Gå til innhold

Konfirmasjon og stebarn/felles barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har stebarn og felles barn med mann. Hvordan gjør dere det med konfirmasjonsgave til stebarn og felles barn? Gir dere samme beløp til stebarn og felles barn eller gir dere mer til felles barn (siden stebarn har en mor og kanskje en stefar i tillegg). Jeg tenker på dere som har felles økonomi og at gaven er fra dere begge. 

Anonymkode: 9a9c1...abd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir mer til felles barn. Summen totalt blir den samme når man regner med alle foreldrene.

Eks: Felles barn: Far og jeg gir gave til 10 000

Bonusbarn: Far og jeg gir gave til 5000,- Mor og bonusfar gir gave til 5000,-

Begge barna får gave til 10000 av foreldrene sine

Anonymkode: 988ee...42e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gir mer til felles barn. Summen totalt blir den samme når man regner med alle foreldrene.

Enig i at dette virker mest rettferdig. Men er jo litt gitt at man vet hvilket beløp den andre har tenkt og gi/har såpass godt forhold at en kan spørre. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gir det samme. Ja, så ender det med at barnet med skilte foreldre får mer tilsammen enn fellessbarnet, men sånn får det heller bli. Heller det enn å si: du er bare halvt vår, derfor så får du halvparten. Selv om det ikke er sånn man tenker, så kan jeg nærmest garantere deg at det er sånn det blir mottatt. 

Den eneste fordelen barn av skilte foreldre har, er ekstra gaver til bursdager  jul, konfirmasjon osv. Det under jeg dem virkelig.

Anonymkode: 327ab...a4f

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

vi var 3 barn 2+1 1 var felles og den fikk alltid dobbelt så mye som de 2 andre, de 2 andre fikk 300 fra sin far fellesen flere 1000 så ble veldig skjevt hele veien. Nå er ståa de 2  får ikke fars arv men 1 får da full farsarv. Ikke felles far men lell alltid 1 som har fått mest alle steder og også den som hele tiden syns det skal få mest.Fortsatt med barnebarna, den 1es får alltid mest så om det er rett eller ei hvem vet

Anonymkode: 08b99...454

Skrevet

husker nå konfene våre, jeg fikk selskapet, søstern fikk bunad, penger og selskap

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

vi var 3 barn 2+1 1 var felles og den fikk alltid dobbelt så mye som de 2 andre, de 2 andre fikk 300 fra sin far fellesen flere 1000 så ble veldig skjevt hele veien. Nå er ståa de 2  får ikke fars arv men 1 får da full farsarv. Ikke felles far men lell alltid 1 som har fått mest alle steder og også den som hele tiden syns det skal få mest.Fortsatt med barnebarna, den 1es får alltid mest så om det er rett eller ei hvem vet

??

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes jo dette er det mest rettferdige ordningen. Men jeg synes det er vanskelig hvis mor og stefar gir like mye til stebarn som til felles barn og vi eventuelt ikke gjør det. Og vi har jo heller ikke noe med hvordan de velger å gjøre det. 

Men en måte å kanskje gjøre det på er å gi dem samme sum på konfirmasjonsdagen synlig for deretter å spytte inn x antall 1000 ekstra på felles barn sin konto som andre ikke vet om. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes jo dette er det mest rettferdige ordningen. Men jeg synes det er vanskelig hvis mor og stefar gir like mye til stebarn som til felles barn og vi eventuelt ikke gjør det. Og vi har jo heller ikke noe med hvordan de velger å gjøre det. 

Men en måte å kanskje gjøre det på er å gi dem samme sum på konfirmasjonsdagen synlig for deretter å spytte inn x antall 1000 ekstra på felles barn sin konto som andre ikke vet om. 

hvorfor er felles barnet mer verdt? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

SELVSAGT behandler vi alle barn likt. Herregud.

Anonymkode: 386a5...6f7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Man gir selvsagt i min verden den samme summen

Anonymkode: 76a6d...e56

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

hvorfor er felles barnet mer verdt? 

Det er jo ikke det de du siterer beskriver. Brukeren legger frem løsning for at både felles- og særkullsbarn skal få LIKT. 

Hvordan fikk du det til at fellesbarnet er mer verdt? 

Anonymkode: 50fda...139

• Liker 6
Skrevet

Alle barna er helt fars barn, uavhengig av hvilken kvinne han hat fått dem med. Jeg synes det er helt merkelig at han bare skal gi halvparten så mye til et av dem på den bakgrunnen. At det ene barnet også får gave av mor og hvordan dere organiserer økonomien deres er irrelevant.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo ikke det de du siterer beskriver. Brukeren legger frem løsning for at både felles- og særkullsbarn skal få LIKT. 

