Gå til innhold

Konfirmasjon og stebarn/felles barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi som en familie hadde gitt likt til alle barna uavhengig av antall sett foreldre. Noen fordeler tenker jeg det kan være med skilte foreldre, da det ikke alltid er så godt i seg selv...

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dere som har stebarn og felles barn med mann. Hvordan gjør dere det med konfirmasjonsgave til stebarn og felles barn? Gir dere samme beløp til stebarn og felles barn eller gir dere mer til felles barn (siden stebarn har en mor og kanskje en stefar i tillegg). Jeg tenker på dere som har felles økonomi og at gaven er fra dere begge. 

Anonymkode: 9a9c1...abd

Har gitt samme sum til mitt stebarn som våre to felles.  Det fra vår familie ble satt inn på konto hos oss. Men det var pga, vi visste de kom til å bli borte hos mor. Og det ble de. Så stebarn fikk pengene tilgjengelig når ble 18. Litt ble brukt før etter avtale med oss. Men pga ikke så sykt god råd, visste vi at de pengene kom godt med ved utflytting av hjemmet. 

Først var stebarn sur for ikke å kunne bruke alt, slik som hos mor. Men det var visst ikke dumt å ha 20K på konto når fører kortet skulle tas. Og ble i grunn irritert på mor som hadde latt hen få bruke opp pengene der på tull. 

Så litt vanskelig med div regler både her og der. Men har alltid hatt mest tro på å ta gode valg for barna, når de er for unge til å ta de selv. 

Anonymkode: 0e32f...021

Skrevet
Daria skrev (33 minutter siden):

Alle barna er helt fars barn, uavhengig av hvilken kvinne han hat fått dem med. Jeg synes det er helt merkelig at han bare skal gi halvparten så mye til et av dem på den bakgrunnen. At det ene barnet også får gave av mor og hvordan dere organiserer økonomien deres er irrelevant.

Men det blir jo ikke halvparten, barna får samme sum av mor og far, selvom mor og far bor sammen eller er skilt.

Anonymkode: 1537f...054

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Daria said:

Det er likt fordi de begge får samme gave av samme forelder. Hva den enkelte får av andre gaver fra slektninger de ikke har felles, er ikke en del av det regnestykket.

Et alternativ er at far spleiser med mor på gave til særkullsbarn, og at fellesbarnet også får én gave av sin mor og far. 

Da får alle barna en gave fra sine foreldre. 

Som vi har lært på KG, må jo ikke stemor tro hun er mor. Så hun trenger kanskje ikke være mor på store gaver heller 

Anonymkode: 50fda...139

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et alternativ er at far spleiser med mor på gave til særkullsbarn, og at fellesbarnet også får én gave av sin mor og far. 

Da får alle barna en gave fra sine foreldre. 

Som vi har lært på KG, må jo ikke stemor tro hun er mor. Så hun trenger kanskje ikke være mor på store gaver heller 

Stemor er jo heller ikke mor til barnet, hun er stemor/bonusmor. Barnet har jo selvsagt bare en mor, så det var er merkelig argument du kom med der. 

Tenk på alle fordelene et barn som faktisk vokser opp i samme hus som sin mor og far har, kontra et barn som vokser opp i et delt hjem. Hvordan skal det tas med i regnestykket for hvem som får mest penger i konfirmasjonen?

Anonymkode: 11a88...7d9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men han gir jo like mye til begge. 

Til særkullsbarn spleiser han med sin eks. 

Til felles barn spleiser han med sin kone. 

Anonymkode: 61ea9...927

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det blir jo ikke halvparten, barna får samme sum av mor og far, selvom mor og far bor sammen eller er skilt.

Det står ingenting i HI om at de skal samarbeide med barnets mor eller spleise på en felles gave - det er et helt annet scenario. Mine skilte foreldre kjøpte fellesgave til sine tre barn, helt uavhengig av at det etter hvert dukket opp en steforelder også. Det TS antyder er å gå mindre til særkullsbarnet fordi det har en forelder til, tilsynelatende uten å vite hva denne forelderen har tenkt å gi, og det synes jeg er et ugreit utgangspunkt.

• Liker 3
Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Det står ingenting i HI om at de skal samarbeide med barnets mor eller spleise på en felles gave - det er et helt annet scenario. Mine skilte foreldre kjøpte fellesgave til sine tre barn, helt uavhengig av at det etter hvert dukket opp en steforelder også. Det TS antyder er å gå mindre til særkullsbarnet fordi det har en forelder til, tilsynelatende uten å vite hva denne forelderen har tenkt å gi, og det synes jeg er et ugreit utgangspunkt.

Da håper jeg jo at alle foreldre er såpass oppegående at de samarbeider, og faktisk snakker om det. 

Syns ikke noe om at hverken den ene eller andre skal få mindre eller mere.

Skrevet

Jeg synes det høres rettferdig ut at de får det samme fra hver forelder. 

Altså, far og ekskone: 5000 nok hver til stebarn

Far og nåværende kone: 5000 hver til felles barn. 

Da får de 10000 til sammen. 

Anonymkode: e8b12...035

• Liker 1
Skrevet

Vi gir likt, vi har mitt, ditt og våre.

Skrevet

TS her.

