feilvare i utgangspunktet og kan ikke befruktes. Da vil jo egg som kan befruktes være for det meste de uten kromosomfeil.

Anonymkode: d98d0...27d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan ta IVF privat, de bryr seg ikke om du har barn fra før. 

Anonymkode: 7f117...ad0

Nei, men de krever vel at man er gift eller har vært samboer i minst to år. Vi blir ikke godkjent. Og som sagt i flere innlegg: ivf er ikke aktuelt for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men de krever vel at man er gift eller har vært samboer i minst to år. Vi blir ikke godkjent. Og som sagt i flere innlegg: ivf er ikke aktuelt for oss. 

Du er 42 år, har barn fra før, har fått ny kjæreste og nå MÅ dere bare ha barn? Jaja. Alder er åpenbart bare et tall….

Anonymkode: 55715...823

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er 42 år, har barn fra før, har fått ny kjæreste og nå MÅ dere bare ha barn? Jaja. Alder er åpenbart bare et tall….

Vet ikke hva du mener her. Alder er mer enn et tall når det gjelder fruktbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du leser deg opp om antioksidanter og hvordan disse kan påvirke kvaliteten på eggene dine: det er mye forskning rundt dette, for eksempel ubiquinol Q10, melatonin, N-acetyl-L-cysteine (NAC), Superoxide Dismutase (SOD) og kanskje også LLLT (low level laser therapy). Du kan også gjerne bruke søkeord ATP, AMA (advanced maternal age), aneuploidy (= kromosomfeil på norsk) og antioxidants. 

Det er mange meninger her på KK, men håper du legger med vekt på forskring. 🧡 Masse lykke til!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket mannen? 
Her var han problemet, men nektet å teste seg så vi prøvde leeeeenge uten resultat…

Anonymkode: b1ec2...cfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva du mener her. Alder er mer enn et tall når det gjelder fruktbarhet.

Og modenhet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Begge er uaktuelle. Ivf pga alder (og at jeg allerede har barn, det er selvsagt de uten barn som forståelig nok blir prioritert). Eggdonor er ikke noe jeg ønsker uansett, fordi jeg ønsker et barn som biologisk sett er vårt. 

Dere tar jo ivf privat da. Hvorfor skal det være uaktuelt ? Er jo selvsagt den letteste og enkleste måten. Da velger de ut det beste egget og den beste sædcella og setter inn det beste resultat. 

Anonymkode: 78f74...1a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Beklager om jeg igjen "tramper over" på hva som ikke er aktuelt.

Vi brukte klinikk i annet land for muligheter som ikke fantes i Norge den gangen, og ble da kjent med at disse er underlagt et helt annet lovverk. Her i Norge er det bioteknologiloven som styrer, også privat. 

Anonymkode: 6f069...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det gjør private klinikker slett ikke! Alt du nevner er offentlige ivf regler. Privat er det veldig lite å forholde seg til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det gjør private klinikker slett ikke! Alt du nevner er offentlige ivf regler. Privat er det veldig lite å forholde seg til. 

Jeg har gjentatte ganger presisert at IVF er uaktuelt, så hvorfor skal det komme flere innlegg i tråden som kun handler om IVF? Det du sier stemmer for øvrig ikke, f.eks. den private Hausken-klinikken har som krav at kvinnen ikke skal være eldre enn 39 ved påbegynt behandling. Så vennligst ikke kom med anbefalinger og råd om IVF, som sagt er det ikke aktuelt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 40 da vi ville prøve på et barn til. Etter ca halvannet år testet jeg positivt, men hadde da en missed abortion. Tenkte at løpet var kjørt. Begynte ikke med prevensjon, men tenkte at vi slo oss til ro uten det siste barnet. Rett før jeg ble 42 ble jeg gravid, og fikk en frisk baby etter et problemfritt svangerskap. Så det kan gå, det finnes solskinnshistorier 😊

Anonymkode: 7ed5e...cbe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gjentatte ganger presisert at IVF er uaktuelt, så hvorfor skal det komme flere innlegg i tråden som kun handler om IVF? Det du sier stemmer for øvrig ikke, f.eks. den private Hausken-klinikken har som krav at kvinnen ikke skal være eldre enn 39 ved påbegynt behandling. Så vennligst ikke kom med anbefalinger og råd om IVF, som sagt er det ikke aktuelt for oss.

Det stemmer ikke, vi snakket med Hausken for 1,5 år siden da vi vurderte å bytte klinikk. Jeg var 41, ikke snakk om at vi ikke kunne starte hos dem. 

Man trenger heller ikke å ha vært samboere i 2 år i det private, de kan avvike den regelen ved egen vurdering (gjorde det med oss). Men skjønner at du ikke vurderer ivf av andre grunner. 

Du har liten sjanse for å lykkes i din alder, det er ikke noen annen måte å se det på. Du kan være av de heldige, det er det ingen som vet på forhånd, men å ha prøvd i 6 mnd i din alder er kort tid. 

Anonymkode: c8083...1c6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig er private klinikker i Norge underlagt norsk lov. Retningslinjer for assistert befruktning er angitt i Bioteknologiloven, og det er denne både offentlige og private klinikker må forholde seg til. 

Anonymkode: 6f069...c0f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke, vi snakket med Hausken for 1,5 år siden da vi vurderte å bytte klinikk. Jeg var 41, ikke snakk om at vi ikke kunne starte hos dem. 

Man trenger heller ikke å ha vært samboere i 2 år i det private, de kan avvike den regelen ved egen vurdering (gjorde det med oss). Men skjønner at du ikke vurderer ivf av andre grunner. 

Du har liten sjanse for å lykkes i din alder, det er ikke noen annen måte å se det på. Du kan være av de heldige, det er det ingen som vet på forhånd, men å ha prøvd i 6 mnd i din alder er kort tid. 

Hvordan gikk det med deg/dere?

På Hausken sine nettsider står det at grensen er 39 år, men de gjør tydeligvis individuelle vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan gikk det med deg/dere?

På Hausken sine nettsider står det at grensen er 39 år, men de gjør tydeligvis individuelle vurderinger.

Vi valgte ikke Hausken, men fikk et friskt barn på 6. forsøk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...