Hvordan fikk du det til at fellesbarnet er mer verdt? 

ved og sette inn x antall tusenlapper som ingen vet om til fellesbarnet?  Man kan bare velge hva man selv gjør og da kan man ikke gjøre forskjell.

Skrevet

Jeg er ikke i den situasjonen selv, men jeg ville gitt like mye til begge. 

Anonymkode: df9ff...f5d

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

ved og sette inn x antall tusenlapper som ingen vet om til fellesbarnet?  Man kan bare velge hva man selv gjør og da kan man ikke gjøre forskjell.

Si at man gir 10.000 kr til fellesbarnet. Mor gir også en pengegave, denne er på 30.000. Særkullsbarnet får da 40.000. Er det LIKT da at fellesbarnet får 10.000?

Et alternativ er at fellesbarnets besteforeldre gir en gave som jevner ut denne forskjellen? 

• Liker 1
Skrevet

Si at man gir 10.000 kr til fellesbarnet. Mor gir også en pengegave, denne er på 30.000. Særkullsbarnet får da 40.000. Er det LIKT da at fellesbarnet får 10.000?

Det er likt fordi de begge får samme gave av samme forelder. Hva den enkelte får av andre gaver fra slektninger de ikke har felles, er ikke en del av det regnestykket.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan det være en ide å gi det samme til alle barna. Så ser dere etter konfirmasjonene hvor mye de fikk, også kan dere gi litt ekstra til dem som eventuelt fikk mye mindre? Sett opp i mot at de trenger pengene til f.eks moped, bil, bolig. 

Anonymkode: 03235...437

• Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (28 minutter siden):

Alle barna er helt fars barn, uavhengig av hvilken kvinne han hat fått dem med. Jeg synes det er helt merkelig at han bare skal gi halvparten så mye til et av dem på den bakgrunnen. At det ene barnet også får gave av mor og hvordan dere organiserer økonomien deres er irrelevant.

Men han gir jo like mye til begge. 

Til særkullsbarn spleiser han med sin eks. 

Til felles barn spleiser han med sin kone. 

Anonymkode: 61ea9...927

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vi gir det samme. Ja, så ender det med at barnet med skilte foreldre får mer tilsammen enn fellessbarnet, men sånn får det heller bli. Heller det enn å si: du er bare halvt vår, derfor så får du halvparten. Selv om det ikke er sånn man tenker, så kan jeg nærmest garantere deg at det er sånn det blir mottatt. 

Den eneste fordelen barn av skilte foreldre har, er ekstra gaver til bursdager  jul, konfirmasjon osv. Det under jeg dem virkelig.

Anonymkode: 327ab...a4f

Så enig med deg! Mange stebarn føler seg aldri helt som en del av familien sin, man blir liksom delvis en del av mors familie og delvis en del av fars familie. Men aldri 100% en del av familien. Og det er nettopp sånne ting som å gi ulik gave til barna som forverrer den følelsen.

Og om man ser på hva særkullsbarn får i det lange løp, så vil jo det barnet få mye mer enn et stebarn. Så det er jo selvsagt at man gir samme beløp i gave til stebarn som til særkullsbarn. Hvordan gjør dere det egentlig til jul og bursdager? Får stebarnet gaver til halve beløpet av det særkullsbarna får da også? 

Daria skrev (10 minutter siden):

Det er likt fordi de begge får samme gave av samme forelder. Hva den enkelte får av andre gaver fra slektninger de ikke har felles, er ikke en del av det regnestykket.

Nettopp. Fellesbarn kan også få ulikt sum i konfirmasjoner. Ett barn kan for eksempel ha flere faddere, eller har faddere som gir mer i gave enn det andre barnet. Eller så kan ett barn få mer gaver som smykker og lignende, mens det andre kun får pengegaver. Det er jo gjerne ikke gitt at smykkene er verdt like mye som summen det barnet som kun fikk penger endte opp med. Men jeg har ikke hørt om foreldre som gjennomgår gavene til barna sine i etterkant av konfirmasjoner, for å gi en ekstra gave til barnet som fikk minst i gave, iallfall. Foreldre gir likt til barna sine uansett. Så hvorfor skulle dette være forskjell, bare fordi det er snakk om stebarn?

Anonymkode: 11a88...7d9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...