For å ta en annet scenario; tenker dere at stemor også skal spare den samme summen hver mnd til felles barn og stebarn? Slik som det er nå sparer jeg 1000,- til felles barn, mens barnefar sparer 1000,- hver til begge ungene. På denne måten vil jo fellesbarn få mer penger av oss når hen skal etablere seg enn stebarn gjør. Dette er penger utenom konfirmasjon.

Hva med arveloven? Hvorfor skal i så tilfelle ikke stebarn arve stemor på lik linje som fellesbarn? Jeg skjønner jo at arveloven følger biologisk, men det er jo ikke noe problem å få det endret i et testament. Et naturlig argument ville jo være «men barnet har allerede en mor» men det har det også i konfirmasjonssammenheng.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Stemor er jo heller ikke mor til barnet, hun er stemor/bonusmor. Barnet har jo selvsagt bare en mor, så det var er merkelig argument du kom med der. 

Anonymkode: 11a88...7d9

Nettopp! Ergo gir far og mor stor gave til særkullsbarnet. Stemor trenger ikke gi gave som om hun er mor. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

For å ta en annet scenario; tenker dere at stemor også skal spare den samme summen hver mnd til felles barn og stebarn? Slik som det er nå sparer jeg 1000,- til felles barn, mens barnefar sparer 1000,- hver til begge ungene. På denne måten vil jo fellesbarn få mer penger av oss når hen skal etablere seg enn stebarn gjør. Dette er penger utenom konfirmasjon.

Hva med arveloven? Hvorfor skal i så tilfelle ikke stebarn arve stemor på lik linje som fellesbarn? Jeg skjønner jo at arveloven følger biologisk, men det er jo ikke noe problem å få det endret i et testament. Et naturlig argument ville jo være «men barnet har allerede en mor» men det har det også i konfirmasjonssammenheng.

Selvsagt trenger du ikke spare likt til stebarn. 

Det er heller ingen forskjellsbehandling at far sparer likt beløp til begge barna. 

Du er ikke stebarnets mor, og har derfor ikke forsørgerplikt. 

Når det kommer til arv vil jeg anbefale deg å lese arveloven. Du bør gjøre deg klar til å skifte umiddelbart og ha egne midler til å kjøpe ut hjemmet eller være klar til å flytte, dersom mannen dør først. 

• Liker 1
Skrevet

Er det én fordel særkullsbarn har, er det jo å få litt ekstra til jul, bursdag og konfirmasjon. La de nå få ha den i fred, herlighet det skal være måte. Tror nok alle barn hadde byttet ut noen tusenlapper til konfirmasjonen for at foreldrene deres fortsatt skulle vært sammen og de sluppet å vokse opp i to hjem. 

Anonymkode: 0b400...9e1

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre om du hadde tenkt det samme om særkullsbarnet var ditt?

Jeg har tre barn, det eldste med en annen mann enn samboeren min. Jeg har satt av penger til alle tre barna mine. De skal få akkurat samme sum i gave. Kunne ikke falt meg inn å halvere summen til eldste fordi hun også får gave fra sin far og stemor. 

Anonymkode: 060c6...bd7

• Liker 1
Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg ser det slikt . En mor eller far gir selvfølgelig mest til sitt eget barn og den som har barn med 2 forskjellige gir likt. 

La oss ta en far som har et barn gir for eksempel 10000 til sitt eget barn og kanskje 1000 til stebarnet.  Mens mor for eksempel for 5000 til begge. Hvis da far til stebarnet gir rundt 9-10 tusen ender de sånn ca opp likt.

Man er ikke garantert at de får samme sum.  Kommer på hvor mye foreldre tjener etc. Men sånn er livet også. 

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden, så kjenner jeg lettelse over en del dilemmaer jeg slipper siden vi kun har dine og mine barn (ikke felles). Det høres komplisert ut å få til likebehandling med dine, mine og våre. 

Anonymkode: b2915...11a

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

TS her.

Hvis du og deres far har felles økonomi; ja. Ellers; nei

Skrevet

Gir likt til fellesbarn og særkullsbarn. Er jo fra ‘oss’… For særkullsbarn vil det jo føles urettferdig at vårt fellesbarn vil få mer. Sånn tenker vi vertfall. Vi gjør ingen forskjell. 

jeg tenker og at fellesbarn er heldig som bor med begge foreldrene sine og har mye gode opplevelser, og det er uansett en stor fordel, fremfor særkullsbarn som bytter hjem og har søsken begge plasser…… 

• Liker 2
Skrevet

Her kastet vi oss rundt å ordnet stor pengegave når vi oppdaget at mor ikke hadde tenkt til å gi pengegave i det hele tatt for å kompensere for henne. Mest fra meg og min familie (stemor). Jeg ordnet også konfirmasjonen da datoen nærmet seg og mor ikke hadde klart å finne lokale (mor hadde selv påtatt seg dette ansvaret). En mnd før dagen var ingenting ordnet 😅

Anonymkode: c3b7c...476

• Liker 1
Skrevet

Hvis man kun skal gi halvparten til stebarn, synes jeg det bør være bare fra far, og så kan stemor gi en liten gave i tillegg. Da kan det bli logisk for barnet at det får mindre enn sitt stesøsken.

Anonymkode: af475...906

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...