AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Del Skrevet 22. januar 2023 Som overskriften sier, er jeg snart 42 og har i et halvt år prøvd å bli gravid. Har testet etter eggløsning hver syklus, så kan ikke skylde på at vi bommet på tidspunktet heller. Er klar over at det kan ta lengre tid i min alder pga. dårlig eggkvalitet. Har tatt prøver hos gynekolog, som alle viste gode verdier. Kan det hende at kroppen min aldri klarer å velge ut et godt egg? At jeg aldri blir gravid igjen? Var gravid i fjor, så vet jeg kan bli gravid, men at kanskje alle de gode eggene er borte? Er det noen som har prøvd såpass lenge som meg, og er 40 +/- som har lyktes til slutt? Hvor langt tid tok det, gjorde du/dere noe spesielt for å lykkes eller tok det bare tid? Tenker her på å prøve naturlig, siden jeg ikke får IVF av flere årsaker (bl.a. at jeg har barn fra tidligere, og nærmer meg 42), så håper noen som har lyktes naturlig kan si litt om hvordan det gikk og om dere fikk noen spesiell oppfølging? Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Del Skrevet 22. januar 2023 Jeg ble gravid som 38 og 39 åring hvor begge barna ble født friske. Mistet tre på rappen før jeg ble gravid som 38åring. Hos meg var også alle verdier bra, men det er lengre mellom hvert gode egg. Om du har råd er IVF en god løsning for deg, privat. Vi skulle til å gå i gang, men ble gravid på 13 mnd. Flaks! Anonymkode: 5f00b...3a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Del Skrevet 22. januar 2023 Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46". "Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent." https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: f792c...057 5 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble gravid som 38 og 39 åring hvor begge barna ble født friske. Mistet tre på rappen før jeg ble gravid som 38åring. Hos meg var også alle verdier bra, men det er lengre mellom hvert gode egg. Om du har råd er IVF en god løsning for deg, privat. Vi skulle til å gå i gang, men ble gravid på 13 mnd. Flaks! Anonymkode: 5f00b...3a5 Takk for svar. Så trist å miste så mange ganger, og på rad i tillegg! Fikk du noen forklaring på hvorfor det skjedde? Gratulerer med barna du fikk. Tok det 13 mnd å bli gravid med den ene, eller begge? Anonymkode: 34703...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Del Skrevet 22. januar 2023 Flertallet av 42-åringer kan ikke bli gravide. Anonymkode: 8a728...0c7 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46". "Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent." https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: f792c...057 Det er derfor det blir mange spontanaborter, også før man vet at man er gravid engang. Det er ikke sånn at 95% av barn født av kvinner på 42 har kromosomfeil. Anonymkode: 7f117...ad0 22 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. januar 2023 #7 Del Skrevet 22. januar 2023 Har dere testet spermen? Det kan godt ta flere år før man blir gravid. Og dessverre litt vanskeligere når mM blir eldre. Har du mens hver mnd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Del Skrevet 22. januar 2023 Sannsynligheten for å lykkes selv er liten, men det et mulig. Anbefaler deg IVF privat. Mange på 42 må ha eggdonasjon. Det er det som gir desidert høyest sannsynlighet for graviditet. Anonymkode: 7f117...ad0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Del Skrevet 22. januar 2023 Sofakona skrev (1 minutt siden): Har dere testet spermen? Det kan godt ta flere år før man blir gravid. Og dessverre litt vanskeligere når mM blir eldre. Har du mens hver mnd? Ja, har mens hver måned og får også positive eggløsningstester hver måned/syklus. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sannsynligheten for å lykkes selv er liten, men det et mulig. Anbefaler deg IVF privat. Mange på 42 må ha eggdonasjon. Det er det som gir desidert høyest sannsynlighet for graviditet. Anonymkode: 7f117...ad0 Ja, det skjønner jeg. Men det er ikke et alternativ for oss dessverre. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Flertallet av 42-åringer kan ikke bli gravide. Anonymkode: 8a728...0c7 Ja, er dessverre klar over det. Ble gravid i fjor, men mistet. Muligens pga. dårlig eggkvalitet, men håpet er jo fremdeles der, om enn så lite. Anonymkode: 34703...14a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det skjønner jeg. Men det er ikke et alternativ for oss dessverre. Anonymkode: 34703...14a Dessverre til eggdonasjonen eller IVF? Ved IVF vil de plukke ut egget som ser best og friskest ut, noe som øker sjansen for å få et friskt barn i din alder. Anonymkode: f792c...057 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Del Skrevet 22. januar 2023 ikke spør om det her på KG. folk er så negative til "gamle" folk.... jeg kan si deg at jeg er 45, og slet ca halvannet år før det satt. Egg var flotte, hadde mange egg også, sperm ok - det tok bare litt tid. Nå har jeg en skjønn liten jente ❤️ Hiv innpå med rødbeter, det er godt for kroppen i din fase nå. Og ønsker deg masse lykke til, plutselig sitter den ❤️ Anonymkode: 01902...772 12 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Del Skrevet 22. