Gå til innhold

Hvordan fortelle familien at jeg har konvertert til islam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er nettopp fordi de tar vare på seg selv at de konverterer og med det bruker de sin frie vilje og fornuft til å velge det de mener er rett.

Folk konverterer til andre religioner hvert år. Men det er bare når de konverterer til Islam at islamofobene lager bråk ut av det og man hører om det.

Anonymkode: 243cc...48f

Her inne er det kun folk som kommenterer til islam som forteller om det. I avisene er det kun folk som konverterer til islam som går it med det. Hvorfor dette behovet å fortelle? Og hvorfor akkurat denne religionen? 

Anonymkode: c76ff...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her inne er det kun folk som kommenterer til islam som forteller om det. I avisene er det kun folk som konverterer til islam som går it med det. Hvorfor dette behovet å fortelle? Og hvorfor akkurat denne religionen? 

Anonymkode: c76ff...8cd

Det er ikke det, det er saker i nyhetene om folk som konverterer til kristendommen, buddhismen etc.

Anonymkode: 243cc...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2023 den 23.41):

Som sagt så har jeg ikke følt behov for og ta det av. Jeg liker og ha plagget på meg.

Hadde vært annerledes om vi bodde sammen. 

Anonymkode: b90d8...f7e

For noe tull...

Anonymkode: a321a...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finner dem vel ut selv, når du ikke har dine egne meninger lengre..

Anonymkode: b6374...5e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måten er kanskje og fleipe med dette og begynner de og le kan du også le og si at det er sant 🙂 denne metoden har jeg brukt mange gangen spessielt den gangen jeg var 16 og begynte med snus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 18.43):

Før noen skriker ut "Troll!", så er dette ikke en trolletråd. Har forstått at tråder som dette dessverre er mange noe troller med, men for meg er dette faktisk virkeligheten, og jeg setter stor pris på om noen faktisk har noen hjelpsomme råd i stedet for å tro at jeg troller. På forhånd tusen takk.

Så.. Jeg ble oppdratt ateistisk og jeg er nå 25 år gammel. Faren min har alltid vært en åpen person med stor respekt for ulike religioner - han jobber på en arbeidsplass med mange kristne, muslimer og jøder, og som han alltid sier selv "Vi er bare mennesker alle sammen". Moren min, derimot, er en annen historie. Hun har oppdratt mine søstre, min bror og meg til å tenke at religiøse mennesker er mindre intelligente og svake. Hun mener at religiøse mennesker ikke er trygge på seg selv, "..siden de trenger noe mer å tro på enn vitenskap".

Alt i alt vil jeg si at jeg nok har vokst opp i et ateistisk hjem hvor mamma har prøvd å ha ganske liten aksept for religion, i all fall de 15-20 første årene av livet mitt, altså de årene som jeg kan huske. 

Alltid når jeg og mamma har hatt diskusjoner rundt religion og hun for eksempel har sagt at hun synes et religiøst syn på ting er helt på trynet og at det ikke gir mening i det hele tatt, så har jeg forsøkt å si "For deg gir det ikke mening, men for religiøse mennesker er ditt syn også like merkelig" og lignende. Jeg har forsøkt å oppmuntre til gjensidig respekt, og det tror jeg at mamma har blitt bedre på de siste årene. Før for eksempel, så var hun ofte aktiv i debatter i kommentarfeltene på Facebook om at niqab burde bli forbudt, at ulike kristne menigheter burde miste statsstøtten og andre temaer som omgår religion. Spesielt var hun krass mot islam. De siste årene virker det som at hun har fått større aksept for ulike religioner, men også islam. Jeg tror mye av dette kommer av at en av min brors beste venner er en sterkt praktiserende muslim, og han har fortalt mye om religionen til mamma, og nok gitt henne et mer positiv syn på ting.

Men, jeg er sikker på at pipa får en annen lyd når hun får vite at jeg har konvertert. Jeg var i moskéen og sa shahada - den islamske trosbekjennelsen - for en uke siden i dag. Jeg har ikke turt å fortelle det til mamma eller noen i familien.

Hvorfor jeg har konvertert anser jeg som en privat grunn, og det er ikke det som jeg ønsker råd om i tråden her. 

Det jeg lurer på er om noen har råd til hvordan jeg kan fortelle det til familien, da især mamma. 

Jeg har lurt litt på å kanskje starte med å fortelle det til faren min, da han alltid har hatt større aksept for ulike religioner slik jeg ser det. Jeg har alltid vært en pappajente, og er sikker på at han vil støtte meg. Samtidig ønsker jeg ikke å plassere han i en situasjon hvor han er nødt til å lyve eller holde ting hemmelig for mamma. 😕 

Hva tenker dere at jeg burde gjøre? 

Anonymkode: 47b4e...e2a

Din mor deler sine meninger. Og de må hun få lov å ha. På same vis som du må få lov å bli muslim. 

Så dette går nok fint med gjensidig respekt.

Jeg er selv ikke troende. Men tror på et samfunn der vi kan leve side om side. Så sant ikke menneskerettigheter blir brutt.

Så er i mot all religion som nekter feks barna sine å velge å leve normale liv, og være sammen med andre som ikke deler samme tros samfunn.

Jeg kan se at mange har godt av å ha en religion å støtte seg mot.  Og har mange svært religiøse venner. Men vi diskuterer ikke religion.  Men spør av og til om vi lurer på noe. Ellers møtes vi pga helt andre prinsipper.  Vi må faktisk kunne få lov å være forskjellige sammen.

Jeg velger å tro på moder jord, og at hvis alle vil, så kan vi fungere sammen. Av og til blir vi satt på prøve, det kaller jeg utvikling 

Anonymkode: cdde1...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 18.49):

Jeg har tenkt på det, men samtidig så har hun allerede påpekt at jeg kler meg annerledes. Så jeg tenker at hun uansett vil merke at noe ikke er som før.

Anonymkode: 47b4e...e2a

Det er jo dette....

Du må kle deg anerledes for å tro på noe. Helt tullball! Kan du ikke være muslim og kle deg som før?

Anonymkode: b1512...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Maskinfører skrev (På 9.3.2023 den 9.09):

Beste måten er kanskje og fleipe med dette og begynner de og le kan du også le og si at det er sant 🙂 denne metoden har jeg brukt mange gangen spessielt den gangen jeg var 16 og begynte med snus 

Det er jo ein litt umoden metode å ikkje tørre å prate om ting?

Anonymkode: 92f4d...018

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Smell av en selvmordsbombe?

Anonymkode: 531da...95d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ein litt umoden metode å ikkje tørre å prate om ting?

Anonymkode: 92f4d...018

Nja veit ikke jeg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...