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er du sikker på at du vil ta den sjansen? Risikoen for kromosomfeil er skyhøy i din alder. Men selvsagt, her på KG hører man bare om "søstera til kusina mi sin bestemor fikk en sunn og fin unge da hun var 46". "Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent." https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: f792c...057 Men de fleste av disse kromosomfeilene fører til at graviditeten ikke utvikler seg / ender i SA. Det er verken sånn at 25% av barn født av 25-åringer eller 95% av barn født av 40-åringer har kromosomfeil. Derimot er det en av grunnene til at det er vanskelig å bli gravid med en spire som sitter i TS' alder. Om man først kommer så langt er sjansen for kromosomavvik rundt 1% og kan sjekkes med blodprøve (NIPT). Anonymkode: ebfa2...64a 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de fleste av disse kromosomfeilene fører til at graviditeten ikke utvikler seg / ender i SA. Det er verken sånn at 25% av barn født av 25-åringer eller 95% av barn født av 40-åringer har kromosomfeil. Derimot er det en av grunnene til at det er vanskelig å bli gravid med en spire som sitter i TS' alder. Om man først kommer så langt er sjansen for kromosomavvik rundt 1% og kan sjekkes med blodprøve (NIPT). Anonymkode: ebfa2...64a Ja, takk for presisering. SKjønner at de fleste av mine egg er av dårlig kvalitet, men håper jo at en måned så slippes plutselig et egg som kan være bra nok til å utvikles til et friskt foster og baby. Lurer bare på hvor lang tid jeg må regne med å prøve, og stresser selvsagt fordi eggkvaliteten synker for hver syklus sikkert. Er ikke så mange måneder til jeg blir 42. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ikke spør om det her på KG. folk er så negative til "gamle" folk.... jeg kan si deg at jeg er 45, og slet ca halvannet år før det satt. Egg var flotte, hadde mange egg også, sperm ok - det tok bare litt tid. Nå har jeg en skjønn liten jente ❤️ Hiv innpå med rødbeter, det er godt for kroppen i din fase nå. Og ønsker deg masse lykke til, plutselig sitter den ❤️ Anonymkode: 01902...772 Takk for det! Og gratulerer, så koselig å lese at det gikk bra for deg/dere. Halvannet år er jo lenge, ble du gravid og mistet i løpet av den tiden, eller ble du gravid en gang og det ble til datteren din? Anonymkode: 34703...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dessverre til eggdonasjonen eller IVF? Ved IVF vil de plukke ut egget som ser best og friskest ut, noe som øker sjansen for å få et friskt barn i din alder. Anonymkode: f792c...057 Begge er uaktuelle. Ivf pga alder (og at jeg allerede har barn, det er selvsagt de uten barn som forståelig nok blir prioritert). Eggdonor er ikke noe jeg ønsker uansett, fordi jeg ønsker et barn som biologisk sett er vårt. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Del Skrevet 22. januar 2023 Bare fortsett å prøve du, det går sikkert etter hvert. Folk her er veldig negative til eldre prøver. Alle mine besteforeldre fikk barn i 40- årene og jeg kjenner mange som har blitt mor som 41-åring inkludert min mor. Masse lykke til:) Anonymkode: a29da...7ab 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begge er uaktuelle. Ivf pga alder (og at jeg allerede har barn, det er selvsagt de uten barn som forståelig nok blir prioritert). Eggdonor er ikke noe jeg ønsker uansett, fordi jeg ønsker et barn som biologisk sett er vårt. Anonymkode: 34703...14a IVF med egne egg som 42 åring blir helst en rådyr affære med liten suksessrate, så da er det vel bare å fortsette å prøve å ikke bli lei seg om det ikke blir flere barn. Anonymkode: ec1b4...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Del Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): IVF med egne egg som 42 åring blir helst en rådyr affære med liten suksessrate, så da er det vel bare å fortsette å prøve å ikke bli lei seg om det ikke blir flere barn. Anonymkode: ec1b4...0a0 Ja, har lest at sjansene er små selv med IVF i min alder. Nesten ikke så mye høyere enn å prøve selv. Så får se hvordan det går, men håper flere med erfaring med prøving etter 40 vil fortelle hvordan det gikk. Anonymkode: 34703...14a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå